Paard heeft flinke bult op bil

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 12:49

Wellicht een andere gedachtegang, maar doet ivy niet lelijk tegen andere paarden omdat ze nog ongemak voelt van haar been? En daardoor wat onzeker is, wellicht niet op tijd weg kan voor haar gevoel en daarom voor de aanval kiest?
Zo ja, dan is inscharen in de kudde geen slimme keuze.
Jij kent je paard het beste maar ik wil dit toch even aanhalen.

Kimmie25501

Re: Paard heeft flinke bult op bil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-25 12:56

Ik zou het oprecht niet kunnen zeggen. Konden ze maar praten hè. Ik weet echt niet of dat ook een optie kan zijn.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 12:58

Fijn om te horen dat het steeds weer wat beter gaat en je nu een concreet opbouw schema hebt.

Ben je alleen niet bang dat ze enorm gaat rennen in de kudde en dat je het opbouw schema daarmee een beetje vergooid? Zou zo zonde zijn misschien?

Paarden kunnen zeker gemeen en boos doen als ze ongemak ervaren. Ze reageren dit dan af op hun omgeving. Maar of dat hier aan de hand is, is natuurlijk altijd een beetje gissen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-25 13:02

Nu zit ik mezelf wel te bedenken dat ze op mijn vorige stal dat aanvallen op de paddock bv ook al deed. Dat was hier juist een beetje verdwenen.

Celebi, ergens wel een beetje. Aan de andere kant zou ik dan officieel van de dierenarts al mogen beginnen met draven aan de longe, alleen ik heb zelf het schema veel langer gemaakt. Dus ik heb ergens het idee dat ze 1 sprint gaat trekken en dan gaat eten. Dat was de vorige keer iig wel. Ik weet gewoon niet waar ik goed aan doe. Nu zo staan met een maatje kan niet de hele winter, want er is geen schuilmogelijkheid. In de merriekudde staat een paard dat ontzettend lelijk doet en sws heeft twee keer inscharen niet mn voorkeur. De hele winter alleen op een paddock kan ook niet. Voor mijn gevoel moet ik voor de minst slechte optie kiezen in plaats van de beste.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 13:24

Sommige paarden zijn gewoon niet goed in grote groepen. M’n oude merrie kaat die werd door de meeste stalhouders bestempeld als lastig. Ze voelde zich snel bedreigd en dat werkte gewoon niet. Toen ik later de fokker sprak vertelde ze dat ze als veulen in de opfok in elkaar geslagen was. Daarna naar huis gehaald ivm wonden verzorgen en nooit meer terug een kudde in toen ze jong was. Dus door haar rot ervaring snapte ze het gewoon niet. Toen ik haar eenmaal aan huis had staan met 1 maatje was het goed.

Zou het echt langzaam opbouwen. Wellicht eerst nog 1 uit de kudde erbij zodat ze vaste vriendjes heeft waar ze bij kan staan en zich veilig voelt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 13:33

Persoonlijk zou ik nu niet in een grote groep zetten.
Laat haar lekker met dat witje staan als het goed gaat.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 13:53

Lastige keuzes. Er is daar geen schuilmogelijkheid zeg je? In de kudde wel? De hele winter zonder schuilplek is geen doen natuurlijk. Maar zolang ze die voet nog steeds wat ontlast (zo lijkt het in ieder geval op de foto's) zou ik wel heel voorzichtig zijn met inscharen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-25 14:03

Nee klopt. In de wei waar ze nu staat is geen schuilmogelijkheid. Waar de kudde staat wel, twee enorme schuilstallen.

DP, alleen dat is voor de winter dus helaas geen optie.

MarjanB, dat kan ik eventueel nog wel voorstellen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 14:13

Waarom is dan geen optie?

Overdag buiten, nacht op stal.
Dan is er geen schuilmogelijkheid nodig.

Ik zou echt een paard met die pees en nog aan het genezen van de trap, die nog steeds ontlast, niet in een grote groep zetten.
En noem mij maar hard, maar ik begrijp een stalhouder als dat dus niet.
Paarden op je erf hebben is ook aanpassen als er een paard een blessure heeft.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 04-10-25 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 14:16

Misschien mis ik iets maar er wordt toch niet gezegd dat Ivy morgen terug de kudde in moet? Het mag dan wat onstuimig weer zijn vandaag dat maakt nog geen winter. Ik zou het voor nu laten zoals het nu is en zodra ze beter gaat en inderdaad weer op alle benen staat dan kijken wat de opties zijn.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-25 14:46

Ze kan alleen nog worden ingeschaard als het weer goed genoeg is. Dat is nog eens een extra vorm van tijdsdruk die eraan toe wordt gevoegd.

En dat paard is natuurlijk ook van een eigenaar. Zij zal sws wel haar paard de kudde in willen. Dan zou Ivy weer alleen moeten staan en dat is natuurlijk ook geen optie. Er zullen weinig mensen zijn die hun paard hiervoor de hele winter willen opofferen.

Zoals je ziet, de oplossing is voor mij echt een hoofdbreker.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 15:14

Lastige situatie hoor Kimmie. Moeilijk ook te weten wat de oorzaak is van het “gemeen” doen. Ze kan misschien ook wel onzeker zijn juist van dat ze zo hard getrapt is toen in de kudde.

Verder wel fijn dat ze toch goed vooruit lijkt te gaan maar dat verhaal met de kudde wel of niet heb ik ook geen antwoord op.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 15:22

Dus als ze niet snel ingeschaard wordt staat ze de rest van de winter alleen op dit stukje gras?
Tja dat lijkt me ook geen optie.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 16:50

Lastig Kimmie.
Is het paard wat er nu naast staat ook nieuw? Dat scheelt sowieso een hoop met inscharen, dan ligt de focus niet op 1 paard.

Als je het wel wilt doen, zal ik het nogmaals herhalen. Gooi poep van elkaar over en weer. Als er genoeg ruimte is om een voerplek heen, is samen eten toch echt wel bonding en kunnen ze samen aan een veilige kant eten. Als er wel veel onrust blijft, niet doen. Probeer met de paarden uit de kudde ook je paar minuutjes te stappen als dag lukt, dus nieuwe kennismakingen in een neutrale omgeving. En als het lukt, zorgen dat ze 1 (nu in de maak) en indien mogelijk al meer vriendjes heeft voor de kudde in gaat voor bescherming.

Ik ken de plek verder niet, maar kijk ook of er genoeg voerplekken zijn zodat er rust kan zijn tijdens het eten.

Houdt er rekening mee dat het door meer beweging ook weer slechter kan gaan. Ik heb er voor gekozen om mijn paard wel kreupel/onregelmatig in de kudde te zetten. Apart staan hielp voor hem niet en met beweging, met daarmee extra doorbloeding, hoopte we op beter resultaat. Hier was wel echt iets heel anders aan de hand en linksom of rechtsom had/is dat nooit goed gekomen. Maar er zijn wel echt overwegingen waarvoor je een paard dat niet helemaal okee is, toch in de kudde zet.
Mentale staat is ook een heel groot pluspunt, zijn laatste maanden heeft op deze manier in het koppie wel gelukkig door gebracht. En ook hier in de nacht naar stal om bij te komen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 20:38

Zie ik het verkeerd of is er iets aan de hand met deze hoef?

Het lijkt alsof er een inkeping/barst/hoek in zit ofzo...

Ze zet hem ook bijzonder vreemd neer. Dit is niet belast maar ook niet op rust, hij balanceert op de tip maar knakt niet door zoals op rust.

Zou dit toch goed in de gaten houden en zolang ze er zo aan toe is, toch alstublieft niet in de groep gooien!

Afbeelding

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 21:49

Leuk om je update te volgen, en wat fijn dat ze nu een maatje heeft. Inderdaad de hoef was me ook opgevallen, hopelijk is het niks ernstigs, zou er ook even na laten kijken door een hoefsmid. Lijkt me een lastige keuze hoor waar je voor staat. Ik begrijp ook het idee haar weer in de groep te willen gooien zodat ze niet zo apart staat. Andere kant heeft ze nu wel een maatje en als ze lelijk doet naar de andere paarden, voelt ze zich dan niet teveel bedreigd of is ze altijd al zo geweest? En inderdaad kan het kwaad als ze in de kudde mocht gaan rennen ivm de opbouw van de dierenarts? Moeilijk wel.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-25 09:17

LG, die inkeping is gebeurd toen een tijd geleden de gewogen werd. Toen schoot ze van de weegschaal af en was dit het resultaat. Ze is ook al heel lang achter niet bekapt, dus het ziet er zeker niet charmant uit. Dit is overigens ook nog haar krampbeen, dus het zit ook allemaal niet mee.

Sabri, ik heb 13 oktober weer bekaples, ik zal het voorleggen aan mijn Bekapper. Ze heeft wel altijd al lelijk gedaan naar andere paarden. Ik noemde dat altijd een groot aura :') maar dat komt meer vanuit onzekerheid dan vanuit dominantie. Ik vind het echt zo’n vreselijk moeilijke beslissing. Ugh.

Trouwens, de fysio komt voor ivy op 20 oktober.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 11:29

Wat fijn dat de fysio ook langskomt. Gelukkig dat je een oorzaak weet mbt de hoef. Als Ivy altijd al zo deed tegen andere paarden hoeft het nu dus niet iets ernstigs te betekenen. Ik ben benieuwd wat je uiteindelijk beslist mbt het inschalen. Gelukkig dat Ivy zo goed vooruit gaat, dat is zowiezo heel fijn nu.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 11:46

Denk dat de fysio idd wel lekker is voor haar.

Zou haar voet even goed afronden. Nu staat er veel druk op de teen waardoor er kans is dat hij verder naar boven scheurt dan heb je daar weer ellende van…

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 14:14

Fysio zal inderdaad zeker een meerwaarde zijn. Zal ze zeker deugd van hebben.

Fijn dat je weet waardoor de hoef ontstaan is, maakt het al een stuk minder zorgwekkend.

Bil zelf ziet er heel goed uit alleszins, dat is volgens mij echt wel ok wat betreft ontsteking.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-25 15:43

MarjanB, ik vraag even aan de da morgen of ik weer aan mag komen. Ik mocht de achtervoeten eerst niet bekappen omdat er dan te veel druk op de wond zou komen te staan.

Ik heb vandaag op stal een uur lang gehuild en daarna besloten dat ze zaterdag de kudde nog niet in kan gaan om de redenen die jullie hier ook al aangeven. Ze trilt daarnaast nog veel met het been en is mentaal enorm gestrest. Met verschillende mensen overlegd en de merriekudde van vijf paarden met haar erbij lijkt nu echt een betere optie. Haar maatje gaat nml zaterdag sws de kudde in. Dan staat ze wel maar 6 uur per dag buiten, maar dan heeft ze wel genoeg tijd om te herstellen. Dan kan ze volgend seizoen de kudde in. Ik ga dit plan morgen even voorleggen aan de dierenarts.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 15:59

Ik denk dat je er goed aan doet om haar niet de grote kudde in te doen als ze echt nog zoveel last heeft. Niet veel buiten is heel jammer, maar nu voorlopig de komende weken/maanden wellicht alleen maar beter voor het herstel. Droog en warm op stal en de rust die daarbij komt kijken is misschien juist fijn op dit moment. Maar ik snap dat je het ook heel naar vindt. Sterkte!

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 16:13

Ik lees al mee sinds het begin, maar wilde nu toch even reageren.

Kimmie, wat doe je het goed! Je hebt echt het beste voor met Ivy! Dat ziet iedereen, en de keuzes zijn (en zullen) echt niet altijd makkelijk zijn. Maar je paard staat echt op 1!
Diep respect voor hoe je hier mee omgaat! Alle lof voor jou!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-25 16:25

Wat lief! Dankjewel voor jullie reacties!

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 16:32

Fijn dat dat ook nog een keuze is ipv helemaal alleen staan Kimmie! Ook heel begrijpelijk dat dit niet licht op je bordje ligt, laat alles er vooral uit wat er uit moet.

Dat klinkt inderdaad als een fijnere oplossing!
Kunnen ze haar er nu al naast zetten met een dubbele draad er tussen? Dan kunnen ze alvast kennismaken. Als dat rustig is kan je de dubbele draad weg halen en een enkele draad overlaten zodat ze ook kunnen snuffelen.

Je doet wat je kan, vergeet dat niet.