Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

danoesje

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 10:34

Het is een hij haha. Hij is drie maanden geleden (handmatig) gedaan dus met een maand of 3 gaat ie weer. Denk inderdaad dat ik hem dan elektrisch laat doen bij Daan Staller, maar ik heb geen vervoer er naartoe dus eerst kijken of er nog stalgenoten zijn die ook moeten, dan komt hij op locatie. Wil hem inderdaad ook vragen naar advies over bit. Heb er nu ook een vrij smal bitje in zitten omdat hij niet veel ruimte heeft in zijn mond. Ben zelf vrij rustig met mijn hand maar hij is hiervoor flink aangepakt vooral met longeren, waardoor hij bang is geworden voor zijn mondje en zijn kaken stijf op elkaar klemde. Inmiddels durft hij beter te zakken, gaat hij knabbelen op het bit en laat zijn kaak gelukkig beter los:D

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 10:37

Hihi, ik ben zoo gewend om een merrie te hebben, vandaar ;) .

Calypso is inderdaad ook gedaan door Daan. Daan komt altijd op de locatie waar ik ook altijd mijn opleiding heb gedaan(dressuurnatuurlijk), dus dat was ideaal. Ik kreeg toen het advies of bitloos of een heeeel dun bitje en omdat ze het toen bitloos heel goed deed, ben ik maar bitloos blijven rijden.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 10:54

Groot gelijk, en waarom veranderen als het goed gaat, toch? Wat werkt, dat werkt. Je hebt er zo toch maar mooi heel wat jaartjes bij gesnoept :)

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 14:37

hallo allmaal ik lees even mee

Mijn bijrij paard heeft ook kissing spines en we weten op het moment gewoon even niet wat we er mee moeten.
We hebben al veel behandelingen gehad bij de dierenarts.
Afgelopen maanden is hij hard achteruit gegaan.
we rijden heb om het moment 2/3 keer in de week, de rest van de week gooien we hem los.
Hij kan dag en nacht los lopen in de paddock of in bak.
we zijn 3 weken terug naar de dierenarts geweest.
foto's gemaakt maar het viel wel mee als we de foto's van 4 jaar geleden er naast hielden.
Maar je kon gewoon merken aan hem dat hij niet meer wil.
De laaste tijd stop hij gewoon na half uur rijden dan moet je hem vooruit schoppen.(dat doen we niet!!)
we rijden hem nu alleen zodat hij op conditie blijft voor buitenritten.
Dus niet echt dressuur matig.
nu hebben we van een andere dierenarts metacam gekregen.
Dit werkt echt super goed na 2 dagen hij loop sinds 5 maanden weer heel uur.
Je mag dat spul niet langer als 10 dagen geven, dus nu zij de dierenarts dat duivenklauw miss een alternatief is.
Hebben jullie daar ervaring mee en werkt dat beetje?
Of hebben jullie andere tip of dingen die misschien nog werken?

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 14:42

hoi!

wat goed dat je even meeleest hier.

bij welke dierenarts zitten jullie, blijkbaar heeft hij jullie niet zo best geinformeerd.

ik zou per direct niet meer gaan rijden tot dat hij aan de longe de sterren van de hemel loopt. die rug moet denk ik eerst heel nodig even ontstekingsvrij zijn.

longeren is zo ontzettend belangrijk en dat kom ik hier niet tegen in je verhaal. :) lang, laag, voorwaards, terug. etc etc..

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 15:01

femo

ik snap je reactie ik ben denk dat ik een ding ben vergeten te vertellen.
Anders zou ik idd ook gedaan hebben wat jij zegt:D
Hij is als veulen over de kop geslagen waarschijnlijk.
Wat toen ze foto's hebben gemaakt de eerste keer bleek hij zen eerste wervels en stukje van zen nek ooit keer gebroken heeft hier is niks mee gedaan.
dat is dus ook niet goed meer vast gegroeid.
Hierdoor kan hij de ronding aan de logeer niet meer maken.
De dierenarts heeft ons dan ook sterk afgeraden om te longeren , in plaats daarvan losgooie dus.
Hij heeft idd tijdje een ontsteking gehad toen heeft hij een zomer niks gedaan, als gaat om beweging.
We rijden hem nu vooral met een langere teugel idd wel laag.
maar dat lukt niet altijd waarschijnlijk ook door dat hij zen eerste wervels keer gebroken heeft.
Mij lukt het niet altijd maar de eigenaar meestal wel(gelukkig)
Hij is 3 weken geleden door de dierenarts gekraakt omdat hij niet meer soepel van links naar recht kon met zen hoofd/nek.
we doen nu oefeningen met hem zodat dat soepel blijft.
we hebben 2 weken niet gereden nu weer begonnen.
Eerst dag ging gelijk al niet super maar ach was de eerste keer weer.
2 dagen daarna was helemaal foute boel hij kon niks en deed en keek heel zielig.
Echt of dat hij super veel pijn had, toen in overleg metcan gegeven.
Om te kijken of het echt in de pijn zat, aangezien we geen grote onderzoeken meer gaan doen.
Veder moet ik wel zeggend dat we in een ver stadium zijn met de kissing spines en dat hij ook de jongste niet meer is hij is nu 20.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 15:27

kallie, moeilijk verhaal. Moet zeggen dat het wel een leeftijd is dat ik zelf zou denken: daar moet je niet meer op willen zitten...

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 17:28

ja makkelijk is het niet, moet wel even wat recht zetten. hij is niet in een ver gevorderd stadium als om kissing spines gaat. al vraag ik met af wat er dan nog allemaal moet gaan komen wil dat wel zo zijn
net weer gereden na een half uur was hij weer niet echt meer vooruit te krijgen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:47

Kallie: Goed dat je meeleest!
Is naast de KS wel eens het zadel gecheckt? Het gebit gecheckt? Kritisch gekeken naar jouw rijstijl?

Persoonlijk zou ik me afvragen hoe paardwaardig het is om nu nog van alles te willen. Paard is 20 en als ik jou verhaal hoor, is het dier wel wat op.
Wellicht is met pensioen laten gaan een optie?

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 21:51

Zooo ik weer een stapje vooruit. Heb na het stappen in de paddock nog een paar rondjes over het erf gestapt :D Paard was ondanks de irritante vliegjes best wel ontspannen. Viel mij in een grote longeerbaan op dat hij vreselijk naar balans zoekt als hij niet meer langs de kant kan plakken. Als ik m met aanleuning longeerde en hem een pasje naar buiten zette als hij over de schouder viel ging het goed, maar als ik hem helemaal los liet ging hij enorm zoeken en zelfs aan de ren! Eyeopener!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 22:06

Top Danoesje! Dat is ook ongeveer wat ik je probeerde uit te leggen via pb(en waar ik ooit nog een filmpje van zou maken :o , schaamt zich, dat ben ik vergeten). Het gewicht van de binnenschouder afhalen om zou te helpen met de balans vinden en ondertussen wel aanleuning houden met het hoofd.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 22:15

haha die was dan niet helemaal binnen gekomen Ijssnuiver :) Maar beter laat dan nooit, ben niet zo wakker blijkbaar :+ Was echt heel apart om te zien dat hij zooo niet op eigen benen kan lopen! Hij loopt gewoon zo krom als een hoepel als ik m los laat lopen zonder aanleuning! Valt natuurlijk minder op als hij kan plakken aan de kant, maar vandaag kon ik niks ontkennen. Maar geeft niet, weer wat geleerd:)

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 22:27

ijssnuiver schreef:
Is naast de KS wel eens het zadel gecheckt? Het gebit gecheckt? Kritisch gekeken naar jouw rijstijl?

Persoonlijk zou ik me afvragen hoe paardwaardig het is om nu nog van alles te willen. Paard is 20 en als ik jou verhaal hoor, is het dier wel wat op.

het zadel is helemaal gecheckt nu ongeveer 5 maanden terug, hij komt binnenkort weer voor controle bit is ook gecheckt.
de eigenaar zelf heeft is instructeur en heeft de daarvoor vereiste diploma's. (landelijk)
leren en corrigeren zijn bij mij tijdens het rijden dus altijd aanwezig.
de dierenarts heeft ons afgeraden om te stoppen anders zou die al lang ergens op een weiland staan.
dit omdat hij dan zen spieren verliest hierdoor zakt alles alleen maar meer in elkaar.
Omdat hij ook zijn schoft als ukkie gebroken heeft en dit niet goed vast gegroeid is.
Is het dus geen optie voor ons om hem op de wei te zetten, daarbij is het niet zo dat hij zelf niet wil zen hoofd wil ze lichaam niet.
we hebben hem vanwege een ontsteking 6 weken op rust in de weiland/bak gezet, hij begon toen echt vervelend te doen en chagrijnig. zodra hij weer aan werk mocht was dat over :)

Dus het is niet dat we perse door willen, maar meer dat we door moeten.
hoop dat je hem snapt ;)

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 08:34

Ik snap best dat jullie in een lastig pakket zitten hoor! :) maar rijden is hier ook geen optie aangezien het paard blijkbaar pijn heeft:) is lange rechte stukken fietsen niet iets?:)

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 08:49

femo schreef:
Ik snap best dat jullie in een lastig pakket zitten hoor! :) maar rijden is hier ook geen optie aangezien het paard blijkbaar pijn heeft:) is lange rechte stukken fietsen niet iets?:)

haha twijfelde ik ook niet aan. hij krijgt nu pijnstillers die helpen. het is 9 van de 10 keer een bom op de weg. dus fiets word hem ook niet.
we gaan wel vaak in het bos stappen en draven dat zijn langen rechten stukken en dat vind hij geweldig.

we moesten nu gewoon vooral richten op wat hij leuk vind dus bosritten maken en soms een sprongetje.
aangezien hij in beweging moet blijven

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 09:24

kalliexxxx schreef:
ijssnuiver schreef:

het zadel is helemaal gecheckt nu ongeveer 5 maanden terug, hij komt binnenkort weer voor controle bit is ook gecheckt.
de eigenaar zelf heeft is instructeur en heeft de daarvoor vereiste diploma's. (landelijk)
leren en corrigeren zijn bij mij tijdens het rijden dus altijd aanwezig.
de dierenarts heeft ons afgeraden om te stoppen anders zou die al lang ergens op een weiland staan.
dit omdat hij dan zen spieren verliest hierdoor zakt alles alleen maar meer in elkaar.
Omdat hij ook zijn schoft als ukkie gebroken heeft en dit niet goed vast gegroeid is.
Is het dus geen optie voor ons om hem op de wei te zetten, daarbij is het niet zo dat hij zelf niet wil zen hoofd wil ze lichaam niet.
we hebben hem vanwege een ontsteking 6 weken op rust in de weiland/bak gezet, hij begon toen echt vervelend te doen en chagrijnig. zodra hij weer aan werk mocht was dat over :)

Dus het is niet dat we perse door willen, maar meer dat we door moeten.
hoop dat je hem snapt ;)

Ik snap 'm tot op zekere hoogte ;) .
Over de manier van lesgeven ed kan ik over pc geen oordeel doen en dat ga ik ook niet doen. Maar het hebben van landelijke diploma's zegt mij niet zoveel, dat hoeft niet perce goed te zijn. (ik zeg niet dat je instructeur slecht is, maar ik heb teveel ellende gezien bij instructeurs die gewoon papier hadden).

Dat op rust zetten geen optie is begrijp ik heel goed. Maar Ik vraag me af in hoeverre het eerlijk is om het paard in beweging te houden als het zo duidelijk aangeeft pijn te hebben.
Ik zou in dit geval heel eerlijk en realistisch afwegen of de eeuwige groene weides geen betere optie is..

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 09:39

haha dat van dat landelijke diploma's snap ik was ook super vaag. ze heeft dacht ik de opleiding bij de KNHS gedaan.
dat is bij ons ook een puntje hoelang gaan we nog door, die dierenarts zegt er is nog genoeg optie als gaat om behandeling.
het punt is alleen dat wij voor de 1000 euro die de behandeling ongeveer zouden gaan kosten net zo goed een nieuw paard kunnen kopen.
dat klinkt heel hard dat weet ik, maar zo is het uiteindelijk wel hoeveel geld moet je er nog in stoppen?!
dat op de wei zetten doen we niet, dan is voor ons de enige optie laten inslapen.
nu is gewoon kijken hoe reageert op dingen zoals duivelsklauw. we weten ook niet of hij echt pijn heeft dat is nu in onderzoek als hij door duivelsklauw geen pijn meer heeft moet hij ook leren zen lichaam weer te gebruiken.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 09:44

Sorry, maar ik zou echt niet meer gaan investeren in het paard. (dat omdat hij zijn werk-tijd al achter de rug heeft) ik zou nog leuke dingen met hem doen, en er daarna een end aan maken.. :)

(mag ik dat zo zeggen?)

heb je misschien een filmpje van hem onder het zadel?

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 09:48

femo schreef:
Sorry, maar ik zou echt niet meer gaan investeren in het paard. (dat omdat hij zijn werk-tijd al achter de rug heeft) ik zou nog leuke dingen met hem doen, en er daarna een end aan maken.. :)

(mag ik dat zo zeggen?)

dan delen wij de zelfde mening, ook al klinkt dat hard.
al zouden we hem weer laten onderzoek dan moet hij van top tot teen op de foto en nog veel meer dat loop dus echt duur op.
dat mag hoor het in uiteindelijk de waarheid, helaas.

dat gaan we nu ook doen helaas moet hij wel soms in de bak simpel weg voor ze conditie.

ik zal even kijken of ik van de week filmpje kan maken

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 10:09

femo schreef:

(mag ik dat zo zeggen?)

Pff, deze meelezer zit in een dergelijke situatie... En het is hard, maar het komt wel daar op neer, femo.

Onze merrie krijgt nu al een tijdje duivelsklauw, eerst reageerde ze er super op. Voor haar was dat vrolijker zijn, meer grapjes uithalen en met werken een heel stuk rustiger en relaxeter.
Op dit moment gaat het ontzettend op en af met haar. Ze heeft goede dagen, maar ook hele slechte. Ik denk dat ze door de duivelsklauw meer/anders is gaan lopen dan goed voor haar was.
Of dat het 's nachts op stal staan van het afgelopen halfjaar de nekslag is geweest.

Gaat om een C pony die we al bijna 10 jaar verzorgen (nu is ze al 4 jaar van ons). Pony heeft artrose (bevestigd door DA) en word verdacht van KS.

Inslapen komt steeds dichter bij als enige juiste keuze. Het is ook geen pony om alleen maar op de wei te zetten (risico op hoefbevangenheid, zomereczeem waar voor gezorgd moet worden en natuurlijk haar artrose - wat feitelijk betekent dat ze altijd pijn heeft.

Zaterdag komt de masseur, we zijn benieuwd wat die zegt. Daarna waarschijnlijk onze DA (die tevens paardenfysio is) laten komen voor advies.

En dan, hoe moeilijk ook, ben ik bang dat het over is Y;(

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 10:13

ach wat rot! bij mij ook hoor, dan zit ik er drie keer op, niks aan de hand, en blijkt de mijne daarna toc wat last van haar gehele rug te hebben. zijn dant dan de KS?

wat is duivelsklauw trouwens, ik heb daar nog nooit van gehoord! :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 10:16

http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... 1104/25369
deze heb ik :)
Is sinds kort ook poeder van maar daar heb ik geen ervaring mee. Poeder door het voer en pony denkt dat ze vergiftigd word :P Deze drank gaat ook niet over het voer (eet ze niet + ander paard wat er niet van mag mee-eten). Doe het met appelmoes in een grote spuit en dan in haar mond.

Is wel doping, dus mag niet op wedstrijden en ook niet voor drachtige merries.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 10:19

zo, best prijzig! hoelang doe je ermee? :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 10:28

Ik gaf 20 ml per dag dus dan zou je er in principe 50 dagen mee doen.
Omdat ik niet dagelijks op stal kom (en ze ver weg staan) heb ik het zo'n beetje om de dag gegeven. Dus di-do-za-zo
Toen ik probeerde of het meer effect zou hebben bij dagelijks gebruik ipv om de dag merkte ik geen verschil. Bij beginnen met het spul merkten we duidelijk verschil na 2 weken.

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 10:30

Safiera schreef:
femo schreef:

(mag ik dat zo zeggen?)

Pff, deze meelezer zit in een dergelijke situatie... En het is hard, maar het komt wel daar op neer, femo.

Onze merrie krijgt nu al een tijdje duivelsklauw, eerst reageerde ze er super op. Voor haar was dat vrolijker zijn, meer grapjes uithalen en met werken een heel stuk rustiger en relaxeter.
Op dit moment gaat het ontzettend op en af met haar. Ze heeft goede dagen, maar ook hele slechte. Ik denk dat ze door de duivelsklauw meer/anders is gaan lopen dan goed voor haar was.
Of dat het 's nachts op stal staan van het afgelopen halfjaar de nekslag is geweest.

Gaat om een C pony die we al bijna 10 jaar verzorgen (nu is ze al 4 jaar van ons). Pony heeft artrose (bevestigd door DA) en word verdacht van KS.

Inslapen komt steeds dichter bij als enige juiste keuze. Het is ook geen pony om alleen maar op de wei te zetten (risico op hoefbevangenheid, zomereczeem waar voor gezorgd moet worden en natuurlijk haar artrose - wat feitelijk betekent dat ze altijd pijn heeft.

Zaterdag komt de masseur, we zijn benieuwd wat die zegt. Daarna waarschijnlijk onze DA (die tevens paardenfysio is) laten komen voor advies.

En dan, hoe moeilijk ook, ben ik bang dat het over is Y;(

balen he en ja het is echt moeilijk en hard.
in de eerste jaren dat ik daar liep had ik het niet zo door.
maar ik loop er nu ongeveer denk 3/4 jaar maar gaat de laaste maanden echt te hard.
super dat duivelsklauw werkt welke heb je gekocht, ik ben beetje aan rond kijken om het te kopen.

duivelsklauw is een pijnstiller maar hij staat op de lijst voor verboden middelen en is niet toegestaan in de wedstrijd wereld.