[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mait

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:46

Dat gevoel heb ik dus ook inderdaad, dat we er op tijd bij zijn geweest.

Van mij mag je ze in de openingspost zetten. Misschien moet ik dan nog even een goede foto van nu maken? Je mag deze ook gebruiken natuurlijk.

SuperRoos

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 08:42

Misschien kun je kijken of je net zo'n foto kunt maken als deze: http://i270.photobucket.com/albums/jj90 ... G_1336.jpg
Zodat er echt goed vergelijk is..

Dan kan ik eventueel weer mailen of er dingen aangepast kunnen worden...

Had iemand nog andere toevoegingen voor de openingspost? Meen dat er toen nog wat dingen hebben gestaan maar heb niet alles opgeslagen..

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 08:59

Heeft nog niemand nagedacht over mijn vraag betreffende het water van de vorige blz? Ben toch wel benieuwd naar jullie gedachten hierover.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:59

Ik heb er wel over na gedacht maar nog geen manier om iets nuttig en toevoegends te brengen.. Sorry

Ik heb de foto's van Fiek binnen van zijn shoot.. Kleine weergave
[ITP] Low key fotoshoot (black foto's)

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:33

hallo hier
ik heb een vraagje over IR. ik vraag me af of een paard altijd meerdere symptomen heeft van IR. ik heb een friese merrie die eigenlijk altijd te zwaar is geweest.

vroeger toen ik haar verzorgde was dit echt heel veel overgewicht omdat ze veel gevoerd werd maar nooit werkte. dat is ondertussen ruim 3 jaar terug.

ze is nog steeds iets te dik maar niet veel meer maar dit krijg ik er dus eigenlijk ook niet af. ze staat nu stil ivm een blessure en krijgt 3 keer per dag een handje voer voor het idee, gras staat er niet veel en hooi is er ook niet veel dus krijgt ze voornamelijk stro als ruwvoer. dit is ook niet heel erg veel. nog altijd is ze wat te zwaar. het vet zit voornameijk net achter de schouder.

verder heeft ze eigenlijk niet van die vetbuten. wel is ze heel gevoelig op haar huid. dit in de vorm van veel trillen voor vliegen die er soms niet eens zitten en trillen als ik haar aanraak en veel saan met haar staart om (eventuele) vliegen weg te jagen.

ik vraag me af of dit ook bij IR hoort en of het nut heeft om hier een bloedonderzoek naar te laten doen, of dat de kans echt miniem is dat dit IR is.

alvast bedankt :)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:35

Misschien kun je foto's plaatsen, dan kunnen we de foto's met je verhaal vergelijken zeg maar..
Is ze gevoelig voor hoefbevangenheid? Is haar hals ook wat verdikt of puur achter haar schouder.. etc

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:43

ik zal is even zoeken naar recente foto's.
ze is niet gevoelig voor hoefbevangenheid. mijn smid heeft wel een keer gezecht dat ze ooit op het randje heeft gestaan van hoefbevangenheid maar dit was waarschijnlijk toen ze echt heel erg zwaar is geweest. haar hals is niet verdikt.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:53

Afbeelding
beetje een rare foto, ze staat achter hoger van voor maargoed. hier is wel redelijk duidelijk op te zien waar het vet bij de schouder zit. over het agemeen ziet ze er eigenlijk altijd kwa gewicht zo uit.

Afbeelding
hier haar hals, die ziet er gewoon normaal uit.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:56

Ze heeft zeker geen typische IR symptomen (maargoed dat is mijn mening, zijn meer visies hier dus staar je niet blind op mijn bericht :-))

Misschien een keer overleggen met da of onderzoek (best prijzig) zinvol zou zijn?

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:02

als er een DA hier op stal komt zal ik het is vragen.
als ik de kenmerken lees kan ik bijna alle punten we wegstrepen, mij is eigenlijk altijd wel erg opgevallen dat ik haar niet dunner krijg zegmaar. en dat ze zo gevoelig is op de huid. mijn ruin heeft dit namelijk niet.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:04

Misschien heeft ze een hele lage verhoging van insuline, mogelijk door een klein tekort in magnesium of selenium, dat is dan makkelijk mee te testen en vrij simpel op te lossen met een goed supplement..

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:17

ja wie weet. ik zal ook is gaan informeren hoeveel een bloedonderzoek kost. en dan zou ik dus op glucose, insuline, selenium en magnesium moeten laten prikken?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 17:09

Vitamine E kan je er dan ook nog mee doen.. Die 3 lijken vaak een rol te spelen bij een paard dat niet echt IR is maar toch bepaalde symptomen laat zien als overgewicht of harde nekken etc..
Vraag het eens na bij je dierenarts, het verschilt nog al
Ik was hier meestal rond de 120 euro kwijt maar wilde achteraf dat ik het veel eerder had laten doen dus denk dat het belangrijker is aan de gezondheid van het paard te denken..
Mocht er nu al iets zijn, dan is het nog in een zeer vroeg stadium en vaak goed behandelbaar.. :-)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 19:12

SuperRoos schreef:
Had iemand nog andere toevoegingen voor de openingspost? Meen dat er toen nog wat dingen hebben gestaan maar heb niet alles opgeslagen..

In de openingspost is er kort aangestipt dat beweging belangrijk is. Misschien kan dat iets benadrukt worden dat beweging significant invloed heeft op insuline waardes en die waardes kan verlagen. Beweging heeft veel meer invloed dan supplementen en/of medicatie om het insuline gehalte te verlagen.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 19:37

Dat klopt, toch even zien hoe we dat gaan verwoorden want er zit weer een maar aan...
Als een paard een pijnlijk lichaam heeft en meer moet bewegen kan dat eerst meer pijn met zich meebrengen wat ook voor een stijging van de insuline zorgt, dat heb ik bij Fiek ook gehad..
Ik blijft dat moeilijk vinden met de openingspost, dingen moeten niet te snel voor waar aangenomen worden zeg maar :-)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 23:45

SuperRoos schreef:
Dat klopt, toch even zien hoe we dat gaan verwoorden want er zit weer een maar aan...
Als een paard een pijnlijk lichaam heeft en meer moet bewegen kan dat eerst meer pijn met zich meebrengen wat ook voor een stijging van de insuline zorgt, dat heb ik bij Fiek ook gehad..
Ik blijft dat moeilijk vinden met de openingspost, dingen moeten niet te snel voor waar aangenomen worden zeg maar :-)

Als een paard pijn heeft door HB heeft dan is het niet aan te raden een paard te dwingen om te bewegen, als het paard pijnvrij is wel, zoiets voor openingspost?
Een waarheid als een koe is echt dat beweging insuline verlaagt, net zoals dat als een paard pijn heeft door HB het niet goed is om te dwingen omdat dat averechts werkt. Zodra een paard pijnvrij is van HB is beweging en afvallen van levensbelang.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 08:59

Indiana's bloed is weer getest door de holistisch dierenarts met de biotensor en er kwam uit dat haar pancreas nog niet naar behoren functioneert. De da kan zien dat de pancreas nog steeds reactie geeft op de entingen. De laatste enting was vorig jaar augustus, maar het kan wel 5 jaar lang reactie geven op de stofwisseling.
De wormspuiten lijkt ze niet negatief op te reageren.

Ik denk er daarom over om te stoppen met enten. Mijn paarden komen nooit op evenementen, concoursen, wedstrijden e.d. Onze katten en honden worden al jaren niet meer geent en daar ondervinden wij en de dieren ook geen gevolgen van.

Wie laat nog meer niet enten?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 09:02

romeorowan schreef:
Wie laat nog meer niet enten?

Mijn paard is ook al 5 jr. niet meer ingeënt. Tetanus doe ik wel 1x in de 4 jr.
Je zou eventueel nog kunnen kiezen voor een homeopatische inenting (nosode).

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 17:37

De fries die hierboven staat komt op mij absoluut niet te dik over. Wat zijn de symptomen/klachten waar je je zorgen over maakt?

Ik laat [***] wel inenten (influenza en tetanus). Eigenlijk zou ik alleen tegen infuenza willen enten, en eens in de zoveel jaar ook tegen tetanus.
Ik wil wel tegen influenza enten omdat er straks paardjes bij komen die regelmatig op stap gaan, ook wedstrijden etc. Het lijkt me een risico om dan niet te enten. Wie weet hier meer over?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 17:44

Figor is na zijn laatste enting erg ziek geworden weer..
Het liefst zou ik het ook niet doen maar aangezien paarden van onze stal veel naar keuringen gaan en er verzorgmeiden rond lopen die op meerdere maneges rijden wil ik dat risico eigenlijk ook niet lopen..
Het blijft een lastig iets, denk ook dat er niet veel stalhouders zijn die hier achter staan.. Als je paardjes aan huis hebt of alleen ergens in een weide is die keuze makkelijker gemaakt

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 19:35

laura1986 schreef:
De fries die hierboven staat komt op mij absoluut niet te dik over. Wat zijn de symptomen/klachten waar je je zorgen over maakt?

Ik laat Frodo wel inenten (influenza en tetanus). Eigenlijk zou ik alleen tegen infuenza willen enten, en eens in de zoveel jaar ook tegen tetanus.
Ik wil wel tegen influenza enten omdat er straks paardjes bij komen die regelmatig op stap gaan, ook wedstrijden etc. Het lijkt me een risico om dan niet te enten. Wie weet hier meer over?

de klachten zijn vooral dat ze niet minder zwaar word dan dit. ze is niet heel dik maar ik moet goed duwen om der ribben een beetje te kunnen voelen. ze krijgt nooit veel krachtvoer en wel voldoende ruwvoer en als ze gereden word word ze ook wel aan het werk gezet maar afvallen doet ze niet. ik weet dat ze niet ontzettend dik is en dat het niet van levensbeang is o.i.d. maar ik zou toch graag zien dat er iets van der vetjes af gaat. omdat dit dus zo moeilijk gaat en ik geen ervaring heb met IR vroeg ik me af of ze dit zou kunnen hebben.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:01

Ja, ik heb de mazzel dat de paarden aan huis staan en verder staan er nog 2 van een vriendin bij ons. Zij vindt het ook geen probleem als ik niet zou laten enten, sterker nog waarschijnlijk stopt zij dan ook.
Ik zal eens overleggen met de holistisch dierenarts en ook met de 'gewone' da.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:07

Wat ik bijna nog vergeet te vertellen: de nek van Indiana is een stuk soepeler. Ik snap er niet zo veel van want ze krijgt qua voeding al heel lang hetzelfde.
Misschien dat het nog de nawerking is van de medicijnen die ze heeft gekregen van de holistisch da.
Ze staat momenteel 2 uur per dag op het land.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:12

Dat kan goed hoor. Bij Fiek werkt dit nu ook allemaal no na omdat zijn pancreas weer goed functioneert, het afnemen van die harde hals gaat dan heel langzaam en echt in fases lijkt het en dat is ook goed dat het zo langzaam gaat, anders krijg je die opslag te snel in het bloed.. Fijn hoor dat het zo goed gaat! Heb je al vergelijkingsfoto's?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:20

Ik zal binnenkort weer eens even foto's maken. Het verschil zit niet in de omvang van de speknek, maar je kunt nu weer een beetje poeren in de nek, terwijl het voorheen echt heel erg hard was.

Maandag of dinsdag komen de nieuwe medicijnen per post dus dan kunnen we weer aan de gang. Het is toch een prettig gevoel dat je 'iets' kunt doen.