Graasmasker -> paard echt dunner?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 09:48

StalNollie schreef:
jullie laten mijn zoveel twijfelen hahaha... die met aliminium is idd ook niet DE oplossing. wat hierboven werd gezegt had ik niet aan gedacht inderdaad over dezelfde slijtage kans als GG.

dus dames best friend of de IR. waar hebben jullie je IR vandaan

Ik heb heel veel moeite moeten doen om een 'echte' IR korf in maat cob te bemachtigen.
IR schijnt ivm faillissement een doorstart te hebben gemaakt, en veel produkten zijn niet of nog niet weer te verkrijgen.
Zoek voor mijn mini ook nog een IR korf in XS, nergens meer te koop.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 09:50

Leedebee schreef:
nadita schreef:
@ blacknorton: welke maat van het graasmasker heb jij, en hoe groot is jouw paardje?

Ik heb 4 van die Tough 1 graasmaskers besteld in Amerika. Hoop dat ze net zo mooi zitten, als ze eruit zien.
[ Afbeelding ]

Ik was eigenlijk wel benieuwd of deze korf nog wat was?

Hm, ja niet zoals ik gehoopt had. De maten wijken nogal wat af van de door de site vermelde maten. Dus de korf voor de Haf is te klein, die heeft mijn mini nu om. Die heeft er iig de ruimte in om luidkeels te gapen :D
De korf voor de Fries vind ik iets laag, zit niet zo mooi om de neus. Maar wel meer ruimte voor de neusgaten en hij krijgt er geen plekken van.
Zal vanmiddag eens proberen foto's te maken. Die voor de mini ziet er heel mooi uit... Wel super materiaal trouwens.

merrieveulen

Re: Graasmasker -> paard echt dunner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 10:45

Ik zou persoonlijk niet de voorkeur geven aan een gewoon halster icm korf, aangezien er aan een gewoon halster geen breekpunten zitten. bij de korven breken de plastic schuifjes voor het verstellen als ze blijven vasthangen. dus; tenzij je een breekpunt in je halster maakt, zou ik niet voor een gewoon halster kiezen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 10:50

Heeft zo'n halster van de GG speciale breekpunten? Ik heb bij mijn pony gewoon een veulenhalstertje eraan, 3 plaatsen te verstellen en daardoor een aardig goede pasvorm.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 11:49

merrieveulen schreef:
Ik zou persoonlijk niet de voorkeur geven aan een gewoon halster icm korf, aangezien er aan een gewoon halster geen breekpunten zitten. bij de korven breken de plastic schuifjes voor het verstellen als ze blijven vasthangen. dus; tenzij je een breekpunt in je halster maakt, zou ik niet voor een gewoon halster kiezen.

Heb jij dan een idee waarom er ook een stuk klittenband aan het kopstuk zit? Dat is toch ook voor de veiligheid.
Als je een gewoon halster wilt gebruiken, zijn er ook veiligheidsrubbers om aan het halster te maken. Weet alleen niet of die in NL te krijgen zijn.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 12:06

nadita schreef:
Hm, ja niet zoals ik gehoopt had. De maten wijken nogal wat af van de door de site vermelde maten. Dus de korf voor de Haf is te klein, die heeft mijn mini nu om. Die heeft er iig de ruimte in om luidkeels te gapen :D
De korf voor de Fries vind ik iets laag, zit niet zo mooi om de neus. Maar wel meer ruimte voor de neusgaten en hij krijgt er geen plekken van.
Zal vanmiddag eens proberen foto's te maken. Die voor de mini ziet er heel mooi uit... Wel super materiaal trouwens.

Ok, het leek in ieder geval wel het "ideale" graasmasker ;)
Die maatvoering blijft altijd lastig. Zelfs bij de gewone korven is de maat bij ieder merk anders 8)7

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 12:09

Ik heb die van IR en mijn paard (fjord) draagt hem ook 24/7 op de wei.
Gaat goed, moet nu wel bijvoeren :j Maar 24/7 zonder korf ga ik niet doen ookal
wordt het gras wat minder. Drinken ermee gaat super en de pasvorm is ook erg goed.
Heb voor haar een full.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 14:12

@ Lebedee: dat is ook zo. Van elk merk verschilt dezelfde maat vaak best veel van elkaar.
Wat betreft de Amerikaanse korven: ik ben afgegaan op de maten die zij op hun site hadden staan. Echter toen ik de korven thuis had, bleek de maat pony net zo groot te zijn als maat mini. Mooi k*t.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 14:38

de leertjes van de greenguard breken als het paard er op staat of met zijn benen op 1 of andere manier er tussen zou komen.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 10:44

Hier de foto's van de Tough 1 graaskorf:

Afbeelding
Mijn minipaardje met de korf maat pony, is wat te groot, maar blijft wel zitten.

Afbeelding
Mijn Fries met korf maat horse = full. Vind de korf iets laag, maar blijft wel zitten. Heeft een extra band over de neus t.o.v. de maat pony/mini

Afbeelding
De korven full en pony van de onderkant gezien: de grootte van het gat verschilt per maat.

Vind persoonlijk de maat pony/mini een beter model dan de horse/full. Deze had imo wat hoger mogen zijn. Maar op zich zijn het hele degelijke korven van goed materiaal.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 10:46

goede fotos en hoelang heb jij deze nu al om, omdat inderdaad de onderkant er nog goed uitziet is deze ook van de materiaal net als van best friend

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 11:55

Ik vind het gat vrij groot, of lijkt dat maar zo?

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:23

Ze hebben de korven iets van 6 weken om nu.

Het gat van de maat full is idd ongeveer een keer zo groot als het ronde gaatje wat in de NL korven zit.
Maar mijn Fries kan dat hebben. Hij is er toch enorm mee afgevallen. Is ook per paard verschillend.
Mijn Haflinger komt nog aan met een 'gewoon' rond gaatje als ze te lang op het gras staat.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:30

Oh, dan zou het voor die van mij ook niks zijn, want die vreet nog steeds te veel met dat kleine gat!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:42

Hier staat mijn merrie nu 5 weken met de GG om overdag op de weide . Daarna staat ze met 7 kg hooi voor de nacht op de paddock. Afvallen gaat echt onwijs goed.

Dit was haar :=
Afbeelding

Dit is haar nu
Afbeelding

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:45

Mijn insulineresistente pony staat nu voor het 3e jaar op rij 24/7 op de wei met een IR masker. Gaat super goed en mevrouw voelt zich lekker. Hele enkele keer weet ze hem af te krijgen, maar als ik dan aan kom lopen steekt ze zo d'r neus erin en gaat weer verder met eten. Mijn pony vindt het dus totaal NIET erg. Ook als ik hem af doe omdat ik haar halster om doe voor het rijden ofzo duikt ze niet meteen met d'r hoofd naar de grond. Dus ik heb niet idee dat ze het ding echt haat...

Heeft een week of 3 gekost voor ze er het eerste jaar behoorlijk mee wilde eten en sinds dien snapt ze het elk jaar meteen. Ze blijft met het masker echt een stuk slanker als voorheen. Ik merk alleen wel waar haar weidegenootjes ongeveer 10 uur per dag eten bijvoorbeeld. Eet zij per dag dik 14 uur, om het "verlies" door het grasmasker toch een beetje op te vangen.

Voor haar de enige manier waarop ze toch 24/7 buiten kan staan! En dat wil ik dr niet afnemen!

Moet hem eerdaags weer vervangen en wil echt weer persee een IR want die zijn steviger als al die andere dingen. Maar nu ik de maskers van Nadita zie ga ik toch twijfelen haha

Vind het wel heel mooi dat de neusgaten zo vrij liggen! Wat kosten die Nadita? (sorry, heb niet alles gelezen)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:08

@ Crista: de korven kosten inclusief verzenden vanuit Amerika en douanekosten/belasting ongeveer 45 euro per stuk.

Ik vind die van IR ook erg goed hoor. Mooie pasvorm en goede kwaliteit. Alleen minder ruimte bij de neusgaten.
De Tough 1 korven zien er mooi uit en zijn steving. Vind alleen de maatvoering erg lastig....

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:20

maar de dichte korven kun je zelf zo vermaken dat de neusgaten vrij komen je kan namelijk enkele stukken er gewoon tussen uit knippen.. volgens mijn zijn hier al fotos van in dit topic

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:21

wélke soorten vinden jullie heel fijn met veel ruimte bij de neusgaten?
(en klopt het dat je een maat groter moet nemen ?) pony heeft 8,5 maat bit,dus echt een smal neusje

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:26

just_kiki schreef:
wélke soorten vinden jullie heel fijn met veel ruimte bij de neusgaten?
(en klopt het dat je een maat groter moet nemen ?) pony heeft 8,5 maat bit,dus echt een smal neusje

Absoluut Greenguard of die Nadita gebruikt :j
Bloempot model vind ik veel te dicht helaas.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:33

GG absoluut niet vind ik ivm slijten van de tanden lees ik al op meerdere forums.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:41

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:42

lijkt me hetzelfde als de GG

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:58

StalNollie schreef:
GG absoluut niet vind ik ivm slijten van de tanden lees ik al op meerdere forums.

Gebruik hem al 2 jaar, nog nooit last van gehad :) tandarts merkt ook nooit iets op.
Maar zal wellicht wel eens voorkomen. Alhoewel de berichtgeving op fora wellicht een beetje storing heeft. Dwz je zult vaker horen dat iemand zegt dat ze wel afgesleten zijn dan niet. Waarom zou je bijv een topic openen om te melden dat ze niet afslijten.
Maw, het beeld en de frequentie waarmee dit echt gebeurd ligt wss veel lager dan op een forum doet voorkomen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 15:01

nee hoor ik ben erg goed aan het rond kijken en lezen op fora''s en daar komen alle korven aan bod en over de GG is over het algemeen afslijten van de tanden een min punt. en bij de bloempotten het gesloten zijn en wondjes het min punt. de goede ervaringen staan er ook bij hoor net als hier in het topic. maar als ik hoor over afslijten van de tanden pass ik al. dan liever een wondje op zijn neus wat ik met bont kan voorkomen.

de ene slijten af bij de andere niet maar dat is met bloempot dus ook ene krijgt wondjes andere niet. kies ik voor het laatste.