'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

henny_w

Re: 'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 10:43

Hoi,

Ik heb momenteel een best wel interessant mailcontact met Marjorie Smith van www.barefoothorse.com
Een van mijn vragen was hoe ze in Amerika mensen het natuurlijk bekappen bijbrengen.
Temeer omdat zij div. stijlen uitgebreid heeft bestudeerd en aangeeft op haar site dat geen enkel paard gelijk is. Het is afhankelijk van welke leefomstandigheden het paard afhankelijk is. De een leeft op harde bodem, de andere op zachte, nat of droog, even of oneven.
Marjorie antwoorde het volgende:

"> The question of how much teaching people need, to begin trimming, is a
> tough one. You have to start somewhere! I tell people
>
> -- that I'm just giving the basics and they will want to learn more
> later when they are confident with the basics,
>
> -- that they will need a year's practice before they will really
> understand how hooves work,
>
> -- that they will make mistakes as they learn, the horse will tell them
> so because he will go sore, and they will have to THINK about what they
> have to do differently next time,
>
> -- that the horse is better off even with some learning mistakes, than
> he is with shoes on.
>
> -- Almost half of my students (I teach mostly one or two people at a
> time) ask me to come back to guide them through several trims until they
> feel more confident about what they are doing.

> I think it is useful for people to realize that it
> takes time and practice to learn a physical skill, as well as time for
> the horse to go through its transition period.)
>
> With respect, Marjorie"

Groetjes, Henny

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 12:50

Klinkt als een verstandige dame Henny! Leuk dat je contact met haar hebt opgenomen, heb ik destijds ook gedaan met de man die zijn draver blootsvoets trainde. Viavia is toch altijd bezwaarlijker dan iets rechtstreeks van iemand horen.

Eigenlijk zegt ze hetzelfde als mij vorig jaar tijdens mijn sportmassage-cursus werd verteld: je krijgt pas een beetje gevoel wanneer je meer dan 100 verschillende paarden hebt gedaan. Enige jammere is wel, dat het paard de dupe is van onze fouten en pijn kan krijgen. Daar zit ik toch wel mee.

Toch heeft deze hele discussie er wel toe geleid dat een hoop mensen (waaronder ik) weer een heel stuk bewuster naar die voeten zijn gaan kijken, dat is toch een mooie bijkomstigheid.

Ik ga trouwens volgend jaar voor de equine massage op vervolgcursus, want ik heb zelfs niet na een 8-daagse opleiding en een flinke stageperiode met veel opdrachten het gevoel dat ik nu alles weet en kan. Voor NB zou een uitgebreidere cursus denk ik ook niet verkeerd zijn.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 13:51

Citaat:
Enige jammere is wel, dat het paard de dupe is van onze fouten en pijn kan krijgen. Daar zit ik toch wel mee.

Tja... dat is wat mij ook wel een beetje stoort in de uitspraak van Marjorie.. en wat ik van meet af aan elders aangegeven heb als mijn grootste bezwaar tegen doe-het-zelven na een korte instructiedag...

Ik denk dat er helemaal niks op tegen is als iemand leert om kleine mankementen bij te werken - maar zelfs dan, zul je als niet opgeleide verzorger moeten weten waar je mee bezig bent. Een kleine 'flare' aan de hoef kan veel meer betekenen dan een 'brokkeltje' - het kan ook veroorzaakt worden door een verkeerde stand, om maar wat te noemen.
Marjorie biedt haar studenten de mogelijkheid om terug te koppelen en begeleid te worden - dat vind ik al heel wat.

Ik las recentelijk ergens dat het aantal 'tandverzorgers' behoorlijk is toegenomen.. met bepaald geen vrolijke resultaten. Gaan we door al het doe-het-zelven met de hoeven nu ook die kant op? No feet-no horse, dus wel degelijk iets om verantwoording te nemen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 14:06

Nu ga je er wel van uit dat iedereen die zich smid noemt dus ook de juiste achtergrond heeft.
Ook het smidsvak is een 'vrij' vak, wie heeft er ooit gevraagd naar een smid zijn papieren voor hij aan de hoeven mocht komen ??
Hoeveel mensen hoor je niet van : 'die smid hoeft niet meer terug te komen omdat...'

Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je met zelfdoen de hoeven van je paard verkl... en het is zeker aan te raden om er geregeld een smid naar te laten kijken.
Maar van alleen op dode hoeven oefenen leer je uiteindelijk ook niets meer, dus je zult toch eens aan het échte werk moeten.
Hoe komt een echte smid anders aan die ervaring ??

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 14:11

De echte smid (dus de vakman) leert zijn vak door lang stage te lopen bij een andere vakman, die het hem stap voor stap leert en direct kan ingrijpen als het mis gaat.

Eerst mag de leerling de nageltjes ombuigen en de boel wat vijlen na het beslaan, gaandeweg mag er steeds iets meer - maar wel nog steeds met die vakman die hem op de vingers staat te kijken.

Er zullen ongetwijfeld hele kundige natuurlijke bekappers zijn die ook zo'n prima vakopleiding hebben doorlopen, met een ervaren mentor erbij. Daar zou ik ook alle vertrouwen in hebben. Maar het thuis zelf even beslaan wordt nog steeds niet gepromoot, dat zou met bekappen ook wel iets terughoudender kunnen. Roep daar ook een vakman voor - en gelukkig lijken er steeds meer te komen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 14:47

Hmmm... dan ben ik zeker een uitzondering, want ik vraag namelijk wel aan een nieuwe smid waar hij het vak geleerd heeft, met wie hij zijn stage gedaan heeft .. en ik orienteer me ook wel degelijk vantevoren hoe anderen erover denken, wat hun ervaringen zijn. Pietluttig? Misschien, maar mijn paarden zijn me te dierbaar/kostbaar om risico's te nemen.

En, dat is ook voorgekomen, als ik merk dat we niet door één deur kunnen of hij mijn paard niet goed behandeld ( in de omgang bv) dan vliegt-ie eruit.

Zo heb ik nu mijn smidje gevonden; hij noemt mijn bepaald niet makkelijke paard z'n poppedijntje en ze heeft super-perfecte hoeven!
Zonder ijzers.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 14:54

Blijft het feit dat er toch blijkbaar veel kaf onder het koren is, als de vereniging van échte smids het nodig vind om op hun website de namen/adressen van gediplomeerde smids neer te zetten.

Ik heb iig in het verleden al veel smids zien komen en vooral zien gaan. Er zijn er ook geweest die met enige regelmaat terug konden komen, maar bij anderen had ik het na 1x al gezien.

Er zullen zeer weinig mensen zijn die zelf beslaan en ook het aantal 'kappers' zal best meevallen. De meeste zijn 'vijlers' en op die manier kun je met regelmatig een blik van een 'kenner' zelf een heel eind komen.

Ik ken meer mensen die na een officiële kapbeurt een gevoelig lopend paard hebben dan paarden die niet goed lopen nav hun zelf vijlende baasjes.
Maar het is nog steeds geen verplichting om het zelf te doen Clown

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 14:59

Ik ken praktisch alleen maar paarden die goed lopen na door een traditionele smid te zijn bekapt/beslagen, maar ik zie bij mij op stal dan ook praktisch alleen maar vaklui aan het werk. Een draver laat je niet beslaan door een beunhaas, dat zie je gelijk terug in de prestaties.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 16:37

[quote="Sugarmiss"]
Ook het smidsvak is een 'vrij' vak, wie heeft er ooit gevraagd naar een smid zijn papieren voor hij aan de hoeven mocht komen ??
Hoeveel mensen hoor je niet van : 'die smid hoeft niet meer terug te komen omdat...'

quote]

Klopt, dat is een veel gehoorde opmerking.
Maar ik heb daar nog wel een aanvulling bij.
Hoeveel smeden moeten niet de ellende zien op te knappen omdat de eigenaar van het paard zijn paard te lang op ijzers laat lopen voordat ze verlegd worden?
Ik heb geregeld veel te lange tenen, overgroeide hoefwanden e.d. gezien bij paarden met hoefijzers.
Als je dan vraagt hoe lang het geleden is dat de hoefsmid geweest is krijg je vaak een ontwijkend antwoord.
Als je doorvraagt blijkt het soms al 3 maanden of langer geweest te zijn.
In zo'n geval treft de hoefsmid geen blaam.

Wil ik niet mee zeggen dat er geen prutsers tussen lopen hoor.
Na 1 x kregen ze bij mij nog het voordeel van de twijfel en mochten het nog een 2e keer proberen.
Daarna vlogen ze er gewoon uit bij wanprestaties.

Henny

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 16:45

promptertje schreef:

Eigenlijk zegt ze hetzelfde als mij vorig jaar tijdens mijn sportmassage-cursus werd verteld: je krijgt pas een beetje gevoel wanneer je meer dan 100 verschillende paarden hebt gedaan. Enige jammere is wel, dat het paard de dupe is van onze fouten en pijn kan krijgen. Daar zit ik toch wel mee.

Ja en dat pijnlijk lopen vooral na de overgang van ijzers naar natuurlijk bekappen komt toch wel vaak voor.
Vandaar dat er door menigeen ook aangeraden wordt om de overgang met hoefschoenen te overbruggen.
Wat ik wel positief aan haar vind is de begeleiding.
Niet eventjes op 1 dode paardenhoef oefenen en je kunt voortaan paarden bekappen. Er komt wel wat meer bij kijken.
Het is vooral ook de ervaring opdoen waardoor je meer en meer weet waar je mee bezig bent.
Wat mij betreft onder deskundige begeleiding.

Henny

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 17:13

Citaat:
Ja en dat pijnlijk lopen vooral na de overgang van ijzers naar natuurlijk bekappen komt toch wel vaak voor.

... op zich is dat gevoelig lopen helemaal niet zo'n probleem; het lijkt me alleen maar logisch dat dit gebeurt. Marjorie S. maakt op haar site een overduidelijke referentie naar de witte lijn en de gevoeligheid daarvan en zegt dat het soms wel een jaar duurt voordat de voeten zijn wat ze moeten zijn. Zeker als paarden jarenlang op ijzers gelopen hebben.

Ook daarom denk ik dat een ieder zich gewoon bewust moet zijn van de consequenties; blote voeten moet geen 'modeverschijnsel' zijn - het is een bewuste keus die je maakt en daarbij hoort dus ook dat je een langere periode rekening moet houden met de mogelijkheden en onmogelijkheden voor het paard. Als je vandaag de ijzers eraf haalt kun je morgen geen endurance-ritje rijden. Simpel.
Hoefschoenen kunnen helpen, maar ook daar moet het paard aan wennen.

Veel bedenkelijker vind ik dan nog steeds het fenomeen 'lage hielen' waar zojuist een topic over afgesloten is. De schade die volgens mij aangericht wordt door het zonder referentiekader laag op de verzenen zetten, is veel bedenkelijker. En met referentiekader bedoel ik de hoef-hoek én de voet-as. Met die zooltjes komt het na verloop van tijd wel goed in de meeste gevallen, maar het wegsnijden van de verzenen omdat 'lage hielen' beter is levert nmm veel maar schade op die niet zo eenvoudig te repareren is ( pezen, gewrichten, hko)...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 17:27

Citaat:
...maar het wegsnijden van de verzenen omdat 'lage hielen' beter is levert nmm veel maar schade op die niet zo eenvoudig te repareren is ( pezen, gewrichten, hko)...
Ook dat moet je in zijn perspectief zien. Een paard wat goed loopt zonder hoef/voetproblemen heb je geen reden om hem ineens lager te gaan zetten. Bij een paard wat een duidelijk probleem heeft (bevangen én hoge hielen) kun je er voor kiezen om hem te gaan verlagen. Strasser doet dit regelmatig en met inachtneming van een behoorlijke revalidatie tijd én het gebruik van hoefschoenen heeft dit vaak geleid tot weer een bruikbaar paard.

Een paard waar je ineens sterk de hielen verlaagd kun je gedurende een behoorlijke tijd niet belasten juist vanwege de klap die de pezen kunnen krijgen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 17:30

Ben ik helemaal met je eens Marianne,
Ik heb toevallig vanmiddag een poos op internet gesurfd op alleen maar amerikaanse artikelen over voetassen. Dat noemt men daar trouwens de 'hoof axis'
Daarbij kwam natuurlijk ook het hoge en lage verzenen verhaal ter sprake.
Er zijn toch wel heel wat 'deskundigen' die stellen dat een gebroken voetas tot heel grote problemen kunnen leiden.
Idem lage verzenen.
Blootsvoets wel te verstaan, kunnen wel degelijk voor narigheid zorgen. Verder zijn er toch wel veel de mening toegedaan dat we onze paarden absoluut niet kunnen gaan vergelijken met de wilde mustangs.
Ik las ergens dat wilde mustangs in vochtige gebieden helemaal niet het soort hoeven hebben van de mustangs op de rotsachtige gebieden. Wel degelijk veel bredere witte lijnen en ook last van flares ed. en minder concave hoeven.
Er zijn onderzoeken naar gedaan en daar kwam een heel ander verhaal uit dan menig NB'er ons wil doen geloven.
Dus ook overzee zijn de meningen nog zeer uiteenlopend.

Henny

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 17:34

Ja, Sugar dear, dat is dus precies wat ik altijd al zeg: kijk naar de 'oorspronkelijke' vorm en kijk naar hoef-as en hoefhoek die voor het individuele paard van toepassing zijn.
Als er problemen zijn, dan zul je toch eerst héél goed in beeld moeten hebben wát die problemen zijn voordat je beslissingen neemt à la Strasser - en dat vergt een inzicht en ervaring die de gemiddelde paardenbezitter niet altijd in huis heeft. Bij probleemgevallen zou ik sowieso nooit zelf gaan klooien!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 17:42

Citaat:
wilde mustangs in vochtige gebieden

.... en daarvoor hoeven we niet eens zo ver te gaan natuurlijk: hoe zouden de hoeven van de paarden in de Camargue dan wel zijn? Dat is moerassig gebied.

Ik denk dat de hoefvorm zich inderdaad aanpast aan het gebied waar het dier leeft, al dan niet in vrijheid. Zouden de Camargue paarden hogere verzenen ( ik bedoel nu hielen) hebben? Volgens de uitdrukkelijke stelling 'lage hielen zijn beter' - want wilde mustangs lopen op rotsen en slijten dus zo mooi natuurlijk laag af - zouden die paarden in Frankrijk dus allemaal verduveld kreupel en slecht moeten lopen.. Clown Clown

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 17:53

Jannepauli schreef:
.. kijk naar de 'oorspronkelijke' vorm en kijk naar hoef-as en hoefhoek die voor het individuele paard van toepassing zijn.
Maar dan kom je in "de kip en het ei" situaties; want als een paard niet goed loopt én de hoefas is niet goed, ga je hem dan verlagen om de as weer korrekt te krijgen ?? Want wat was de 'oorspronkelijke' vorm ??

Maw hoe weet je in elke situatie wat de 'oorspronkelijke' vorm is.

Ga je als hoefsmid dus maar uit van een 100% juiste hoef/hoek-hoefas situatie of ga je uit van wat de eigenaar je kan vertellen over hoe het paard altijd op zijn benen heeft gestaan ??

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 18:07

Als het paard niet goed loopt én de hoefas is niet goed.. dan heb je al een indicatie denk ik. Of je dan persé zou moeten verlagen? Dat denk ik niet, dat ligt er aan of de hoefas naar voren of naar achteren 'gebroken' is.
Het ligt er ook aan wat je bedoelt met 'niet goed loopt' .. er kunnen natuurlijk ook hele andere factoren meespelen ( elders in het been of lijf) die ook meegewogen moeten worden.

Het punt is denk ik dat je bij onregelmatigheden met het 'trial en error' gegeven zal moeten werken: vanuit alle theorieën is natuurlijk wel een gemiddeld beeld te halen waar je naar zou kunnen streven en beetje voor beetje zou moeten uitproberen wat het beste voor jouw paard werkt.
Voor het ene paard zal een lagere hiel beter zijn, de ander loopt beter met een wat hogere hiel. Er is een groot gebied tussen de beide extremen!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 19:01

Jannepauli schreef:
Als het paard niet goed loopt én de hoefas is niet goed.. dan heb je al een indicatie denk ik. Of je dan persé zou moeten verlagen? Dat denk ik niet, dat ligt er aan of de hoefas naar voren of naar achteren 'gebroken' is.
beide extremen!

Op de vele amerikaanse sites die ik vanmiddag doorgespit heb stond ook het e.e.a. over het bekappen van veulens.
En waar op te letten vanaf het begin.
Logisch want juist het veulen is het best te corrigeren.
Geadviseerd werd oa. te letten op afwijkingen van Franse en toontredersstand. Maar ook op een correcte voetas. En daar bedoelden ze toch echt een 'rechte' mee, getuige de vele tekeningen die ik gezien heb.

Ik zag op een geven moment van een heel bekend amerikaans bekapper twee mustanghoeven van opzij gezien.
Beide hadden een fikse naar voren gebroken voetas.
Ik kan me voorstellen dat als je van mening bent dat de natuur het allemaal perfect geregeld heeft, je deze gebroken voetassen ook voor 'perfect' aanneemt.
Helaas is het in de natuur ook niet altijd 'je van het' is mijn mening en dan gaat het er maar om wat je voor waar aanneemt.

Henny

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 19:51

Het is nog steeds een interessante discussie zo Lachen.

Ik ben inmiddels bij Pete Ramey op blz 94 aangeland, en ik ben er niet blij mee . Op blz 45 staat letterlijk, dat je niet naar hoefassen moet kijken ("don't let pastern angles or their relationship to the hoof angle influence hoof trimming"), maar dat je altijd moet streven naar de voet van de wilde mustang. ("always work toward the wild model")... Het vreemde is dat hij af en toe weer juist wél spreekt over het per paard apart bekijken wat voor dat paard goed is. Maar ik herken een heleboel uitspraken die ik hier heb gelezen van "NB-extremisten", die door Ramey zelf verderop in de tekst weer verzacht worden.

Ramey benadrukt wél, dat een paard geen pijn mag hebben na een trim, dan heb je het duidelijk verkeerd gedaan.

De man zelf lijkt me een kundig iemand, die alleen wat te radicale uitspraken doet in zijn boek. Maar ik lees door Lachen!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 20:07

promptertje schreef:
Het is nog steeds een interessante discussie zo Lachen.

Ik ben inmiddels bij Pete Ramey op blz 94 aangeland, en ik ben er niet blij mee . Op blz 45 staat letterlijk, dat je niet naar hoefassen moet kijken ("don't let pastern angles or their relationship to the hoof angle influence hoof trimming"), maar dat je altijd moet streven naar de voet van de wilde mustang.

De man zelf lijkt me een kundig iemand, die alleen wat te radicale uitspraken doet in zijn boek. Maar ik lees door Lachen!

Die uitspraak van de voetas kom ik vooral tegen bij de zoals jij al zo mooi benoemd 'NB extremisten' Knipoog
Terwijl juist de traditionele smeden in Amerika onderzoeken gedaan hebben en qua voetas tot heel andere conclusies kwamen.
Idem wat lage verzenen betreft.
De uitspraken staan lijnrecht tegenover elkaar.
Lekker verhelderend Haha!

Fijn dat je ons op de hoogte houdt van het boek.
Dapper dat je door leest. Knipoog

Henny

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 21:38

Citaat:
maar dat je altijd moet streven naar de voet van de wilde mustang

grrrrr.... daar kan ik dus helemaal niks mee! Zijn wij nou zo overdreven genuanceerd?? Mijn dressuur-wpn=ster is helemaal geen wilde mustang, woont in mijn achtertuin...

alle gekheid op een stokje, ik snap het niet. Er zijn toch zo ontzettend veel factoren die de hoef ( en het dier) beïnvloeden. Misschien geldt dit verhaal wel in de VS, maar of je in de Sierra Nevada rondloopt, of op Mars, of in een vet hollands weitje..?

Op de een of andere manier doet het me denken aan een reclame die ik wel eens op tv heb gezien voor een automerk: Een Indiaase jongen die zijn lada-achtige auto om wil toveren naar de door hem begeerde Peugeot; effe tegen de muur aanrijden, een olifant erop laten zitten en uiteindelijk krijgt-ie wel iets wat lijkt op het modelletje.. zo ga ik toch echt niet aan mijn paard d'r hoeven sleutelen om het maar op een wilde mustang te laten lijken.... }>

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 21:39

Over welk soort voetas hebben jullie het nou? De uitwendige of de inwendige? Als ik zo de berichten lees, vermoed ik de uitwendige. Mocht dat zo zijn, is het dan niet beter en effectiever om naar de inwendige voetas te 'kijken' en aan de hand daarvan te handelen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 21:43

Wat is het verschil tussen inwendig en uitwendig dan?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 21:46

Sugarmiss schreef:
Ook dat moet je in zijn perspectief zien. Een paard wat goed loopt zonder hoef/voetproblemen heb je geen reden om hem ineens lager te gaan zetten. Bij een paard wat een duidelijk probleem heeft (bevangen én hoge hielen) kun je er voor kiezen om hem te gaan verlagen. Strasser doet dit regelmatig en met inachtneming van een behoorlijke revalidatie tijd én het gebruik van hoefschoenen heeft dit vaak geleid tot weer een bruikbaar paard.

Een paard waar je ineens sterk de hielen verlaagd kun je gedurende een behoorlijke tijd niet belasten juist vanwege de klap die de pezen kunnen krijgen.

Dit vind ik dus een van de meest zinnige posts van de laatste tijd (ja ik lees nog steeds mee hoor)

Dan ben ik in mijn persoonlijke recente onderzoek nog wat anders tegen gekomen. Paarden met HKO zou je dus bijvoorbeeld nooit (te) laag op de hielen mogen zetten. Logisch want hoe lager de hiel hoe meer belasting op de diepe buigpees die over het straalbeen loopt. Moet ik erbij zeggen dat té hoog natuurlijk ook niet goed is en als het paard té hoog staat er wel een stukkie van af kan. Wat voor het paard prettid is is even zoeken m.b.v röngen foto's de manier van lopen en de hele beenstand (dus niet alleen de voet)

Wat ik ook heb geleerd is hoe belangrijk een opzetje op een ijzer is Haha!
Wat ik ook heb geleerd is dat mijn goede smid minder goed is dan ik dacht Bloos

Ik blijf dus leren en dat is een goed ding. Ik vind echt dat nu ik me er meer in ben gaan verdiepen in de hele werking van de hoef, ook het hele gebeuren aan ligamenten banden en pezen, gewrichtsvloestof kraakbeen en noem maar op. Dat als je logisch gaan nadenken je uit verschillende methodes wat nuttigs kan halen.

De hoef , en de voetas en de onderdelen van de voet die hier besporken worden zijn eigenlijk nog maar een onderdeeltje van hoe de hoef in zijn geheel werkt. De weke delen als pezen banden en ligamenten zijn natuurlijk ook van groot belang. Al met al heb ik veel geleerd de afgelopen tijd en ik lees nog seer geïnteresseerd mee.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 21:56

Klopt Riant, de functie van de hoefkraakbeenderen mbt het hoefmechanisme, de veranderde druk op het straalbeentje bij standveranderingen, het check ligament en de draagband die op een andere manier moeten gaan functioneren bij standveranderingen, daar hoor je zo weinig over. Het blijft te veel gefocust op die voet alleen.

Opzetje geven we de dravers al heel vaak mee in het beslag, lippen hebben wij niet aan onze ijzers. Dravers hebben geen echt lage hielen - en toch ben ik echt nog nooit een draver met HKO tegen gekomen. Jammer dat er niet meer onderzoek naar is gedaan, de uitkomsten van die onderzoeken zouden traditioneel en NB wellicht meer tot elkaar kunnen laten komen.