Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 18:03

DubbelFun schreef:
Ik heb toentertijd deze gekocht voor Missy
https://www.medischevakhandel.nl/public ... ssenen.jpg
Van de DA kreeg ik een recept om bij de apotheek een inhaler te halen.

Balen van het ijzer :(

Die kende ik niet. Maar doet dus ook goed z'n werk.

Ik heb deze:
https://sportpaardenarts.nl/nl/winkel/m ... 7OEALw_wcB

Hoi Somebitch (ik voel me bijna bezwaard om je zo te noemen, je bent vast aardiger dan je naam doet vermoeden :D ) Oei, ik krijg het bijna benauwd bij het zien van het filmpje. Heb je een longspoeling laten doen ook? Dat heeft mijn dierenarts destijds gedaan. Hij kreeg toen ook prednisolon voorgeschreven. Sterkte! Niet fijn om je paard zo te zien. :knuffel:

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 18:08

Nee geen longspoeling omdat hij de afgelopen maanden al veel onderzoeken gehad had vanwege koliek en door de koliek waren maagzweren ontstaan en heeft hij ook 2x een maagscopie gehad. De dierenarts vond het te zwaar en wilde eerst kijken wat deze medicatie deed. Ook presnisolon wil mijn dierenarts liever niet geven vanwege de bijwerkingen en een ouder paard. ik moet donderdag weer contact opnemen met de dierenarts maar tis wel sneu zo. Al galoppeerd hij wel zelf de weide op en is er aan zijn gedrag niets veranderd. Ben gelijk weer bang dat dit het einde gaat zijn, ik merk dat ik daar toch erg gevoelig op ben geworden nu hij ouder is en ik hem afgelopen april al bijna had moeten laten gaan door de dunne darm koliek…

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 18:11

@Sachertorte: wow daar hangt wel een ander prijskaartje aan zeg ;(
Die van mij werkt goed, maar je hebt wel een meewerkend paard nodig. Missy vond het iig niet erg als ik het ding op haar ene neusgat zetten en vervolgende d e andere dichtkneep :)
Het grote voordeel er van vond ik vooral dat het middel direct op de plek terecht kwam, waar het probleem zat en ze niet meer aan de Ventipulmin hoefde wat nogal een aanslag op de maag is.

@ Somebitch : moeilijk hoor. Sterkte met je paard.

marleen_88

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-25 18:15

Vervelend zeg al die benauwde paarden.
Bij mij op stal staat een mini-tinker die een bepaalde aandoening en astma heeft, die is ook vaak erg benauwd. Heel sneu.

Welkom somebitch.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 18:17

Dankjulliewel!

Die van mij heeft ook geen slijm en hoest niet, normaal als hij last had van zijn luchtwegen dan had hij er ook slijm en hoest bij maar nu dus niet. Iniedergeval sowieso geen hoest een geen zichtbaar slijm.. dat is wel iets wat ik heel apart vind…

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 18:19

@Somebitch: als er een ontsteking zit dan krijg je slijm (dik wit gelig) en hoesten.
Als er voldoende longblaasjes onherstelbaar kapot zijn zal een paard moeilijker uitademen, maar hoeft er geen slijm meer te zijn.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 18:21

Somebitch schreef:
Nee geen longspoeling omdat hij de afgelopen maanden al veel onderzoeken gehad had vanwege koliek en door de koliek waren maagzweren ontstaan en heeft hij ook 2x een maagscopie gehad. De dierenarts vond het te zwaar en wilde eerst kijken wat deze medicatie deed. Ook presnisolon wil mijn dierenarts liever niet geven vanwege de bijwerkingen en een ouder paard. ik moet donderdag weer contact opnemen met de dierenarts maar tis wel sneu zo. Al galoppeerd hij wel zelf de weide op en is er aan zijn gedrag niets veranderd. Ben gelijk weer bang dat dit het einde gaat zijn, ik merk dat ik daar toch erg gevoelig op ben geworden nu hij ouder is en ik hem afgelopen april al bijna had moeten laten gaan door de dunne darm koliek…

Poeh wat een ellende. Heeft hij IBD toevallig? Het verhaal komt deels overeen met dat van mijn ruin. Ik hoop voor je dat hij nog even bij je mag zijn. Nogmaals heel veel sterkte! :(:)

Ja als ik optel wat we voor dit paard al hebben moeten aanschaffen om hem op de been te houden, dan word ik niet goed denk ik. -O-

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 18:21

Als de longblaasjes onherstelbaar kapot zijn, blijven ze dan hun hele leven zo ademen? Of kan dat dan wel weer beter worden op betere momenten? Hij staat 24/7 buiten in een inloopstal en ik maak het hooi nat

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 18:23

Sachertorte schreef:
Poeh wat een ellende. Heeft hij IBD toevallig? Het verhaal komt deels overeen met dat van mijn ruin. Ik hoop voor je dat hij nog even bij je mag zijn. Nogmaals heel veel sterkte! :(:)

Ja als ik optel wat we voor dit paard al hebben moeten aanschaffen om hem op de been te houden, dan word ik niet goed denk ik. -O-

Zover ik weet niet, dat is niet onderzocht. Het was zijn eerste koliek aanval in 26 jaar.. zijn maag was volgelopen en het kwam uit de dunne darm. Vele infusen hebben hem er bovenop geholpen, maar de oorzaak is nooit bekend geweest helaas…

kosten optellen kan je beter niet doen haha…

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 18:39

Somebitch schreef:
Als de longblaasjes onherstelbaar kapot zijn, blijven ze dan hun hele leven zo ademen? Of kan dat dan wel weer beter worden op betere momenten? Hij staat 24/7 buiten in een inloopstal en ik maak het hooi nat
Nee helaas, kapot is kapot en dan is de elasticiteit weg*, vandaar dat de spierkracht het uitademen moet gaan overnemen. Als die niet goed ontwikkelt blijven er bij het inademen teveel bacteriën in de longen achter die voor de ontstekingen zorgen en daardoor de verdere achteruitgang.
*er kunnen onderzoeken gedaan worden om het percentage beschikbare longwerking te achterhalen, maar er zal nooit meer vooruitgang zijn.
Je bent qua verzorging (vet) wel goed bezig.

Ik moest voor Missy ook altijd het hooi nat maken en dat is met de winter niet leuk. Ik heb toen zelf een simpele hooistomer gemaakt, maar dat werkt alleen als je ze bij huis hebt staan.

Er is niets te zeggen hoe snel een paard met COPD achteruit gaat, dat verschilt heel sterk. Missy is er uiteindelijk nog 34 mee geworden en heb ik laten gaan omdat ze niet meer op kon staan als ze ging liggen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 18:43

Hé gatsie, als ze dan altijd zo blijven staan is het ook weer heel sneu… al is hij qua gedrag nog wel normaal en haalt hij ook z’n streken nog uit toch geeft het geen fijn of gerust beeld… maar gezien zijn luchtwegproblemen al zo lang als ik hem heb denk ik dat de longblaasjes wel blijvende schade hebben…

Het enige wat ik nog kan veranderen is hem op vlas oid zetten, maar dat eet hij dus op en dan heb je het volgende probleem, verstoppingskoliek…. Dus hij staat op stro maar hij kan in de frisse lucht buiten staan als hij wilt.

Ja hooi nat maken in de winter…. Afgelopen weekend was al een ramp en dan ben ik ook weer bang voor koliek omdat het hooi dan erg koud is met het weer van afgelopen weekend. Zo blijf ik in een cirkel van zorgen maken :’)

Vraag me overigens na jouw bericht wel af of het vernevelen met nacl dan wel zin heeft… ik doe het maar braaf maar ik merk nu nog steeds weinig verschil

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 18:51

Ik heb ook wel eens iets over het hooi gespoten, maar dat heeft ook niets gedaan toen.
Hier werd alle bedding gegeten behalve houtkrullen en die spoot ik voor ze op stal kwam iets vochtig met een bloemenspuit zodat er iig minder stof in de lucht rondcirkelde. Maar het laatste jaar heeft ze altijd buiten gestaan met een open schuilstal zonder bedding (wel zand).

Houd gewoon de zijkanten/flanken goed in de gaten; je ziet vanzelf wel als die harder gaan pompen. Dan kan een inhaler nog verlichting geven.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 18:56

Fijn dat hij lekker buiten kan staan Somebitch. Hier wordt gestoomd hooi gegeven. Wat doet natmaken precies? Is dat net zo effectief?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 19:02

Met natmaken bindt je het stof aan het hooi zodat het niet in de neus-longen terecht komt. In de maag kan het geen kwaad.
Je hoeft het hooi dus niet lang te weken (dan gaan de voedingsstoffen er uit) alleen met een beetje druk natspuiten (ik gebruikte een broes op de tuinslang op de 'hardste' stand).
Ik had er speciaal een grote kruiwagen voor staan met gaatjes in de bodem, die stond op een zinkput.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 19:04

Voor bonnie haar longen had ik toen de mediware, was qua prijs echt te doen(rond de 250 euro toen)

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 19:10

DubbelFun schreef:
Met natmaken bindt je het stof aan het hooi zodat het niet in de neus-longen terecht komt. In de maag kan het geen kwaad.
Je hoeft het hooi dus niet lang te weken (dan gaan de voedingsstoffen er uit) alleen met een beetje druk natspuiten (ik gebruikte een broes op de tuinslang op de 'hardste' stand).
Ik had er speciaal een grote kruiwagen voor staan met gaatjes in de bodem, die stond op een zinkput.

Zoiets dacht ik al, maar mis je dan niet juist het doden van de schimmels, bacteriën en stofdeeltjes in het hooi die er met stomen wel uitgaan? Geen commentaar hoor, probeer alleen mee te denken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 19:21

Meedenken is goed !
De meeste schimmels en bacteriën overleven de zure maagsappen sowieso niet :) óf je moet er hele nare tussen hebben zitten bijv. mycotoxines, (wat niet veel voorkomt) óf een paard wat al een verminderde weerstand heeft icm een maagprobleem.
Als je schimmel in hooi ziet moet je dat ruim weghalen (want de 'draden' zijn niet zichtbaar maar strekken wel verder uit).
Ook met stomen gaan het stof (= vaak ook schimmel) er niet uit maar plakt dus aan het hooi en komt in de maag terecht, niet in de neus/longen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 19:35

Bedankt voor het meekijken! Ik twijfelde dus idd tussen of luchtwegen, of te lege buik, of kou (of een combinatie). Vanmiddag vond ik haar warm (te?) onder de deken, dus kou valt volgens mij af. Dan is het of te weinig eten, of de luchtwegen. Ze is bekend met astma (ze heeft chronische luchtwegproblemen - taaislijm voornamelijk), maar ik had dan eigenlijk verwacht dat ze dan ook sneller zou ademen. Ik denk dat ik toch even een kuurtje slijmoplosser ga geven. Een flexineb heb ik, maar helaas heb ik het enigste paard (als ik internet moet geloven) die hem niet wilt accepteren. Ze is super gevoelig op de slijmvliezen (krijgt al enorme reactie als er in de buurt warm of kokend water staat) dat de flexineb te scherp voor haar lijkt te zijn helaas.

Hooi natmaken heb ik perioden gedaan, maar voor nu eigenlijk geen optie, omdat ze al niet zo geweldig eet, en ook wisselend eet. Nat hooi eet ze helemaal slecht, en na 1 dag liggen moet het worden weggegooid als het nog niet op is.... Ik doe idd wel wat over het hooi sprayen. Maar ook dat moet niet teveel want dan blieft ze het ook niet meer -O-

@ Hagelslag, wel met mijn shetlander (afgelopen 2 jaar 2x in de kliniek er voor gestaan). Die heeft ook (helaas toch met regelmaat) zo'n knijpende ademhaling en zichtbare buikspier. Die krijgt snel koliek, en hebben we in al die jaren nooit echt 100% zeker een oorzaak voor gevonden. Die heeft ook luchtwegproblemen overigens.

Idd ook typisch voor de luchtwegen, maar zo rustig vind ik dan weer atypisch.... paarden zijn soms echt puzzels.

Wat een ontzettend lieve foto zo, wat zijn ze leuk zo met zn 3tjes! <3

@ EvaC, ja klopt, Wietje idd!
Wel een goed teken dat ze zo naar haar zin had met wandelen! Goede workout zo haha :)) Die van mij kan ook zo vlot lopen, loop me soms echt de schompus :))

@ Barbanova, welkom!

@ Sachtertorte, wat balen van dat ijzer.... Hopelijk vind je hem nog!

@ Somebitch; Idd wat snellere ademhaling. Ik heb helaas geen tips anders dan vernevelen en ventipulmin... Wellicht met een medicatie vernevelen dat de luchtwegen wat wijder zet? (zelf geen ervaring mee). Snap dat je je zorgen maakt en herken dat ook wel... elke keer bang bij 'iets nieuws', je probeert ze zo hard zo goed mogelijk te houden, en dan komen er toch weer zorgen bij, en dat stemmetje 'dit zal toch niet het laatste zijn...' Vind dat wel echt naar van ouder wordende paarden :(:) Snap dat het bij jou helemaal extra zorgen geeft na de koliek van april :(:)

Sachertorte schreef:
Zoiets dacht ik al, maar mis je dan niet juist het doden van de schimmels, bacteriën en stofdeeltjes in het hooi die er met stomen wel uitgaan? Geen commentaar hoor, probeer alleen mee te denken.

Met alleen natmaken blijven die idd in het hooi zitten, maar ze ademen het iig niet meer in. In de maag kan het wat minder kwaad, en geeft het iig minder reactie op de luchtwegen. Mijn DA zei, onderdompelen tot je geen belletjes meer ziet = voldoende. Helaas eten mijne nat hooi echt heel slecht.

Ik heb een hooistomer ook nog staan, maar daar kan niet genoeg in, en die moet ik nog steeds een keer maken. Verschillende keren het bedrijf aangeschreven, of andere mensen, met de vraag voor een oplossing of te laten fixen, maar helaas zonder resultaat. Wil het nu zelf gaan proberen, maar daar hik ik nogal tegenop want ik ben niet zo technisch :))

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 19:38

Hier gelukkig geen schimmelhooi meer in het verleden wel gehad maar moet nu over op duur hooi dat geef ik nu 1,5 jaar ivm hoefbevangenheid andere pony een paar jaar geleden. Dus nu getest hooi met zo min mogelijk suiker en goede kwaliteit.

Ik hang hier het hooinet op buiten en dan sproei ik de buitenkant nat met de tuinslang en daarna leg ik de tuinslang in het hooinet dus het water loopt door het hooi naar beneden en ga ik de drollen ruimen. Als ik daar klaar mee ben gaat de slang weer uit.

Hij had net wel wat nattere mest als normaal… misschien door de seniores priores en combi van nat hooi? Best veel vocht gaat er zo in bij hem. Naja iets om ook in de gaten te houden…

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 20:23

Het blijft puzzelen om het optimale beleid te bepalen hè? Zo'n frustratie soms. Voel met je mee, we zijn zelf ook al twee jaren bezig om het ene na het andere op te lossen voor onze kneus. Ik weet dat voor dit paard de weg nog maar kort zal zijn: hij heeft IBD en ik ben het al een paar weken aan het rekken op medicatie maar moet eerdaags de knoop wel door gaan hakken.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 20:29

Sachertorte schreef:
Het blijft puzzelen om het optimale beleid te bepalen hè? Zo'n frustratie soms. Voel met je mee, we zijn zelf ook al twee jaren bezig om het ene na het andere op te lossen voor onze kneus. Ik weet dat voor dit paard de weg nog maar kort zal zijn: hij heeft IBD en ik ben het al een paar weken aan het rekken op medicatie maar moet eerdaags de knoop wel door gaan hakken.

Ach jeetje wat naar… het lijkt inderdaad net nooit perfect te zijn en dan de seizoenswissel die dan toch wel een aanslag zijn waardoor er weer iets is.. jij moet het de afgelopen tijd ook zwaar gehad hebben met alle zorgen en het beste willen doen voor je maatje.

Veel sterkte, ik hoop dat hij ondanks dat je het niet verwacht toch nog een tijd mee mag gaan.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 21:08

Somebitch schreef:
Sachertorte schreef:

Ach jeetje wat naar… het lijkt inderdaad net nooit perfect te zijn en dan de seizoenswissel die dan toch wel een aanslag zijn waardoor er weer iets is.. jij moet het de afgelopen tijd ook zwaar gehad hebben met alle zorgen en het beste willen doen voor je maatje.

Veel sterkte, ik hoop dat hij ondanks dat je het niet verwacht toch nog een tijd mee mag gaan.

Dank je wel! Hopen op een wonder is wat we nog kunnen doen, maar heel realistisch is dat gewoon niet. We hebben twee keer geprobeerd af te bouwen met medicatie en dan valt hij rap terug. En het vervelende is: eenmaal terug op medicatie lijkt er niets of weinig aan de hand. Maar dat is mezelf voor de gek houden.

Jij ook nogmaals sterkte en succes!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 07:43

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 07:54

sachertorte, Is dat medicatie die niet langere tijd gegeven kan worden?
Bedoel maar, het goed gaat dan zo laten?

Met de luchtwegen, mijn Welsh had copd, maar nadat ik overgestapt ben op voordroog waren die klachten weg. We hadden eigenlijk altijd wel mooi spul :j

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 08:01

Goedemorgen!

Wat een goede tip WendyBZ. Misschien iets om je in te verdiepen Tancreda.

Ruin staat op Prednisolon en Sucralfaat Ellepel. Het is vooral de IBD die hem kwelt en zonder pred lukt dus niet meer. Hij staat weliswaar op 1 per dag, maar ik kan dat niet nog maanden gaan rekken. Volgens de internist gaat dat andere problemen in de hand werken en ik wil hem nog meer ellende besparen; twee keer een noodopname in de kliniek is me niet in de koude kleren gaan zitten. Een klein voordeel toch wel van de pred is dat hij geen last heeft van zijn astma.