Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
DubbelFun schreef:Ik heb toentertijd deze gekocht voor Missy
https://www.medischevakhandel.nl/public ... ssenen.jpg
Van de DA kreeg ik een recept om bij de apotheek een inhaler te halen.
Balen van het ijzer
) Oei, ik krijg het bijna benauwd bij het zien van het filmpje. Heb je een longspoeling laten doen ook? Dat heeft mijn dierenarts destijds gedaan. Hij kreeg toen ook prednisolon voorgeschreven. Sterkte! Niet fijn om je paard zo te zien.

Somebitch schreef:Nee geen longspoeling omdat hij de afgelopen maanden al veel onderzoeken gehad had vanwege koliek en door de koliek waren maagzweren ontstaan en heeft hij ook 2x een maagscopie gehad. De dierenarts vond het te zwaar en wilde eerst kijken wat deze medicatie deed. Ook presnisolon wil mijn dierenarts liever niet geven vanwege de bijwerkingen en een ouder paard. ik moet donderdag weer contact opnemen met de dierenarts maar tis wel sneu zo. Al galoppeerd hij wel zelf de weide op en is er aan zijn gedrag niets veranderd. Ben gelijk weer bang dat dit het einde gaat zijn, ik merk dat ik daar toch erg gevoelig op ben geworden nu hij ouder is en ik hem afgelopen april al bijna had moeten laten gaan door de dunne darm koliek…
Sachertorte schreef:Poeh wat een ellende. Heeft hij IBD toevallig? Het verhaal komt deels overeen met dat van mijn ruin. Ik hoop voor je dat hij nog even bij je mag zijn. Nogmaals heel veel sterkte!![]()
Ja als ik optel wat we voor dit paard al hebben moeten aanschaffen om hem op de been te houden, dan word ik niet goed denk ik.
Somebitch schreef:Nee helaas, kapot is kapot en dan is de elasticiteit weg*, vandaar dat de spierkracht het uitademen moet gaan overnemen. Als die niet goed ontwikkelt blijven er bij het inademen teveel bacteriën in de longen achter die voor de ontstekingen zorgen en daardoor de verdere achteruitgang.Als de longblaasjes onherstelbaar kapot zijn, blijven ze dan hun hele leven zo ademen? Of kan dat dan wel weer beter worden op betere momenten? Hij staat 24/7 buiten in een inloopstal en ik maak het hooi nat
DubbelFun schreef:Met natmaken bindt je het stof aan het hooi zodat het niet in de neus-longen terecht komt. In de maag kan het geen kwaad.
Je hoeft het hooi dus niet lang te weken (dan gaan de voedingsstoffen er uit) alleen met een beetje druk natspuiten (ik gebruikte een broes op de tuinslang op de 'hardste' stand).
Ik had er speciaal een grote kruiwagen voor staan met gaatjes in de bodem, die stond op een zinkput.
óf je moet er hele nare tussen hebben zitten bijv. mycotoxines, (wat niet veel voorkomt) óf een paard wat al een verminderde weerstand heeft icm een maagprobleem.
Die van mij kan ook zo vlot lopen, loop me soms echt de schompus
Snap dat het bij jou helemaal extra zorgen geeft na de koliek van april
Sachertorte schreef:Zoiets dacht ik al, maar mis je dan niet juist het doden van de schimmels, bacteriën en stofdeeltjes in het hooi die er met stomen wel uitgaan? Geen commentaar hoor, probeer alleen mee te denken.
Sachertorte schreef:Het blijft puzzelen om het optimale beleid te bepalen hè? Zo'n frustratie soms. Voel met je mee, we zijn zelf ook al twee jaren bezig om het ene na het andere op te lossen voor onze kneus. Ik weet dat voor dit paard de weg nog maar kort zal zijn: hij heeft IBD en ik ben het al een paar weken aan het rekken op medicatie maar moet eerdaags de knoop wel door gaan hakken.
Somebitch schreef:Sachertorte schreef:Het blijft puzzelen om het optimale beleid te bepalen hè? Zo'n frustratie soms. Voel met je mee, we zijn zelf ook al twee jaren bezig om het ene na het andere op te lossen voor onze kneus. Ik weet dat voor dit paard de weg nog maar kort zal zijn: hij heeft IBD en ik ben het al een paar weken aan het rekken op medicatie maar moet eerdaags de knoop wel door gaan hakken.
Ach jeetje wat naar… het lijkt inderdaad net nooit perfect te zijn en dan de seizoenswissel die dan toch wel een aanslag zijn waardoor er weer iets is.. jij moet het de afgelopen tijd ook zwaar gehad hebben met alle zorgen en het beste willen doen voor je maatje.
Veel sterkte, ik hoop dat hij ondanks dat je het niet verwacht toch nog een tijd mee mag gaan.