[Centraal] Meldingen van rhinopneumonie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jobamara

Re: [Centraal] Meldingen van rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 06:57

Dank je Kiki, hopelijk mag dit blijven staan

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 10:16

Even inhaken op Groesbeek. Ik heb van mij Da een officieel bericht gezien over de gevallen in Kleve.

Er zijn op 1 stal meerdere paarden overleden. Alle testst van de officiële aangestuurde onderzoeken konden de oorzaak niet vinden (botulisme, esdoor, vergiftiging) maar er kwam bij hen ook geen rhino uit. Prive-aangestuurde organisaties gaven aan dat zij wel positieve resultaten hebben gevonden op Rhino-1.

Daarom neemt het Vetinäramt aan dat het om Rhino-versie 1 gaat. De rest paarden van die stal zijn geënt en de stal is minimaal een maand op slot.

Dit bericht was van afgelopen dinsdag. Mijn DA zou mij op de hoogte stellen als ze meer te weten zou komen. Maar er zijn geen andere besmettingen bekend en er is geen vervoerverbod in Kleve en omg.

Heb de brief van vetinäramt naar de redactie gestuurd...

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 10:22

Dan zal ik voorlopig maar even uit het Reichswald en buitengebied Groesbeek wegblijven.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 23:19

Screenshots van Facebook: er is bevestigd dat 1 van de gestorven paarden Rhino had, de rest is niet duidelijk. Er is ook een bijeenkomst geweest.

Afbeelding

Afbeelding

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 13:00

In Kleve zijn op één stal meer dan 10 paarden gestorven. Het is bevestigd dat dit door ehv1 is gekomen. Tot midden januari mogen geen paarden de stal verlaten of worden nieuwe paarden toegelaten op deze stal. Tevens gaan ze nu alle paarden op deze stal tegen herpes enten.

Dit is een “senioren stal” en opfok. De paarden die er staan, zijn dus grotendeels bejaard, met pensioen of jaarlingen. Vandaar ook het hoge aantal sterfgevallen. Oudere en jongere paarden hebben een minder goed immuunsysteem en zijn ook meer vatbaar voor dergelijke infecties.

Een voordeel is dat deze paarden nooit op stap gaan en daardoor besmetting naar andere paarden niet snel zal gebeuren. De stal ligt in Kleve-Rindern. Niet in de buurt van de ruiterpaden in Reichswalde. Mij zijn geen andere besmettingen op andere stallen bekend.

Er is wel veel paniek bij verenigingen en stallen hier in de omgeving. Onterecht in mijn ogen. Ik zou alleen als fokker of als eigenaar van drachtige merries ernstige voorzorgsmaatregelen gaan nemen. Wij gaan gewoon nog op wedstrijden, naar lessen en naar clinics.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 13:03

Die stal bij ons in de buurt is na 2 weken weer open gegaan omdat dat volgens hun de incubatietijd is. Ze zijn ook weer druk aan het kopen en verkopen. Ik houd mijn hart een beetje vast.

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 00:03

Anoeska27 schreef:
Die stal bij ons in de buurt is na 2 weken weer open gegaan omdat dat volgens hun de incubatietijd is. Ze zijn ook weer druk aan het kopen en verkopen. Ik houd mijn hart een beetje vast.

Geen meldplicht, geen protocol!
Ze doen maar wat.

https://www.facebook.com/Meldplicht-op- ... 537702820/

Teskex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 12:08

Beste bokkers,
weet niet of ik dit hier mag plaatsen maar ik heb en dringende vraag..
Bij mij in de buurt is het rhinovirus bevestigd.
nou heb ik 3 verzorgpaarden en wil maatregelen nemen wat kan ik het beste doen?
binnen laten ofz?
Dit is heel dringend want wil niet dat ze ziek worden ik kom niet bij andere paarden dan die paardjes trouwens.
alvast heel erg bedankt

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 12:24

Teskex schreef:
Beste bokkers,
weet niet of ik dit hier mag plaatsen maar ik heb en dringende vraag..
Bij mij in de buurt is het rhinovirus bevestigd.
nou heb ik 3 verzorgpaarden en wil maatregelen nemen wat kan ik het beste doen?
binnen laten ofz?
Dit is heel dringend want wil niet dat ze ziek worden ik kom niet bij andere paarden dan die paardjes trouwens.
alvast heel erg bedankt

Dat is meer aan de eigenaren dan aan jou denk ik. Bij rhino in de buurt zet ik een deel van de wei af zodat mensen niet vanaf het fietspad aan mijn paarden kunnen komen. Ik doe regelmatig aan vakantie oppas en ik jureer en dan zorg ik ervoor dat ik met die kleren en schoenen niet bij mijn eigen paarden kom en andersom. Maar dat doe ik sowieso altijd en niet alleen als er rhino in de buurt is.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 16:24

Die drie staan op 1 plaats? Idd zelf niet naar andere stallen/paarden gaan, geen vriendinnen meenemen die wel elders geweest zijn. En de rest is aan de eigenaren, top dat je, je bewust bent vd gevaren.

Bo_San

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 19:08

Op dit moment is er een flinke uitbraak van rhino bij Groesbeek over de grens maar ook al richting de Achterhoek over de grens. Bij ons wordt iedereen, op advies van de dierenarts, aangeraden te enten. Geen contact met andere paarden of eerst omkleden en handen wassen. Daarnaast contact met andere paarden proberen te voorkomen. Mss helpt je dit een beetje testex. Bij twijfel even overleggen met de dierenarts wat je het best kan doen

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 19:08

Benita schreef:
In Kleve zijn op één stal meer dan 10 paarden gestorven. Het is bevestigd dat dit door ehv1 is gekomen. Tot midden januari mogen geen paarden de stal verlaten of worden nieuwe paarden toegelaten op deze stal. Tevens gaan ze nu alle paarden op deze stal tegen herpes enten.

Dit is een “senioren stal” en opfok. De paarden die er staan, zijn dus grotendeels bejaard, met pensioen of jaarlingen. Vandaar ook het hoge aantal sterfgevallen. Oudere en jongere paarden hebben een minder goed immuunsysteem en zijn ook meer vatbaar voor dergelijke infecties.

Een voordeel is dat deze paarden nooit op stap gaan en daardoor besmetting naar andere paarden niet snel zal gebeuren. De stal ligt in Kleve-Rindern. Niet in de buurt van de ruiterpaden in Reichswalde. Mij zijn geen andere besmettingen op andere stallen bekend.

Er is wel veel paniek bij verenigingen en stallen hier in de omgeving. Onterecht in mijn ogen. Ik zou alleen als fokker of als eigenaar van drachtige merries ernstige voorzorgsmaatregelen gaan nemen. Wij gaan gewoon nog op wedstrijden, naar lessen en naar clinics.

Inmiddels is deze Rhino zich aan het uitbreiden richting de Nederlandse grens. In Dinxperlo/Aalten zijn alle rijverenigingen bezig met aanpassingen en komen de lessen te vervallen. Maneges in Aalten/Winterswijk hebben ook protocollen in werking gezet.

Bo_San

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 19:10

suffie schreef:
Benita schreef:

Inmiddels is deze Rhino zich aan het uitbreiden richting de Nederlandse grens. In Dinxperlo/Aalten zijn alle rijverenigingen bezig met aanpassingen en komen de lessen te vervallen. Maneges in Aalten/Winterswijk hebben ook protocollen in werking gezet.

Ja hier in de regio worden er al flink maatregelen genomen. Het is zich behoorlijk aan het verspreiden. Ik woon in didam

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 20:50

Op diverse plaatsen heerst er nu rhino. Veel stallen houden het stil en gaan gewoon met de paarden op pad. Hierdoor is de infectiedruk hoog. Je kunt enten wat je wil, entingen zijn niet betrouwbaar. Enige wat je momenteel kan doen is je stal dicht houden. Er is geen meldplicht op besmettelijke paardenziektes, en dus geen verplicht protocol. Meldingen komen bij de sectorrraad paarden binnen, maar sectorrraad werkt deze geheimzinnigheid in de hand.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 21:20

Maar het is zich toch niet aan het verspreiden? Of zijn er nieuwe meldingen? De verenigingen/stallen in Dinxperlo/Aalten/Winterswijk nemen maatregelen uit voorzorg/voor de zekerheid en geven duidelijk aan dat in Nederland nog geen gevallen bekend zijn. Dus in welke zin uitbreiden naar de NL'se grens? Ben daar oprecht benieuwd naar hoor.

Hier in de omgeving kan ik nergens heen om te rijden in ieder geval, zaterdag wedstrijd in Hengelo maar ik twijfel.

Bo_San

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 21:26

MerleSimone schreef:
Maar het is zich toch niet aan het verspreiden? Of zijn er nieuwe meldingen? De verenigingen/stallen in Dinxperlo/Aalten/Winterswijk nemen maatregelen uit voorzorg/voor de zekerheid en geven duidelijk aan dat in Nederland nog geen gevallen bekend zijn. Dus in welke zin uitbreiden naar de NL'se grens? Ben daar oprecht benieuwd naar hoor.

Hier in de omgeving kan ik nergens heen om te rijden in ieder geval, zaterdag wedstrijd in Hengelo maar ik twijfel.

Jawel het is zich aan het verspreiden. Alle dierenartsen in de regio zijn op de hoogte. Laatste melding die ik weet is van anholt duitsland. Nog geen meldingen uit Nederland

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 22:33

Er is idd een bevestigd geval van Rhino in Anholt/Isselburg.

In Bocholt zijn verdenkingen, de uitslag hoopt de stal morgen te krijgen.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 23:44

Ja Isselburg is me bekend. Doelde meer op de uitbreiding naar de Achterhoek zelf/gevallen in NL. Bocholt baart me dan meer zorgen, das een ruime 10km hemelsbreed. Ben benieuwd naar hun uitslag.
Ook benieuwd naar maatregelen aangezien stallen hier tot as zondag aanhouden, dan kan er natuurlijk al eea meer duidelijk zijn..

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 00:14

Suffie, pfff dichtbij voor jou.

Uiltje, ook voor jou geloof ik, ben altijd wel voorzichtig en laat die m meldplicht maar komen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 08:18

Oh wat een nachtmerrie. Op zulke momenten ben ik blij geen paarden meer te hebben. Wat betreft wedstrijd. Ik zou zelf de gok niet nemen. Risico is hoger en je zult je paard maar ziek krijgen door punten rijden

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 08:37

uiltje001 schreef:
Op diverse plaatsen heerst er nu rhino. Veel stallen houden het stil en gaan gewoon met de paarden op pad. Hierdoor is de infectiedruk hoog. Je kunt enten wat je wil, entingen zijn niet betrouwbaar. Enige wat je momenteel kan doen is je stal dicht houden. Er is geen meldplicht op besmettelijke paardenziektes, en dus geen verplicht protocol. Meldingen komen bij de sectorrraad paarden binnen, maar sectorrraad werkt deze geheimzinnigheid in de hand.

Daarnaast werken wij paardemensen die geheimzinnigheid ook in de hand. Er is weinig begrip voor elkaar.

Een aantal dingen snap ik eigenlijk niet zo goed. Van de veearts begrepen dat zo ongeveer alle paarden in Nederland besmet is met EHV4. En ik begreep dat ze denken dat 40-50% besmet is met EHV1. Enten tegen EHV1 betekent niet dat je paard geen ziekte meer doormaakt.

Een paard dat eens kucht, een snotneusje heeft en een dag wat minder is, kan al een EHV1 en/of EHV4 episode doormaken. Er zullen weinig mensen de veearts bellen en een swap laten nemen bij een paard dat 1 dag wat minder lekker is. Ik vermoed dat het gros van de paardenbezitters niet weet dat hun paarden besmet zijn. De alarmbellen gaan pas echt af bij abortus of neurologische aandoeningen. Maar een paard dat een iets mindere dag had, wordt gewoon meegenomen op training, buitenrit, wedstrijd etc. Bij een dagje ietwat snotterig zullen weinig paardeneigenaren een rhinoprotocol opstarten.

Maar die EHV1 is voor mij eigenlijk een soort Russisch roulette. Als je geluk hebt, blijft het bij een dagje hangerig zijn, een verkoudheidje. Maar dat paard lijkt me voor zijn leven drager. En bij elk moment van lagere weerstand, kan die EHV1 weer opvlammen. Wanneer wordt het dan wel neurologisch?

Bo_San

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 09:36

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 09:57

Dat stuk ken ik. Maar een EHV1 besmetting hoeft zich niet te uiten in abortus of neurologische verschijnselen. Het kan zich ook uiten met een verkoudheidje. Maar na een EHV1 verkoudheid is je paard wel EHV1 drager en het virus kán actief worden als de weerstand van het paard minder is.

Ik denk dat weinig eigenaren weten dat hun paard EHV1 drager is als het paard in kwestie enkel een verkoudheid heeft doorgemaakt

Diablohorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 10:33

Ja hier in de regio worden er al flink maatregelen genomen. Het is zich behoorlijk aan het verspreiden. Ik woon in didam[/quote]

Welke stal sta je als ik vragen mag? Bij ons op stal in Didam zijn de paarden gister geent tegen Rhino...

Bo_San

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 11:45

Diablohorse schreef:
Ja hier in de regio worden er al flink maatregelen genomen. Het is zich behoorlijk aan het verspreiden. Ik woon in didam

Welke stal sta je als ik vragen mag? Bij ons op stal in Didam zijn de paarden gister geent tegen Rhino...[/quote]

Ik heb mijn paarden aan huis. Ik had ze gelukkig al geënt tegen rhino. Maar ben gebeld door mijn da over de status van de rhino ontwikkeling.
Ik ga zelf niet meer weg van huis.

Denk eraan dat het even tijd nodig heeft voordat er immuniteit is opgebouwd