[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 08:41

chipieke:
vervelend, zeg en zo'n dikke manenkam is niet goed.
houd haar even een dag of wat van het gras en pas als de manenkam dun is er weer even op.

eigenlijk moeten ze nog helemaal niet op het gras.
door die koude nachten van nu zit het gras echt propvol fructaan en dat is nou net iets waar eczemers niet tegen kunnen.

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 15:40

Weet iemand of het kwaad kan om je ezemer lucerne te geven. Mijn paard is al 30 en wordt wat ieletjes, nu helemaal met die verharing kost het haar veel energie.

Nu vraag ik me af of je d'r dus goed luzerne kan geven of dat dit veel suikers bevat en niet goed is waardoor ze meer klachten krijgt?.

Als ik haar te veel hooi geef eet ze dat dus niet op. Dus vandaar dat ik dacht om luzerne bij te gaan voeren.

Mirjam

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 17:17

@ CS:

In principe is een allergie wel te genezen door middel van desensibilisatie-therapie (wat toch zeker wel een hele poos duurt). Bij mensen kan dat (in sommige gevallen) ook...
In Amerika zijn ze al bezig met onderzoeken hierna, helaas hebben ze daar alleen andere knutten dan dat wij hier hebben, dus dat middel haalt hier niets uit.
Natuurlijk blijft bij aanpassing van je voeding nog steeds de overgevoeligheid voor de steek van de knut. Echter kan je je paard wel minder interessant maken voor knutten, en misschien zelfs wel vies (immers er zijn ook mensen die noooooit door neefjes/andere steekbeesten gestoken worden, en anderen die werkelijk lek geprikt worden), waardoor de knut je paard minder of zelfs helemaal niet meer gaat prikken.

Die geweldige combinatie heb ik nog niet gevonden. Ik was wel op mijn (allereerste overigens) wedstrijd vandaag, maar daar in het zonnetje, waren toch ook veel kleine vliegebeestjes waar mijn merrie toch niet blij mee was. Ik hoopte toch wel dat die van de nachtvorst van afgelopen nacht (want ik moest krabben en om 7 uur was het nog 0 graden!) wat te lijden hadden gehad, maar helaas...

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 17:22

@Mirtje27: Lucerne is een aanvulling op hooi of kuil (mijn voorkeur gaat ten alle tijde uit naar goed (lekker ruikend ook), stengelig hooi).
Wat ik zo zie, bijvoorbeeld bij Lucerne van Hartog, dat het toch wel goed te geven is, je paard kan denk ik dan de extra eiwitten wel gebruiken, maar qua suikers blijft die in ieder geval vrij laag.

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 17:42

Wisse heeft net een uurtje op de wei gestaan, kaal gras en hij vond het echt leuk, even lekker de benen gestrekt enz :)
Hij had op zijn wang een grote kale plek, geen idee waarvan, zijn masker zat nog goed dus misschien geschuurd ofzo?? Ook een rare plek voor een beet namelijk. Net op rommelmarkt voor E30 een Pagony eczeemdeken maat 205 gekocht, ben benieuwd of die past :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 17:48

opisop_shop: had jij mijn vraag aan jou nog gelezen?

Zoran_2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 18:10

Vraagje...

Mijn paard heeft heel erge zomerexceem en ik heb sinds kort een exceem deken gekocht, maar nu krijgt hij van het masker allemaal wondjes rond zijn ogen, en blijft aan het rollen omdat het loskomende haar onder het deken jeukt. Weet iemand daar iets tegen? ik poets hem al twee keer per dag, en heb nu tijdelijk het masker af gedaan en ingesmeerd met vaseline op de wondjes bij de ogen..
Laatst bijgewerkt door Zoran_2004 op 17-04-10 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 18:15

Mijn merrie reageerde niet goed op lucerne. Kreeg er echt een hele dikke kam van.
Nu geef ik de compact gras van Hartog ernaast. Maar niet veel hoor... ze krijgt enkel per keer 3 handjes bij haar voer... op die manier eet ze wat minder gulzig

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 18:16

Ik ga morgen de gok wagen mn merrie uit haar hele deken te halen en onder alleen een halsdekentje...
Merrie is namelijk bijna uitgerekend om te bevallen en helemaal ingepakt vind ik dat niet handig.
Gelukkig is ze niet een heftige eczemer, dus moet het goed gaan bij het staartje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 18:21

Ik heb vandaag een homeopaat bij mijn eczemer gehad, ze is helemaal doorgemeten waar de eczeem precies zit , binnekort komt hij nog terug voor het hoofd (daar had ik zinkzalf opgesmeerd en dan kon die het niet meten) en dan kijken we wat er aan te doen is

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 18:24

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 18:31

luzerne kan wel volgens mij, maar kijk even goed of er melasse doorheen zit. dat is natuurlijk niet gewenst ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 20:48

Kun je daar wat meer over vertellen Yvank? Hoe gaat dat in zijn werk?

ikdoemaarwat: sorry, wel gelezen niet geantwoord: ja in de manen (schijnt). Is wel mega-vet spul dus wordt er wel goor van!
Heb het op zijn kale plek op de manenkam gesmeerd. Was er vandaag nog vetttig door dus vandaag niets gesmeerd. Morgen wel weer denk ik. Gekocht voor kleine 3 euro bij de DA-drogist.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 20:56

ja het spul ken ik nu door het topic wat erover loopt :P
moet zijn manen toch nog wassen , dus zou het kunnen helpen om zijn droge huid te helpen? gelukkig is er inmiddels wel weer voldoende haar erop....maar zo ruw en droog....

eef_juh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 21:12

paard heeft de neiging om uit verveling met zen kont tegen de muur te gaan aanleunen en zo breken bovenaan de haren van zen staart. Ik denk niet da het iets met jeuk te maken heeft want als hij de hele dag op de wei kan, dan zie ik nooit iets. Ik heb zen staart ook al in gewreven met anti jeuk zalf en dat maakte niet veel uit. zou het verstandig zijn zen staart te bandageren op stal? (aan de manen zie ik nooit iets)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 21:23

Staarten bandageren ben ikzelf niet voor. Kun je hem niet meer buitenzetten? Of misschien een grotere stal geven? Een speeltje ophangen?

Vies heeft na het wassen niet meer geschuurd, dus ik vrees dat het toch de stres of het even zonder deken staan was. Hij eet nu namelijk nog steeds dezelfde hoeveelheid kuil.
Ik ben vergeten een foto te maken, maar het ziet er echt sneu uit. Het eerste stuk bij de schoft is nog net niet kaal, maar je ziet de huid er helemaal doorheen.

eef_juh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 21:35

Annetje schreef:
Staarten bandageren ben ikzelf niet voor. Kun je hem niet meer buitenzetten? Of misschien een grotere stal geven? Een speeltje ophangen?

Vies heeft na het wassen niet meer geschuurd, dus ik vrees dat het toch de stres of het even zonder deken staan was. Hij eet nu namelijk nog steeds dezelfde hoeveelheid kuil.
Ik ben vergeten een foto te maken, maar het ziet er echt sneu uit. Het eerste stuk bij de schoft is nog net niet kaal, maar je ziet de huid er helemaal doorheen.

ja heb zojuist niet al te positieve dingen gelezen over het staart bandageren.
hij heeft een stal van 5 op 4.5 met een mini paddock er achter en zijn kleine vriend staat ook bij hem. momenteel mag hij niet zo vaak op de wei (ong 3/4u per dag) omdat er veel gras op staat. heb een stuk afgezet en daar eten ze altijd van zodra dit kort staat mogen ze er ook langer op hoor. tis echt zo een gewoonte van hem om met zen kont tegen de muur in slaap te dommelen :p (leg hem nu een deken op en dan zie je niets aan zen staart maar ja kwil in hartje zomer hem wel geen deken opleggen he)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 21:48

ellepel schreef:
chipieke:
vervelend, zeg en zo'n dikke manenkam is niet goed.
houd haar even een dag of wat van het gras en pas als de manenkam dun is er weer even op.

eigenlijk moeten ze nog helemaal niet op het gras.
door die koude nachten van nu zit het gras echt propvol fructaan en dat is nou net iets waar eczemers niet tegen kunnen.

Dat was dus ook mijn gedacht, ze hebben er toch zo'n 2u opgestaan, dus pony lief heeft zich lekker rondgegeten!!!

Voor de andere paarden is het geen probleem, die mogen gerust bijkomen :D Ik was sowieso van plan haar van de wei te houden tot deze afgevreten was, maar toch leuk om te horen dat het nog goed kan komen. Ze heeft natuurlijk wel een dag flink aan de diarree gezeten...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 09:11

Yvank_ schreef:
Ik heb vandaag een homeopaat bij mijn eczemer gehad, ze is helemaal doorgemeten waar de eczeem precies zit , binnekort komt hij nog terug voor het hoofd (daar had ik zinkzalf opgesmeerd en dan kon die het niet meten) en dan kijken we wat er aan te doen is

wat kwam daar uit?
ook maag/darm problemen zeker?
ben wel benieuwd.

appie nog geen jeuk,maar nu de wind gedraaid is en de nachten warmer worden verwacht ik dat binnenkort wel

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 09:17

Ben ook benieuwd Yvank... Mag ik vragen wie je erbij hebt gehad? Mag natuurlijk ook via pb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 09:30

ellepel schreef:
Yvank_ schreef:

wat kwam daar uit?
ook maag/darm problemen zeker?
ben wel benieuwd.

appie nog geen jeuk,maar nu de wind gedraaid is en de nachten warmer worden verwacht ik dat binnenkort wel

Nee geen zichtbare maag/darm problemen , maar echt iets in het afweersysteem wat niet goed zit waardoor ze dus extreem allergisch reageert. Wat hem ook gelijk opviel (dat was mij nog niet eens opgevallen dacht dat het van de deken kwam :o ) dat ze niet glans en heel veel huidvet heeft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 09:36

wat zei hij van die glans dan?
ap heeft in zijn wintervacht ook weinig glans.
al is dat bij hem wel enorm opgeknapt sinds ik hem afgelopen winter omega olie bij zijn voer heb gedaan.
heb je al een behandelplan gekregen of komt dat pas na het hoofdonderzoek?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 10:42

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 10:50

mirtje27 schreef:
Weet iemand of het kwaad kan om je ezemer lucerne te geven. Mijn paard is al 30 en wordt wat ieletjes, nu helemaal met die verharing kost het haar veel energie.

Nu vraag ik me af of je d'r dus goed luzerne kan geven of dat dit veel suikers bevat en niet goed is waardoor ze meer klachten krijgt?.

Als ik haar te veel hooi geef eet ze dat dus niet op. Dus vandaar dat ik dacht om luzerne bij te gaan voeren.

Mirjam

Ik heb verschillende oude paarden gehad en mijn ervaring is dat het beste voer om vermagering te verhelpen een gepofte muesli is. De vermagering zit hem nl bij hen vaak in het feit dat de darmen niet meer optimaal werken. Dat gepofte voer is lichter verteerbaar.
Verder heb ik ook bij hen zeer goede ervaringen met pro-biotica omdat dit immers de darmen helpt met opbouw van de juiste bacteriën die de vertering verbeteren.

Ik weet niet welke merken in Nederland gepofte mixen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 11:08

ellepel schreef:
wat zei hij van die glans dan?
ap heeft in zijn wintervacht ook weinig glans.
al is dat bij hem wel enorm opgeknapt sinds ik hem afgelopen winter omega olie bij zijn voer heb gedaan.
heb je al een behandelplan gekregen of komt dat pas na het hoofdonderzoek?

Dat dat ook mede oorzaak is van een niet 100 % werkend afweersysteem.
Ze krijgt straks eerst sterke druppel als een soort boots en daarna kan ze over na druppels die hij zelf kan samenstellen. En daar zou ze echt van moeten opknappen, volgens stalgenoot zijn er al verschillende paarden met ZE heel erg van opgeknapt. Dus ik ben benieuwd :)