Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 18:27

Ivm met de reactie op zonlicht ook opletten wat je voert- luzerne kan ook een reactie geven - fotosensibiliteit - ik gaf mijn paard luzerne vrij voer

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 09:47

Ik wil hier ook graag nog even mijn bedankje uiten voor alle tips en adviezen en de fantastische hulp voor het lenen/gebruiken van de whinny socks.

Helaas hebben we gisteravond de pony laten inslapen.
Haar lichaam was uitgecompenseerd qua slijtage (artrose) en huidige blessure waardoor ze ineens weer onregelmatig werd en ongemak aangaf en de vasculitis maakte haar li been zeer pijnlijk voor aanrakingen en als je niet kan bewegen, lijdt je astma daar ook onder.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 11:26

Wat naar, heel veel sterkte

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 11:59

Ja, dat is dan een hele nare cirkel waar je in blijft hangen , sterkte

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 13:04

Ach wat sneu, veel sterkte :knuffel:

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 13:05

Saaams schreef:
Ik wil hier ook graag nog even mijn bedankje uiten voor alle tips en adviezen en de fantastische hulp voor het lenen/gebruiken van de whinny socks.

Helaas hebben we gisteravond de pony laten inslapen.
Haar lichaam was uitgecompenseerd qua slijtage (artrose) en huidige blessure waardoor ze ineens weer onregelmatig werd en ongemak aangaf en de vasculitis maakte haar li been zeer pijnlijk voor aanrakingen en als je niet kan bewegen, lijdt je astma daar ook onder.

Ach wat verdrietig :knuffel:

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 20:28

Geen mooi bericht sterkte.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 21:42

Ik breek even in met een bericht.
Mijn paard heeft een biopt gehad en er is vasculitis uitgekomen. Echter zijn deze biopten enkel genomen van de kootholte en niet de plekken bij de kroonranden.

Sokken eromheen krijgen is een mooie illusie maar niet haalbaar vanwege ernstige krampbenen.
Ik zit nu dus te kijken naar zachte dunne beenbescherming want heeft snel wondjes van te harde beenbeschermers.
Gekke is, hij heeft in de winter wel snel stalbenen dus de doorbloeding is niet top, maar als hij een uitbraak heeft van de vasculitis zijn zijn benen niet dik, is dat gewoon?

Hij staat nu sinds 2 dagen op prednison, echter is onze andere dierenarts bereid om evt prednison achtig middel te injecteren 1x per 6 weken. Hoop alleen dat hij nu niet sneller einschuss gaat ontwikkelen nu met de prednison. Hij is daar namelijk wel gevoelig voor.

De plekken langs de kroonranden, ziet dat er ook herkenbaar uit?
Afbeelding

Afbeelding

Alleen van dit gebied konden ze een biopt nemen. Kroonrand was te heftig om daar vanaf te nemen.
Afbeelding

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 21:59

Vwb de sokken, je kunt ook andere beenbescherming er omheen doen als sokken. Dat moet terug te vinden zijn hier in het topic.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:03

Rizette schreef:
Vwb de sokken, je kunt ook andere beenbescherming er omheen doen als sokken. Dat moet terug te vinden zijn hier in het topic.

Heb ondertussen al 15 pagina's gelezen, eerste 10 en laatste 5.

Wat ik vooral eruit opmaak is dag de sokken moeilijk zijn om om te krijgen maar wel het beste werken.
Dus het wordt zoeken naar beenbescherming die bij zijn koolholten losjes zit als een soort rok. Hoger op de benen heeft hij niets gelukkig.

Wat ik me trouwens nog meer afvroeg. De dierenarts van de kliniek heeft het enkel over UV licht gehad en niet over nattigheid en modder, kan iemand mij hier nog wat meer over vertellen?

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 22:07

Als alternatief kan je voor tubigrip kijken, die zijn dunner en minder stug.

Verder heb je een heel scala aan vliegenbeenbeschermers die fijn zijn, of eventueel mudboots. Ik heb ze zelf van lemieux en van WoofWear.

Ik moest destijds de open plekken ook droog en schoon van modder houden.

Voor mijn paard waren de Le mieux erg fijn, al kan ik me voorstellen dat zo met de kroonrand dat wel wat wrijving kan geven. Wellicht een springschoen met bontrandje en dan daarover een sok/beenbeschermer naar wens?

https://www.ej.nl/beenbescherming-woof- ... &utm_term=

https://www.dekroo.nl/paard/beenbescher ... gKWk_D_BwE

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:10

lonniejj schreef:
Als alternatief kan je voor tubigrip kijken, die zijn dunner en minder stug.

Verder heb je een heel scala aan vliegenbeenbeschermers die fijn zijn, of eventueel mudboots. Ik heb ze zelf van lemieux en van WoofWear.

Ik moest destijds de open plekken ook droog en schoon van modder houden.

Voor mijn paard waren de Le mieux erg fijn, al kan ik me voorstellen dat zo met de kroonrand dat wel wat wrijving kan geven. Wellicht een springschoen met bontrandje en dan daarover een sok/beenbeschermer naar wens?

Ik zat net ook te denken om evt zelf iets te maken met een bontrandje en dan een soort rok naar beneden omdat zn been eigenlijk niets nodig heeft, enkel alles onder de kogel moet afgedekt worden. De kroonrand kan niets hebben. Die wondjes zijn extreem pijnlijk voor hem en mag echt niets overheen schuren.
Ik denk dat tubigrip door de krampbenen ook al een probleem gaat zijn. Hij verliest hierdoor vaak zn evenwicht met optillen en kan even snel leegkrabben en dan weer neerzetten. 10 seconden is al veel.

Als er geen wondjes zijn, is het dan ook erg als het wat nat wordt? De plekken zijn nu vrij rustig en hoop door de prednison dat het verbeterd. Wij zitten naast de rivier en alles is gewoon nat in de winter. Zelfs de paddock is wat drassig straks.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 22:17

Misschien dan een flyboot in een iets te grote maat, waarbij je de klittenband op het been zo maakt dat hij strak genoeg zit, maar los genoeg over de koot en kroonrand valt dat het niet schuurt?

Je zou bijna deze moeten hebben, maar dan verkeerd om?
https://hypostore.nl/rambo-tech-fit-fly ... gKE8fD_BwE

Als de wondjes dicht zijn is er voor zover ik weet geen issue met natte voetjes. Met name de open wonden moet je beschermen. En scherp zijn op voorkomen.. zodra er uv is dan die benen inpakken.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:18

Kijk even naar Cashel crusader leg guard beschermers , deze hebben veel goeds gedaan bij mijn paard .

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:29

lonniejj schreef:
Misschien dan een flyboot in een iets te grote maat, waarbij je de klittenband op het been zo maakt dat hij strak genoeg zit, maar los genoeg over de koot en kroonrand valt dat het niet schuurt?

Je zou bijna deze moeten hebben, maar dan verkeerd om?
https://hypostore.nl/rambo-tech-fit-fly ... gKE8fD_BwE

Als de wondjes dicht zijn is er voor zover ik weet geen issue met natte voetjes. Met name de open wonden moet je beschermen. En scherp zijn op voorkomen.. zodra er uv is dan die benen inpakken.

Top, dankjewel voor je reacties.
Heeft jouw paard vaak dikke benen gehad tijdens een uitbraak van vasculitis? Want mijn paard dus echt nooit. Weleens dikke benen maar niet dat als oorzaak.

Die beenbeschermers had ik in een ander tabblad al precies openstaan haha.

N4N4 schreef:
Kijk even naar Cashel crusader leg guard beschermers , deze hebben veel goeds gedaan bij mijn paard .

Dankje, ga ik naar kijken. Heel zinvol.

Zijn er ook mensen die ervaring hebben met cellkick?

Die gekke kroonranden, hebben andere paarden dat ook gehad? Want die kroonranden lijken ook wel sterk op coronitis bij mijn paard als ik het vergelijk met andere afbeeldingen.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 22:50

Rosa heeft nooit dikke benen gehad bij de uitbraken.

Qua flyboots heb ik ze van arma en van horsewear. Bevallen hier ook erg goed :j

Kroonranden waren hier niet aangetast iig.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 23:20

Hier wel dikke benen als het uitbrak, of later toen het beter onder controle was en ze een dag zonder sok had gestaan.

De kroonranden van jouw paard zijn er wel heftig aan toe, hier waren ze iets aangedaan maar niet in deze staat. Nattigheid van de sok kon de huid goed mee om gaan, de benen wassen en dan vooral de huid wassen gaf bijna altijd dikke benen erna. Hier was de oplossing gewoon altijd sokken aan, ondanks nat zand en regen. Maar de mijne had het ook vnl in de kootholte en heb toen ook nagedacht over zachte springschoenen, haar huid was naar mijn idee erg dun en gevoelig, merkte dat de flyboots dan ook snel kleine wondjes gaven.

Ziet er allemaal vrij serieus uit, succes!

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 23:29

Whinny socks kunnen op aanvraag ook met sluitingen worden geleverd dacht ik.

Die van mij heeft het nooit aan zn kroonrand gehad

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 23:38

Mijn paard heeft ook geen dikke benen gehad en de plekken zaten niet op de kroonrand

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 08:53

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 14:00

suikermeisje schreef:
Die gekke kroonranden, hebben andere paarden dat ook gehad? Want die kroonranden lijken ook wel sterk op coronitis bij mijn paard als ik het vergelijk met andere afbeeldingen.

Die van mij heeft ook een rare kroonrand aan zijn vasculitis been. Lijkt niet aan de beschermer te liggen want die draagt hij nu sinds een week of 3 niet meer

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 19:57

_Zeppelin schreef:
suikermeisje schreef:

Die van mij heeft ook een rare kroonrand aan zijn vasculitis been. Lijkt niet aan de beschermer te liggen want die draagt hij nu sinds een week of 3 niet meer

Deze fotos is van überhaupt iets te weten en eromheen te hebben gehad. Dus bij mijn paard kan de kroonrand niet ontstaan zijn door de middelen eromheen.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 16:11

Ik kom ook weer even een update plaatsten... Eclipse z'n been is sinds mei drastisch verbeteren en ns prednisolon, dexaject injecties, cortisonen en steroïden te hebben geprobeerd (zonder resultaat), ben ik een ander pad in geslagen en ben ik iets gaan gebruiken wat ik al lange tijd bij ontstekingen en andere dingen voor mezelf gebruik. Voor ik ga zeggen wat ik nu gebruik eerst even 3 foto's omdat ik reuze nieuwsgierig ben wat jullie vinden van de foto's... de foto met staart in beeld is de meeste recente foto, ik ben echt heel blij met hoe het been er inmiddels bijna een half jaar uitziet!
Laatst bijgewerkt door vikki op 10-11-24 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 16:14

Ik ben benieuwd Vikki wat het is. Ik zie nog geen foto’s trouwens.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 16:49

Argh, ik ben echt een kluns, ik krijg de foto's niet ge-upload.