Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Enige jammere is wel, dat het paard de dupe is van onze fouten en pijn kan krijgen. Daar zit ik toch wel mee.
promptertje schreef:
Eigenlijk zegt ze hetzelfde als mij vorig jaar tijdens mijn sportmassage-cursus werd verteld: je krijgt pas een beetje gevoel wanneer je meer dan 100 verschillende paarden hebt gedaan. Enige jammere is wel, dat het paard de dupe is van onze fouten en pijn kan krijgen. Daar zit ik toch wel mee.
Citaat:Ja en dat pijnlijk lopen vooral na de overgang van ijzers naar natuurlijk bekappen komt toch wel vaak voor.
Ook dat moet je in zijn perspectief zien. Een paard wat goed loopt zonder hoef/voetproblemen heb je geen reden om hem ineens lager te gaan zetten. Bij een paard wat een duidelijk probleem heeft (bevangen én hoge hielen) kun je er voor kiezen om hem te gaan verlagen. Strasser doet dit regelmatig en met inachtneming van een behoorlijke revalidatie tijd én het gebruik van hoefschoenen heeft dit vaak geleid tot weer een bruikbaar paard.Citaat:...maar het wegsnijden van de verzenen omdat 'lage hielen' beter is levert nmm veel maar schade op die niet zo eenvoudig te repareren is ( pezen, gewrichten, hko)...
Citaat:wilde mustangs in vochtige gebieden
Jannepauli schreef:Maar dan kom je in "de kip en het ei" situaties; want als een paard niet goed loopt én de hoefas is niet goed, ga je hem dan verlagen om de as weer korrekt te krijgen ?? Want wat was de 'oorspronkelijke' vorm ??.. kijk naar de 'oorspronkelijke' vorm en kijk naar hoef-as en hoefhoek die voor het individuele paard van toepassing zijn.
Jannepauli schreef:Als het paard niet goed loopt én de hoefas is niet goed.. dan heb je al een indicatie denk ik. Of je dan persé zou moeten verlagen? Dat denk ik niet, dat ligt er aan of de hoefas naar voren of naar achteren 'gebroken' is.
beide extremen!
promptertje schreef:Het is nog steeds een interessante discussie zo.
Ik ben inmiddels bij Pete Ramey op blz 94 aangeland, en ik ben er niet blij mee. Op blz 45 staat letterlijk, dat je niet naar hoefassen moet kijken ("don't let pastern angles or their relationship to the hoof angle influence hoof trimming"), maar dat je altijd moet streven naar de voet van de wilde mustang.
De man zelf lijkt me een kundig iemand, die alleen wat te radicale uitspraken doet in zijn boek. Maar ik lees door!
Citaat:maar dat je altijd moet streven naar de voet van de wilde mustang
Sugarmiss schreef:Ook dat moet je in zijn perspectief zien. Een paard wat goed loopt zonder hoef/voetproblemen heb je geen reden om hem ineens lager te gaan zetten. Bij een paard wat een duidelijk probleem heeft (bevangen én hoge hielen) kun je er voor kiezen om hem te gaan verlagen. Strasser doet dit regelmatig en met inachtneming van een behoorlijke revalidatie tijd én het gebruik van hoefschoenen heeft dit vaak geleid tot weer een bruikbaar paard.
Een paard waar je ineens sterk de hielen verlaagd kun je gedurende een behoorlijke tijd niet belasten juist vanwege de klap die de pezen kunnen krijgen.