[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 23:20

Nou ik denk dat Derfen wel gaat slagen. :') _O-
In de straal van anderhalve meter om die pony heen ga je bijna dood van de stank haha.
Ben zeer benieuwd, ik heb vier dagen hydrocortiderm gesmeerd, gister nog en nu moet de Derfen t gaan doen.
Ik vind het wel fijn zo 2 in 1, ik heb het liefst zo min mogelijk gedoe.
Vliegensprays zijn ook niet bepaald goedkoop en ik denk dat ze dat snel vergeten op te sprayen.
Dus ik ben wel fan van de Derfen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 07:16

die geur is hertshoornolie :j
dat werkt tegen sommige vliegen wel.

henny_w

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 10:31

Ik heb een vraag aan de Derfen gebruikers? Houd die stank ook dazen op afstand?

Ik baal echt dat de paarden hier overdag onder vliegendekens moeten staan vanwege die rotdazen. Anders zouden ze lekker zonder kunnen :(

In 2010 kwam er vlak bij ons een leliebollenbedrijf die enorme waterbassins achter het bedrijf hebben uitgegraven. Dat zijn bezinkbassins waar het spoelwater van de leliebollen in opgevangen wordt. Het hele jaar rond staat daar stilstaand water in en sindsdien stikt het hier zomers van de dazen :(

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 12:10

ellepel schreef:
die geur is hertshoornolie :j
dat werkt tegen sommige vliegen wel.

Waar vind je dat dan dat er hertshoornolie in zit?
Ik heb het nog niet gevonden, wel dat er oa jeneverbes in zit.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 12:14

henny_w schreef:
Ik heb een vraag aan de Derfen gebruikers? Houd die stank ook dazen op afstand?

Ik baal echt dat de paarden hier overdag onder vliegendekens moeten staan vanwege die rotdazen. Anders zouden ze lekker zonder kunnen :(

In 2010 kwam er vlak bij ons een leliebollenbedrijf die enorme waterbassins achter het bedrijf hebben uitgegraven. Dat zijn bezinkbassins waar het spoelwater van de leliebollen in opgevangen wordt. Het hele jaar rond staat daar stilstaand water in en sindsdien stikt het hier zomers van de dazen :(

Nee, dazen houdt het niet weg. Enige reden dat hier ook nog een vliegendeken erop zit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 12:17

moonfish, hou derfen maar eens naast een flesje hertshoornolie.
ruikt echt precies hetzelfde!
daarom denk ik dat het er in zit :j

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 12:20

Nou op de lijst ingrediënten staat het niet, net als hoefteer, berkenteer is dat, stond er ook niet tussen...
Ben het met je eens maar ik vind geen bewijzen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 12:24

Ik vind het helemaal niet hetzelfde ruiken :+

Ben net met eigen vliegenspray bezig met hersthoorn. Vind hertshoorn ook altijd beter tegen dazen werken. Alleen ook maar heel tijdelijk. Waar derfen dagen blijft hangen maar hier niets doet tegen dazen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 12:27

ohw haha, kan je nagaan
ik vind het er wel naar ruiken.

maar bij ons weinig dazen gelukkig.
alleen veel van die zwarte huisvliegen _-:(

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 12:30

Ik dacht niet aan hertshoorn maar direct aan hoefteer. Ik weet hoe pure hertshoornolie ruikt maar ik ruik het er ook niet in. :+

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 12:34

Hier ook ineens opvallend minder dazen. Gelukkig maar, want vorige week twee eieren van 10cm als reactie op de beet.
Idd veel zwarte huisvliegen.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:29

Dan heb je ze hier heen gestuurd denk ik -O-

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:58

xZiva_ schreef:
Dan heb je ze hier heen gestuurd denk ik -O-

-O-

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 20:10

Bij die van mij echt hoofd weer plekken.. ook door die stomme zwarte vliegen. En op t hoofd kan ik niet zoveel.. is op der neus onder haar kap zeg maar.. en op stal heeft ze kap sowieso niet op natuurlijk..

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 22:57

Hebben jullie paarden ook last van zoveel haarverlies? Ik bedoel los van de schuurplekken gewoon heel veel haaruitval bij het borstelen? Het lijkt me zo raar dat dit ook een gevolg is van die allergische reactie, die van mij verliest echt over zijn hele lijf veel haar alsof hij een wintervacht loslaat.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 23:30

De langste dag is ook al geweest dus hier zijn ze inderdaad alweer in de rui :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 00:09

Het viel me wel op dat ik met opnieuw vlechten veel manen uitkam.
Maar geen afgebroken manen gewoon inderdaad lijkt rui, bij mezelf trok ik er afgelopen weken ook zowat hele plukken uit.
Hield gewoon niet op, maar ik weet dat ik dat af en toe heb, ik heb veel en dik haar en ik lijk ook twee keer per jaar te ruien. :+

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 10:23

Mocht iemand nog belang hebben bij een nieuwe rsih in maat 130/185? Die van mij zit nog in de verpakking, is ongebruikt.

Gezien het hier goed gaat met een vliegendeken of een aussie, heb ik mn nieuwe deken in de winter voor niets gekocht.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 13:07

wendy1987 schreef:
Bij die van mij echt hoofd weer plekken.. ook door die stomme zwarte vliegen. En op t hoofd kan ik niet zoveel.. is op der neus onder haar kap zeg maar.. en op stal heeft ze kap sowieso niet op natuurlijk..

Wendy op die kale plekken aan het hoofd werkt hier Sudocreme van de Kruidvat prima.

Ondanks de CBD olie kreeg het ruintje hier een paar weken terug ook weer kale plekken aan het hoofd. Vorig jaar met CBD olie geen probleem. Echter dit keer heeft het een andere oorzaak.

Even off-topic ... Vinquaro is op z'n 2e gecastreerd maar was 1 jaar oud toen hij vergiftigd werd. Inmiddels is hij 9 jaar maar hij heeft nog nooit echt lekker onder het zadel gelopen. Ik heb altijd lekker voorwaartse paarden zo ook zijn moeder en halfzus maar hij heeft dat niet en ik vroeg me steeds vaker af, is het gemakzucht of scheelt hem wat. Hij wordt om de reden nog steeds niet intensief gereden.

Een tijdje terug was ik bij een info avond die door de dierenartspraktijk georganiseerd werd en ging over beweging en kreupelheden bij paarden. Onze dierenarts noemde toen dat heel veel ruinen gevoelig littekenweefsel overhouden aan de castratie wat gevolgen kan hebben voor hun presteren.

Dus onlangs 's even op internet gespit en waarachtig 1 op de 3 ruinen schijnen verklevingen of teveel littekenweefsel door de castratie te krijgen. De manier van castreren maakt niet uit bij het ontstaan ervan.

Een vriendin van mij is cranio sacraal therapeute en ik heb haar gevraagd of zij met dat fenomeen bekend was. Inderdaad dat was ze.
Zij heeft Vinquaro 2x onder handen gehad en ontdekte inderdaad aan 1 zijde hoog in de lies verklevingen die ze ook behandeld heeft. Maar zij gaf ook aan dat hij volgens haar geen zomereczemer is maar wel nog steeds vol afvalstoffen zit waarschijnlijk nog door de vergiftiging. Met als gevolg dat waarschijnlijk na haar behandeling een boel afvalstoffen vrij zouden komen en dus meer jeuk.

En ja hoor dat gebeurde inderdaad :(
Wow ... dikke benen en schuren aan staart en manen plus hoofd. Dat heeft een week of 3 geduurd en nu wordt het gelukkig allemaal weer rustig.

Ik heb hem nog niet weer gereden want ik vond het de laatste weken véél te warm. Nu maar hopen dat hij binnenkort onder het zadel ook vlotter gaat lopen :)

Wat haar ook nog opviel was dat zijn darmwerking niet lekker was in het achterste deel van de darmen. Hij reageerde daar ook gevoelig op de behandeling. Ik heb Vinquaro nu op de EM-A gezet. Dat zijn Effectieve Micro organismen die zowel een pre- als probiotische werking hebben.
Ik geef het als vloeistof door het voer. Het heet Microferm. Daarnaast geef ik Syn-vital bij. Dat zijn met EM-A gefermenteerde zemelen die zorgen voor een betere fermentatie in de darmen. Vinquaro was altijd erg winderig maar is dat nu beduidend minder.

Ik denk dat zomereczeem en lever-/darmwerking in veel gevallen samen gaan. Als de darmen niet optimaal werken dan komen de afvalstoffen er via de huid uit. Het schijnt dat we een soort van CO2 via de huid uitscheiden die mugjes kan aantrekken. Ik zou me kunnen voorstellen dat paarden die de stofwisseling niet oke hebben, door hun uitscheiden van die afvalstoffen aantrekkelijker zijn voor mugjes dan paarden die de stofwisseling wel goed voor elkaar hebben.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 13:38

@henny: ik herken wat je zegt en deel het idee dat ik denk dat ZE samen gaat met darmen en lever :j

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 13:58

De pony hier die schuurt, wat hij nooit heeft gedaan neemt voor het eerst het gras matig op.
Geen kiezen meer, ik moet 30% meer voeren dan vorig jaar, kennelijk neemt hij minder op nu.
Dus darmen en jeuk geloof ik best.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 14:55

Slmt9 schreef:
@henny: ik herken wat je zegt en deel het idee dat ik denk dat ZE samen gaat met darmen en lever :j

Alles hangt af van een goede werking darmen/spijsvertering/stofwisseling, zowel bij dieren als bij mensen, dit wordt vaak heel erg onderschat.

Dus wat je eet/voert is zéér belangrijk, zie het als een motor waar je verkeerde brandstof in gooit, die stopt er na verloop van tijd ook mee of krijgt onherstelbare schade.

Gelukkig komt hier steeds meer kennis over en daar kunnen wij ons voordeel mee doen.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 15:15

Kayenne heeft idd ook diarree klachten. Alom niet lekker in der vel na het ziek zijn 2 maanden terug... Krijgt al probiotica maar werkt nog niet echt.

Ik spray hoofd nu in met leucillin, lekker makkelijk.. Maar heb sudocreme staan voor als het erger wordt idd! Hoop dat t niet nodig is nu het weer iets koeler wordt!

Iemand hier nog tips voor die diarree verder? Vanavond gaat er wormspuit in sowieso. Lucerne er al af gehaald (gaat al 4 jaar prima, maar je weet 't nooit..) Verder hooi en vitaminekorrel en supplementen die ze ook al 2 jaar krijgt voor haar spieren. En fenegriek ivm ziek zijn geweest..

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 16:16

Kuurtje vlozaad?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 16:48

ja zou ik ook zeggen, ik geef psylliumvezel aan mijn merrie als die dunne ontlasting heeft.