Op welke leeftijd castreren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 20:52

@ Dapperedodo; zat zijn bal ook in de buikholte? Waarom krijgt hij 6 weken boxrust? Die van mij hoefde maar 4 weken boxrust en niet stappen. Ik weet trouwens ook niet of dat zou lukken nu haha.

HolyPope

Re: Op welke leeftijd castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 20:57

Water, hooi en een beetje voer waar weinig in zit maakt wilde hengsten mak....!

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:53

Ja dat krijgt die van mij ook alleen maar, en toch zijn ze aardig druk hoor...

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:09

En, hoe gaat het vandaag met de patienten?

Balou herstelt netjes, de wond drupt iets wondvocht maar dat lijkt me alleen maar goed. Kan het eventuele vuil eruit lopen.
Verder eet hij goed, drinkt goed, en heeft alweer een heleboel praatjes als ik met onze shetmerrie voorbij loop. :D

Eigenlijk wil ik hem wel een uurtje op de wei zetten (hij staat nu op de paddock met inloop in de stal), maar ben bang dat hij zich dan forceert en misschien gaat rennen.
Aan de andere kant kan hij dan wel lekker grazen, is ie even afgeleid. Iemand advies?

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:15

@ Pinto; ik neig er ook steeds naar om hem buiten te zetten. Maar als ik er dan aan denk dat de kans er is dat hij scheurt daarachter, dan heb ik alleen maar meer trouble. Ik riskeer het dus toch maar niet, maar dat is natuurlijk eigen keuze! :)
Die van mij staat nu 2 weken op stal.. nog 2 weken te gaan!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:29

pinto_1 schreef:
En, hoe gaat het vandaag met de patienten?

Balou herstelt netjes, de wond drupt iets wondvocht maar dat lijkt me alleen maar goed. Kan het eventuele vuil eruit lopen.
Verder eet hij goed, drinkt goed, en heeft alweer een heleboel praatjes als ik met onze shetmerrie voorbij loop. :D

Eigenlijk wil ik hem wel een uurtje op de wei zetten (hij staat nu op de paddock met inloop in de stal), maar ben bang dat hij zich dan forceert en misschien gaat rennen.
Aan de andere kant kan hij dan wel lekker grazen, is ie even afgeleid. Iemand advies?

Waarom zou die niet mogen rennen?
De mijne is gelijk de wei op gegaan en beweging is juist héél goed.
(bij vriendin van ons was de wond in 2/3dg dicht en ze hebben hem na 5dg weer open moeten snijden én nu na 8wk heeft hij weer een ontsteking van binnen opgelopen.... Bij de mijne is 6wk vloeistof (beetje bloed en wondvocht) uit gekomen en alles is super mooi genezen!
En wanneer castreren...zodra de ballen zijn ingedaalt kan het en tót wanneer/welke leeftijd....áltijd.

En ik ben voor plaatselijk verdoven,dus staande casteratie ,mits ze een breuk hebben dan heb je geen keus.

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:32

Tum is nu 3 weken geleden gecastreerd staat sinds maandag hele dagen op het land met zijn nieuwe weidemaatje De eerste kennismaking was best heftig:
Afbeelding

Afbeelding

Tum is er in ieder geval nog heilig van overtuigd dat hij hengst is!!

btw de Belg heeft er niets aan overgehouden hoor!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:36

Ilonab schreef:
Tum is er in ieder geval nog heilig van overtuigd dat hij hengst is!!

Dat blijft de komende maanden nog wel zo :D

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:43

Dat idee heb ik ook ;-) ik hoop alleen wel echt dat hij snel gaat stoppen met het ijsberen door het weiland hij eet geen hap gras en loopt echt de hele dag..... hier iemand misschien nog tips om het tegen te gaan??

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:51

Bij die van mij was het natuurlijk wel anders, doordat de bal in de buikholte zat... Verplicht boxrust.
Dat ziet er leuk uit Ilonab! Wat een glimmend paard zeg! Prachtig

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:56

KBTP schreef:
@mylittlejoy

Ik geef ook niemand gelijk of ongelijk hoor, het is mijn mening. Sommige mensen zijn in het bezit van één hengst waar ze totaal niet de baas over zijn. Loopt compleet over hun heen, trekt zich los, doet wat hij wil etc. Corrigeren of negeren hem hier niet in. Dat bedoel ik met opvoeding, als ze bij mij iets willen doen wat naar hun mening beter is wordt dat gecorrigeerd.

Snapje? Begrijp me niet verkeerd, ik begrijp jou punt ook heel goed hoor :)

:j Die ken ik ook ja; alles maar toelaten onder het mom "ja maar hij is hengst". Juist dat is zo jammer, want dat zijn meteen weer de mensen die ervoor zorgen dat alle hengsten die "gevaarlijk"-stempel krijgen.

Voor we onze tweede hengst terughaalden, dacht ik trouwens echt dat het een eitje zou worden. Z'n broer ging prima, we zijn streng maar rechtvaardig, hebben drie andere goed opgevoede paarden, dus dan moet dit knulletje ook wel te doen zijn. Daar hadden we ons toch even in vergist, haha! Ik tel nu de dagen af tot de castratie (maandag! :D )!

Maar ik snap idd je punt :j .

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:57

Toot staat ook hele dagen buiten, zon wondje niet nog niet helemaal dicht.
Maar beweging gaat zwellingen tegen..

Toot gaat volgende week de wei op met de andere 2 :=

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:48

Nou Galan is een beresterk peerd!
Niks geen zwelling of wat dan ook.... Ziet er allemaal prima uit. Hij is ook weer op volle sterkte; bokte, rende en sprong weer in het rond. Behalve toen hij de uber-bok deed waarbij zijn achterhand zo'n beetje boven zijn hoofd hing, toen zag je aan zijn koppie dat dat een beetje veel van het goede was en hij daarna een paar voorzichtige pasjes deed :=
Vervolgens nog heerlijk veel imponeergedrag naar de ladies in de paddocks waarna er woest gegraasd moest worden. We noemen hem al gekscherend ' woeste Willem" want alles gaat met zeeeer veel energie gepaard :):)

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:34

Nou dat is een goed teken, een energiek paard!! Fijn dat hij weer lekker naar buiten kan. Die van mij moet nog 1,5 week...

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:39

Nou hij kan alleen maar in de paddock, land is helaas nog steeds te nat :(

Maar houdt hij het een beetje vol? 1,5 week is nog te overzien... :(:)

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:17

Jaaa hij moet in totaal 4 weken. Hij staat er opzich rustig bij, er blijft steeds een weidegenootje langs hem staan in de stal. Op het moment dat de andere 10 paarden naar buiten gaan, wordt hij wel een beetje energiek ;-) En als het paard naast hem even gewisseld wordt, dan wordt hij ook even druk. Maar over het algemeen houdt hij het goed vol. Ben wel blij als hij dadelijk weer lekker de wei op kan....

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 07:37

HolyPope schreef:
Water, hooi en een beetje voer waar weinig in zit maakt wilde hengsten mak....!

Pfff( :roll: ),uit welk hol kom jij ook alweer vandaan?!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 07:42

Fijn dat alle castraties goed zijn verlopen!

Vorig weekend hebben we mijn 2 jarige hengstje opgehaald bij de opfok, hij staat nu op een kleine pensionstal hier vlak bij.
Ze zouden ook gelijk de wei in gaan, maar die was helaas ook veel te nat...
Hij staat nu dus nog even in de paddock en zo gauw het kan gaan ze overdag de wei op.
We hebben afgesproken dat hij nog even hengst mag blijven zolang hij zich gedraagt en voor iedereen te hanteren is, en als dat niet meer zo is wordt hij gecastreerd.
afwachten dus hoe meneer het gaat doen!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 08:29

Nou duimen dan maar Nouvel!

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:35

Ik ben net terug van de kliniek... Saithan is vandaag eindelijk gecastreerd !
Arm paardje... hij stond heel zielig te hinneken toen hij eenmaal weer stond..

Voor een land als Saudi, is het erg goed gegaan.. Tja je moet niet te veel verwachten wat betreft hygiëne maar het liep gesmeerd!

Hij had een grote bal en een "normale" bal en volgens de arts daar was dat ook een van de redenen dat hij altijd zo springerig en "stout" was.. door abnormale dosis aan Testosteron en hormonen... Nooit van gehoord ... jullie?

Ongeveer na 30 minuten stond hij weer op zijn pootjes.. Het is hier helaas niet gebruikelijk dat dieren blijven overnachten en hebben hem daarom in de trailer gezet en weer opweg naar huis gereden.
Morgen even checken hoe het met hem gaat!

en iig blij dat het nu eindelijk gebeurd is !

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:38

ik zou ongeveer op 2,5 castereren zo kan je hem makkelijker inrijden
en zadelmak maken

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 18:57

Nee nooit van gehoord; grote en kleine bal :?
Duimen dat hij snel opknapt!

debje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 22:37

paard van mijn nichtje is bijna 2 en heeft nog maar 1 bal. gelukkig is hij zo mak als een lammetje. denken jullie dat deze nog indaalt?

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 07:05

Net verkoelende spray gespoten en antibiotica gespoten en hij staat er ontzettend vrolijk bij !

Ben erg blij dat het goed gegaan is... nu hopen dat het zo blijft ! :D

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 08:17

Ik heb wel van een kleine en een grote bal gehoord, dat had die van mij namelijk ook. Kleine bal was nog niet ingedaald, die van mij was bijna 2. Kans dat hij na 1 jaar nog in zou dalen was heel klein, daarom heb ik hem nu laten castreren. Wilde liever niet de streken van een klophengst hebben. Dus het bestaat wel degelijk ;-)