[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anitaolja

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 14:32

Ik geef van Phytonic...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 14:35

Er staat ook: Bij een tekort in de voeding aan Zink en Chroom.
Ik weet niet of die van mij dat heeft, moet ik dat eerst laten controleren?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 15:03

Ik geef ook van phytonics. Maar ben even venieuwd wat jullie er van merken.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 17:51

Ik heb lang de glucobalance gegeven en op een gegeven moment gestopt en ik merk geen verschil.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 18:36

Ik ben bij mijn merrie wel eens gestopt en die ging finaal over de rooie. Probleem meteen opgelost toen ik het weer gaf. Dus daar deedbst wel iets. Maar bij mijn ruien zie ik ook geen verschil.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:48

Wat doet die Glucobalance?

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 22:43

Ik geef ook glucobalans van phytonics icm prascend. Op aanraden van DA.

Mijn dame staat niet op gras.
Geen idee of het iets doet eigenlijk :o

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 23:26

Siersma schreef:

Het zou het metabole systeem weer op de rit moeten krijgen. Bij insuline resistentie zou dan de balans in de bloedsuikervetweing weer meer in balans moeten komen.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:23

Nog even een vraagje, het valt mij de laatste tijd op dat mijn pony zo'n ontzettende jeuk heeft. Vooral bij zijn staart/anus en op zijn hoofd. Dat is toch een symptoom van cushing, en zou de Prascend daarvoor moeten helpen? Hij krijgt dat nu 2 maanden maar de jeuk lijkt niet minder (juist meer,misschien doorat het verharen eraan komt?)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:33

Solistar heb je al gekeken of ie luisjes heeft?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:42

Of aarsmaden. Daar kun je trouwens geen mestonderzoek op doen omdat die eitjes op de anus leggen. Symptoom is schuren bij staart en anus

Maar is schuren een symptoom van PPID??

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 11:04

Ja aarsmaden dacht ik ook aan, ik heb wormcursus gedaan en je kunt ze met plakband van de anus trekken en dat onder de microscoop bekijken. Ik denk dat ik dat vandaag ga doen, en luizen ook nogmaals checken. Maar omdat jeuk dacht ik ook cushing gerelateerd kan zijn, dacht ik, ik vraag hier ook even.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 11:04

Fabster schreef:
Siersma schreef:

Het zou het metabole systeem weer op de rit moeten krijgen. Bij insuline resistentie zou dan de balans in de bloedsuikervetweing weer meer in balans moeten komen.

Zou je dat dan eerst moeten testen (bloefafname) of kun je dit uit voorzorg geven als een paard op gras staat?
Ik heb ook nog een fjord zonder ir of ppid maar wordt wel snel dik, is dit dan ook iets voor hem om uit voorzorg te geven?

@ solistar idd zo kun je testen.:j Ik had eens een paard met aarsmaden, had ik zelfs de wormen meegestuurd naar het lab en kreeg als resultaat terug geen wormen. toen ook via dat plakbandje gedaan en goed gekeken welke worm het was, kwam ik dus op aarsmaden uit. Paard had hele anus en staart kapot geschuurd.
Alleen schuren bij het hoofd is dan wel vreemd als het wormen blijken te zijn. Miss dat 2 maanden dan te kort is voor de prascend om dat te voorkomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 11:09

Is die niet gewoon in de rui? Want dat zie ik nu bij Mien ook, die is voor het eerst in denk wel 5 jaar, ontzettend aan het verharen en die schuurt nu ook graag hoofd, onder halster bij voorkeur en haar billen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 13:56

@AaronYve: ik zou dingen niet uit voorzorg gaan geven. Ten eerste is het duur en ten tweede slaat het nergens op als het lichaam op zich goed werkt. He gaat ook geen insuline uit voorzorg spuiten, als je nog geen suikerziekte hebt. Dan ga je het lichaam alsnog ontregelen.

Dus je zal inderdaad eerst moeten testen. Dat kan via bloed (maar schijnt lastig te zijn) of via Laarakker (Den Hoek).

Maar als hij snel dik wordt, maar verder niks mankeert, wordt het toch goed voeren en goed beweging geven.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 14:51

Hij wordt dik van gras en krijgt verder niks als hooi vandaar dat ik voor de fjord aan Glucobalance dacht. Verder is hij idd gezond en rond :)
Voor Aaron met ppid die staat op hetzelfde gras maar omdat hij dus cushing heeft dacht ik dat GB misschien kon helpen. Hij doet het eigenlijk heel goed op gras en ik heb vorig jaar getest in de zomer dus vol op het gras en de waardes waren goed.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:37

Is hier nog iemand die - bovenop de prascend en glucobalance - nog iets met monnikspepper geeft (vitex agnus castus) en daar positieve ervaring mee heeft? Het gaat mij met name om effect op hyperhidrosis / extreem zweten. Die van mij doet dat ook bij -5 regelmatig, zonder enige inspanning. Is er iets tegen te doen (scheren hielp niet / het is niet de vacht)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 18:54

Even een vraagje tussendoor?

Merk dat die 2 van mij op moment met regelmaat zand staan te likken in de bak: Ze schrapen het bovenste gedeelte weg en likken aan het donkere stevige zand/aarde.

Nu kreeg ik de tip om een mineralen liksteen op te hangen, maar als ik dan kijk naar wat daar grotendeels inzit - ijzer / selenium / calcium, ga ik toch echt twijfelen of ik daar wel verstandig aan ga doen? Wat vinden jullie?

Paarden krijgen dus de balancer, magnesium en lijnzaadolie al bijgevoerd...
Wat vinden jullie

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 19:12

Is zo n himalysteen ook zo gevuld? Die heb ik hangen en daar wordt flink gebruik van gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 19:16

Nee het gaat mij nu even over de mineralen liksteen. Omdat ik die als tip kreeg tegen het zand likken.
De Himalayasteen hing er namelijk al bij de tipgeefster en toen werd er dus nog gewoon zand gelikt, dit stopte pas na het toevoegen van een mineralen liksteen, maar ik ben er dus huiverig voor ivm het hoge ijzer/selenium/calcium gehalte.
Maar zand likken word ik dus ook serieus niet vrolijk van, ze staan nog hele dagen op het zand tenslotte, dus waar doe ik nou goed aan? Moeilijk , moeilijk.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-03-16 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 19:21

Ik heb geen idee hoe het met de samenstelling daarvan zit, maar bij ons wordt een mineralenblok een stuk minder/ vrijwel niet gebruikt dan een himalaya dus voor over-inname ben ik niet zo bang.

Ze kosten ook niet zo veel dus ik zou het gewoon proberen.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:23

Mijn merrie krijgt naast de prascend lijnzaad, glucobalance, fiberforce, zemelen, eggersman cubes en als ze veel inspanning geleverd heeft en dus flink zweet krijgt ze electrolyt.

Kelly_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:33

Ik heb even jullie ideeën nodig. Onze cushing shet wordt 2x per jaar geschoren. 2 maand terug heb ik haar ook geschoren.

Nu staat er sinds een maand een verwaarloosd veulentje naast haar en die heeft blijkbaar nogal wat ziektes meegenomen want de shet zit ineens onder de schimmel/schurft. Ze heeft dit jaren geleden ook al eens gehad en ik behandel het nu weer met imaverol. Dit doe ik nu al bijna 2 weken zonder goed resultaat. Ik heb het gevoel dat dat komt omdat de besmette deken er steeds overheen komt. Want tsja, ze is geschoren.

Nu heb ik haar vanavond weer behandeld inclusief alle korstjes eraf gepulkt en ze staat nu binnen zonder deken. Die krijgt ze morgenochtend weer op als ze naar buiten gaat.

Denken jullie dat dit kwaad kan ivm de kou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:35

Je moet de deken ook wassen anders blijft het dweilen met de kraan open.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:37

Inderdaad. Deken even in de wasmachine?