Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-23 15:35

Rocamor schreef:
Overleg is altijd goed. Maar hoe heeft ie stil gestaan? Hij deed ook wel heel blij en gek op dat ene filmpje. Geen wonder dat het even niet lekker gaat. Hij moet weer leren doseren.

Dit was nog braaf blijkbaar als ik de buren mag geloven :')
Iets met: hij is zo uit zijn plaat gegaan dat hij gevallen is 8)7 :x
Voor ik vertrok nog gaan kijken en stond rustig te knabbelen aan de bomen en de netels (veel gras is er niet meer). Maar blijkbaar heeft hij ergens in die tijd dat we weg waren besloten dat crossen en bokken en steigeren en rodeo paard spelen leuker was…
Hem expres al de hele wei gegeven, omdat op zo klein stukje doet hij juist hetzelfde, maar dan heb ik gewoon veel meer risico dat die in de draad hangt of niet op tijd kan stoppen en onderuit gaat (zoals nu dus gebeurt is. En dat met een hele wei)

Nu heeft hij toch pech, ik ga niet weer naar Tom, of toch niet voor onderzoeken. Hij loopt verder terug ook gewoon zuiver, of toch even zuiver als ‘S ochtends, wat zuiverder was als gisteren avond. Pezen zijn allemaal even warm, alleen links voor belaste hij in eerste instantie )voor het verzorgen van de wond achter, die iets opengescheurd is, maar maar 2-3mm en niet diepte in, gewoon oppervlakkig, en het preventief toch koelen), wat minder. Dus hij gaat niet meer terug, niet voor mei ergens. Behalve voor de foto’s :')

Afbeelding

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 16:37

ja dat was te verwachten, even complete ontlading miss wel van over de gehele periode. Dat moest een x gebeuren ws. hopelijk valt het mee en gaat ie zich nu als "gewoon" gedragen... hij heeft duidelijk wel lol gehad en had het ff nodig alle stress eruit knallen..

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-23 16:44

Afspraak is gemaakt voor de volgende foto’s samen met orthopedie.
Ivm pijnspasmes in de gaten houden. Als het te vaak voorkomt even bellen en dan kunnen we langskomen voor de nodige medicatie maar dan samen met maagbeschermers. Tevens advies gekregen voor een goede arts die normaal bij ons in de buurt komt (voor spoedgevallen) en die met hun samenwerkt.

Is eens iets anders als een bloemetje, waren juist te laat voor Shady, ze zou de foto krijgen, maar of ze er iets van zou krijgen buiten de foto is de vraag _O-
Afbeelding
Afbeelding

nikkel

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 17:11

Afspraak is gemaakt voor de volgende foto’s samen met orthopedie.?

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-23 17:34

nikkel schreef:
Afspraak is gemaakt voor de volgende foto’s samen met orthopedie.?

Mijn smid weigert in dit geval te werken zonder foto’s van de stand van het hoefbeen.
Echter moet orthopedie hierbij zijn voor het verslag op te maken

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 17:42

Dank je voor de uitleg. Suc6 en ik hoop dat Harley zich een beetje als een paard in rehabilitatie gaat gedragen.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-23 19:01

Zonet Harley bijna in stoofvlees veranderd.
Met binnen zetten had hij niet zo veel geduld. En heeft hij Max, door de poorten door (die dicht waren) gejaagd.
Poorten kapot, Max onderuit en geraakte in eerste instantie niet recht. En hij stond schaapachtig te kijken…

Hebben Max 5x na gegaan, niets is warm/koud, gezwollen of wondes te vinden (vraag me oprecht af hoe. Door houten poort, van onverstevigde (gelukkig) steenschotten gemaakt…) . Liep ook zuiver (direct gecontroleerd). Dus komende dagen in de gaten houden.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 19:34

Is Harley soms een zuiver Alpha type, zo eentje die bijna altijd zijn zin moet hebben. Harley veroorzaakt meer problemen, dan dat goed is voor jullie, hijzelf en zijn omgeving.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-23 20:01

nikkel schreef:
Is Harley soms een zuiver Alpha type, zo eentje die bijna altijd zijn zin moet hebben. Harley veroorzaakt meer problemen, dan dat goed is voor jullie, hijzelf en zijn omgeving.

Dat was vroeger Idd, tot die wonde. Toen heeft First (zijn originele maatje, waar hij 5j mee samen gestaan heeft) de overhand genomen. Waarop we Max naar huis gehaald hadden.
Dat gedrag is dan ook de reden dat ik verliefd geworden ben op hem en hem gekocht heb (echt mijn soort paard. Als je weet hoe je ermee over weg moet kun je er alles mee).

Mijn vriend stond er midden in, tussen de maaiende benen van Max. Is ook geraakt geweest. Dus die zit op huisartsen wachtpost. Niet ernstig, maar vooral tetanus spijt halen
Hier heeft Max, mijn vriend en ik enorm enorme chance gehad. En dan vooral zijn “ik ben maar gewoon aan de boom aan knagen” blik

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 20:21

Nu hebben jullie mazzel gehad, maar dat blijft niet zo. Je kan het geluk niet blijven tarten. Daar (voor zijn gedrag) moet een oplossing voor gevonden worden.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-23 20:53

In die jaren dat ik hem heb, is dit keer de eerste en de enige keer dat hij zonder (voor ons duidelijke) reden ons/mij in gevaar gebracht heeft. Dat we het geluk niet kunnen blijven tarten begrijp ik, langs de andere kant moet je eerst geluk hebben om het te kunnen tarten (bij wijze van spreken).
Op stal toen hij ‘S nachts nog binnen stond was hij het braafste en meest gemanierde paard, werd hij binnen gezet door kinderen van 8-… puur omdat hij zo lief en eerlijk is.

Zijn gedrag heeft altijd, maar dan ook altijd reden gehad. Een correcte reden ? Niet altijd, maar wel reden. Wat hij vandaag gedaan heeft ben ik zelf ook even van onder de indruk. Ik vermoed dat ik ook weet waar dit fout gegaan is. Namelijk mijn vriend en vader die niet altijd even consequent zijn. En de rangorde niet accepteren maar gewoon deze die vanvoor staat nemen.
Mag hij dit gedrag vertonen ? Absoluut niet, en wanneer nodig worden mijn paarden echt wel gecorrigeerd. Het is msch niet boktproef, maar een bezemsteel door 2 breken is al gebeurt bij mijn merrie, hij heeft al eens trillend in de hoek van zijn stal gestaan dat hij stond te shaken bij iedereen die hij zag. Trots op ? Nee, absoluut niet, maar gevaarlijk gedrag wat ik kan afstraffen word wel degelijk afgestraft. Zo zacht als gaat, zo hard als moet.

Echter als ik mijn vriend tussen maaiende paarden benen zie staan en mijn trekpaard niet meer omhoog zie komen ga ik niet de wei opvliegen om een andere te corrigeren. Eer ik daar ben ben ik te laat. En de zorg voor de dieren en mensen in nood gaat boven een correctie.

Grootste les geleerd: voorlopig komt er niemand meer aan hem behalve ik, tot hij weer binnen mijn lijnen kleurt. En mijn lijnen zijn breed. Heel breed, wat bij zo een soort paarden moet. Want als je corrigeert moet je voor je eigen veiligheid tegoei corrigeren. Dus ik voorkom het corrigeren liever en werk samen met ze.

Zoals respecteren dat zijn hoeven door zijn smid gedaan worden, respecteren dat bepaalde dingen kwa verzorging off limits zijn. En dit op zijn tempo proberen aan te leren. En daarvoor in ruil respecteert hij mij. Ik heb voor hem nooit een touw nodig, een stem, een blik, een kuch zijn genoeg.

Ik ging met hem verdwaalde ruiters met politiebegeleiding (ja, lampen en sirenes) uit het bos halen, hij word gebruikt als communie paard, als verjaardags paard en les paard om mensen vertrouwen te geven. Hij is het paard waar ik naar toe keer als ik een paard nodig heb waarvan ik weet dat hij zijn leven voor mij zou laten. Puur door wederzijds respect.

DUs er is een oplossing: wederzijds respect en grenzen consequent vasthouden. Iets wat de afgelopen weken minder gebeurt is. En dit zijn het soort paarden wat ik altijd heb gehad (op First en Max na, First gekocht onder invloed van mama en is volledig tegenovergesteld. En Max was van mama). Paarden die andere niet willen hebben wegens “gevaarlijk”, “koppig”, “stout”

Toen ik hem kocht heb ik 7 paarden getest en wou ik niet eens voor hem gaan. Want ik zocht eens een brave eerlijke merrie, van niveau met leuk papier. Ik heb mijn mama (die toen ook zo slecht was, en niet bed uit kon) 7x gebeld met tranen in mijn ogen want schrik. Toen mijn verstand opzij gezet en bij hem gaan kijken.
Ik heb 3x zand met mijn handen kunnen aanraken omdat hij de klote opging en zo plat door bocht ging, ben platgedrukt geweest en hij had absoluut geen respect. En ohja, zonder ruiter liep hij kreupel. Ik heb zijn hoeven op foto laten zetten, en thuis laten keuren (trouwens afgekeurd gekocht, want stok kreupel, maar buigproef in orde. Onder zadel ook zuiver, en veearts 2x willen raken). Tegen iedereens advies in toch gekocht. Tegen iedereens advies in doorgezet. Want volgens iedereen zou ik er dood mee blijven, zeker na 3 jaar niet meer gereden te hebben. Een jaar later werd hij gebruikt als het paard om andere op te leren in het bos, jaar later werd hij gebruikt als lespaard, jaar later heeft hij mijn vriend van schrik voor paarden omgekregen. En jaar later heb ik hem aan mijn vriend verkocht (mocht hem van hem niet meer verkopen) want voor mij te braaf. Datzelfde paard wat een jaar daarvoor door iedereen als de duivel bestempelt werd.
Laatst bijgewerkt door GUSTIxBILL op 27-10-23 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 21:00

Succes met je benadering. Ik heb ook wel eens een paard gecorrigeerd op een harde wijze ( klap met de longeerzweep over het hoofd), om mijzelf te redden. Die merrie kwam op de achterbenen al maaiend met voorbenen naar je toe, als je haar de wei wilde uithalen om te gaan rijden. Daarna nooit geen last meer gehad.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-23 21:04

nikkel schreef:
Succes met je benadering. Ik heb ook wel eens een paard gecorrigeerd op een harde wijze ( klap met de longeerzweep over het hoofd), om mijzelf te redden. Die merrie kwam op de achterbenen al maaiend met voorbenen naar je toe, als je haar de wei wilde uithalen om te gaan rijden. Daarna nooit geen last meer gehad.

Wat moet, moet, het is niet bokt proef, het is niet waar ik voor sta. Maar als het gevaarlijk word is het mijn leven en niet het zijne. Dat wou ik Idd duidelijk maken.

Vriend heeft tetanus spuit gehad, zalf is voorgeschreven, zal wel blauw worden eromheen. Maar dat is te verwachten met maaiende benen die langs u afgrazen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 21:49

heeft ie zich verder goed gedragen vandaag? max verder nog ok?

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-23 08:25

Max is wat stijf, logisch.
Ik heb ze nu weer even beide onder handen genomen met binnen en buiten zetten en ze lopen weer als schaapjes achter je aan.

Was dus Idd jammer genoeg mijn vriend zijn eigen schuld. Blijkbaar stond het poortje op een kier (wist ik niet toen ik het op bokt zette) en ging mijn vriend richting de poort om deze dicht te doen.

Beide paarden zijn oké, mijn vriend is er met de schrik afgekomen. Iser aan te merken. Hij respecteert de rangorde nu wel, maar verder… Hij moet het keer op keer leren op een manier dat hij blijvende schade heeft. Want luisteren? Niet echt, aangezien ik hem voor Harley naar de kliniek ging hier al voor gewaarschuwd had om dat het toen ook kantje boortje was omdat hij Max pakte “dan volgt Harley, heb ik geen touw nodig”

In iedergeval, goede schrik gepakt, ik het meeste denk ik _O-

Maar ze kleuren weer binnen de lijntjes.
Wonde op de hak gaat wel achteruit. Word groter en dieper. Desondanks verzorging. Wonde voorbeen is dicht tegen dat hij naar stal gaat denk ik.
Combinatie van 3x daags mesitran op de wonde , copperhawk er langs af en ‘s nachts voor zekerheid een dunne vetwrap met compres op onderbeen met zijn pak. Hij gaat liggen en rollen in de stal, ookal is de stal waar hij in staat gemaakt voor een pony, en geen zin dat hij openschaart. Expres die stal leeggemaakt in het begin om beweging te beperken. En aangezien ik aan opbouwen ben naar 24/24 terug buiten, dus hij nu nog maar 6h binnen staat…
Echter denk ik dat dat ook het verschil is met de hak en binnenkant been, daar kan dat kompres niet op.

Afbeelding
Afbeelding
Wonde was vandaag groter, breder en dieper. Ik kijk het nog even aan tot 2 november, (3 November gaat hij terug naar stal), staat hij ook weer paar dagen volledig zonder pak, als het dan niet genezen is vraag ik om terug langs te komen.
Tevens ook geen pijnspasmes meer gezien.

Ze hebben gisteren 6h zonder hooi gestaan (andere stuk wei was open met gras) omdat ‘S middags op was en ‘S avonds pas konden halen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ga blij zijn als Harley terug naar stal kan en Max naar een nieuw plekje. De wei is hier echt niet meer op voorzien en is pure modder. Zelfs met het stuk tussen wei wat we mogen gebruiken, hebben we maar 1 stuk waar nog wat gras op staat en niet volledig kapot is

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 10:26

Het zit allemaal niet mee. De wonde verbetert niet, helaas. Ik had echt gehoopt, dat door het buiten komen de wond wond zou helen. Niet dus.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-23 14:04

nikkel schreef:
Het zit allemaal niet mee. De wonde verbetert niet, helaas. Ik had echt gehoopt, dat door het buiten komen de wond wond zou helen. Niet dus.

Ik denk dat ik het verkeerd verwoord heb, sorry
De hoofdwonde gaat enorm vooruit, echter deze op zijn hak gaat achteruit

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 14:39

Bedankt voor het reageren, ik had duidelijk iets anders gelezen.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-23 14:48

nikkel schreef:
Bedankt voor het reageren, ik had duidelijk iets anders gelezen.

Ik zal het waarschijnlijk wel verkeerd verwoord hebben mezelf kennende :j

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 14:48

Ik had het ook even anders gelezen.
Wat kan de oorzaak zijn dat die op de hak verslechterd? Deze was gekomen door de verbanden/drukking?

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 14:58

Ik begreep het wel maar natuurlijk wel vervelend dat de ene wond zo goed gaat nu en een andere wond nu weer slechter lijkt te worden. Je blijft wel bezig zo :(

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-23 15:11

Art_Ificious schreef:
Ik had het ook even anders gelezen.
Wat kan de oorzaak zijn dat die op de hak verslechterd? Deze was gekomen door de verbanden/drukking?

Deze was gekomen door het sprongverband idd. Mijn gok is door zijn uitspattingen die hij af en toe heeft, en de achillespees in het algemeen een moeilijke plaats is om te revalideren dat deze trager gaat. Combineer dat met het pak (wat hij aanheeft tegen de stress, en als bescherming voor vuil in de stal, aangezien hij zo vetzak is), wat toch iets schuift omdat het iets te groot is, zeker nu het been niet meer zwelt, en dan is het denk ik duidelijk waar het probleem zit. Vanavond is ook de laatste avond terug op stal. Vanaf morgen gaan we 24/24 buiten proberen.

Daarbovenop kan ik ‘S nachts met het pak dat wondje vanvoor wel nog een kompres met antibacteriële werking op doen (wat toch enorm zijn vruchten afwerpt, kompres is elke ochtend zwart) met een dunne laag vetwrap om het op zijn plaats te houden. En dat gaat op de hak en binnenkant been niet, en het zijn die 2 plaatsen die slechter genezen en 1tje zelfs iets achteruit gaat.

Nu, het is niet extreem zorgwekkend dat het achteruit gaat, dus ik hou het nauwlettend in de gaten.
3/11 zou hij naar stal gaan, na de zegening (dit is geen/weinig stress voor hem. Dit kent hij en deden we tot 2j terug voor mama zo slecht was elk jaar met hem).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Moest die hak 2/11 dus nog steeds achteruit gaan en niet gaan stabiliseren hang ik met equitom aan de lijn om te zien waar ik het beste aan doe.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 15:55

Die zegening, daar had je toch eens over geschreven? Althans, meen me daarover een topic te herinneren.

Maak je je erg zorgen om de wond op de hak?

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-23 16:02

Rocamor schreef:
Die zegening, daar had je toch eens over geschreven? Althans, meen me daarover een topic te herinneren.

Maak je je erg zorgen om de wond op de hak?

Idd: [ITP] 3 black beauties op de zegening

De hak zelf maak ik me (nog) geen zorgen over, maar ik houd het wel in de gaten. Moest dit stabiliseren of verbeteren nadat het pak af is weet dat ik het daaraan ligt, zo niet ga ik met Shady bij equitom overleggen, want dan ligt het of aan zijn weidegang en moet hij alsnog wel terug op stalrust, of ligt het toch ergens anders aan. Op dit moment vermoed ik zijn uitspattingen en het pak/combinatie van beide.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 16:09

Ik weet het niet (ben geen paardenarts), het zijn een aantal factoren, die tegen elkaar in werken. Eigenlijk kan je het in dit geval niet eens goed doen, zo komt het mij over. Een tijdje de Hoge Venen in.