Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Anoeska27 schreef:Die stal bij ons in de buurt is na 2 weken weer open gegaan omdat dat volgens hun de incubatietijd is. Ze zijn ook weer druk aan het kopen en verkopen. Ik houd mijn hart een beetje vast.
Teskex schreef:Beste bokkers,
weet niet of ik dit hier mag plaatsen maar ik heb en dringende vraag..
Bij mij in de buurt is het rhinovirus bevestigd.
nou heb ik 3 verzorgpaarden en wil maatregelen nemen wat kan ik het beste doen?
binnen laten ofz?
Dit is heel dringend want wil niet dat ze ziek worden ik kom niet bij andere paarden dan die paardjes trouwens.
alvast heel erg bedankt
Benita schreef:In Kleve zijn op één stal meer dan 10 paarden gestorven. Het is bevestigd dat dit door ehv1 is gekomen. Tot midden januari mogen geen paarden de stal verlaten of worden nieuwe paarden toegelaten op deze stal. Tevens gaan ze nu alle paarden op deze stal tegen herpes enten.
Dit is een “senioren stal” en opfok. De paarden die er staan, zijn dus grotendeels bejaard, met pensioen of jaarlingen. Vandaar ook het hoge aantal sterfgevallen. Oudere en jongere paarden hebben een minder goed immuunsysteem en zijn ook meer vatbaar voor dergelijke infecties.
Een voordeel is dat deze paarden nooit op stap gaan en daardoor besmetting naar andere paarden niet snel zal gebeuren. De stal ligt in Kleve-Rindern. Niet in de buurt van de ruiterpaden in Reichswalde. Mij zijn geen andere besmettingen op andere stallen bekend.
Er is wel veel paniek bij verenigingen en stallen hier in de omgeving. Onterecht in mijn ogen. Ik zou alleen als fokker of als eigenaar van drachtige merries ernstige voorzorgsmaatregelen gaan nemen. Wij gaan gewoon nog op wedstrijden, naar lessen en naar clinics.
suffie schreef:Benita schreef:In Kleve zijn op één stal meer dan 10 paarden gestorven. Het is bevestigd dat dit door ehv1 is gekomen. Tot midden januari mogen geen paarden de stal verlaten of worden nieuwe paarden toegelaten op deze stal. Tevens gaan ze nu alle paarden op deze stal tegen herpes enten.
Dit is een “senioren stal” en opfok. De paarden die er staan, zijn dus grotendeels bejaard, met pensioen of jaarlingen. Vandaar ook het hoge aantal sterfgevallen. Oudere en jongere paarden hebben een minder goed immuunsysteem en zijn ook meer vatbaar voor dergelijke infecties.
Een voordeel is dat deze paarden nooit op stap gaan en daardoor besmetting naar andere paarden niet snel zal gebeuren. De stal ligt in Kleve-Rindern. Niet in de buurt van de ruiterpaden in Reichswalde. Mij zijn geen andere besmettingen op andere stallen bekend.
Er is wel veel paniek bij verenigingen en stallen hier in de omgeving. Onterecht in mijn ogen. Ik zou alleen als fokker of als eigenaar van drachtige merries ernstige voorzorgsmaatregelen gaan nemen. Wij gaan gewoon nog op wedstrijden, naar lessen en naar clinics.
Inmiddels is deze Rhino zich aan het uitbreiden richting de Nederlandse grens. In Dinxperlo/Aalten zijn alle rijverenigingen bezig met aanpassingen en komen de lessen te vervallen. Maneges in Aalten/Winterswijk hebben ook protocollen in werking gezet.
MerleSimone schreef:Maar het is zich toch niet aan het verspreiden? Of zijn er nieuwe meldingen? De verenigingen/stallen in Dinxperlo/Aalten/Winterswijk nemen maatregelen uit voorzorg/voor de zekerheid en geven duidelijk aan dat in Nederland nog geen gevallen bekend zijn. Dus in welke zin uitbreiden naar de NL'se grens? Ben daar oprecht benieuwd naar hoor.
Hier in de omgeving kan ik nergens heen om te rijden in ieder geval, zaterdag wedstrijd in Hengelo maar ik twijfel.
uiltje001 schreef:Op diverse plaatsen heerst er nu rhino. Veel stallen houden het stil en gaan gewoon met de paarden op pad. Hierdoor is de infectiedruk hoog. Je kunt enten wat je wil, entingen zijn niet betrouwbaar. Enige wat je momenteel kan doen is je stal dicht houden. Er is geen meldplicht op besmettelijke paardenziektes, en dus geen verplicht protocol. Meldingen komen bij de sectorrraad paarden binnen, maar sectorrraad werkt deze geheimzinnigheid in de hand.
Diablohorse schreef:Ja hier in de regio worden er al flink maatregelen genomen. Het is zich behoorlijk aan het verspreiden. Ik woon in didam