wendy1987 schreef:Bij die van mij echt hoofd weer plekken.. ook door die stomme zwarte vliegen. En op t hoofd kan ik niet zoveel.. is op der neus onder haar kap zeg maar.. en op stal heeft ze kap sowieso niet op natuurlijk..
Wendy op die kale plekken aan het hoofd werkt hier Sudocreme van de Kruidvat prima.
Ondanks de CBD olie kreeg het ruintje hier een paar weken terug ook weer kale plekken aan het hoofd. Vorig jaar met CBD olie geen probleem. Echter dit keer heeft het een andere oorzaak.
Even off-topic ... Vinquaro is op z'n 2e gecastreerd maar was 1 jaar oud toen hij vergiftigd werd. Inmiddels is hij 9 jaar maar hij heeft nog nooit echt lekker onder het zadel gelopen. Ik heb altijd lekker voorwaartse paarden zo ook zijn moeder en halfzus maar hij heeft dat niet en ik vroeg me steeds vaker af, is het gemakzucht of scheelt hem wat. Hij wordt om de reden nog steeds niet intensief gereden.
Een tijdje terug was ik bij een info avond die door de dierenartspraktijk georganiseerd werd en ging over beweging en kreupelheden bij paarden. Onze dierenarts noemde toen dat heel veel ruinen gevoelig littekenweefsel overhouden aan de castratie wat gevolgen kan hebben voor hun presteren.
Dus onlangs 's even op internet gespit en waarachtig 1 op de 3 ruinen schijnen verklevingen of teveel littekenweefsel door de castratie te krijgen. De manier van castreren maakt niet uit bij het ontstaan ervan.
Een vriendin van mij is cranio sacraal therapeute en ik heb haar gevraagd of zij met dat fenomeen bekend was. Inderdaad dat was ze.
Zij heeft Vinquaro 2x onder handen gehad en ontdekte inderdaad aan 1 zijde hoog in de lies verklevingen die ze ook behandeld heeft. Maar zij gaf ook aan dat hij volgens haar geen zomereczemer is maar wel nog steeds vol afvalstoffen zit waarschijnlijk nog door de vergiftiging. Met als gevolg dat waarschijnlijk na haar behandeling een boel afvalstoffen vrij zouden komen en dus meer jeuk.
En ja hoor dat gebeurde inderdaad
Wow ... dikke benen en schuren aan staart en manen plus hoofd. Dat heeft een week of 3 geduurd en nu wordt het gelukkig allemaal weer rustig.
Ik heb hem nog niet weer gereden want ik vond het de laatste weken véél te warm. Nu maar hopen dat hij binnenkort onder het zadel ook vlotter gaat lopen
Wat haar ook nog opviel was dat zijn darmwerking niet lekker was in het achterste deel van de darmen. Hij reageerde daar ook gevoelig op de behandeling. Ik heb Vinquaro nu op de EM-A gezet. Dat zijn Effectieve Micro organismen die zowel een pre- als probiotische werking hebben.
Ik geef het als vloeistof door het voer. Het heet Microferm. Daarnaast geef ik Syn-vital bij. Dat zijn met EM-A gefermenteerde zemelen die zorgen voor een betere fermentatie in de darmen. Vinquaro was altijd erg winderig maar is dat nu beduidend minder.
Ik denk dat zomereczeem en lever-/darmwerking in veel gevallen samen gaan. Als de darmen niet optimaal werken dan komen de afvalstoffen er via de huid uit. Het schijnt dat we een soort van CO2 via de huid uitscheiden die mugjes kan aantrekken. Ik zou me kunnen voorstellen dat paarden die de stofwisseling niet oke hebben, door hun uitscheiden van die afvalstoffen aantrekkelijker zijn voor mugjes dan paarden die de stofwisseling wel goed voor elkaar hebben.