Back-on-Track en/of Infratex. (Keramisch textiel voor paard)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Back-on-Track en/of Infratex. (Keramisch textiel voor paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 16:21

Ik had ook een normale 250 varilayer onderdeken maar die heb ik net verkocht omdat hij te warm werd. [***] heeft nog een wintervacht en stond daar ook tijdens een nacht vorst onder te zweten. Daar heeft hij het dus erg warm onder gehad, maar dat had geen effect op de bulten. Ook als het zonnig is en hij staat met zijn 100grams buitendeken op da wordt zijn rug warmer, maar ook dat doet niets met bulten. Ik denk dat het dus niet alleen de warmte is, maar ook nog iets extra's.
Verder ben ik helaas een leek op dekengebied; [***] heeft tot december bloot gestaan en heeft dus nog een wintervacht onder zijn dek. Hij loopt bij temperaturen boven nul met de 100grams Rambo Original en als het vriest dan doe ik de 100grams ionic eronder. Hij krijgt nog een 200grams buitendeken en ik zou nog een ongevoerde rambo sheet willen hebben voor in de lente voor onder de deken (wel het ionic effect, niet extra warmte). Ik ben dus geen expert in dikke dekens/onderdekens en weet ook niet hoe de 100grams ionic is in vergelijking met een normale 100grams onderdeken want ik heb alleen de ionic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 19:15

Net weer even naar stal geweest en ik ben toch zo blij met de Rambo ionic! *\o/*
Vanochtend waren [***]'s lendenbulten al kleiner en zachter en net heb ik nog eens gekeken en was aan [***]'s soepele kant de bult helemaal verdwenen; je voelde alleen nog een soort 'worm' ter grootte van een vinger zitten op de plek waar de bult zat. Aan de stijve kant was hij ook weer kleiner en platter geworden, eigenlijk zoals de bult aan de makkelijke kant vanochtend was. Zo fijn!

Daarmee wil ik trouwens niet zeggen dat de ionic beter werkt dan Fedimax of BOT; het is vooral dat de laatste twee door [***]'s bouw niet als onderdeken gebruikt kunnen worden en hij er dus niet 24/7 onder kan staan, terwijl [***] toevallig wel in Rambo onderdekens past. Doordat die heel licht zijn en glad van binnen trekken ze niet naar achteren, ook niet onder de buitendeken, wat echt ideaal is. Waarbij ik meteen moet zeggen dat ik wel de borstsluiting naar beneden hem moeten verplaatsen, maar dat was dan ook alles.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 19:21

Goed om te horen!Ik heb een Ionic fleece deken,maar twijfel al lang over een liner omdat deze tenminste wel een goede pasvorm heeft :j
Heb trouwens vanmiddag wel meteen weer even de Ionic fleece opgedaan bij mijn merrie voor de nacht na deze positieve berichten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 19:33

Ik wist niet dat ze ook een fleece versie hadden. Wel interessant, dan krijg je waarschijnlijk nog een extra verwarmende werking. Ik durf die alleen niet bij [***] te gebruiken omdat hij zo'n idioot hoge schoft heeft en zware dekens daar dan meteen enorm zwaar aan gaan hangen. Of is jouw ionic fleece wel gewoon licht?
Als ik [***]'s uitzet compleet heb dan heeft hij straks een 100 en 200 grams Rambo buitendeken en een 100gr ionic liner en een 0grams katoenen ionic sheet. Volgens mij halen we dan de lente wel. 8-)

Wel grappig trouwens dat ze bij Rambo de fleece aan de binnenkant doen, bij BOT zit de fleece juist aan de buitenkant. Voelt wel lekker zacht. :D

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 19:42

De Ionic fleece is behoorlijk licht en ook wel aardig dun moet ik zeggen..Ik had eerlijk gezegd wel een dikkere deken verwacht haha..Maar in gebruik is hij best fijn en voordeel is dat hij de vacht mooi schoon en glanzend houdt..Enige wat jammer is dat er bij de schouders ook fleece zit dus wel schuurt,maar de pasvorm is wel heel mooi dus hij trekt niet naar achteren..Die Ionic Stable sheet lijkt mij ook wel wat hoor :j Ik ben trouwens wel benieuwd of de werking door regelmatig wassen niet hard achteruit gaat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 19:57

Ik was eigenlijk niet echt van plan om ze te wassen; na 1 dag dragen stinkt alles meteen weer naar buitenpaard en aangezien [***] nooit zwetend onder een deken gaat vervuilt die volgens mij ook niet echt. Maar ik denk inderdaad dat het niet eindeloos goed blijft als je veel wast, net zoals bij de fedimax onderdekens zitten die platte stipjes echt op de buitenkant geplakt dus die zullen wel slijten. Aan de andere kant is het misschien wel weer een voordeel dat ze zo zichtbaar zijn; dan zie je het namelijk ook meteen als ze weg zijn terwijl je bij BOT achtige stoffen maar moet raden hoeveel keramische deeltjes er nog in zitten. 8-)

Jammer van die fleece op de schouders, dat is voor mij inderdaad ook een reden om er niet aan te beginnen. Dan heeft BOT dat wel mooier opgelost door de voorkant glad te maken. Ik hoop vooral dat de sheet gewoon lekker licht, glad en dun is, dan kan die onder de 100grams deken als het weer 100grams weer is. ;)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 20:07

Haha ik vind het echt super handig dat je die dunnere dekentjes zo in de wasmachine gooit!En ik vind het wel lekker als die dingen een beetje schoon blijven :o

De sheet is wel glad bij de schouders zover ik weet!

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 20:44

pleiada schreef:
De Ionic fleece

Waar kun je die fleece liner kopen dan?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 20:54

Dat is geen liner maar een losse fleece deken..Bij Agradi gekocht :)

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 00:15

Die Rio is n mazzelpik. Zegt ie wel iedere dag dank je wel? :D

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 00:40

Roos_M schreef:

Nou idd :D :+

In ons huis inmiddels 4 paar onderlappen van fedimax. Een gaat als persoonlijke luier door het leven, twee naai ik er nu aan elkaar voor onder mn hoeslaken, 4 voor de katten en een reserve :o
Voor paardlief de uitrijddeken in juiste maat ontvangen en dan is het eerst wel weer even gebeurd.
Ben er wel vreselijk content mee. De onderlap als luier of onder hoeslaken gebruik ik echt elke dag en gebruik dan geen pijnstilling meer. Fantastisch toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 01:03

4! onderlappen al! :D Goed dat ze zo goed werken. Kun je ze ook vergelijken met BOT of ben je gewoon van onder tot boven gefedimaxt?

Citaat:
Die [***] is n mazzelpik. Zegt ie wel iedere dag dank je wel? :D

Ik was toevallig net [***]'s net nieuwe bullet journal aan het bijwerken en kwam toen tot de conclusie dat ik de afgelopen maand in de zoektocht naar genezing werkelijk alles heb ingeruild voor iets beters, behalve het paard zelf. Dat was waarschijnlijk makkelijker geweest... :')
Er zouden nog 2 Fedimax 50grams buitendekens uit Duitsland komen om te passen, maar nu ik vandaag zag hoe geweldig hij het zomaar met zijn Rambo ionic deed en hoe goed die lag na wat vernaaien vroeg ik me eigenlijk af of ik dan nog wel een nieuwe deken wilde proberen. En prompt kreeg ik een mailtje van de verkoopster dat het haar de komende twee weken niet ging lukken om ze te versturen en dat ik dus mijn geld terug kreeg. Service! Dus ook met het niet-hebben van Fedimax spullen kun je soms blij zijn. ;)

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 01:21

Moet je Ionic ook opbouwen zoals BoT en Fedimax?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 01:37

Ik heb daar niets over kunnen vinden, maar aangezien liners toch vaak langere tijd onder een dek zitten vermoed ik dat ze daar ook op gemaakt zijn. Met [***] heb ik het niet opgebouwd maar heb de 100grams er gewoon onder geschoven als ik dacht dat hij die 100gram extra kon gebruiken. Maar ik moet zeggen dat ik ook niet zoveel vertrouwen had in dat die ionic stipjes zouden werken dus voelde ik ook niet echt de noodzaak om het voorzichtig op te bouwen. Maar blijkbaar was mij scepsis ongegrond. 8-)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 08:30

xyzutu2 schreef:
4! onderlappen al! :D Goed dat ze zo goed werken. Kun je ze ook vergelijken met BOT of ben je gewoon van onder tot boven gefedimaxt?

Citaat:

Ik was toevallig net Rio's net nieuwe bullet journal aan het bijwerken en kwam toen tot de conclusie dat ik de afgelopen maand in de zoektocht naar genezing werkelijk alles heb ingeruild voor iets beters, behalve het paard zelf. Dat was waarschijnlijk makkelijker geweest... :')
Er zouden nog 2 Fedimax 50grams buitendekens uit Duitsland komen om te passen, maar nu ik vandaag zag hoe geweldig hij het zomaar met zijn Rambo ionic deed en hoe goed die lag na wat vernaaien vroeg ik me eigenlijk af of ik dan nog wel een nieuwe deken wilde proberen. En prompt kreeg ik een mailtje van de verkoopster dat het haar de komende twee weken niet ging lukken om ze te versturen en dat ik dus mijn geld terug kreeg. Service! Dus ook met het niet-hebben van Fedimax spullen kun je soms blij zijn. ;)

Van boven tot onder gefedimaxt. Ik wilde de onderlappen voor de katten en daarom even zelf getest. En omdat het zo goed werkt + mijn conclusie uit dit topic (dat fedimax beter lijkt in te werken dan bot) én dat aan elkaar genaaide onderlappen goedkoper zijn dan de botfleece, maakt mij profedimax :D

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 11:59

Ik denk persoonlijk dat Fedimax beter voelbaar is door de stipjes die erop zitten. Bij BoT zit het in de stof verwekt, dus voel je het minder. Maar of Fedimax beter is? Dat durf ik niet te zeggen...

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 12:02

Ik voel de stipjes eigenlijk niet bij de onderlappen. Bij de uitrijddeken wel.
En op bed ligt hij onder hoeslaken en pyama ertussen dus voel ik zeker geen stipjes.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 15:07

Ik vond de uitleg van xyzutu2 wel een logische. Kort door de bocht komt het er op neer dat BOT van origine is ontwikkeld voor mensen en Fedimax voor paarden. Paarden hebben een dikkere huid/ vacht waardoor de warmte door terug moet. Dus werken beide goed, de Fedimax waarschijnlijk alleen iets dieper omdat het keramisch materiaal op de stof zit:).

Mijn Fedimax fleece is binnen en ligt ook uitstekend! Was bang dat hij misschien te groot zou zijn, maar valt alles mee. Ga nog wel met naald en draad aan de slag. Wil hem voor de nacht als onderdeken kunnen gebruiken. Hoewel ik niet de indruk heb dat de deken erg trekt, wil ik aan de voorkant gladde stof erin naaien en klittenband om aan mijn Bucassen vast te kunnen maken. Ideaal dat je de singels eraf kan halen! En de ringetjes achter komen ook nog eens mooi overeen met de bucas dekens *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 15:10

Misschien geldt hetzelfde wel voor de werking van de Rambo ionic; die heeft ook stipjes bovenop de stof ipv erin verweven en dat werkt bij [***] als een tierelier.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 15:26

Xyzutu2, wat ik me zo afvraag bij de ionic dekens van Rambo; moeten de kristallen niet weer opgeladen worden op een gegeven moment? De lading van edelstenen en halfedelstenen neemt in de loop van de tijd af. Wat ik ooit gehoord heb is dat je ze weer op kon laden door een nacht in een emmer water te leggen. Geeft Rambo daar nog uitleg over?

De Rambo sheet ziet er ook mooi uit. Als ik de Fedimax fleece nog niet had, had ik die misschien wel aangeschaft. Hoewel ik de uitleg over de werking niet helemaal kan volgen. Blijft een beetje vaag.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 15:41

Iemand ervaring met peesblessure en werking van fedimax of bot?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 15:56

Mijn paardje heeft een lichte peesirritatie linksvoor. Ik gebruik de stalbandages van Bot voor het been. Herstel gaat goed, maar hoeveel invloed de BOT hierop heeft, geen idee.... De andere BOT stalbandage gaat om haar achterbeen waar ze een gal heeft zitten. Gaf in het begin echt veel reactie. Ondanks dat ik hem maar 1 a 2 uur om had. Het been kreeg last van vochtophopingen. Inmiddels werkt het Super en is de gal meerendeel van de tijd weg. Ook als de stalbandage niet om zit.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 16:07

Zag de onderlappen van fedimax en dat leek me wel wat. Alleen tijdens het wandelen/rijden dus hooguit een half uurtje. Daarna koelen met water. Bevorderd de doorbloeding op twee manieren dan. Warm en koud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 16:14

Weidebloem schreef:
Xyzutu2, wat ik me zo afvraag bij de ionic dekens van Rambo; moeten de kristallen niet weer opgeladen worden op een gegeven moment? De lading van edelstenen en halfedelstenen neemt in de loop van de tijd af. Wat ik ooit gehoord heb is dat je ze weer op kon laden door een nacht in een emmer water te leggen. Geeft Rambo daar nog uitleg over?

De Rambo sheet ziet er ook mooi uit. Als ik de Fedimax fleece nog niet had, had ik die misschien wel aangeschaft. Hoewel ik de uitleg over de werking niet helemaal kan volgen. Blijft een beetje vaag.

Geen idee. Ik weet ook niet of alle kristallen hetzelfde werken als het om positieve/negatieve lading gaat? Dit kristalpoeder zou toermalijn zijn... Het verhaal blijft vaag, de werking ook maar blijkbaar gelooft [***] er toch ook in net zoals in BOT en Fedimax. ;)

Edit: ik vind net dit, een interessante site over wat toermalijn wel en niet doet: http://www.n-ion.com/e/what-tourmaline-07.html
Toermalijn wordt blijkbaar ook wel de electric stone genoemd en geeft een klein beetje electriciteit/negatieve ionen af als het wordt verhit (lichaamswarmte) of als het wordt bewogen (piezoelectricity). [***]'s haartjes strijken er continu langs en hij verwarmt de deken flink, dus dat die negatieve ionen dan opgewekt worden kan ik dan wel voor me zien. Grappig genoeg werken de kristallen 2 kanten op; je kunt er warmte aan toevoegen en dan krijg je een (negatieve) electrische lading, en als je er electriciteit aan toevoegt dan produceren ze warmte.
Ik vond het allemaal nogal zweverig klinken, maar blijkbaar is de productie van negatieve ionen door toermalijn ook een wetenschappelijk ding, ik belandde in elk geval ineens in allemaal wetenschappelijke teksten over pyro- en piezoelectriciteit door toermalijn. :+
Hier nog een wat zweveriger pagina over waarom negatieve ionen goed zouden zijn: http://infrarood-gezondheid.nl/negatieve-ionen/

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 17:07

Ah interessant! Wat toermalijn wel niet allemaal kan doen :)