Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mariskatw

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 18:12

Ok, nou das wel fijn dat het dan ook al zo snel werkt! Ik ga nu over op een ander voer Had Sanéqui Muscle van de DA ivm dat ze wat dun was en ga nu over op Motility ofzo geloof ik. Dat stimuleert de darmwerking ook bij paarden die vaker een verstopping hebben gehad. We weten niet zeker of ze vorige keren ook verstopt was, maar dit keer in elk geval wel. En baadt het niet.... Ik houd het eerst hierbij, maar wie weet over een tijdje kan ik ook nog wel zoiets erbij geven ter ondersteuning. Dat soort dingen doe ik dan wel in overleg met de DA omdat voer toch wel krap komt bij Waal.

Ze doet het nu wel weer goed. Heb haar nog niet weer gebruikt. Eerst ivm herstel na toch wel weer een heftige koliekaanval en nu is het zo vreselijk warm! Kijk nog even misschien wat later op de avond even 20 minuutjes ofzo wat met haar doen.

lieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 08:33

Tot nu toe is hij op één avond na vrij rustig geweest in zijn stal. We hebben alleen een paar 'eetproblemen'. Eerst at hij van zijn vlas, dit hebben we dan vervangen door houtkrullen. Hierna begon hij te eten van zijn houten stal, niet gewoon knagen maar echt grote stukken. Dit hebben we opgelost met stroomdraad. Nu eet hij van zijn eigen mest, ik ben helaas niet de hele dag thuis om de mest meteen op te ruimen... Iemand hier ervaring mee?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 18:16

Mest eten kan duiden op een tekort. Heb je het al voorgelegd aan de kliniek en aan de artsen die je paard daar begeleid hebben? Dat deed ik als ik vragen had, zij weten het beste wat er met jou paard gebeurd is en dit soort zaken zijn dan ook van belang om terug te melden. Vlas is inderdaad niet slim na een operatie, wij zijn ook op houtkrullen gegaan en als ze daar van zouden eten geeft het ook niet zo erg. Het lijkt erop dat ie honger heeft? Hoeveel mag hij nu eten en hoe snel mag je opbouwen? krijgt je paard meerdere porties per dag?

lieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 08:09

hij krijgt nu 8-9 keer per dag eten. In totaal 2 scheppen muesli, 2plakken hooi, 2-3kg wortelen en 25min mag hij grazen. Binnen 2weken zou hij terug gewoon mogen eten. In de kliniek zeiden ze dat hij die 1e weken echt niet te veel mocht eten en dat we niet moesten toegeven aan eten uit medelijden.

Ze hebben dit nogal sterk benadrukt dus misschien ben ik te bang om het eten op te bouwen?
Hoeveel kreeg die van jou 2weken na de operatie?

Morgen komt de dierenarts de hechtingen verwijderen dus dan ga ik proberen alles te vragen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 16:08

De mijne kreeg geen wortels of zo, kreeg in eerste instantie 3 keer grote schep slobber, later werd dat 2 x mueslie en 1 keer slobber. Verder kreeg hij 5 kg kuil/hooi en dat mocht ik per week met 1 kg opbouwen. Dat kuil woog ik af en dan kreeg hij 4 x daags een DIRK-tas met hooi ;-)
Maar dat mocht ik wel opbouwen dus per week en dat helpt wel heel erg tegen de honger. Misschien eens wegen hoeveel hooi hij nu krijgt in kg's? En evt overleggen?
Klopt in de eerste tijd hebben ze gewoon nog trek en mag je daar gewoon niet aan toegeven omdat alles nog zo kwetsbaar is.

Wel mooi dat hij zoveel porties nog krijgt. In welke week zit jij nu in totaal? De mijne ging na 2 weken naar huis en was toen dus net opgebouwd naar 4 x daags hooi + 3 x slobber. 9 keer voeren zou ik een beetje te gek vinden bij ons op stal om dat te vragen. Dus hebben we hem pas naar huis gehaald als het aantal porties per dag lager was inmiddels.

lieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 18:46

Mijn paard staat aan huis en mijn broer heeft nog vakantie dus daarom lukt het wel met 9porties.
In de kliniek waar ik geweest was, gingen de paarden na een koliekoperatie bijna altijd na 1week naar huis.
De operatie is nu 2weken geleden.

Ik denk niet dat hij zoveel hooi krijgt. ik zal het eens wegen en vanavond aan de dierenarts vragen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 23:01

Inderdaad navragen hoe ver zij waren gebleven qua hoeveelheid hooi en hoeveel jij mag geven en hoeveel/of je mag opbouwen per week. Houd je paard zich nog rustig?

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:46

Hoe oud is jouw paardje lieke_? Waal vond het toch wel een ramp om rustig te blijven, maar die was ook nog maar 4 toen ze geopereerd werd. En het was zomer.... niet de meest ideale omstandigheden ;)
(voor zover daar überhaupt sprake van kan zijn natuurlijk)

Goldendawn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 14:10

mijn paard is nu as vrijdag 4 weken geleden geopereerd.
en zit nu op 7 kg hooi wat ik ongeveer om de 2 uur geef
3x halve kg slobber van pavo(hadden ze ook in de kliniek)
3 x stappen en 2x uur op klein stukje land
ben heel blij dat ik nu vakantie heb,deze zorg zou ik niet uit handen willen geven
heb wel een top verzorgster die de ochtenden van me over neemt!!!

sebbe mag in de bak rollen met hoofdstel in zodat hij niet erna er vandoor gaat(wat heel goed gaat)
het rollen is echt een groot feest voor hem!!

ik merk wel dat ik elke morgen als ik op stal kom mega bij ben dat hij er nog staat en dat er mest is...
meiden sterkte met de paardjes..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 14:16

@Goldendawn, welkom hier. Ja dat zul je nog wel een poosje hebben, dat je blij bent dat ie er gewoon staat. Ik ook nog steeds hoor al doet ie van mij het al een tijdje weer prima. Het klinkt wel heftig wat jouw Sebbe had. Maar gelukkig kunnen ze in Bodegraven heel veel. Bij mij op stal staat nog een paardje dat daar geopereerd is en met allebei gaat het gelukkig super!

Goldendawn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:01

fargo@ dat is fijn te horen:dat het met beide paardjes weer goed gaat!!!
ja bodegraven zijn ze top,nu nog steeds veel steun aan ze,ik weet ook zeker dat als seb daar niet was geweest ik nu niks meer te doen had :D

mag jij nu alles weer doen met je paard of heb je beperkingen?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 15:17

Mag alles weer doen. Na 3 maanden mocht ik elke dag gaan rijden of bijgezet longeren, eerst 15 minuten waarvan 5 minuten draf (maar dat deed ik pas week later hoor, alles is nog zo wennen en wiebelig) en daarna per week 5 minuten draf erbij, dus 2e week 20 minuten in totaal waarvan 10 draf, derde week naar 25 minuten etc etc. Viel nog niet mee hoor om bij te houden hoe lang je draafde en om dat precies vol te houden, de totaaltijd hield ik wel trouw aan! In 3e maand mocht ik naar de galop toe werken.
Nu stap, draaf en gallopeer ik dus weer gewoon. Merk nog wel dat ie na draf of gallopsessie graag even rondje wil stappen, maar hij komt steeds meer op conditie en sneller "bij". Hij ziet er geweldig goed uit en ben super blij. Heb ook echt veel gehad aan Bodegraven en nog regelmatig overlegd als ik vragen had of twijfels.

Goldendawn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:32

echt heel fijn te horen;zo te lezen heb jij er ook heel veel werk aan gehad!!!
ik ga nu nog anderhalve maand stappen enz en dan scan van zijn buik laten maken.en als dat goed is gooi ik hem daar gelijk de bak in(hij houd van bokken in de bak)

fijn dat je het rijden nu weer goed hebt kunnen opbouwen..
ja het word een klok om en kijken hahaha

lijkt me wel spannend ook om weer te gaan rijden,al zijn spieren(die ik er met veel balkjes lopen)zijn weg
arme paarden.....
heeft jou paard er verder nog een soort van trauma aan over gehouden?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 15:41

Nee dat geloof ik niet. Al kregen we het in het begin wel allebei benauwd geloof ik toen hij een aantal keren gaskoliek kreeg omdat zijn hooiportie inmiddels eigenlijk te heftig was geworden. Hij kreeg toen 9 of 10 kg en deed nog niets, dat kon ie allemaal niet bolwerken. Gelukkig toen in overleg naar 7 kg terug gegaan en daarna kwam het gelukkig al met al redelijk snel weer op orde.

Goldendawn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:27

fijn;ik denk dat ik op de 7 moet blijven
maar wel 2 x uur op een kort landje en dat vind hij toch fijn:)

lieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 20:18

@ Fargo Het rustig blijven hangt een beetje van de omstandigheden af. Vanavond gaan wandelen naar de wei, maar de zon scheen op grote hooibalen langs de weg. Hij is helemaal geflipt, ik dacht eventjes dat ik hem ging moeten loslaten. Gelukkig woont er iemand van de club een straat verder en kon die onmiddelijk komen. Nu ben ik terug heel ongerust eigenlijk stel dat dit nog eens gebeurd en er kan niet meteen iemand komen helpen?
Vanavond voorspellen ze ook nog onweer. Dat kan ook nog moeilijk worden.

Ik heb het voeren met de dierenarts besproken. Ruwvoer mag hij iets meer krijgen en worteltjes mag hij bijna zoveel als hij wilt.

@ Mariskatw Mijn paard is 14 maar als je hem ziet doen zou je hem eerder 4 geven. Hij is zo ongeloofelijk alert en fris. Hij is ook gewoon om altijd op de wei te staan dus voor hem is het echt niet leuk.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 23:16

Goh nooit verwacht dat ik hier ook zou kunnen reageren,maar ons minihengstje is afgelopen maandag met spoed naar kliniek vervoerd en woensdag geopereerd en het was 1 van de zwaarste koliekoperaties die de arts had uitgevoerd, s avonds werd ik gebeld dat we er ons op voor moesten bereiden dat hij de nacht niet zou halen,maar tot op heden is onze Wynn een wondertje gebleken,hij doet het super,kan ook niet anders met al die lieve mensen om ons heen (zie [KS-MK] geboren:duo kans tovero mini veulens stal kee's sage deel 2) maar die stress,als mijn mobiel gaat heb je al schrik,als het de kliniek maar niet is,we hebben al onze paarden op camera,als ik er al 1 nu anders of vaker zie liggen,zit mijn hart in mijn keel,ik hoop dat het weer overgaat.....

Ik wil iedereen sterkte wensen in dezelfde situatie en erna :(:) en duim nog erg hard dat onze Wynn het gaat redden....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 23:51

Sandra, ik had precies hetzelfde, ik was zo bang als mijn telefoon gaat en het is nu een stuk beter maar nog niet helemaal weg hoor.. Heel veel sterkte, ik hoop zo dat je kleine man het redt!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 21:55

Whizz deed vanavond niet zo lekker, die was zeiknat geregend bij het uit het land halen, wel even zo goed mogelijk afgedroogd, niets aan de hand. Toen gegeten, ik even koffiedrinken en toen ik terugkwam, lag ie, wel rustig maar later draaien en liggen, draaien en liggen. Even geluisterd, heeeeelll veeeel gasbellen, dus colosan gegeven en op zich wel rustiger maar na een half uur nog niet klaar, weer colosan gegeven, na half uur rustiger maar nog niet naar mijn zin. DA gebeld, die kwam en gaf een prikje want na het luisteren bleek er inderdaad nog heel veel gas te zitten en na dat prikje was meneer er weer. Nu om 1 uur nog een keertje langs. Niets aan zulke avonden. -O- -O-

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:34

:(:) :(:) wat een schrik dan weer he,...sterkte,ik hoop dat hij straks nog lekker staat...
weet je pas als je zelf zo'n operatie hebt meegemaakt ben je al extra alert en van de leg als 1 van de paardjes gaat liggen,hoop dat dat nog eens over gaat...

Onze Wynn doet het goed,ik heb vandaag foto's gemaakt in de kliniek,buiten grazend,als je t leuk vind om te zien,volgen.. ;)
[KS-MK] geboren:duo kans tovero mini veulens stal kee's sage deel 2

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 22:42

Aah wat superfijn dat ie het zo goed oppakt, dat is een goed teken!! Wat een schatje is het trouwens! Super Cute.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:55

dank je :D ja hij is byzonder,het is zijn tijd nog niet,we moeten met zijn allen nog genieten van die kleine clown :')
sterkte voor de nacht.... :(:)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 23:09

Dank je wel, hoop en denk dat het meevalt, maar toch altijd weer spannend. DA zei al, hij voelt zich wel zielig. 5 minuten na het prikje liep hij buiten al weer een hapje hooi te snaaien, hoe snel kan het gaan .. Maar hij moest wel zonder eten naar bed, de arme man.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 22:54

Hoe is het nu??? :(:)

Wynn had vandaag dipje(staat in topic),houd mijn hart vast.....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 23:53

Whizzeman was vandaag gelukkig weer helemaal zichzelf, gisteren vond ik hem nog ietsje matter maar deed ie al weer goed zijn best. Vandaag was ie weer happy.

Ach die arme Wynn, da's niet fijn een dip. Gelukkig houden ze hem goed in de gaten, in welke kliniek staat hij ook al weer?
Wat een stress he? Hopelijk is ie morgen weer wat fitter!