Falka schreef:
Mocht het zo massaal vers gegeten worden, dan was er geen JKK probleem, dan was alles al op en zie je niet van die gele weitjes.
Ik ben van mening dat je de problemen in de juiste proporties moet zien. En met gedegen onderzoek moet komen om dingen tegen te spreken of niet. Aan veronderstellingen heeft niemand wat, dat wordt zo lekgeprikt. Op het moment dat het meegrazen niet meer is te vermijden dan is een wei wel heel erg besmet, dat valt dan onder de orde voedselschaarste. Als er voldoende voeding is, dan zal een dier van per ongeluk een blaadje rozet niet omvallen hoor.
Ik ben van mening dat er een veel groter risico in hooi zit omdat dan de plant zowiezo niet wordt herkent. Nergens heb ik beweerd dat het nooit vers wordt gegeten.
Dit is nu echt het laatste wat ik er over wil schrijven, beter is het om je bij de zaken te houden die wel belangrijk zijn in plaats van mis intrepretaties uit te spinnen.
Esther,
Ik zeg niet dat alle paarden JKK vers eten. Ook niet dat het massaal gebeurt.
De wei met de 6 paarden zag wel degelijk geel en 3 weken later waren de planten opgegeten.
Dat zijn voor mij 6 paarden teveel. En er blijken er dus meer te zijn.
Trouwens je eigen geplaatste artikel op het kruiskruidforum geeft toch ook aan dat er zelfs een verslaving kan optreden om het wel vers te eten.
Falka schreef:
Verspreiding Senecio Jacobaea L.uit Harper en Wood
The Journal of Ecologie, vol 45, No.2 (Jul,.1957), 617-637
Weliswaar een stuk uit 1957, maar in veel literatuur wordt hier ook weer naar verwezen.
Jakobskruiskruid is giftig voor vee en voor paarden, en veroorzaakt karakteristieke ziekte symptomen. ( ‘Pictou cattle disease’ in Canada (Long 1910), Sirasyke in Noorwegen en ‘Winton disease’ in Nieuw Zeeland (Leonard 1950) De vergiftiging komt door de pyrrolizidine alkaloiden in de plant.
Als er voldoende voedsel aanwezig is wordt Jakobskruiskruid vermeden door vee en paarden, maar gedurende periodes van droogte en weinig gras zullen ze de plant wel eten. Er is bewijs dat er vee is dat een “verslaving” voor de plant ontwikkelt.
(Aston en Bruce, 1933)
OOK deze uitspraak vind ik geen verwaarloosbare factor !!!!!!!
En al helemaal geen kwestie van misinterpretaties uitspinnen zoals jij het benoemd.
Als paarden nagenoeg altijd om JKK planten heen zouden eten en de vergiftiging vooral door gedroogd JKK in hooi komt zoals jij beweert in het Kuinderbostopic dan is het een kwestie van tijdig maaien van de planten en opruimen en paarden kunnen in dit soort terreinen veilig lopen.
Krijgen een aantal paarden het wel degelijk vers binnen en bestaat er ook nog de kans dat ze er verslaafd aan gaan raken dan zou het nmm. verboden moeten worden om paarden in dit soort natuurterreinen of weilanden te zetten.
Voor mij is elk paard, koe of welk dier dan ook wat onnodig door JKK dood gaat er 1 teveel.
En dat het niet om een hele hoge uitzondering gaat is mij al lang duidelijk