[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pearlie

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 15:19

Bij mijn paard is vorige week een cytologisch onderzoek (oa dmv longspoeling) gedaan vanwege hoesten sinds een week of 3 en sinds twee weken ernstige benauwdheid. Antibiotica en ventipulmin hielpen niet. Vorig weekend heb ik de kliniek gebeld omdat ze weer erg benauwd was, ze heeft toen een injectie gekregen en ik kreeg een inhaler mee voor pufjes, dat hielp gelukkig wel goed, maar we zijn wel naar de kliniek geweest voor een endoscopie van de luchtwegen en een longspoeling. Anders kon de dierenarts namelijk niet zeggen of het een astma zou zijn of misschien toch een infectie. We konden blind gaan behandelen voor astma, maar ik wou toch ook wel graag zeker weten wat het precies was zodat we ook gericht maatregelen konden gaan nemen (ondanks de 300 euries voor het onderzoek....)
Hier kwam uit dat ze een allergische astma heeft. Een gemengde allergie, maar voornamelijk het type van stof/schimmelsporen. Ze krijgt nu twee weken prednison en dan moet ik weer terug komen. Verder moest ze per direct op voordroogkuil en moest ik nog wat andere maatergelen nemen (opslag niet in de stal, niet opstrooien in aanwezigheid van de paarden, zo veel mogelijk buiten, etc).

Hoewel het onderzoek uiteraard niet echt een pretje moet zijn geweest, ben ik wel blij dat ik het gedaan heb, nu weet ik tenminste de oorzaak van het hoesten en van de benauwdheid..

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 16:50

pearlie schreef:
Bij mijn paard is vorige week een cytologisch onderzoek (oa dmv longspoeling) gedaan vanwege hoesten sinds een week of 3 en sinds twee weken ernstige benauwdheid. Antibiotica en ventipulmin hielpen niet. Vorig weekend heb ik de kliniek gebeld omdat ze weer erg benauwd was, ze heeft toen een injectie gekregen en ik kreeg een inhaler mee voor pufjes, dat hielp gelukkig wel goed, maar we zijn wel naar de kliniek geweest voor een endoscopie van de luchtwegen en een longspoeling. Anders kon de dierenarts namelijk niet zeggen of het een astma zou zijn of misschien toch een infectie. We konden blind gaan behandelen voor astma, maar ik wou toch ook wel graag zeker weten wat het precies was zodat we ook gericht maatregelen konden gaan nemen (ondanks de 300 euries voor het onderzoek....)
Hier kwam uit dat ze een allergische astma heeft. Een gemengde allergie, maar voornamelijk het type van stof/schimmelsporen. Ze krijgt nu twee weken prednison en dan moet ik weer terug komen. Verder moest ze per direct op voordroogkuil en moest ik nog wat andere maatergelen nemen (opslag niet in de stal, niet opstrooien in aanwezigheid van de paarden, zo veel mogelijk buiten, etc).

Hoewel het onderzoek uiteraard niet echt een pretje moet zijn geweest, ben ik wel blij dat ik het gedaan heb, nu weet ik tenminste de oorzaak van het hoesten en van de benauwdheid..

Dat is lekker dat je nu precies weet wat de oorzaak is. Moet je ook nog steeds door blijven gaan met de pufjes, en wat voor pufjes zijn het? Hopen dat je paardje weer snel opknapt.

Met mijn paard gaat het nog steeds niet goed, de ene dag hoest hij veel en productief, de andere dag hoest hij niet en maakt hij alleen maar kreunen de geluiden met z`n hoofd omlaag. Ook is hij de ene dag benauwd en de andere dag weer niet.

Ik ben wel gestopt met longeren en ben er weer opgestapt. Als hij een goede dag heeft dan is hij lekker voorwaarts en wil hij ook draven, ik heb afgelopen woensdag zelfs 1 rondje gegalopeerd. Maar de dagen er na was hij weer minder, wilde wel draven maar het ging niet vanharte en was wat sloom. Gister was hij in stap al niet vooruit te branden en draven lukte niet, na een paar passen draf stopte hij er steeds weer mee, dus heb het maar bij stappen gehouden. Wel was hij gister weer flink aan het kreunen met z`n hoofd naar beneden, als of hij moest hoesten maar het niet lukte of zelf probeerde tegen te houden.

Ik heb de dossering pufjes verhoogd naar 6 per dag. De pufjes werken wel, maar niet voldoende. Ik ben er nu een maand mee bezig maar hij is nog steeds niet aan de betere hand. Mijn DA stelde voor om hem nog van die zakjes slijmoplosser (ben de naam kwijt) er bij te gaan geven. Maar...... ik heb deze al eerder gehad en mijn paard vind het ongelovelijk vies. Ik heb toen alles geprobeerd, voer nat maken, door slobber, door appelmoes, in een spuit met appelmoes of stroop, op een broodje met appelmoes, stroop of honing. Het maakte niks uit of hij eet het niet of hij spuugd het netzo hard weer uit. Dus die slijmoplosser is geen optie voor mijn paard helaas.
Mijn DA wist niks ander wat ik hem kon geven omdat ik veder zo ongeveer alle medicijnen al een keer gehad heb zonder resultaat. Wel kon ik nog All-Septicum gaan proberen van groene oss, dit zou een natuurlijke antbiotica moeten zijn.
Iemand hier die dit gebruikt heeft, en wat was het resultaat?

Ik word hier zo langzamerhand behoorlijk moedeloos van. Niks lijkt bij hem voldoende te helpen om hem snel weer van zijn hoest af te helpen. Vorig jaar was hij 4 maanden ziek en ik ben erg bang dat het dit jaar niet anders zal zijn. Het liefst zou ik willen dat hij de rest van het jaar tijdens het aandraven ook niet meer hoest, maar zou al lang al blij zijn als ik iets vind dat goed werkt op het moment dat hij er heel erg veel last van heeft zoals nu.
Ben zo bang dat als dit zo door gaat dat ik over 5 jaar een zwaar dampig paard heb, waar niks meer mee gedaan moet worden, en hij is nog maar 5.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:12

flappie2 schreef:
pearlie schreef:

Dat is lekker dat je nu precies weet wat de oorzaak is. Moet je ook nog steeds door blijven gaan met de pufjes, en wat voor pufjes zijn het? Hopen dat je paardje weer snel opknapt. De pufjes zijn Atrovent, schijnt ook voor mensen gebruikt te worden. Het hielp goed, ik gaf ze 3-4 keer per dag, ik moest er nu alleen mee stoppen omdat ze nu prednison kreeg en de dierenarts wel wou weten over twee weken of de prednison geholpen had en anders wist hij niet of het daarvan was of stiekem ook van de pufjes.

Met mijn paard gaat het nog steeds niet goed, de ene dag hoest hij veel en productief, de andere dag hoest hij niet en maakt hij alleen maar kreunen de geluiden met z`n hoofd omlaag. Ook is hij de ene dag benauwd en de andere dag weer niet.
Vervelend dat het niet op wil knappen, mijn paard is eigenlijk nooit echt ziek geweest, alleen ik vond dat dat hoesten te lang duurde, vooral omdat ie dat nooit eerder deed en het eigenlijk erger werd. Een week daarna stond ie ineens als een astma-patient op stal... maar verder vrolijk en fris.. en goed eten enzo. Hij heeft alleen wel altijd wat geirriteerde ogen, beetje traanogen, nu ga ik natuurlijk wel denken dat dat er al wat mee te maken had, zal het de dierenarts ook vragen

Ik ben wel gestopt met longeren en ben er weer opgestapt. Als hij een goede dag heeft dan is hij lekker voorwaarts en wil hij ook draven, ik heb afgelopen woensdag zelfs 1 rondje gegalopeerd. Maar de dagen er na was hij weer minder, wilde wel draven maar het ging niet vanharte en was wat sloom. Gister was hij in stap al niet vooruit te branden en draven lukte niet, na een paar passen draf stopte hij er steeds weer mee, dus heb het maar bij stappen gehouden. Wel was hij gister weer flink aan het kreunen met z`n hoofd naar beneden, als of hij moest hoesten maar het niet lukte of zelf probeerde tegen te houden.
Dat deed die van mij ook, zo met z'n hoofd wat naar beneden en wat raar ademhalen en dan ineens zo'n kuch vanuit z'n tenen... soms zelfs met scheten erbij dus z'n hele lichaam moest ie gebruiken om te hoesten, erg naar om te zien.

Ik heb de dossering pufjes verhoogd naar 6 per dag. De pufjes werken wel, maar niet voldoende. Ik ben er nu een maand mee bezig maar hij is nog steeds niet aan de betere hand. Mijn DA stelde voor om hem nog van die zakjes slijmoplosser (ben de naam kwijt) er bij te gaan geven. Maar...... ik heb deze al eerder gehad en mijn paard vind het ongelovelijk vies. Ik heb toen alles geprobeerd, voer nat maken, door slobber, door appelmoes, in een spuit met appelmoes of stroop, op een broodje met appelmoes, stroop of honing. Het maakte niks uit of hij eet het niet of hij spuugd het netzo hard weer uit. Dus die slijmoplosser is geen optie voor mijn paard helaas.
Mijn DA wist niks ander wat ik hem kon geven omdat ik veder zo ongeveer alle medicijnen al een keer gehad heb zonder resultaat. Wel kon ik nog All-Septicum gaan proberen van groene oss, dit zou een natuurlijke antbiotica moeten zijn.
Iemand hier die dit gebruikt heeft, en wat was het resultaat?

Ik word hier zo langzamerhand behoorlijk moedeloos van. Niks lijkt bij hem voldoende te helpen om hem snel weer van zijn hoest af te helpen. Vorig jaar was hij 4 maanden ziek en ik ben erg bang dat het dit jaar niet anders zal zijn. Het liefst zou ik willen dat hij de rest van het jaar tijdens het aandraven ook niet meer hoest, maar zou al lang al blij zijn als ik iets vind dat goed werkt op het moment dat hij er heel erg veel last van heeft zoals nu.
Ben zo bang dat als dit zo door gaat dat ik over 5 jaar een zwaar dampig paard heb, waar niks meer mee gedaan moet worden, en hij is nog maar 5Ja erg vervelend om je paard zo te zien... Ik heb staan janken in de stal de eerste keer dat ik zag dat ze het zo benauwd had... ik wist ook niet goed of ik nou een dierenarts moest bellen of niet, het was namelijk zaterdagavond 10 uur dus ja dan bel je niet gauw met een wissewasje, maarja schat maar eens in hoe erg zoiets is en of het kwaad kan... Heb toen een vriendin gebeld, maar die kon natuurlijk ook niet van afstand zeggen hoe erg het was, die zei als je het niet vertrouwd moet je gewoon bellen, dus dat heb ik toen gelukkig gedaan! .

[b[/b]

Ik hoop voor je dat je iets gaat vinden waar je paardje van opknapt!

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 22:25

Ik heb voor mijn paard Sabutamol (ventolin) dit zet de luchtwegen open, beschermd de longblaasjes en gaat verkramping van de longen tegen. Weet jij wat die atrovent doet, heeft dat de zelfde werking of doet dat wat anders als de ventolin. Ik moet eigenlijk een puffer hebben voor erbij dat het slijm dunner maakt zodat hij het makelijker op kan hoesten of een slijmoplosser.

Ik heb vandaag hooi gestoomd om ff uit te testen, maar ben toch niet erg enthousiast. Het rook erg lekker en was warm en licht vochtig, maar in het midden was het hooi gewoon nog droog en stoffig en dit terwijl ik de plak eerst goed uit elkaar had gehaald. Ik moet wel zeggen dat ik het niet in een kliko heb gedaan maar in een goed afgesloten voerton. De voerton zat wel helemaal vol, er was dus geen vrije ruimte aan de randen en onder het hooi, ik weet niet of dat wat uitmaakt.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 10:58

Ik denk wel dat het ongeveer hetzelfde doet, ik heb even de bijsluiter opgezocht. De werkzame stof van Atrovent is ipratropiumbromide en het bethoort tot de groep van de 'anticholinerge luchtverwijders'. Het ontspant de spieren rondom de luchtwegen.

Is het voeren van voordroogkuil geen optie voor je?

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 16:52

Nee, kuil is geen optie. De darmen van mijn paard vinden dit niet leuk, ik (voordroog) kuil ook niet droog voeren want dan gaat hij ook flink hoesten, dit heeft hij namelijk op mijn vorige stal gehad. En mijn huidige stal voert het niet.

Bedankt voor het opzoeken van de werking van het medicijn. Hier hoef ik bij mijnDA dus niet naar te vragen als het de zelfde werking heeft.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 19:44

Het feit dat er verschillende medicijnen bestaan voor dezelfde soort problemen geeft wel aan dat soms het ene en soms het andere voorgeschreven wordt...
Sommige medcijnen werken bij de één gewoon wel en bij de ander niet, je kunt altijd vragen aan je dierenarts of het zin heeft iets te proberen!
Zo vertelde de dierenarts van de kliniek dat er veel paarden zijn waarbij ventipulmin even helpt, maar daarna niet meer. Net zoals bij mijn paard dus.. het hielp maar een paar dagen.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 22:46

Hoi

Ik heb een vraagje over hoesten..... aangezien hier allemaal professionals op hoest gebied zijn lijkt me dit de plek om mijn vraag te stellen.

Mijn paard heeft zeer gevoelige bijholtes door een ongeluk (oogkas verbrijzeling met daardoor een abces in de sinus). Momenteel staat ze alweer een tijdje aan de antibiotica hiervoor. Een heel medisch verhaal maar wat nieuw is is dat ze nu af en toe hoest. Ze staat nu net weer op stal 's nachts en hoest na het binnenzetten bij het beginnen met hooi eten.

Ze hoest dan meerdere keren wat zo'n minuut of tien aanhoudt. Daarna lijkt het over. Ze hoest niet in de wei en ook niet met rijden. Ze staat op zaagsel. Ze gaat tijdens het hoesten wel gewoon door met eten en heeft dr oren gewoon naar voren. Ze heeft wel eens wat snot, maar dit is niet gekleurd, volkomen transparant (lijkt op dik water) en komt uit beide neusgaten. Ik weet niet zo goed wat ik hier mee aan moet. De DA kosten rijzen de pan uit en ze staat dus al aan de antibiotica. Ik ga de DA wel bellen voor advies, maar ben ook benieuwd hoe de hoest-experts er hier tegenaan kijken.

Moet ik volgens jullie het zoeken in hooi-allergie? Tandarts laten komen? Even aankijken? Hebben jullie tips?

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 22:57

flappie2 schreef:
Ik heb voor mijn paard Sabutamol (ventolin) dit zet de luchtwegen open, beschermd de longblaasjes en gaat verkramping van de longen tegen. Weet jij wat die atrovent doet, heeft dat de zelfde werking of doet dat wat anders als de ventolin. Ik moet eigenlijk een puffer hebben voor erbij dat het slijm dunner maakt zodat hij het makelijker op kan hoesten of een slijmoplosser.

Ik weet bij mensen(ik heb nogal wat astma patienten in de familie) dat ventolin direct werkt tegen benauwdheid maar korter dan atrovent. Atrovent werkt langzamer voor meer lucht maar langduriger.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 23:26

MissPK schreef:
flappie2 schreef:

Ik weet bij mensen(ik heb nogal wat astma patienten in de familie) dat ventolin direct werkt tegen benauwdheid maar korter dan atrovent. Atrovent werkt langzamer voor meer lucht maar langduriger.

Op de bijsluiter staat dat het 4 tot 6uur zou moeten werken. Maar ik zal wel ff met mijn DA overleggen of die atrovent beter zou kunnen werken. Bedankt voor je tip.

@zazaza: als je paard alleen hoest tijdens het eten van hooi dan zou het heel goed kunnen dat het stof in het hooi iriteerd aan haar luchtwegen. Misschien dat het door het trauma komt dat het stof tijdens het eten nu dus wat iritatie opwekt. Heldere neusuitvloeiing hoeft niks te zeggen. Mijn paard heeft ook altijd helder tot wit snot, het is nooit geel of groen geweest ondanks dat hij chroniche bronchirus heeft. Maar als ik jou zo hoor hoest jou paard echt enkel met het eten van hooi. Of hoest hij ook tijdens het eten van krachtvoer?

Je zou het hooi nat kunnen maken om te kijken of dat verschil maakt. Als het hooi nat is kan het stof niet meer worden ingeademd en de luchtwegen iriteren.

Een infectie aan de luchtwegen zou kunnen maar lijkt mij onwaarschijnlijk omdat het hoeste.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 23:32

(oeps ging niet helemaal goed, zit op me tel. haha)

Maar gezien je paard alleen hoest tijdens eten van hooi lijkt een infectie mij onwaarschijnlijk, en anders zou het wel worden aangepakt door de atibiotica.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 08:14

Ik heb nu de puffer sinds zaterdag en het gaat iets beter.
Toch nog zwaar ademen maar ik denk dat het hem toch wel deugd doet.

Dit is de puffer:

Afbeelding

Zelf vind ie het niks maar het is voor zijn goed.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:14

Eponastable schreef:
Ik heb nu de puffer sinds zaterdag en het gaat iets beter.
Toch nog zwaar ademen maar ik denk dat het hem toch wel deugd doet.

Dit is de puffer:

Afbeelding

Zelf vind ie het niks maar het is voor zijn goed.

Deze heb ik ook. Mijn paard vond het eerst ook echt niet leuk, maar gewoon volhouden en de tijd nemen om er mee te oefenen en dan komt het wel goed.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:56

Bedankt!
Nou vandaag is het ook niet geweldig met hem, hij moet 2 puffers krijgen, staat halve dagen buiten omdat het niet anders kan hier en hij riskeerd van verbrand te zijn (roze huid).
Straks krijg ik de 2de puffer en vanaf morgen een andere oplossing zoeken om nog meer stofvrij te leven.
Zo erg heeft de mijne het nooit gehad. Voel me machteloos, elke dag die neus uitkuisen... Pfff wordt er moedeloos van, even aankijken wat het geeft als het weer slechter wordt.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:37

Eponastable schreef:
Bedankt!
Nou vandaag is het ook niet geweldig met hem, hij moet 2 puffers krijgen, staat halve dagen buiten omdat het niet anders kan hier en hij riskeerd van verbrand te zijn (roze huid).
Straks krijg ik de 2de puffer en vanaf morgen een andere oplossing zoeken om nog meer stofvrij te leven.
Zo erg heeft de mijne het nooit gehad. Voel me machteloos, elke dag die neus uitkuisen... Pfff wordt er moedeloos van, even aankijken wat het geeft als het weer slechter wordt.

Ja hier word je zeker moedeloos van. Het is gewoon heel vervelend als je paard ziek is en niet lijkt op te knappen. Ik ben eigenlijk wel blij dat het weer wat minder warm word, dan heeft mijn paard het hopelijk minder benauwd, dat scheel dan al weer iets. Je paard krijgt dus maar 2 pufjes op een dag? Bij die van mij is het inmiddels verhoogt naar 6 pufjes per dag. Geef jij je paard ook lichte beweging, of staat hij stil. Lichte beweging (stap en kleine stukjes draf) is juist heel goed. Dit omdat door de beweging het slijm in de longen wat meer los komt en dus beter opgehoest kan worden. Wel moet je er goed opletten dat je paard niet bezweet raakt en hij mag absoluut niet buiten adem raken.

Ik heb gister niks gedaan met mijn paard omdat hij door het warme weer vrij benauwd was, dus dacht dat ik er goed aan deed om hem ff een dagje stil te laten staan. Nou dat had ik dus beter niet kunnen doen want het ging vandaag echt niet lekker met hem. Hij stikte er zowat in als hij begon te hoesten. Ook wilde hij echt onder geen beding ook maar 1 stap draven. Door dat ik gister dus niks heb gedaan is er dus meer slijm in z'n longen achter gebleven en daar had hij vandaag dus echt veel last van. Als ik hem beweging geef dan stap ik er gewoon op, en ga in stap wat simpele oefeningen doen met hem (niet te moeilijk en te veel) ik ben dan ongeveer een half uur tot 3 kwartier met hem bezig waar bij ik korte stukjes draaf, zo'n 5 a10 min. alles bij elkaar. Gewoon per dag bekijken wat hij aankan, vandaag dus alleen maar gestapt omdat hij echt niet wou draven.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:55

Eponastable schreef:
Bedankt!

Wat bedoel je precies met 2 puffers?
Mijn paard kreeg 4x per dag, maar dan wel 8 pufjes per keer (8 keer drukken zeg maar) van het medicijn Atrovent.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 07:42

Ik geef 2 puffers, namelijk flixotide en serevent.
Van elke puffer moet hij er 8 per dag hebben dus ik puf 16 keer per dag.
Gaat het bij jullie beter als het afkoeld? Het is onverdraagbaar warm geweest afgelopen week.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 08:35

Mijn merrie doet het idd beter met fris weer. Het beste is ze met niet te vochtig weer met een temp tussen de 8 en de 15 graden. Merk ook dat ze het 's avonds beter doet dan overdag. Zeker de afgelopen dagen vraag ik overdag niet teveel, half uurtje rijden met veel stap en stukjes draf is dan zat. Als ze maar wat beweging hebben gehad en de longen wat inspanning hebben verricht.
@ Flappie: je zult merken dat je die stukjes draf vanzelf steeds meer kunt gaan uitbouwen! Eerst draafde ik ook maar 5-10 minuten en dan steeds met even stap tussendoor. Op een gegeven moment draven ze 5 min. achter elkaar zonder te hoeven stappen. Het gaat langzaam en soms met een terugval, maar hoe beter de conditie is, hoe beter ze ook met hun luchtwegprobleem kunnen omgaan a.h.w.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 08:47

Dus lekker wat 5 à 10 min draven is deugddoend voor hen?
Vanavond lekker in de stapmolen zetten en wat laten draven.
Ik durf er me zelf niet opzetten momenteel en de stapmolen is stofvrij.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 08:58

Zeker, door kleine stukjes te draven (bijv. de eerste week beginnen met 2 min. draf en dan weer 5 min stap aan de longe en zo uitbouwen) zorg je ervoor dat je paard dieper moet gaan ademhalen. Daardoor worden ook de onderste gedeelten van de longen gebruikt (gaat open a.h.w.).
In de longen zitten soort trilhaartjes en als de longen verder 'open' gaan door meer beweging, kan het slijm wat onderin de longen zit er makkelijker uitgewerkt worden door die trilhaartjes. Slijm wat daar blijft zitten wordt een soort 'taai' en 'stroperig' en zorgt er dus voor dat er minder zuurstof kan worden opgenomen.
Het is dus een must dat het slijm en de viezigheid er zoveel mogelijk uit komt. 1 of 2 hoestjes aan het begin van het longeren / draven is dan ook niet zo erg, dan komt er eea uit. Als ze daarna briesen, komt het slijm wat ze uit hun longen naar de luchtpijp hebben gewerkt er weer uit.
Let wel op als je paard na bijv. 20 min. stappen / draven ineens begint te hoesten, meestal is er dan wat anders aan de hand, zoals een virus infectie / longontsteking.
Met alleen stappen heb je eigenlijk net te weinig inspanning om de viezigheid eruit te hoesten. Galop is vaak weer teveel, omdat je daarbij al snel een meer pompende ademhaling opwekt. Dat is juist weer niet de bedoeling. Het gaat echt om het dieper inademen.

Waar je wel op moet letten is dat je paard niet buiten adem raakt, want daarmee maak je juist meer kapot. Dus liever wat te voorzichtig, dan dat je je paard koste wat kost nu 5 min. achtereen laat draven, omdat wij gezegd hebben dat beweging juist goed is. Blijf dus goed kijken naar je eigen paard en wat wel goed gaat en wat teveel is voor je gevoel.
Voor ieder paard geldt wel dat het anders is en ook afhankelijk van de oorzaak is beweging wel of niet gewenst. Als je paard bijv. koorts / verhoging heeft door een infectie, moet je hem natuurlijk niet laten lopen.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:05

Bedankt voor de uitleg!
Zeer interessant wat je verteld.
Hij hoest wel bij een inspanning, zaterdag heeft hij in de molen gestapt maar als hij hoest is het enkel droge hoest. bij jou ook?
Puf je erna dan of ervoor?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:09

Ik puf helemaal niet, maar die van mij heeft als ze hoest, vaak ook 1 droog kuchje en heel soms 2. Af en toe komt er wat slijm mee naar buiten, maar dat is alleen maar goed.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:19

Ow dan valt het bij wijze van spreken nog iets beter mee bij jou...
zowiezo denk ik ook dat beweging de longen wel open zet maar niet intensief werken.
Vanavond lekker de stapmolen in en heerlijk verwennen erna, ook haal ik het stof van zijn lijf met een nat waslapje zodat er al minder aan hem kleeft.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:22

Wat ik ook vaak doe, is de neus met een natte doek/spons schoonmaken, zodat het stof wat daarin zit ook weg is.
Die van mij gaat momenteel heel goed ja, na een jaar ventipulmin en prednisolon, houden we het nu al weer enige tijd zonder medicijnen vol. Wil niet zeggen dat het over is, want het kan juist nu weer mis gaan, net als vorig jaar, toen zijn we ook rond oktober / november weer teruggevallen.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:35

Ja Jibbel, ik doe het ook elke dag, alles uitkuisen.
Sinds gisteren ging het iets beter, maar toch nog een beetje zwaar ademen.
Hij stribbeld al tegen de puffer dus denk dat hij zich beter voelt. Gisteren in de stapmolen gezet en laten draven en dat ging wel goed buiten dat hij af en toe zo 'fluit' bij het ademen.