marietje1000 schreef:Ik ben niet degene die zulke stellige beweringen doet, dat is bigben.
Wat zeg je dan eigenlijk? Dat hij ongelijk heeft?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
maikeltje schreef:marietje1000 schreef:Ik ben niet degene die zulke stellige beweringen doet, dat is bigben.
Wat zeg je dan eigenlijk? Dat hij ongelijk heeft?
marietje1000 schreef:BigBen schreef:En nee, het spijt me, er bestaat geen enkel geval waarin een alternatieve behandeling
het verschil heeft gemaakt tussen leven en dood.
Kun je dat ook wetenschappelijk onderbouwen? Heb je documentatie van iedere wereldburger, ongeacht of deze wel of niet alternatief behandeld is?
Zo nee, dan is deze opmerking slechts gebakken lucht.
BigBen schreef:Dit verhaal illustreert voor mij perfect waarom kwakzalverij moet bestreden worden.
BigBen schreef:Ik wil best geloven dat je slim bent, maar dan weet je ook dat persoonlijk ervaring
absoluut niets zegt over het al dan niet werken van bepaalde behandelingen of middelen.
Jouw persoonlijke ervaring is precies wat het zegt, persoonlijk,
dat wil zeggen beïnvloed door honderden factoren die jij niet onder controle hebt,
of zelfs niet eens kent.
Wil je te weten komen of een behandeling/middel werkt,
dan zul je dat moeten onderzoeken onder perfect gecontroleerde omstandigheden,
met andere woorden dmv dubbel blind placebo gecontroleerd onderzoek.
Alle dergelijke onderzoeken zeggen tot nog toe dat homeopathie niet beter scoort dan placebo.
BigBen schreef:En nee, het spijt me, er bestaat geen enkel geval waarin een alternatieve behandeling
Visitor schreef:(En vergeet niet dat ik bij mezelf en bij mijn paard vele malen homeopatische middelen heb toegepast, maar zelf geen resultaat heb gemerkt.)
Janneke2 schreef:Concreet, om een voorbeeld uit deze discussie aan te halen:
als een paard 'koliek' heeft, dan is dat uiteraard een ernstige situatie - maar qua homeopathische diagnose komt er veel en veel meer bij kijken. Hoe gedraagt het dier zich (suf, onrustig, wil liggen, gaat rollen, zweet, kijkt om - etc.etc.) en "wie is dit dier zelf, als persoon".
Dan schrijft iemand een middel voor
.....en pas daarna kun je een wetenschappelijk verantwoorde dubbelblind placebo gecontroleerd onderzoek gaan doen.
BigBen schreef:Ik wil best geloven dat je slim bent, maar dan weet je ook dat persoonlijk ervaring
absoluut niets zegt over het al dan niet werken van bepaalde behandelingen of middelen.
Jouw persoonlijke ervaring is precies wat het zegt, persoonlijk,
dat wil zeggen beïnvloed door honderden factoren die jij niet onder controle hebt,
of zelfs niet eens kent.
Wil je te weten komen of een behandeling/middel werkt,
dan zul je dat moeten onderzoeken onder perfect gecontroleerde omstandigheden,
met andere woorden dmv dubbel blind placebo gecontroleerd onderzoek.
Alle dergelijke onderzoeken zeggen tot nog toe dat homeopathie niet beter scoort dan placebo.
BigBen schreef:Het verhaal van mijn vriend en zijn dochter was een illustratie,
niet de reden waarom ik vind dat kwakzalverij moet bestreden worden.
Dat had ik eerder ook duidelijk gemaakt.
En nee, het spijt me, er bestaat geen enkel geval waarin een alternatieve behandeling
EstherHegt schreef:Janneke2 schreef:Concreet, om een voorbeeld uit deze discussie aan te halen:
als een paard 'koliek' heeft, dan is dat uiteraard een ernstige situatie - maar qua homeopathische diagnose komt er veel en veel meer bij kijken. Hoe gedraagt het dier zich (suf, onrustig, wil liggen, gaat rollen, zweet, kijkt om - etc.etc.) en "wie is dit dier zelf, als persoon".
Dan schrijft iemand een middel voor
.....en pas daarna kun je een wetenschappelijk verantwoorde dubbelblind placebo gecontroleerd onderzoek gaan doen.
Wat als een paard geen pijn laat zien? Maar wel acuut moet worden geopereerd omdat de punctie van buikvocht laat zien dat het serieus ernstig is? Paard in dit geval deed gewoon wat suf. Dit paard gaf verder op dat moment eigenlijk geen koliek aan qua rollen, naar buik kijken etc.
EstherHegt schreef:@Janneke2 ik denk dus dat zodra er wordt gesproken over het verschil tussen leven en dood het er wel om gaat. IrmaZ beweert iets in bovenstaande post dat er paarden gered zijn door.........alternatieve geneeswijzen, sorry Irma dat ik jou erbij aanhaal. Maar paarden kunnen ook gedrag hebben en een twijfelende eigenaar, zodra de twijfelende eigenaar naar oplossingen gaat zoeken komt er hoogstwaarschijnlijk ook zelfreflexie bij te pas en bepaald gedrag van betreffend paard gewoon niet meer willen accepteren.
EstherHegt schreef:Eh.....@Janneke2 ik denk dus dat zodra er wordt gesproken over het verschil tussen leven en dood het er wel om gaat. maZ beweert iets in bovenstaande post dat er paarden gered zijn door.........alternatieve geneeswijzen, sorry Irma dat ik jou erbij aanhaal. Maar paarden kunnen ook gedrag hebben en een twijfelende eigenaar, zodra de twijfelende eigenaar naar oplossingen gaat zoeken komt er hoogstwaarschijnlijk ook zelfreflexie bij te pas en bepaald gedrag van betreffend paard gewoon niet meer willen accepteren.
EstherHegt schreef:Janneke2 schreef:Ik beschreef de correcte wijze van dubbel blind placebo gecontroleerd onderzoek mbt homeopathie.
Met koliek als voorbeeld.
Heb je een link naar betreffend dubbel blind placebo gecontroleerd onderzoek mbt homeopathie.
met koliek als voorbeeld?
Babootje schreef:Visitor schreef:(En vergeet niet dat ik bij mezelf en bij mijn paard vele malen homeopatische middelen heb toegepast, maar zelf geen resultaat heb gemerkt.)
En daar zit hem volgens mij dus ook wel de crux. Ben jij / je paard ook onder behandeling geweest van een homeopaat of heb je alleen A Vogel of iets van de paardendrogist gebruikt? Want ik begrijp uit het verhaal van Leetje dat een homeopatische behandeling echt heel individueel gericht wordt toegepast.
EstherHegt schreef:Ook ik ben onder behandeling geweest van allerlei alternatieve peuten. Kost veel geld, maar uiteindelijk wordt ik doodgewoon blind, dat is vastgesteld in het AMC. Na die diagnose kon ik verder en me verder geld besparen en de juiste wegen bewandelen om er verder mee te kunnen.
irmaz schreef:Dat is geen fijn vooruitzicht EstherHegtIk neem aan dat de oorzaak dan ook bekend is of was het een 'educated guess' van het AMC?
Gelukkig gaat de technische wetenschap op dat vlak op het moment razendsnel, dus wellicht dat je daar tzt goed terecht kunt.
irmaz schreef:[ Afbeelding ]
Citaat:Jouw ervaring brengt me eigenlijk op iets anders.
Zou het zo zijn dat niet de alternatieve methode het probleem is maar eerder de therapeut?