[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nickeltje

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 09:29

Missz schreef:
Rijtechnische problemen door zomereczeem

Mijn 5-jarige merrie heeft zeer veel last van zomereczeem. Niet op de manen of staart, maar voornamelijk midden op haar buik. Een eczeemdeken van Pagony helpt bij haar erg goed op de wei en in de paddock; de open bulten en ergste jeuk worden hiermee voorkomen. Problemen ondervind ik wel tijdens het rijden; ze schudt/slaat namelijk haast onophoudelijk en driftig met haar hoofd. Ze doet dit in de winter nooit , maar sinds afgelopen zondag 20 april is het weer helemaal 'mis'. Ik ben ervan overtuigd dat de oorzaak niet rijtechnisch is, al ben ik mij ervan bewust dat ik zelf zeer goed moet opletten dat mijn reactie op haar onrustige hoofd geen andere problemen veroorzaakt. Ik rij nu weer met een Tiedemann teugel zodat de ergste 'klappen' van haar hoofd worden opgevangen en ik redelijk gecontroleerd kan rijden. Dit heeft vorig jaar redelijk geholpen, al bleef ze altijd onrustig met haar hoofd (tot begin september). Herkent iemand dit probleem en/of heeft iemand tips? Het gaat dus primair om een extreme reactie van mijn paard op vliegen / mugjes tijdens het rijden...

Al gereden met zo'n vliegenkap op en zo'n neusnetje?
Wel een heel vervelend probleem zo...

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 09:50

Ik ga de rambo sweet itch hoody in belgie bestellen voor onze pony. Ik heb ze nog even gemaild voor de juiste maat(ik kom met meten tussen de 5.3 en 5.6 uit) Weet iemand of die deken ruim valt of juist niet? Mijn paard heeft nu de pagony nog op. Als de rambo goed bevalt krijgt zij hem ook als de pagony gesneuveld is Haha!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:42

:'( :'( :'( demn! indi heeft weer jeuk hoor...

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:43

@Monique: die van mij staat overdag buiten en 's nachts op stal. De deken blijft er 24/7 op liggen. Ik haal hem er alleen af om te rijden. Heb er tot nu toe geen problemen of schuurplekken mee gehad

@ikenindi: de mijne ook, het is weer zover Ach gut

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:46

rechterachterbeen aan de binnenkant:
Afbeelding

buik, zit een dikke bult onder:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

mijn zielige meisje, even zonder buikflaf, want ik heb haar daar net ingesmeerd met zinkzalf.
Afbeelding

daarna ben ik naar de winkels gegaan. heb teatrea gel gekocht. ga haar daar maar mee in smeren. ze heeft echt duidelijk jeuk. staat te stampen en te happen in zichzelf. echt zielig!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:54

Voor degenen die paarden hebben met ongebruikelijke maten en moeilijk een passende deken kunnen vinden: in Duitsland kun je een Boett op maat laten maken. Mijn eerste hebben ze ingekort, dat is al een jaar of 7 geleden; vanwege de grote vraag doen ze dit tegenwoordig alleen bij 'extreme' gevallen, geloof ik.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:55

@ikenindi: misschien een goedie tip: hydrocortison-zalf werkt heel goed voor die rode jeukerige plekken. Als je het vandaag insmeert heeft ze morgen al veel minder last. Je kan het zonder voorschrift krijgen bij de apotheker. Wel niet vaker dan een keer per week gebruiken

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:40

ik heb er net teatreagel opgesmeerd. daar zit dode zee zout en lavendel en aloë vera in. eerst dat even kijken of t wat verzacht...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:11

de boett lag vanochtend exact zoals ik hem gister aan gedaan heb bij Edda..
oftewel perfect pas voor mijn meisje
heb wel de plaatsting vand e buikflap iets aangepast , de voorste singel 1 lus naar voor
en de achterste singel nog 1 naar achter (heb nu nog 1 lus over naar achter toe
de strook die tussen de voorbenen door zit zit ook kwa vorm heel goed Ja
ik ben heel blij dta ik toch voor de boett heb gekozen kwa pasvorm
duurzaamheid gaat zit vanzelf bewijzen dnek ik zo

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:57

ik help je hopen Knipoog

New-Forest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 17:06

Klopt het dat op plekken waar veel wind staat, daar de mugjes minder actief zijn?

Waar ik nu sta is echt midden op het platteland, tussen de molens en daar staat altijd een hele harde wind. Dus ben wel even benieuwd want mijn pony heeft nu nog steeds geen jeuk bij zijn manen en staart. Ligt dat daar aan?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 17:07

ze zeggen van wel, maar waar indi staat is ook open, maar er stond vandaag gewoon weinig wind...

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 17:28

Die van mij barst van de jeuk. Ze is ook de hele dag al heel onrustig. Wordt er bijna verdrietig van.
Ze staat indd op een vrijwel windstille plek.
Weet wel zeker dat het daar mee te maken heeft. Gister stond tot de avond veel wind en had ze nergens last van.
Ook hoor je dat paarden aan de kust bijna nergens last van hebben he, schijnt ook mee te maken hebben dat het daar vrijwel altijd waait.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 17:30

Hier staat ook weinig wind en heb de deken weer opgedaan. Tot nu toe nog geen jeuk verschijnselen. Hopelijk blijft het zo...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 17:34

Jemawi schreef:
Die van mij barst van de jeuk. Ze is ook de hele dag al heel onrustig. Wordt er bijna verdrietig van.
Ze staat indd op een vrijwel windstille plek.
Weet wel zeker dat het daar mee te maken heeft. Gister stond tot de avond veel wind en had ze nergens last van.
Ook hoor je dat paarden aan de kust bijna nergens last van hebben he, schijnt ook mee te maken hebben dat het daar vrijwel altijd waait.

volgens mij had dat meer met de zoute lucht te maken...

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 17:36

Mmm... tot nu toe nog geen schuur of jeuk klachten ontdekt bij Milka. Maar ben voor de zekerheid al wel vast begonnen met sprayen vandaag. Beter voorkomen dan genezen!

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:09

Babeth schreef:
Mmm... tot nu toe nog geen schuur of jeuk klachten ontdekt bij Milka. Maar ben voor de zekerheid al wel vast begonnen met sprayen vandaag. Beter voorkomen dan genezen!

Waar spray jij mee Lachen ?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 19:06

wind helpt altijd. Gisteravond was het hier behoorlijk windstil en het was maar goed dat ze d'r soepjurk aanhad want de hele deken was bezaaid met die kleine krengen! Ik heb het in 5 jaar nog niet zo erg gezien Boos!
Dat belooft nog wat....

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 19:11

Kinke schreef:
wind helpt altijd. Gisteravond was het hier behoorlijk windstil en het was maar goed dat ze d'r soepjurk aanhad want de hele deken was bezaaid met die kleine krengen! Ik heb het in 5 jaar nog niet zo erg gezien Boos!
Dat belooft nog wat....

Toen ik vanmiddag om een uur half 6 thuis kwam was het ook een ware plaag met die vliegjes! Mn paarden hadden de exceemdekens ook om, maar ik heb ze toch maar in de stal gezet. Dit kan zeker nog wat worden Verdrietig

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 19:12

ik ben ook bang voor een hele lange zomer Boos!

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 19:31

Simba heeft nu ook echt erge jeuk....
Arm paardje.. Afgelopen twee dagen nergens last van gehad ! Maar wel wind idd... Nu dus niet meer..
Hij bijt tussen zijn voorbenen en krapt zijn hoofdje al :'(
Vorig jaar had hij allemaal open plekken op zijn hoofd :'(

Heb sinds 10 minuten geleden het eczeemdeken van Pagony erop liggen..
Zou dat nu nog effect hebben tegen de jeuk denken jullie ???

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 20:27

Sonja_vR schreef:
heb wel de plaatsting van de buikflap iets aangepast , de voorste singel 1 lus naar voor
en de achterste singel nog 1 naar achter (heb nu nog 1 lus over naar achter toe
de strook die tussen de voorbenen door zit zit ook kwa vorm heel goed Ja
ik ben heel blij dta ik toch voor de boett heb gekozen kwa pasvorm
duurzaamheid gaat zit vanzelf bewijzen dnek ik zo

vandaag zei iemand tegen me op stal dat het leek alsof ap moest poepen maar het niet kon Clown
maar die boett heeft een lange staartflap he?

nou moet meneer iets meer moeite doen om zijn staart op te tillen dus gaat dat poepen iets moeilijker.

pffff haha Bloos Haha!

hij poept wel hoor maar hij moet wat sterkere staartspieren kweken Tong uitsteken

nu ik de buikflap iets korter heb gemaakt ligt de deken perfect!!
ik spray de deken ook in met vliegenspray.

simba: alle beetjes helpen toch?
gewoon de deken er nu echt op laten liggen, plekken goed insmeren met een jeukstillende zalf en de deken ook even insprayen met vliegenspray.

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 20:28

Die van mij heeft eigenlijk nog niet echt last. Heel soms schuurt ze heel licht denk ik aan de staart te zien, maar voor de rets gata het nu nog super Haha!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 20:34

Simba_ schreef:
Babeth schreef:

Waar spray jij mee Lachen ?

Ik gebruik Fenonolf.
Mijn haflinger heeft een zware vorm van eczeem en wil haar geen deken omdoen in de zomer.
Nu gebruik ik dit al 3 jaar en ben uiterst tevreden. Maar, er zit een aardig prijskaartje aan en je moet het wel consequent blijven sprayen. (En dat is er helaas afgelopen zomer ingeschoten bij mij, dus ze was alsnog haar manen kwijt.) Na een paar weken kun je wel overgaan op 3 a 4x per week sprayen, maar zodra de klachten weer beginnen meteen weer elke dag sprayen.
Heb tot nu toe eigenlijk alleen nog maar positieve verhalen erover gehoord. Zelf ben ik ook erg tevreden. Alleen het kost wel wat. Ik doe ongeveer een zomereczeemseizoen met 2 flacons. Als ik het consequent bij hou, heeft ze manen tot over haar schouders zonder jeuk en schuren! Haha!

New-Forest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 20:43

En mag ik vragen hoeveel je dan voor zo'n flacon betaald?