[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 21:30

Anya aan wie stel je die vragen en waar zijn die vragen op gebasseerd

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 21:33

Aan MarchaL.
op mijn ervaring en reeds gedaan wetenschappelijk onderzoek naar luchtzuigers.
En op de ongelofelijk hardnekkige en domme fabels die ronddoen over luchtzuigers.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 21:36

okay Knipoog

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:02

Anya, eerst even een persoonlijke noot Knipoog Ik lees al geruime tijd in dit topic mee en ik vind dat je behoorlijk wat kennis van zaken hebt, wellicht meer als menig paardeneigenaar. Afgezien van dat feit vind ik wel dat je behoorlijk banketstaaf over kan komen naar mensen die het anders doen als jij Knipoog Mijn ervaringen zijn anders als die van jouw, kan gebeuren toch? Ik ben niet iemand om ''zomaar iets te doen'', de band is dan ook een hele bewuste keuze geweest n.a.v div. onderzoeken door mijn va. Ik laat me niet uitmaken voor ''dom'', ik vind het overigens ook erg kort door de bocht om maar zo te denken over iedereen die het niet met jouw theorie eens is....

Ik zou het op prijs stellen als er op een normale manier kan worden gediscussieerd zonder iemand direct de grond in te boren... Hier heb ik natuurlijk helemaal niks aan...

En om even op je vragen te beantwoorden, mijn paard komt minstens 8 uur per dag op de weide. Mijn paard is geen stro eter en beweging krijgt ze imo voldoende. Qua voer, mijn paard krijgt +- een kilo basisbrok + een schep zemelen per dag aangevuld met muesli (met lijnzaadolie) en hooi. Mijn merrie is helaas gevoelig voor div. soorten koliek, uit onderzoek is gebleken dat haar darmen niet helemaal optimaal functioneren.

Citaat:
Het is zo makkelijk om de combi koliek en luchtzuigen weer uit de kast te halen. Terwijl het in dit topic stikt van happy luchtzuigende paarden zonder band die al jaren en jaren luchtzuigen zonder ooit een koliekje te hebben gehad.

Sinds mijn merrie haar band draagt heeft ze praktisch geen gaskoliek meer gehad, kun jij dit verklaren dan? Ik ben helemaal geen voorstander van een luchtzuigband maar als het koliek drastisch beperkt ga je toch nadenken Pling

Ik zou graag een happy (bandloos) luchtzuiger hebben die blaakt van gezondheid maar helaas is het niet anders.
Laatst bijgewerkt door MarchaL op 02-03-07 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 11:13

MarchaL. Excuus. Ik kan dat aan jouw neus niet zien. En dit topic wordt nogal eens overspoeld door mensen met een oprecht onbenullige visie op luchtzuigen. Vandaar mijn reactie.

Als de darmen van jouw paard niet optimaal functioneren kan dat idd de oorzaak van koliek zijn. Er is nooit een oorzakelijk verband tussen luchtzuigen en koliek aangetoond. Niet door DA's die dit hebben onderzocht en niet door een enquete hier op bokt (enige jaren terug) waaruit bleek dat het percentage luchtzuigers met gaskoliek net zo hoog lag als het percentage niet-luchtzuigers met gaskoliek.

Dus het waarom kan ik je geen antwoord opgeven.
Maar een paar opties zijn..

- het is gewoon toeval
- met de luchtzuigband om, kauwt je paard beter waardoor het voedsel in de maag beter te verteren is en dus minder darmproblemen met zich mee brengt.
- met de luchtzuigband om eet je paard langzamer: met hetzelfde gevolg.

Als ik dit fenomeen constateerde bij mijn paard (en wij hebben diverse gezonde luchtzuigers zonder band en zonder koliek op stal) dan zou ik toch naar de voedselsamenstelling gaan kijken. Misschien zoeken naar een goed en beter verteerbaar alternatief voor brok, een andere soort hooi, of wellicht hooivervanger..

bijvoorbeeld: mijn eigen paard reageert heel erg gevoelig op voordroog. Zij heeft als moederloos veulen nooit alle biest binnengekregen en als gevolg daarvan ook darmflora die snel verstoord zijn.

Ze kan dit dus wel eten als ik het meng met gewoon hooi, haar eerst haar hooi geef en dan pas haar brok. En ze reageert slecht op zemelen (dunnere ontlasting). Ook is ze heel gevoelig voor voeren op precieze tijden en kleine beetjes voeren tegelijk (dus liever vijf keer per dag, dan drie keer). Dat geldt allemaal weer niet voor de andere luchtzuigers. Dat hoort volgens de DA inderdaad bij paarden die een vorm van verstoorde darmflora hebben. Dat kun je deels compenseren met supplementen trouwens.

Ik zou dus zelf een mail sturen naar een voedingsdeskundige. Pavo heeft zo'n service geloof ik. Melden dat mijn paard erg gevoelig is voor gaskoliek (niet melden dat ik een luchtzuiger heb) en vragen of ze een voedingsadvies hebben dat de darmen beter ondersteunt.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:22

Bedankt voor je antwoord, hier heb ik inderdaad wat aan! Sommige opties die je geeft heb ik zelf eigenlijk nooit zo bekeken dus het zou inderdaad geen kwaad kunnen om toch nog eens opnieuw naar haar voerschema te kijken. Ik zal Pavo inderdaad eens een mailtje sturen, ik ben benieuwd wat hun opties zijn. (zonder direct al hun verschillende soorten voer te willen promoten Tong uitsteken)

Voorheen kreeg mijn merrie enkel sportbrok en hooi, hier deed ze het niet zo goed op en het resulteerde dus al snel in nog meer koliek. De manier van voeren zoals we momenteel doen heeft iig al wel voor verbetering gezorgd, ze heeft vorig jaar aanzienlijk minder koliek gehad als de jaren ervoor. Het zou mooi zijn als ze met nog wat kleine aanpassingen nog minder last zou hebben van koliek.

Ik zal nog wel laten weten wat Pavo mij aan opties geeft!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 11:26

Leuk! Ben benieuwd naar wat P zegt. Ik promoot ze ook niet hoor. Ze hebben gewoon die service. Das handig, want gratis Ja Haha!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:28

zo zegt havens dat ze ook speciaal voer hebben voor luchtzuigers

reform-musli ik weet niet of het helpt maar je moet het iets van 3 maanden voeren voor resultaat.
Tot nu toe merk ik het alleen in mijn portomaine

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:34

Anya schreef:
Tita: helaas wel waar. Bevestigd waar door een camera in haar strottenhoofd. De plek waar de luchtzuigband drukte, is de plek waar de interne wond is ontstaan. Die banden zijn martelwerktuigen.

Ik vind het afschuwelijk om te zien.

Laatst liep ik in een stal waar twee paarden met zo'n band stonden, die paarden staan in boxen met drie dichte wanden en uitzicht op een blinde muur, staan daar 23/7.

Dan denk ik....................... ZIEN JULLIE DAN NIET WAARDOOR DAT ZUIGEN VEROORZAAKT WORDT, DAT HET EEN SCHREEUW OM HULP IS

Nee dus, er wordt een band omgeknoopt, symptoon bestreden probleem 'opgelost'.

Huilen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:36

Arabesk je komt hier ff schreeuwend binnen vallen zonder het een en ander gelezen te hebben.

Dus reageer normaal en leest eerst iets voordat je post

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 11:41

Arabesk, waar ben je mee bezig. Je valt schreeuwend binnen in een discussie tussen mensen die om te beginnen in dit topic zitten omdat ze het beste voor hebben met hun paard.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 13:18

Sorry ik heb niet alle 33 pagina's gelezen, maar toen ik van de week die luchtzuigers zag met zo'n strakke band om schrok ik heel erg.

Maar goed ik ga wel weer Doei!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 13:38

Niemand zeg dat je hier niet mag posten hoor maar je moet niet alle luchtzuigers over een kam scheren.

Ik bedoel maar ik probeer het beste voor mijn pony en als ik het luchtzuigen zou willen laten stoppen dan kan dat maar op een manier en dat is permante weide en das niet mogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 13:54

MarchaL: heb je al eens probiotica geprobeerd? Dat zorgt voor een goeie darmflora en werkt hetzelfde als o.a. Yakult voor ons mensen. Mijn paardje reageerde hier erg goed, ze had altijd brijïge mest die erg stonk en was erg winderig en dat is met die probiotica zo goed als over.

Verder schijnt haver niet altijd goed te zijn voor luchtzuigers omdat die kan verzuren in de maag en misschien daardoor ook wel weer effect heeft op de darmen?

Ben ook erg benieuwd wat ze bij Pavo zeggen, overigens heeft Havens (net als alle anderen) ook een helpdesk waar je advies kan vragen.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 15:23

Anoniem schreef:
MarchaL: heb je al eens probiotica geprobeerd? Dat zorgt voor een goeie darmflora en werkt hetzelfde als o.a. Yakult voor ons mensen. Mijn paardje reageerde hier erg goed, ze had altijd brijïge mest die erg stonk en was erg winderig en dat is met die probiotica zo goed als over.

Nee, dat heb ik nog niet geprobeerd, ik zou er inderdaad eens naar kunnen kijken. Ik vind het qua supplementen wel een beetje lastig, mijn merrie krijgt al wel supplementen voor haar artrose. In hoeverre kun je verschillende supplementen naast elkaar gebruiken?

Ik heb trouwens zojuist een mailtje aan Pavo gestuurd, ik ben benieuwd naar hun antwoord. Ik heb overigens niets gezegd over het luchtzuigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 15:34

Gewoon even vragen bij de paardendrogist en/of jordens hippo of. Maar ik denk dat je naast de suppl voor atrose die probiotica gewoon kan geven hoor. Weet niet hoe vaak je dat geeft? Maar als je de probiotica bijv 's morgens geeft en de andere supp 's avonds zit daar ruim genoeg tijd tussen om elkaar niet in de weg te zitten (vlgs mij).

Succes!

lkaw

Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 21:34

Anoniem schreef:

.

Hier wou ik ook nog even iets over melden en vragen..... Bloos
Mijn paard had op zich geen brijige mest, maar hij had steeds last van mestvocht verlies. Elke keer als hij een wind liet dan liep het er in straaltjes uit..... Verdrietig
Hij leek soms wel een henstige merrie. En schoon is het ook niet echt......

Ik heb de dierenarts ervoor laten komen...... Haha! Meneer heeft dus overaktieve darmen (je hoort ze zelfs zo tekeer gaan....het lijkt net die reclame van sultana..... Knipoog ). Ik kreeg van de dierenarts Hardkeeper voorgeschreven. Dat is een voedingssupplement. Dat krijgt hij nu ook dagelijks. 1 schepje per dag. Het gaat prima samen met de maagcompositum. En het werkt als een tierelier. Hij heeft in ieder geval geen last meer van dat mestvochtverlies...en meneer kan tenminste weer droog winden Cool . Dus heel fijn spul. Het is daarnaast ook nog goed voor de vacht en voor de conditie. Het werkt schijnbaar zo goed omdat er ook van die " goede bacterien" inzitten.... Yakult voor paarden dus....

Maar hier komt dus de vraag....: Ik kan hem misschien wel de rest van zijn leven Hardkeeper blijven geven (ik heb nog geen idee wat het spul kost....de d.a. dacht 70 euro...) maar ik vroeg me af hoe dat met die probiotica zit. Waar kun je dat krijgen en wat zijn de kosten daarvan? En hoe dien je het toe? Ook 1x per dag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 22:41

Gewoon even bij JordensHippo/ Paardendrogist op probiotica zoeken dan vind oa NAF Pro-Biozyme met de prijs en dosering erbij.

Succes!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 23:35

aan voedingsadviesen van pavo zou ik niet zoveel waarde aan hechten ik heb ze een tijd terug een mail gestuurd met een voedingsvraag. uitgelegd dat m'n paard een luchtzuiger was en dat hij van de dierenarts zo min mogelijk brok mag hebben en onbeperkt hooi moet krijgen.
hun advies was om hem 3-4 KG biks te geven en niet te veel hooi. onbeperkt hooi was niet goed. ik mocht hem maar zoveel procent van z'n gewicht aan hooi geven. iets van 6 kg.

m'n shet die als grasmaaier dient moest volgens hun een 1/2 kg biks hebben voor de vitaminen Frusty dan weet ik zeker dat hij niet meer te hanteren is en tonnetje rond wordt.

havens daarintegen adiviseerde me om onbeperkt goed hooi te voeren. zo min mogelijk krachtvoer. geen biks omdat dat moeilijker verteerbaar is voor paarden met maagproblemen. hun raadde reform muesli (speciaal voor koliekgevoelige paarden en paarden die moeilijk eten verteren) en evt. powerplus mix voor de extra energie.

ik volg nu het voedingsadvies van havens op en het gaat super. hij krijgt nu uiterst een halve kg per dag.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 23:36

Misschien ook maar een mailtje naar Havens dan Haha!

berijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 13:06

ondanks dat de discussie over de band alweer een pagina terug is, wil ik toch ook even melden dat mijn paard een nare wond van de miricle band kreeg en de plaats waar de band zat,was helemaal opgezwollen tot een grote bult onder bij zijn keel. Ondanks dat ging hij gewoon door, zelf als ik de band heel strak deed om te testen.Gelukkig ligt die band nu allang bij het grofvuil hihi.

Ben wel weer benieuwd naar het verschillende voer wat de revu gepasseerd is. Ben nog steeds niet helemaal tevreden over het voer van ons veulen. Geen luchtzuiger overigens maar zijn ontlasting is soms wat waterig/zacht. Dus wellicht kan ik uit dit topic weer wat goede tips halen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 17:46

Dat is de tweede dus met zo'n herkenbare beschadiging Cano (naast mijn Lan). En de fabrikant maar roepen dat ze zo veilig zijn.

punkielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 19:25

Vind het altijd heel vervelend, een paard wat lucht zuigt. Maar wát kan ik eraan doen??!

Mijn paardje doet het ook af en toe, heel vervelend.. weten jullie iets?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 19:40

Even het topic goed doorlezen. staat genoeg informatie en tips wat je eraan kan doen.

LindsyImmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:24

Image stond vroeger inderdaad in een erg paardonvriendelijke stal zeg maar(Im is niet van mij, dus keuze stal is mij niet te verwijten)... Achter haar muur, links van haar tralies met een paard dat haar aanviel als ze eten hadden, voor haar tralies met een voetpad en een muur en rechts tralies, met daar tegenaan hout, zodat je het paard naast haar niet zag. Er zat wel een gat in het hout, precies naast de voerbak en dat paard dat in die rechterstal stond, was een luchtzuiger.

Na een jaar ging ze daar weg. Maar je begrijpt het wel, Im had een leuk kunstje geleerd! LUCHTZUIGEN!

Nu 9 jaar later, doet ze dit nog steeds.

In het begin was het niet echt constant, daarna wel. Toen hebben we een band om gedaan, hielp niet. Band af gedaan... Im bleef gewoon luchtzuigen. Toen kreeg ze koliek, gaskoliek. Ik toen dus al een stuk over luchtzuigen gelezen, met hierin dat luchtzuigen en gaskoliek eigenlijk geen verband hadden. De eigenaaresse van Im wilde de band weer om, ik was er tegen.

Als je Im zag met band om... ze ging alleen maar luchtzuigen en was zo ongelukkig! Dit bevorderde het luchtzuigen gewoon... dat is mijn mening.

Band ging dus weer om, aangezien eigenaaresse beslist. Zij zag nu ook dat Im veel meer lucht begon te zuigen. Dus uiteindelijk Haha! BAND MOCHT AF!

Im is nu een 'happy' luchtzuiger. Ze zuigt overigens alleen lucht als ze iets te eten heeft gehad of als je haar in haar stal zet. Wij beschikken overigens niet over een weiland, gelukkig staat ze dan wel in een buitenbox met de buitenbak voor haar neus, dus ze hangt de hele dag uit haar 'raam' en kijkt rond.

Een weiland zou natuurlijk veeeeel beter zijn! Maar helaas, dat is niet het geval. Nu heeft ze de afgelopen twee jaar ook een paard keer maandagziekte gehad (en wordt ze binnenkort 17), dus eigenlijk is het moeilijk om dat nu helemaal om te bouwen. Ik zeg niet dat dit niet kan, maar het wordt wel een heel gedoe. Ik zou het zelf beter voor haar vinden, maar nogmaals... ik ben haar eigenaaresse niet.

Im heeft op de plek van de band een dikke nek. Het zou goed kunnen dat zij ook wel een wond heeft gehad daar. Nu staat ze wel alweer ruim twee jaar zonder band, dus ik neem aan dat die wel dicht is. Ik had trouwens nog nooit gehoord van een wond, die daar kon ontstaan... natuurlijk echt logisch!

Heb de vorige pagina's nog niet gelezen, dit was gewoon even mijn ervaring hiermee. Ik ga nu eens alles uitvoerig lezen en ga ook zeker dit topic in de gaten houden!