Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:58

petitparis schreef:
gevoeligheid op singelplaats kan op maagzweer wijzen en in extreme gevallen ook een bepaalde lijn op de hals. Verder naar achteren is eerder een darmprobleem...

Zou dat ook andersom werken? Dat een drukkende singel (vaak door te korte singel) maagzweren veroorzaakt?

Ik ben trouwens ook benieuwd naar de lijn op de hals :)

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 01:15

tantesam schreef:
petitparis schreef:
gevoeligheid op singelplaats kan op maagzweer wijzen en in extreme gevallen ook een bepaalde lijn op de hals. Verder naar achteren is eerder een darmprobleem...

Ben heel benieuwd naar die bepaalde lijn op de hals, zou je dit uit willen leggen?

Daar ben ik ook heel benieuwd naar, wat voor lijn bedoel je precies?
Zoiets als deze twee 'strepen' in de vacht op de hals rechtsonder?

Afbeelding

petitparis

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 00:35

nee, ik weet ook niet exact waar die ''energiebaan'' ligt, ik weet alleen dat mijn DA dmv 1 bepaalde energielijn van achter het oor over de hals en rug naar de staart volgt en zo ''blokkades'' en ontstekingen opzoekt die ze nadien dmv accupunctuur behandeld.
het verschil in reactie tussen voor en na het steken van de naalden is enorm en mijn paard weet niet waarom mijn DA haar geprikt heeft en soms is een extra punt/naald nodig voor het gewenste effect.
Ik weet alleen dat die ''energielijn'' enkele vingers boven de scheidingslijn van de dikste halsspier ligt en een paard enorm fel hierop kan reageren...

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 20:47

ik weet dat dit een oud topic is, maar aangezien er geen ander topic loopt..

mijn 4 jarige heeft momenteel een maagzweer, zijn er toevallig meer bokkers met paarden met maagzweren :(?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:10

de meeste bokkers in dit topic, al heeft niet iedereen een gastroscopie laten doen voor 100% uitsluitsel

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:44

Ik had er een met maagzweren. Dat was vastgesteld dmv een gasrtoscopie. Hij is helaas in december vorig jaar overlden

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:36

Mijn paard heeft momenteel ook een maagzweer en staat op de omeprazole.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:26

Zozo heeft er geen meer gehad nadat ze maagcomp (praktijk den hoek) heeft gehad. In het voorjaar ging het iets minder met dr en ben ik meteen weer 3 weken comp gaan geven. En nu gaat het super.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 11:41

Wat deden/doen jullie met jullie maagzweer-paarden qua beweging?
Mijn maagzweer merrie staat nu al bijna 4 weken stil, dit wil zeggen op wat stapritjes en weilandbeweging na niet gereden of gelongeerd.
Merk gewoon dat ze het niet fijn vind om te draven, en onder het zadel gaf ze soms zelf protest om te gaan draven dus heb sindsdien niet meer poging hierom gedaan omdat ik echt denk dat ze er last van heeft.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 11:44

met de kruidenmix en behandeling van mijn DA kan ik meestal na enkele dagen terug rijden, wel het galopperen de eerste dagen beperken omdat dan het maagzuur opgegooid wordt tegen het onbeschermde gedeelte en/of voor het rijden wat gaviscon geven.

en idd bij acuut veel maagpijn reageren ze heel geprikkeld op singel EN op de rug net onder het zadel... wel vreemd dat je na 4 weken nog steeds geen verbetering merkt. Ik merkte altijd na 2-3 dagen al een enorm verschil.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 11:47

Ik moet wel zeggen dat ze niet al 4 weken aan de medicijnen zit hoor.
4 weken geleden is de maagzweer vastgesteld, en toen heeft ze 5 dagen gastroguard gekregen, is natuurlijk veels te weinig.
DA wilde toen nog 20 dagen gastroguard voorschrijven, maar dit vond ik te duur dus heb ik zelf omeprazole medicijnen besteld vanuit USA via abler.
Dit heeft ongeveer week geduurd voordat ik deze binnenhad, dus ze staat nu ongeveer 2 weken op deze medicijnen.
De eerste 3 dagen ging ze ineens hard vooruit, en sinds gisteren leek ze een grote stap vooruit te gaan.
Ze eet goed, zie haar niet meer gapen/flemen en ze lijkt weer fit.
Ik ga proberen om er dit weekend weer op te stappen, kijken of ze nog steeds zo ''heftig'' reageert op aandraven.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:15

mja, ik heb nooit een gastroscopie laten doen. Maar mijn paard ging van zich tegen de grond laten vallen bij aansingelen naar terug normaal op 2-3 dagen tijd. Met omeprazole alleen had ik geen goede resultaten eigenlijk...
Geef je wel genoeg omeprazole en hoe is je voerbeleid?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:34

Ik heb ook nooit een gastroscopie laten doen, mijn paard is al lastig met inenten(moeten we met 3 personen haar vasthouden) dus dit wilde ik haar niet aandoen, en de klachten waren vrij duidelijk.
Dat ze echt zichzelf liet vallen enz, zover is het nooit gekomen.

Ze krijgt 3 zakjes omeprazole per dag(1 zakje staat voor 175 kg paard).
Dit word door de maker van het medicijn geadviseerd, paard weegt ongeveer 500, dus ze heeft al een iets hogere dosering dan geadviseert.
Ik zou thuis even moeten kijken hoeveel mg omeprazole dat precies is.

Mijn voerbeleid ziet er sinds een week of 3 als volgend uit:

Ochtend bakje met haar omeprazole medicijn en halve kg Cavalor strucomix sensitive(dit krijgt ze enkel, zodat ze haar omeprazole eet).
Dan staat ze van 07.00-19.00 ongeveer op het weiland.
Dan s’avonds krijgt ze 3 flinke scheppen lucerne van hartog, en een flinke hoeveelheid hooi zodat ze in de nacht hele altijd hooi heeft op stal.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:39

hmm dan weet ik het ook niet...

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:41

Wat voor kruidenmix/advies krijg jij van je DA?
Aan wat voor prijzen moet ik hierbij aan denken?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:49

da's iets dat ze zelf verdelen, een pot kost +/- 38 euro en daar doe je een maand mee bij acute gevallen en 2 maanden voor ondersteuning/opvolging

De productlijn noemt Natural Care en wordt door de dierenkliniek "de ark" uit België verdeeld.
Over de maagcompositum van Groene Os is mijn DA ook heel positief of toch als opvolgbehandeling of preventief

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:50

Ja dat had ik zowiezo in gedachte, heb veel goede dingen gehoord over de groene os Maagcompositum.
Ik had zowiezo in gedachte om na de omeprazole daarmee verder te gaan(wellicht vast, om maagzweren tegen te gaan)

Lieske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:27

Mijn paard staat sinds kort ook op maagcomposium van Groene Os. Maar ik zou haar graag tijdens/na de wedstrijd (endurance) iets extra's willen geven ter bescherming van de maag. Volgens mijn DA niet mogelijk. Maar als ik zo lees toch wel. Zo lees ik over maagzout en rennie's. Wat zijn jullie ervaringen en hoeveel zou ik er van moeten geven?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:46

maagzout en rennie werkt idd niet beschermend. Het neutraliseert alleen overtollig maagzuur en kan acuut verlichting geven, maar mag niet constant gegeven worden, het lichaam past zich aan...

opletten met maagzout, in de rensport valt het onder doping omdat het de verzuring van de spieren ook uitstelt. Rennies weet ik niet, maar je hebt er al heel wat nodig om effect te hebben

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:01

Ik heb laatst van mijn osteo de tip gekregen om enkele dagen voor en eventueel ook na een wedstrijd, zware training, hard werk, stressvol gebeuren,...2 zakjes maagthee open te doen en gewoon zo droog in het voer te doen...
Wel opletten dat er geen theeïne enzo inzit, ik heb een doosje gehaald in een biowinkel, ik ben benieuwd of dat net voldoende gaat zijn om de gevoeligheid die ze nog heeft weg te nemen. Echte maaglast of pijn heeft ze zeker niet meer, maar het blijft wel iets of wat gevoelig :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:08

Lieske2 schreef:
Mijn paard staat sinds kort ook op maagcomposium van Groene Os. Maar ik zou haar graag tijdens/na de wedstrijd (endurance) iets extra's willen geven ter bescherming van de maag. Volgens mijn DA niet mogelijk. Maar als ik zo lees toch wel. Zo lees ik over maagzout en rennie's. Wat zijn jullie ervaringen en hoeveel zou ik er van moeten geven?

Geef je ook al luzerne? Dat helpt het te veel aan maagzuur neutraliseren door de goede calcium verhouding. Dat kun je makkelijk meenemen en vaak geeft dat wel verlichting als ze gestressed en hongerig zijn.

Lieske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:48

Alvast bedankt voor jullie reactie's! Ik voer inderdaad lucerne en dat wil ze opzich ook wel (een beetje) eten na de wedstrijd. (Dus in de paddock op het wedstrijdterein.) Op de terugweg lijkt ze het meest last te hebben, dus vandaar dat ik aan maagzout zat te denken voor na de laatste veterinaire keuring. Ze staat dan doorgaans nog een aantal uur in de paddock om uit te rusten en te eten.
Acute verlichting zou in haar geval prettig zijn. Volgens mij kun je maagzout gewoon bij de apotheek halen. Maar hoeveel moet je geven? Oplossen in water en via een spuit in de mond lijkt mij de meest handige toediening?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:51

Lieske2 schreef:
Alvast bedankt voor jullie reactie's! Ik voer inderdaad lucerne en dat wil ze opzich ook wel (een beetje) eten na de wedstrijd. (Dus in de paddock op het wedstrijdterein.) Op de terugweg lijkt ze het meest last te hebben, dus vandaar dat ik aan maagzout zat te denken voor na de laatste veterinaire keuring. Ze staat dan doorgaans nog een aantal uur in de paddock om uit te rusten en te eten.
Acute verlichting zou in haar geval prettig zijn. Volgens mij kun je maagzout gewoon bij de apotheek halen. Maar hoeveel moet je geven? Oplossen in water en via een spuit in de mond lijkt mij de meest handige toediening?

Ik heb toevallig afgelopen weekend een dergelijk product moeten toedienen omdat mijn paard na ziekte en medicijnen zijn maag nog al van slag had. Het is ook via het internet te kopen en op omschrijving stond ook te gebruiken voor stress op wedstrijden e.d.

http://paarden.dapbodegraven.nl/maagdarmstelsel.html
https://www.dierapotheker.nl/product/40 ... vard-60-ml

Is niet vies, maar wel een gellerig goedje dus makkelijk in zijn geheel weer uit te spugen, niet erg als de ondergrond schoon is, dan grabbel je het weer bij elkaar en prop je het alsnog in zijn mond ;-)
Als je het met kleine beetje per keer spuit en zorgt dat het binnenblijft gaat het prima, smaak is niet vies of aggressief namelijk en hier zit maagzout in..,

Lieske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 23:20

Dankjewel voor de tip Fargo.
Verder geen mensen die mij kunnen vertellen hoeveel maagzout ik zou moeten gebruiken?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 08:41

ik doe meestal 2x/dag een eetlepel voor een grote pony/klein paard. Maar weet er evengoed die 2x 2-3dikke eetlepels geven.