Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 10:15

russel schreef:
Het trekt zich toch niks aan van grenzen, lijkt mij? Het wordt hier al een paar jaar niet meer gezaaid, maar het reist de pan uit, te laat om het zaaien achterwege te laten. Het is gewoon een plaag geworden. Sommige bermen hebben alleen nog JKK en dat is niet mooi,staat zelfs onverzorgt, verwaarloosd.

maar op de ene plek staat nu eenmaal meer dan op de andere
sommige delen van nederland hebben veel jakobskruid ander weer niet of minder
hier staat bv (bijna) geen jakobskruid
maar bij mijn vriendin (in brabant) is het een plaag
in nederland is het speciaal gezaaid.... zouden ze dat in het buitenland ook gedaan hebben?
ik denk het eerlijk gezegt niet
dit is weer typisch een nederlands....

ik vraag me af of het probleem nog afdoende te bestrijden is...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 11:14

Afgelopen vakantie eens opgelet op het JKK probleem in het buitenland. We reden vanuit Brabant, waar het al redelijk geel ziet van het JKK, via Limburg, waar het nog veel geler leek, Duitsland in. Daar waren de bermen geel, maar de weilanden al een stuk minder. En naarmate we verder richting Zwitserland kwamen, nam de hoeveelheid JKK drastisch af. In Zwitserland zag je bij de grens met Duitsland hier en daar in de middenberm, maar eenmaal in de alpen stond het echt werkelijk nergens. Ook niet op braakliggende stukken land.

later begreep ik dat Zwitserland een bestrijdingsplicht heeft. Dat verklaart al een hoop.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 15:03

russel schreef:
Sokkebok schreef:
Een fouragehandelaar hier in de buurt koopt het hooi ook in Duitsland.

Wat betaal jij voor dat hooi?

Ik betaalde per ton (1000 kilo) maar ik weet niet meer hoeveel dat was. Per klein pakje kwam het op ong. 2½ à 3 euro geloof ik. Nu heb ik hooi van een boer waar ik het zelf van het land haal als het in pakjes zit en betaal 2½ euro per pak.

isabelvdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 22:13

Esther (Falka) heeft een website opgezet, Jakobskruiskruid - feiten en fabels.

Met bijbehorend forum.

http://www.jakobskruiskruid.com/

Ze heeft het werk (en dat was veel werk) dat ze het afgelopen jaar heeft gedaan, om uit te zoeken wat wetenschappelijk bewezen is, en wat puur fabels zijn, hier ondergebracht.
En dat werk houdt niet op, natuurlijk.

Het Jakobskruiskruid (en andere kruiskruiden) worden op duidelijke wijze in beeld gebracht, ook in hun relatie met de ecologie.

De plek om al je vragen m.b.t. kruiskruid beantwoord te krijgen, Esther is werkelijk een deskundige geworden op dit gebied, en heeft contact met wetenschappers van allerlei pluimage.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 09:39

HUH .... waarom een nieuwe website ?

Ik dacht dat er al een hele goeie en bekende website over JKK in gebruik was. Kruiskruidforum.nl toch, wat hier geregeld benoemd wordt? Opgezet door een heel actieve werkgroep waar Esther er 1 van is..
Deze groep heeft inderdaad heel veel werk verzet het afgelopen jaar.

Ik vind het jammer dat zo'n belangrijk en actueel onderwerp over meerdere 'schijven' versnipperd gaat worden.
't Haalt meestal de kracht uit het doel.

isabelvdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 10:26

Esther heeft zich geconcentreerd het afgelopen jaar, op het ontwarren van feiten en fabels, en haar bevindingen heeft ze samengebracht op haar website.
De andere leden van de werkgroep hielden zich weer met andere dingen bezig.
Er bestaan veel 'bakerpraatjes' over kruiskruid, omdat mensen er bang voor zijn, en een observatie van 1 individu gaat dan al gauw een eigen leven leiden.
Ook is gebleken dat cijfers, zoals in UK, gewoon niet kloppen, om een ander voorbeeld te noemen.

Ik denk dat het heel zinnig is, dat de harde feiten nu ondergebracht zijn op 1 website, zodat mensen niet nodeloos paniekmaatregelen gaan nemen.

Dankzij het weldoordachte en onderbouwde rapport van Esther wordt de.JKK kwestie betrokken bij de begroting LNV 2007.

Roc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 12:43

isabelvdm schreef:
Esther heeft zich geconcentreerd het afgelopen jaar, op het ontwarren van feiten en fabels, en haar bevindingen heeft ze samengebracht op haar website.
De andere leden van de werkgroep hielden zich weer met andere dingen bezig.
Er bestaan veel 'bakerpraatjes' over kruiskruid, omdat mensen er bang voor zijn, en een observatie van 1 individu gaat dan al gauw een eigen leven leiden.
Ook is gebleken dat cijfers, zoals in UK, gewoon niet kloppen, om een ander voorbeeld te noemen.

Ik denk dat het heel zinnig is, dat de harde feiten nu ondergebracht zijn op 1 website, zodat mensen niet nodeloos paniekmaatregelen gaan nemen.

Dankzij het weldoordachte en onderbouwde rapport van Esther wordt de.JKK kwestie betrokken bij de begroting LNV 2007.

Goed, tijd voor een weerwoord.

In het afgelopen jaar heb ik aan de zijlijn technische ondersteuning geleverd en ben dus vrij nauw betrokken bij de werkgroep kruiskruid. Zeg maar lid van de werkgroep. Dan weet iedereen direct wie ik ben en waarom ik nu schrijf.

Ja, Esther heeft zich het afgelopen jaar uitstekend ingezet samen met de andere leden van de werkgroep.
Ja, het rapport was een uitstekende aanvulling van de petitie en het gelobby naar Den Haag en heeft waarschijnlijk mee geholpen aan het verduidelijken van de problematiek rondom JKK.
Ja, de cijfers uit Engeland bleken niet te kloppen, gebaseerd op aannames en slim gereken. Dit is beoordeeld door de werkgroep en n.m.m. ontzenuwd. Dit geldt ook voor de opname door de huid overigens.

Nee, het rapport van Esther is niet de doorslaggevende factor geweest voor het opnemen van de problematiek van JKK door de tweede kamer. Er is door de werkgroep een gezamenlijke actie geweest die heeft bestaan uit diverse activiteiten, waaronder de internet petitie, het ophalen van handtekeningen in het land op paarden activiteiten, het samen stellen van een rapport enzovoort.

Het rapport is dus een factor geweest in deze actie en niet de reden dat Den Haag het probleem serieus lijkt te nemen. Als je had geschreven: "Mede dankzij het rapport...." dan had je de situatie goed beschreven. Ere wie ere toekomt, maar wel graag op basis van de werkelijkheid. De voorzitster van de Vaste Kamer Commissie voor LNV (Schreijer) meldde direct na het ontvangen van de petitie en nog voordat het rapport was gelezen, dat ze reuze blij was dat er een initiatief van particulieren was aangeboden en dat ze nu eindelijk "een handvat had om het probleem aan te pakken binnen de politiek".

Hoewel het jammer is dat de gecombineerde kracht nu weg is vind ik het prima dat Esther haar eigen weg gaat, het is alleen jammer dat een aantal zaken nu op een verwrongen wijze wordt beschreven door mensen die niet bij de werkgroep betrokken zijn of waren en dus deze situatie slecht of misschien wel helemaal niet kunnen beoordelen. Er wordt nu door diverse mensen die niet eens bij de werkgroep zitten of zaten, op diverse fora, zeer polariserend geschreven en dat kan toch niet de bedoeling zijn.

De werkgroep wilde fabels van feiten onderscheiden en het is een beetje jammer dat hier nu weer fabels de wereld in worden geholpen en dat de observatie van één individu een eigen leven is gaan leiden. Het lijkt me zinvol dat men zich weer concentreerd op de problemen waar dit allemaal om is begonnen. Dit soort propagandistisch gedoe haalt ons, dus ook Esther, ver bij de kern van de zaak weg. En dat is erg jammer.

Roc

isabelvdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 12:55

Het was niet mijn bedoeling polariserende propaganda te schrijven, wel wilde ik uitleggen wat Esther's taak was in de werkgroep.
Dat het rapport niet de enige doorslaggevende factor was, heb ik niet willen zeggen, noch impliceren.
Zoals ik schreef, iedereen had zijn eigen taak.

En hopelijk zal iedereen zich even sterk blijven inzetten.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 12:58

isabelvdm schreef:

Isabel ik ben het helemaal met je eens wat betreft het ontwarren van Esther van feiten en fabels.
Des te verwarrender en heel zorgwekkend vind ik het dat ze zichzelf nu gaat tegenspreken op feiten en fabels. Bep. dingen eerst fanatiek tegen, nu fanatiek voor ??????
Ik ga er niet verder op in omdat het dan toch in het welles/nietes zal verzanden en daar is dit forum niet voor bedoeld.

Uiteraard is het heel zinnig dat de harde feiten ondergebracht worden op 1 website.
Het mooie is, die website was er al. En ik meen zelfs ook voorzien van een topic feiten en fabels. Door er nu nog een website bij naast te maken krijg je juist verwarring en kan daardoor toch juist paniekzaaierij ontstaan.
Want wie moet je dan nog geloven ?

Verder Isabel, krijg ik uit jouw berichtgeving het idee dat zo ongeveer alleen Esther Nederland zal gaan bevrijden van JKK ?

Ik weet dat er meerdere mensen zijn van de werkgroep die de afgelopen tijd keihard gewerkt hebben. Daar was Esther een deel van om de JKK gevaren in de media te krijgen.
Tellen die andere mensen nou ineen keer niet meer mee? Wie het zijn kan iedereen weten.
Ze hebben ook in dit topic div. posten staan.

Verder heb ik een vraag aan iedereen die op dit topic meeleest.
Ik ken een paar paarden die JKK vers eten. Zowel de hele plant als alleen knabbelen aan de jonge planten. Schrikken dus.
Echter uit algemeen wetenschappelijk onderzoek schijnt gebleken te zijn dat dat maar een zeldzaamheid is. Persoonlijk heb ik daar nog geen verslagen van gelezen.
Wetenschappers zien het als zeer hoge uitzondering. Er wordt zelfs al gesproken over een verwaarloosbare factor Boos!
Zijn er nog meer mensen op dit forum die zo'n zeldzaamheid qua paard(en) hebben of kennen?
Ben eigenlijk wel benieuwd naar praktijkverhalen.

Roc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 13:04

isabelvdm schreef:
Het was niet mijn bedoeling polariserende propaganda te schrijven, wel wilde ik uitleggen wat Esther's taak was in de werkgroep.
Dat het rapport niet de enige doorslaggevende factor was, heb ik niet willen zeggen, noch impliceren.
Zoals ik schreef, iedereen had zijn eigen taak.

En hopelijk zal iedereen zich even sterk blijven inzetten.

Vind je het zelf ook niet een beetje raar dat jij gaat uitleggen wat de rol van Esther was in de werkgroep.
Als daar überhaupt al noodzaak voor was, dan kan ze dat toch zelf wel. Of moeten we onze cv's op het web gaan zetten...... Tong uitsteken

Roc

isabelvdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 13:26

Ja hoor, dat kan ze vast zelf wel, maar ik deed het.
Begrijp het probleem niet zo goed.
En is toch ook niet nodig om het verder hier op Bokt uit te gaan spinnen.
Ik wilde alleen maar mensen op de hoogte stellen van de nieuwe website. Naar aanleiding van jouw bericht begreep ik dat ik verkeerd overkwam en heb ik dat rechtgezet.
Verder klaar toch?

Roc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 14:51

Wat mij betreft had dit niet eens hoeven te beginnen..... goed dan, klaar.

Roc

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 15:03

"It's amazing what can be accomplished when no one cares who gets the credit".

Powell SK

Roc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 15:54

"Yep, I agree"
R.D. 2006 Cool

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 19:52

Nee Henny, je bent niet de enige.
Ik heb hier ook een pony die wel eens een rozetje mee snaait.

Weghalen die rommel dus uit mijn wei.

Verder ken ik iemand wiens fjord doelbewust het spul eet. Jammer voor die persoon dat het dus een hoge uitzondering is en dat kennelijk niet de moeite waard voor wetenschappers om te onderzoeken waarom die fjord het doet.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 20:14

henny_w schreef:

Isabel ik ben het helemaal met je eens wat betreft het ontwarren van Esther van feiten en fabels.
Des te verwarrender en heel zorgwekkend vind ik het dat ze zichzelf nu gaat tegenspreken op feiten en fabels. Bep. dingen eerst fanatiek tegen, nu fanatiek voor ??????

Allemachtig zeg, wat een gezeik. Ik zou niet weten waar ik mezelf op tegenspreek. Interessant is het wel trouwens dat ik ineens een veroordeling en een discussie over mij persoonlijk tegenkom. Een beetje professioneler graag. En verdieping in de materie met hoor en wederhoor Hennie.
Jij maakt een probleem waar er geen probleem is. Dat doet niemand goed.
Ik baseer me graag op degelijk wetenschappelijk onderzoek en niet op uitzonderingen.
En op een berufsverbot zit ik niet te wachten omdat jij denkt dat ik denk, of ik zeg of schrijf, vul maar in.
Het gaat om de opmerking van mij dat ik heb geschreven dat dieren er om heen grazen op film te zien. Ik schrijf dan, het bevestigt de literatuur, en schrijf dan dat vers eten om uitzonderingen gaat of bij voedelschaarste. Waarom de uitvergroting van alle uitzonderingen? Maak je je daar geloofwaardig mee? Of ben je dan bezig met stemmingmakerij?
Als je een oplossing wilt van de problematiek zul je je gewoon wat moeten verdiepen, en hou je er alsjeblieft buiten als je niet weet waar het om gaat. Het doel is voor iedereen hetzelfde.
Dus graag stoppen met deze discussie.
Dat ik een eigen website heb mag ook best bekend zijn, maar verbind er toch niet die negativiteit aan, dat is niet professioneel. Dus kappen nu.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 22:38

Falka schreef:
Als je een oplossing wilt van de problematiek zul je je gewoon wat moeten verdiepen, en hou je er alsjeblieft buiten als je niet weet waar het om gaat. Het doel is voor iedereen hetzelfde.
Dus graag stoppen met deze discussie.
Dat ik een eigen website heb mag ook best bekend zijn, maar verbind er toch niet die negativiteit aan, dat is niet professioneel. Dus kappen nu.

Daar zit 'm nou juist de kneep.
Ik en ook anderen vragen al de hele tijd waar we dan een verslag kunnen vinden van dat bewuste wetenschappelijk onderzoek en/of literatuur.
WIJ willen ons er graag verder in verdiepen omdat we in de praktijk paarden meemaken die niet stroken met het bewuste onderzoek. Echter wij kunnen het artikel nergens vinden.
Als we erom vragen worden er beledigingen geuit en verder wordt er om heen gedraaid met dat moet jezelf maar uitzoeken. Ook op het kruiskruidforum.
Ik weet donders goed waar het om gaat.

Nu worden we enerzijds gepushed om ons erin te verdiepen en anderzijds worden we monddood gemaakt alsof we er geen verstand van hebben en schijnbaar ook niet mogen hebben.
Vind je het dan nog gek dat ik wantrouwend tegenover e.e.a. sta en met mij nog meer lezers.
Zo ga je nmm. niet om met leden op een forum.

En jij hoeft voor mij niet te beslissen dat ik nu kappen moet.
Daar vind ik de JKK misere veel te ernstig voor.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 22:41

Op JKK forum heb ik naar bronnen verwezen. Namelijk rapport, folder weidebeheer en informatiefolder JKK. Daar staan bronvermeldingen in. Lezen Henny is niet je sterkste kant, voor mij nu het laatste wat ik er over zeg. Stemmingmakerij laat ik aan jou over.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 23:37

Isapaardje schreef:
Nee Henny, je bent niet de enige.
Ik heb hier ook een pony die wel eens een rozetje mee snaait.

Weghalen die rommel dus uit mijn wei.

Verder ken ik iemand wiens fjord doelbewust het spul eet. Jammer voor die persoon dat het dus een hoge uitzondering is en dat kennelijk niet de moeite waard voor wetenschappers om te onderzoeken waarom die fjord het doet.

Joh die fjord en pony vallen vast ook onder die 'verwaarloosbare factor"
Net als de paarden die ik ken en vers JKK eten.

Ik heb nl. 2 kennissen, de een heeft 2 paarden, de andere 3.
Bij beide wordt er van hele jonge JKK planten gegeten, ondanks dat de paarden in een volle graswei staan. Dat mag toch op z'n minst opmerkelijk heten !!!
Zodra de planten groter worden laten de paarden ze wel staan en kiezen voor het gras.

Op een ander adres wat ik ken staan 6 paarden bij elkaar.
Daar werd tijdens de 2e hittegolf dit zomer de wei knap kaal wat gras beterft maar wel met grote planten JKK erin.
Echter in die wei staat altijd zo'n grootpak hooi of kuil voor de paarden. Dus er is altijd ruwvoer voldoende.
In de loop van een paar weken verdwenen er steeds meer JKK planten uit de wei. Van de week zag ik dat ook div. JKK planten aan de andere kant van de omheinig flink aangegeten waren. De planten waren nog niet verdord. Boos!
Ondanks het constante hooi erbij. Knap waardeloos.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 00:34

Falka schreef:
Op JKK forum heb ik naar bronnen verwezen. Namelijk rapport, folder weidebeheer en informatiefolder JKK. Daar staan bronvermeldingen in. Lezen Henny is niet je sterkste kant, voor mij nu het laatste wat ik er over zeg. Stemmingmakerij laat ik aan jou over.

Esther,

Hieronder heb ik in de juiste volgorde een aantal berichten geplaatst vanaf het kruiskruidforum.
Tussen die berichten in is er telkens iemand geweest die netjes gevraagd heeft naar de wetenschappelijke bronnen.
Het enige wat ik graag wil weten is:
Welk wetenschappelijk onderzoek is er geweest naar het wel/niet eten van verse JKK planten ? Waar en hoe is dat onderzoek uitgevoerd en door welke wetenschappers? Dat kan ik dus echt niet in je bronnen van het laatste bericht terug vinden.
Ik en anderen willen graag weten waarom het zo'n hoge uitzondering zou zijn, en waarom het zo'n zeldzaamheid is en daardoor een verwaarloosbare factor ???
Juist omdat we in onze naaste omgeving al paarden kennen die het dus wel doen, verse JKK eten. Daarom is het naar mijn mening ALTIJD een risico om paarden in een terrein met JKK planten te zetten.
Er wordt over gefundeerde uitspraken genoemd.
Nou dan verwacht ik toch op z'n minst een link, website, artikel oid. waar specifiek naar verwezen kan worden.
Echter het antwoord blijft vaag.
Het lijkt me ook sterk dat de specialist in Utrecht het waardeert dat iedereen naar hem belt met 'specifieke' vragen.
Begrijp ik uit je laatste zin van het laatste bericht hieronder nou dat het onder suggesties en indianenverhalen valt als je paarden kent die vers JKK wel degelijk eten, zelfs uit een volle graswei ???

Aldus enkele berichten:

-Dieren die het vers eten lijken een zeldzaamheid te zijn. Dat blijkt in ieder geval uit onderzoek en is algemeen bekend bij wetenschappers. Naar als je zo 'n afwijkend dier hebt maar eigenlijk dus een verwaarloosbare factor.

-In het rapport dat met de petitie meeging hebben we het zelf zo benoemd. Ook in onze folder weidebeheer. Da's toch zeker niet zomaar geweest?
In het intervieuw dat Esther en ik hadden met de specialist in opleiding (toxicoloog binnen dierengeneeskunde) en die zelf gespecialiseerd was in JKK-problematiek werd het ook nadrukkelijk genoemd. Deze man ging uit van wetenschappelijk onderzoek.
Ik weet heel goed waneer ik gevoeglijk van iemand aan kan nemen dat dit nadrukkelijk onderzocht is en dat ik me bescheiden op kan stellen.

-Wil je het heel precies weten dan raad ik je aan je te verdiepen in dat wetenschappelijk onderzoek of anders mensen te raadplegen die dat uitvoerig deden zoals Esther en gespecialiseerde dierenarts(en) in Utrecht. Zij stellen het erg op prijs als er bewust gezocht word naar gefundeerde uitspraken.Voorts, als je uitermate specifieke vragen hebt... verdiep je er even zélf in of bel Utrecht of vraag Esther die het meer voorhanden heeft. Ik ga graag wat efficient met de mij beschikbare tijd om. Literatuur bestaat er dus maar ik heb geen database in mijn hoofd. Esther is onze wizzkid daarin. En in Utrecht zit de grote specialist. Wat wil je nog meer?

-Over de hele wereld beschrijft de wetenschappelijke literatuur dat dieren er om heen grazen. Er wordt beschreven dat als er vers gegeten wordt het om uitzonderingen gaat, of gedwongen door honger. In de stukken waar Ellen naar verwijst heb ik de bronnen vermeld. Voorkomen is beter dan bestrijden, het rapport naar de tweede kamer, ook in de voorlichtingsfolder over JKK. In al die stukken staat ook dat het zelden vers wordt gegeten en bronvermeldingen. Aan suggesties en Indianenverhalen heeft helemaal niemand wat.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 07:33

Ok de allerlaatste keer. Nergens wordt er door iemand vermeld dat het soms niet vers wordt gegeten. Er wordt vermeld dat het om uitzonderingen gaat. In alle wetenschappelijke stukken over senecio kom je dat tegen. Ik heb naar bewijzen gezocht dat er vers wordt gegeten en er is precies één onderzoek die bevestigt dat vers eten waarschijnlijker is dan hooi. Wat dat onderzoek niet vermeld, en daarom is het waardeloos, is of er wel wat anders stond in die weide dan JKK. Dat is namelijk belangrijk te weten. Outbreak of ragwort (senecio jacobaea ) in horses C.J. Giles Equine veterinary journal equine vet, J, (1983) 15 93), 248-250

Mocht het zo massaal vers gegeten worden, dan was er geen JKK probleem, dan was alles al op en zie je niet van die gele weitjes.

Ik ben van mening dat je de problemen in de juiste proporties moet zien. En met gedegen onderzoek moet komen om dingen tegen te spreken of niet. Aan veronderstellingen heeft niemand wat, dat wordt zo lekgeprikt. Op het moment dat het meegrazen niet meer is te vermijden dan is een wei wel heel erg besmet, dat valt dan onder de orde voedselschaarste. Als er voldoende voeding is, dan zal een dier van per ongeluk een blaadje rozet niet omvallen hoor.

Nergens wordt het probleem gebagataliseerd, en jij lijkt dat er uit te halen. Dat is dus niet wat er is geschreven. Wat je kunt doen is bij de juiste instanties om onderzoek vragen of ze alsjeblieft voor je willen bewijzen dat het niet om uitzonderingen gaat. Maar schuif mij geen uitspraken in mijn schoenen die jij verkeerd interpreteert. Ik heb enkel geschreven dat het de literatuur bevestigt. Staat wel degelijk in de al genoemde bronnen. Wat let je om zelf ook op onderzoek uit te gaan?

Ik ben van mening dat er een veel groter risico in hooi zit omdat dan de plant zowiezo niet wordt herkent. Nergens heb ik beweerd dat het nooit vers wordt gegeten.

Dit is nu echt het laatste wat ik er over wil schrijven, beter is het om je bij de zaken te houden die wel belangrijk zijn in plaats van mis intrepretaties uit te spinnen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 09:01

Falka schreef:

Mocht het zo massaal vers gegeten worden, dan was er geen JKK probleem, dan was alles al op en zie je niet van die gele weitjes.

Ik ben van mening dat je de problemen in de juiste proporties moet zien. En met gedegen onderzoek moet komen om dingen tegen te spreken of niet. Aan veronderstellingen heeft niemand wat, dat wordt zo lekgeprikt. Op het moment dat het meegrazen niet meer is te vermijden dan is een wei wel heel erg besmet, dat valt dan onder de orde voedselschaarste. Als er voldoende voeding is, dan zal een dier van per ongeluk een blaadje rozet niet omvallen hoor.

Ik ben van mening dat er een veel groter risico in hooi zit omdat dan de plant zowiezo niet wordt herkent. Nergens heb ik beweerd dat het nooit vers wordt gegeten.

Dit is nu echt het laatste wat ik er over wil schrijven, beter is het om je bij de zaken te houden die wel belangrijk zijn in plaats van mis intrepretaties uit te spinnen.

Esther,

Ik zeg niet dat alle paarden JKK vers eten. Ook niet dat het massaal gebeurt.
De wei met de 6 paarden zag wel degelijk geel en 3 weken later waren de planten opgegeten.
Dat zijn voor mij 6 paarden teveel. En er blijken er dus meer te zijn.
Trouwens je eigen geplaatste artikel op het kruiskruidforum geeft toch ook aan dat er zelfs een verslaving kan optreden om het wel vers te eten.

Falka schreef:

Verspreiding Senecio Jacobaea L.uit Harper en Wood

The Journal of Ecologie, vol 45, No.2 (Jul,.1957), 617-637

Weliswaar een stuk uit 1957, maar in veel literatuur wordt hier ook weer naar verwezen.

Jakobskruiskruid is giftig voor vee en voor paarden, en veroorzaakt karakteristieke ziekte symptomen. ( ‘Pictou cattle disease’ in Canada (Long 1910), Sirasyke in Noorwegen en ‘Winton disease’ in Nieuw Zeeland (Leonard 1950) De vergiftiging komt door de pyrrolizidine alkaloiden in de plant.

Als er voldoende voedsel aanwezig is wordt Jakobskruiskruid vermeden door vee en paarden, maar gedurende periodes van droogte en weinig gras zullen ze de plant wel eten. Er is bewijs dat er vee is dat een “verslaving” voor de plant ontwikkelt.

(Aston en Bruce, 1933)

OOK deze uitspraak vind ik geen verwaarloosbare factor !!!!!!!
En al helemaal geen kwestie van misinterpretaties uitspinnen zoals jij het benoemd.
Als paarden nagenoeg altijd om JKK planten heen zouden eten en de vergiftiging vooral door gedroogd JKK in hooi komt zoals jij beweert in het Kuinderbostopic dan is het een kwestie van tijdig maaien van de planten en opruimen en paarden kunnen in dit soort terreinen veilig lopen.
Krijgen een aantal paarden het wel degelijk vers binnen en bestaat er ook nog de kans dat ze er verslaafd aan gaan raken dan zou het nmm. verboden moeten worden om paarden in dit soort natuurterreinen of weilanden te zetten.
Voor mij is elk paard, koe of welk dier dan ook wat onnodig door JKK dood gaat er 1 teveel.
En dat het niet om een hele hoge uitzondering gaat is mij al lang duidelijk Boos!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 12:09

Falka schreef:

Nergens wordt het probleem gebagataliseerd, en jij lijkt dat er uit te halen. Dat is dus niet wat er is geschreven. Wat je kunt doen is bij de juiste instanties om onderzoek vragen of ze alsjeblieft voor je willen bewijzen dat het niet om uitzonderingen gaat. Maar schuif mij geen uitspraken in mijn schoenen die jij verkeerd interpreteert. Ik heb enkel geschreven dat het de literatuur bevestigt. Staat wel degelijk in de al genoemde bronnen. Wat let je om zelf ook op onderzoek uit te gaan?

Esther ik heb je raad opgevolgd en ben zelf op onderzoek uitgegaan.
Wat vind ik kruiskruidinfo.nl : en dan het topic zoogdieren?
Dieren eten het wel vers.
Notabene door jou zelf daar geplaatst ???

Falka schreef:

Het gaat over een onderzoek waar de verse plant als grootste gevaar voor de grazers gezien wordt. Het hele jaar rond zijn de groene rozetten aanwezig.
Staat keurig bij vermeld waar en door wie en hoe het onderzoek is gedaan.
Vooral het gevaar van de jonge kiemplanten wordt uitvoerig beschreven.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 13:42

jeetje wat een ja en nee spelletje wordt dit zeg Verward
de rest kan toch wel via pm Tong uitsteken
ik ben van mening of sommige paarden het nu wel eens vers eten of niet..
je kan het risico beter niet nemen en al die rotplanten weghalen!!
ik heb pas 2 rosetten verwijderd, en ga zeker niet zitten wachten om erachter te komen of ze er wel of niet aan eten
ik wist trouwens ook niet zeker of het wel jakobskruid was Bloos
maar nogmaals, ik neem geen enkel risico
en ook al eet maar 1% van de paarden ze op, dan is dat in mijn ogen 1% te veel Sigaar

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 14:37

Falka schreef:
Ok de allerlaatste keer. Nergens wordt er door iemand vermeld dat het soms niet vers wordt gegeten. Er wordt vermeld dat het om uitzonderingen gaat.

Dan wil ik even vermelden dat er bij mij in de kudde een "uitzondering" loopt. Misschien wel meerdere, dat weet ik niet. Ik weet alleen, dat ik jonge, aangevreten plantjes vindt. Het gaat om de nét uitgeschoten plantjes die slechts 2 of 3 blaadjes bevatten.

Valt me wel op trouwens dat het voornamelijk koudbloeden zijn die dit doen. Ik lees hier in de laatste paar berichten: shetlander, fjord en tinker (de mijne dan he). Vreemd..