Ernstige mok, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IngLio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 10:20

De lijst met tips is verstuurd aan mod Jantien.

Mijn hele mok-vechtpartij is te zien op http://inglio.mijnalbums.nl --> Lio's mok
Al mijn foto's zijn offline omdat ik mijn hosting heb opgezegd.

Myrdal

Re: Ernstige mok, tips? Centraal topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 10:53

evitatinkle schreef:
Myrdal, heb je een foto van de mok?
Het lijkt erg op de mok die arabel heeft gehad.

Ik ben een groot voorstander van binnenuit werken. Maar op een gegeven moment heb je een 'gezond' paard en kun je niets meer doen.
Als het echt niet overgaat en je paard zijn been wordt dik en ze gaat kreupelen, dan ben je al te laat en zou ik toch een reguliere arts inschakelen.

Heb je al eens droogzetters geprobeert?

Nog geen droogzetters geprobeerd. Tot nu was het maar een klein plekje en was goed aan het wegtrekken, maar de laatste 2 weken is het ineens explosief toegenomen. Ze loopt wel wat kreupel, maar dat is alleen in het begin wanneer de korsten open gaan, daarna loopt ze gewoon zuiver, het been is ook (nog) niet dik, daar let ik erg goed op. Ik ga vanmiddag/vanavond foto's maken.

IngLio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 17:23

Om het te verzachten tijdens het rijden kun je er ook wat calendulacreme op smeren. Dat maakt de korsten zacht, heeft een koelende werking en tegelijk ook huidherstellend. Dan doet het bewegen van haar voet gewoon wat minder pijn!
Succes!

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 20:20

Iemand ervaring met Prednisolon met mok?? Dit heeft die van mij vandaag voorgeschreven gekregen omdat niks aanslaat.

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 21:57

prednison is een heel aggressief hormoon...

Ik kan me voorstellen dat je ziets probeert als niks aanslaat. Wat heb je zoal geprobeert youngster?

Calenula of echineaforze zalf kan nooit kwaad!

Ik ben benieuwd naar foto;s Myrdal!

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 23:19

Hydrocortiderm.. andere zalf waar ik de naam niet meer van weet ( ook van de dierenarts, gele zalf) uiercreme, sudocreme. 15 dagen antibiotica, levertraanzalf. En niks slaat aan

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 08:37

Als dat alles is...dan heb je nog veel meer mogelijkheden voordat je over kan gaan op zware middelen! (mijn mening hoor, ik ben niet zo'n voorstander van hormonen)
Heb je de antibiotica laten spuiten of door het voer?

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 12:25

Door het voer is het gegaan. Sultrisan was dat. Sja de dierenarts vond het ernstig genoeg om hierop over te gaan blijkbaar. Was er zelf ook niet zo´n voorstander van.
Maar wat zou jij aanraden dan??

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 20:01

Ik heb nog geen foto gezien, dus echt aanraden kan ik niet..

Antibiotica kan goed helpen, maar wel in spuitvorm naar mijn mening.

Ik zou beginnen bij het begin:
Foto's maken
Op wat voor ondergrond staat ze? Wat is haar voeding en patroon? Hoe ziet haar leventje eruit, veel buiten of juist rijden en zo ja waar (ondergrond)

Maak een lijstje wat je al hebt geprobeert en voor hoelang.

Als allereerste zorg je dat het been schoon en droog is en blijft. Je geeft het paard veel beweging, kan het beste op harde ondergrond. Als het paard in aanraking komt met zand of modder, zorgen dat dit niet aan het been blijft kleven en dat ze schoon op stal komt.

Tot zover, meer volgt na foto's

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 20:46

Ze staat gewoon op zand, wei is niet vreselijk nat. Probleem is dat het hier gaat om een 3-jarige bloedmerrie die echt veel energie heeft. Dierenarts vond het ook niet erg verantwoord om haar binnen te laten staan, behalve natuurlijk als het regent.

Ze krijgt s'morgens basisbrok en muesli met "opkikker"erdoor ( extra vitamines voor weerstand) en wortels sinds en kuilgras, dit wisselen we af met hooi.
Ze staat voornamelijk in de wei gezien haar leeftijd en ze wordt 3 a 4 keer in de week gereden of gelongeerd ook gewoon op zand ( wit)

We zijn al vanaf augustus bezig om het onder controle te krijgen.

Trippel23

Re:mokprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 23:08

Het voer is vaak niet het probleem.

Wat je kan doen is een nacht lang uiercreme op het been laten in weken. De volgende dag kan je heel makkelijk de korsten er van af halen, zo kan het medicijn er beter op in werken. Als middel werkt een masstitus injektor voor koeien heel erg goed. AntiBiotica heeft duidelijk geen zin of je moet eens een ander middel vragen misschien dat dit middel niet voor deze bacterie bestemd is en een ander middel misschien wel.

Prednisolon vind ik ook een beetje overdreven om dat nu al te proberen. Weet niet welke dierenarts je heb maar als dat de enige dingen zijn die hij/zij kan bedenken, sorry hoor maar zelfs ik ben nog creativer.

Wassen met betadine kan wel maar heeft niet veel zin je ontsmet t been alleen en de mok gaat er niet mee weg, gewoon droog maken en als het paard buiten staat zalf op olie basis er op dat houd t vocht buiten.

(even een reactie op een veel eerder geplaats berichtje poedersuiker bevat GEEN antibiotica dat is toch niet goed voor ons denk maar aan RESISITENTIE)

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 08:58

Mwoa ik heb de faculteit en ik neem aan dat zij best wel goed in kunnen schatten wat ze wel en niet kunnen doen op dit moment

Heb van een stalgenoot antibiotica zalf gekregen, dus daar gaan we nu ook maar eens mee smeren. Door de prednisolon lijkt het been dunner te blijven ook! Dus daar ga ik wel mee door.

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 12:58

Trippel, het voer is vaak wel een probleem. Mok hebben veel paarden in verschillende vormen. En sommige paarden kunnen de mok prima zelf oplossen. Een kleine voerverandering of het weg laten of toevoegen van een bepaald element kan het paard al helpen de mok te bestrijden.

Wat je voert is goed youngster.

Mok zijn allemaal kleine 'spinnetjes' onder de microscoop. Die bacterieen zitten vaak in het zand of in de stal/wei. Waardoor het paard steeds weer geinfecteerd wordt.

Hormonen bestrijden de symptonen van mok. Het been wordt er idd dunner van en de korsten zullen ook afnemen, maar de mok blijft. En zodra je stopt met dat hormoon geven, komt de mok in volle hevigheid terug. Ik spreek uit ervaring. Heb mijn paard jarenlang met hormoonzalfjes behandeld omdat niets hielp. Haar hele lichaamshuishouding/stofwisseling en karakter was veranderd.

Antibiotica werkt goed, zolang je de juiste hebt én de goede dosering geeft. Dit kan naar mijn mening niet door het voer, maar moet je onder begeleiding van een professionele veearts laten spuiten.

Youngster bedenk goed wat je doet met hormonale zalf. Ik heb nog steeds geen foto's gezien.
Soms is het ook goed om de mok even een weekje met rust te laten. Dan laat je alles even tot rust komen en kun je schoon met iets nieuws beginnen.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 13:54

Er wordt geen hormoonzalf gesmeerd,dat hebben we al gedaan en dat hielp niet. We hebben nu een antibiotcazalf wat we smeren.
Foto's kan ik helaas nu niet maken.

_Dorien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 14:53

Hallo iedereen!!

Ik heb een super goeie oplossin voor mok gevonden. Vorige week heb ik hier naar vanalles zitten vragen hé om aan mok te doen? Wel, er vertelde me iemand dat je er bandages met watten in isobethadine (gemengeld met water) gedopt rond de benen (alé ja, de plaats waar de mok zich bevind) moest doen. Ik dacht nog even af te wachten en verder te gaan met mijn zalf (laesedine). De volgende morgen kwam ik op stal aan en zag mijn paard neerliggen, met zo'n dikke benen! Ik vlug op iemand geroepen want mijn paard wou hem niet meer recht zetten van de pijn aan zijn benen. We hebben hem toch recht gekregen en even met gestapt (al manken). We hebben er dan die bandages aangedaan en terug op stal gezet. Ik kwam savonds nog eens vlug kijken en de hele zwellingen waren weggetrokken. Toen ik er de bandages afdeed hingen er zo de korsten aan en waren er al rose velletjes te zien. Heb ze er dan terug aangedaan (nieuwe natuurlijk want de anders waren al terug droog) en de volgende dag gaan kijken. Wonder boven wonder is de mok nu zo goed als weg! Er moet nog juist 1 klein korstje afgeweekt worden. Op de andere plaatsen die ik nu die laesedine zalf aan om de huid weer te laten genezen. Dus op een goei 3 dagen was mijn paardje van de mok vanaf!

Mss nog enkele tips voor de mensen die eens met de bandages willen proberen:
1. zorg dat er geen stro ofzo aan de benen hangt
2. de plaatsen waar de mok zich bevond niet eerst eens poetsen ofzo
3. je neemt een netjes uitgespoelde emmer en doet er wat water in.
4. je legt er een stuk lap van wat in en doet er isobethadine bij
5. je zorgt dat de lap wat drupnat is
6. je doet die drupnatte lap wat rond het been (op de plaats van de mok)
7. je doet er de bandage rond en spant ze genoeg op, anders zakt ze af!
8. het isobetadine-water die je nog over hebt giet je over je bandage over, hoe natter hoe beter

en dan herbeginnen voor het volgende been

Het heeft echt super goed gewerkt bij mij! Het is zeker de moeite waard om te proberen! Je bent best dat je het 2x per dag doet, 1x is ook goed maar toch beter 2x

Hopelijk helpt het bij jullie ook

Trippel23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 18:55

Hoi evitatinkle,

Als mok kleine spinnetjes zijn die in de wei of in t zand leven, hoe kan t dan dat door voer verandering de mok over gaat.

Ik geloof je wel hoor ga t zelf ook proberen.

Trippel23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 19:03

hoi youngster,

De faculteit volgt de methoden die in de les boeken staan maar dat hoeft niet altijd de beste oplossing te zijn.

Bel maar s 3 dierenartsen op en ze kunnnen allemaal een ander antwoord geven.

Gave paarden trouwens (op de foto's) vooral brenin die is echt heel mooi.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 20:49

Ik ben alle teksten die hier staan aan het lezen en al enige tijd bezig en ik weet het nu echt niet meer.
Mijn veulen (7mnd) staat sinds 22 okt op een opfok stal en zo'n 2 weken nadat hij daar kwam kreeg hij op zijn lijf bulten en even daarna ook mok nog niet zo erg maar erg genoeg om direct te behandelen.
Volgens da hebben de bulten en mok met elkaar te maken te weten allergie en verminderde weerstand helaas kan ik niet iedere dag naar hem toe dus kan ik het maar 3 keer in de week behandelen en moet vertrouwen op degende die ze buiten zet dat ze smeert.
En helaas moeten ze iedere dag door de blub om in de bak te komen die ook niet droog is.
En dan zegt de da droog houden ja leuk maar niet te doen.

Door alles wat hier allemaal staat weet ik het helemaal niet meer
Zou het ook nog erfelijk kunnen zijn zijn moeder heeft nl ook erge mok?
En die staat droog heeft schone stal enz. Die is trouwens helemaal niet te behandelen die mept me gewoon.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 22:07

Ok dan, hier eindelijk de beloofde foto's. Ik zou ze al eerder plaatsen, maar ik was mijn fototoestel kwijt (die uiteindelijk op een zeer logische plek bleek te liggen ).

Maar goed, hier de foto's. Ze zijn niet van denderende kwaliteit. Het gaat om het linkerachterbeen (dat is haar enige witte voetje).

De binnenkant
Afbeelding

De buitenkant
Afbeelding

En recht van achteren
Afbeelding

Momenteel ben ik aan het behandelen met:
1) Drainage compositum, 2x daags 20/30 druppels
2) Pro-bioforte, 1x daags 2,5 gram
3) zink zwavelpasta

Met 1 en 2 ben ik vandaag begonnen, aangezien het vandaag binnen is gekomen. Deze 3 middelen zijn mij aangeraden door een homeopathische arts.
Helaas heb ik ook wat minder goed nieuws. Aangezien het niet goed ging tussen Myrdal en de andere paarden in de paddock (Myrdal is zo opgejaagd dat ze door de omheining sprong), staat ze nu in een andere paddock die helaas niet zo droog is. Er is helaas geen andere oplossing. Voor Myrdals gemoedsrust is het wel beter, want in deze paddock is ze de baas, dus zal ze zich wel een stuk beter voelen.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 10:41

Trippel23 schreef:
hoi youngster,

De faculteit volgt de methoden die in de les boeken staan maar dat hoeft niet altijd de beste oplossing te zijn.

Bel maar s 3 dierenartsen op en ze kunnnen allemaal een ander antwoord geven.

Gave paarden trouwens (op de foto's) vooral brenin die is echt heel mooi.

Klopt helemaal,maar aangezien ik ook nog stage loop bij een andere dierenarts voor mijn eigen opleiding en een vriend van mij ook dierenarts is, denk ik dat ik in principe genoeg proffesionele meningen om mij heen heb.
Tips zijn altijd welkom daarniet van.

Dank je wel voor den complimenten over de paarden

_Dorien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 16:40

pff, weet het nu ook niet meer hoor. Gisteren waren alle korstjes tot op enkele kleintjes na van mijn paard zijn benen eraf en had geen last meer ofzo. Ik heb er dan nog eens de bandages met watten eronder opgedaan voor die kleine korstjes. Nu kwam ik daarjuist in de stal aan en zag dat er een bandage af was, van linksvooraan. Ik lette niet zo op haar been en haalde de andere bandages eraf. Toen ze er allemaal af waren zag ik haar linkervoorbeen... het stond dik tot aan de knie (iets eronder). Heb snel mijn lesgever gaan roepen en die heeft naar de veearts gebeld. Paardje heeft nu een spuit gekregen tgn de zwelling en heb er nu weer een andere zalf moeten aandoen. Het ging juist goed, nu staat haar been dik. En er zijn bijna geen korstjes meer aan, raar. Je ziet er niks meer aan en als je voelt, voel je enkele kleine korstjes.... Hopelijk geneest het ooit, ben echt al mok-beu hoor!

Idra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 17:34

Ik smeer altijd CYCADERM op de mok, een dikke vettige laag.

Weet niet of die tip hier al gegeven is, maar bij alle paarden die ik ken helpt dit super.

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:58

Trippel23 schreef:
Hoi evitatinkle,

Als mok kleine spinnetjes zijn die in de wei of in t zand leven, hoe kan t dan dat door voer verandering de mok over gaat.

Ik geloof je wel hoor ga t zelf ook proberen.

Je kan je paard helpen de mok van binnenuit zelf te bestrijden. Dat heeft niets te maken met de bacterieen die in het zand leven. Zo had ik het ook niet uitgelegd. Maar door je paard een juiste stofwisseling te geven krijgt ie meer weerstand. En een gezonder paard van binnen is een gezonder paard van buiten.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 20:20

Mok is een bacterieele ontstekeing {als ik het goed heb} in iedergeval zijn er beestjes die in de huid van je paard/pony graven en de huid gaat daar kapot van en gaat ontsteken waardoor je die vreselijke plekken krijgt.

Mijn pony die ik al 14 jaar ken had van de zomer voor het eerst in zijn leven mok en ik heb daar de dieren arts bij gehaald was wel 50 euro lichter maar ben blij dat ik het gedaan heb ze heeft uitgelegd wat het precies is en wat goed helpt en zei dat de meeste mensen niet goed behandelen en daardoor het hele grote problemen worden bij de meest paarden.

Ik kreeg sebacil van haar ik moest 1 ml op 1 liter water mengen en op zijn benen spuiten en dan niet alleen de benen aan de onderkant daar waar je de mok zag maar de hele benen helemaal tot boven aan toe.Dit moest 1 maal per week en 3/4 keer was genoeg.Daarna had hij op 1 been in de kootholte nog 1 vieze plek en die moest ik insmeren met laurierzalf en een week later was er niets meer te zien.
Na het rijden zat er altijd veel zand op de plek en dan spoot ik zijn been na het rijden schoon en af en toe waste ik hem met betadine shampoo en daarna erg goed droog maken dan kan het geen kwaad het is erger als het zand er in blijft zitten.

Het heeft echt geen zin om er maar van alles op te smeren je moet eerst die beestjes doden en dan kan je de wonden gaan behandelen.

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 20:54

monsera, dat is precies wat ik bedoelde met het mijden van zand en modder. Daar zitten de bacterieen in. De mok moet schoon, naar mijn mening ook de korstjes eraf want dat is de mok, en dan van binnen en buiten bestrijden.

Arabel had een dik been afgelopen week, ik heb het schoongemaakt en mijn speciale zelf erop gedaan. Nu wordt het hele been per dag weer beter en ik heb het sindsdien niet weer behandeld. (dit verhaal speciaal voor mijn mokvriendinnetje Inglio )