Bedankt voor het meekijken! Ik twijfelde dus idd tussen of luchtwegen, of te lege buik, of kou (of een combinatie). Vanmiddag vond ik haar warm (te?) onder de deken, dus kou valt volgens mij af. Dan is het of te weinig eten, of de luchtwegen. Ze is bekend met astma (ze heeft chronische luchtwegproblemen - taaislijm voornamelijk), maar ik had dan eigenlijk verwacht dat ze dan ook sneller zou ademen. Ik denk dat ik toch even een kuurtje slijmoplosser ga geven. Een flexineb heb ik, maar helaas heb ik het enigste paard (als ik internet moet geloven) die hem niet wilt accepteren. Ze is super gevoelig op de slijmvliezen (krijgt al enorme reactie als er in de buurt warm of kokend water staat) dat de flexineb te scherp voor haar lijkt te zijn helaas.
Hooi natmaken heb ik perioden gedaan, maar voor nu eigenlijk geen optie, omdat ze al niet zo geweldig eet, en ook wisselend eet. Nat hooi eet ze helemaal slecht, en na 1 dag liggen moet het worden weggegooid als het nog niet op is.... Ik doe idd wel wat over het hooi sprayen. Maar ook dat moet niet teveel want dan blieft ze het ook niet meer
@ Hagelslag, wel met mijn shetlander (afgelopen 2 jaar 2x in de kliniek er voor gestaan). Die heeft ook (helaas toch met regelmaat) zo'n knijpende ademhaling en zichtbare buikspier. Die krijgt snel koliek, en hebben we in al die jaren nooit echt 100% zeker een oorzaak voor gevonden. Die heeft ook luchtwegproblemen overigens.
Idd ook typisch voor de luchtwegen, maar zo rustig vind ik dan weer atypisch.... paarden zijn soms echt puzzels.
Wat een ontzettend lieve foto zo, wat zijn ze leuk zo met zn 3tjes!
@ EvaC, ja klopt, Wietje idd!
Wel een goed teken dat ze zo naar haar zin had met wandelen! Goede workout zo haha
Die van mij kan ook zo vlot lopen, loop me soms echt de schompus
@ Barbanova, welkom!
@ Sachtertorte, wat balen van dat ijzer.... Hopelijk vind je hem nog!
@ Somebitch; Idd wat snellere ademhaling. Ik heb helaas geen tips anders dan vernevelen en ventipulmin... Wellicht met een medicatie vernevelen dat de luchtwegen wat wijder zet? (zelf geen ervaring mee). Snap dat je je zorgen maakt en herken dat ook wel... elke keer bang bij 'iets nieuws', je probeert ze zo hard zo goed mogelijk te houden, en dan komen er toch weer zorgen bij, en dat stemmetje 'dit zal toch niet het laatste zijn...' Vind dat wel echt naar van ouder wordende paarden
Snap dat het bij jou helemaal extra zorgen geeft na de koliek van april
Sachertorte schreef:Zoiets dacht ik al, maar mis je dan niet juist het doden van de schimmels, bacteriën en stofdeeltjes in het hooi die er met stomen wel uitgaan? Geen commentaar hoor, probeer alleen mee te denken.
Met alleen natmaken blijven die idd in het hooi zitten, maar ze ademen het iig niet meer in. In de maag kan het wat minder kwaad, en geeft het iig minder reactie op de luchtwegen. Mijn DA zei, onderdompelen tot je geen belletjes meer ziet = voldoende. Helaas eten mijne nat hooi echt heel slecht.
Ik heb een hooistomer ook nog staan, maar daar kan niet genoeg in, en die moet ik nog steeds een keer maken. Verschillende keren het bedrijf aangeschreven, of andere mensen, met de vraag voor een oplossing of te laten fixen, maar helaas zonder resultaat. Wil het nu zelf gaan proberen, maar daar hik ik nogal tegenop want ik ben niet zo technisch