[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 20:40

ik snap sowieso wat je door maakt,heb zelf vroeger een merrie gehad met kanker dus ik weet wat je doormaakt.
gaan ze ook een biopt nemen om te kijken wat het precies is?
ohw wat een vragen komen er op je af,sorry hoor :o

dat met die zenuw klinkt inderdaad wel logisch.
als die is aangetast dan is dat inderdaad altijd en niet met komen en gaan.
geen idee,maar is vast wel wat meer info van te krijgen,geeft wel weer stof tot nadenken in elk geval :j

Anoniem

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 20:43

Biopt had geen zin, ze konden dan niet diep genoeg een hapje nemen met dat kameraatje en het zou dan vrezelijk gaan bloeden...maar dat kan nog is mij gezegd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 20:58

oke,dus eerst afwachten.
ik ga in elk geval zóóó hard voor jullie duimen dat het goed gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 21:06

Ja ik ook, hoop op wonders, nooit gedacht dat hij zo iets akeligs zou krijgen....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 21:08

ik kan me helemaal voorstellen hoe dat is, ik heb Faram nu ook al 14 jaar, en ben met hem door van alles en nog wat heengegaan. toen hij 3 jaar geleden in de kliniek stond met forse zandkoliek was ik ook echt niet te doen.

wat is dan voor nu de prognose, als de prednison aanslaat?

OK ik snap de theorie over de zenuw, ben het er ook mee eens dat het pure logica is inderdaad. bij schade is de schade er idd altijd. paarden die af en toe wel en af en toe niet HSsen zullen dus niet een dergelijke schade/ aantasting hebben.

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 21:16

Tjee Russel, heftig hoor. Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje. Het blijft tobben met mijn paard en ik vind het zo akelig om te zien. Ook ik moet een beslissing gaan nemen als het zo door blijft gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 21:22

Het is iets waar je altijd rekening mee houdt, maar altijd dekt, het gaat niet zo een vaart, mij blijft dst bespaard....had hem zo graag een oude grijsaart hier gehad....haal ik de paarden binnen, hij ziet mij en zorgt dst ze allemaal klaar staan en netjes mee komen...zo een paard krijg ik nooit meer...

Jij ook sterkte.....

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 21:26

Precies, zouden mijn woorden kunnen zijn. Gouden paard..... Zo eentje vind ik ook niet meer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 21:34

en toch kan het wel dat je weer een gouden paard vind.
ik heb vroeger een merrie gehad,dat was ook zo'n groot deel van mezelf.
toen ze overleed dacht ik ook dat ik nooit zo'n paard weer zou vinden.

appie is zo anders,maar voor mij wel weer van goud.
en ik weet dat er wel meer gouden paarden rondlopen :j
zoals diego die ik dan verzorg van mijn stalhoudster,( zie profiel!)
dat is er ook eentje,nog maar net een jaar oud,maar wat een dier <3
zit er zelfs al aan te denken om hem echt te kopen,zo geweldig vind ik hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 22:21

Ik hoop het, ik zeg altijd dit paard heeft een oude ziel, daar zit een mensje in....

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 07:33

Weet ik ellepel maar wat ik nu doormaak met mijn paard is echt slopend. En ik weet dat een paard altijd wat kan mankeren en dat je daar rekening mee moet houden. Maar headshaking... Kijk bij forse artrose of een peesblessure weet je waar je (enigzins) aan toe bent. Hier kan niemand wat zinnigs over zeggen en de meningen zijn zo verdeeld. Beetje zwart wit maar jullie begrijpen denk ik wel wat ik bedoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 15:45

Ja je weet het nooit precies en hoopt dat iets over het hoofd is gezien om toch nog te kunnen behandelen...dan moet je gaan beslissen over een dier die wellicht er het beste van maakt en toch nog wil blijven

Ik moet nu elke dag goed gaan kijken of dat andere neusgat nog open is of genoeg open is om normaal te blijven ademen....bleh...hoop ondertussen ook dat er een wonder gebeurd en dat die prednison die verdikking wegneemt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:01

Nou, dat is het dus maar net. Maar ik denk wel, dat als je zo'n band hebt met je dier als jij aangeeft, hij het je wel vertelt. ik heb dat meegemaakt met twee paardjes bij ons op stal, 34 en 35 jaar oud. die gaven kort na elkaar (de dominante beschermende heeft gewacht op haar vriendin) duidelijk aan dat het tijd was. het inslapen gebeurde bij hen beiden dan ook heel vredig.
toen de eerste ingeslapen werd was de andere erbij, samen tot het einde. het paard liet heel duidelijk alles zien, ze bleef er aandachtig bij tot het andere paardje echt weg was. toen draaide ze zich om en ging al grazend terug richting wei.

op zich vond ik dat heel mooi, beide paarden, die al meer dan 20 jaar samen waren, wisten precies hoe en wat en het was goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:04

Zo wil ik het ook doen, hij moet het zeggen en dan op de wei met de andere paarden er bij....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 20:51

zo lang als ik appie heb is dat altijd al een kneusje geweest
headshaking,eczeem,zware bronchitis,gebroken griffelbeen,schouderblessure,knieblessure.... dan weer dit en dan weer dat.
ben wel wat gewent zo onderhand :D

zo heb ik vandaag dus voor de eerste keer dit jaar een buitenrit met hem gemaakt.
zoveel ellende van alle anderen in dit topic,maar voor mij was vandaag dus toch weer topdagje.
al had ap er geen zin in,liep nog langzamer dan langzaam en wilde bij elk paardje omdraaien, we hebben een buitenrit gemakt en afgezien van 2 rotvliegen heeft hij niet geschud *\o/* *\o/*

russel....ik vind het echt zo rot voor je.
ik hoop echt dat de prednison gaat helpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 21:35

Ellepel, fijn dat je even samen weg hebt kunnen gaan, misschien volgen er nog wel meer schudvrije dagen en gaat hij het fijn vinden zo buiten, hij moet er ook aan wennen dat hij ineens meer kan...

Ja, bijzonder he, ik moet nu erg oppassen dat hij niet bevangen wordt door de prednison, waardoor ze dus met zijn3 en niet op de wei mogen, lopen dus aan de randjes met hooi en staan in de buitenbak, komen we net thuis, loopt hij voorop te jagen omdat hij mijn auto hoort, helemaal gefixeerd op mij...gelukkig dan weer de oude. We gaan ze morgen allemaal wassen en mooie foto's maken...er maar aan gaan wennen.....maar het wordt een inmens gemis, net alsof hij weet dat ik het nu weet..... ;( :(:)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 22:15

appie heeft 2 jaar geleden een kuur prednison gehad voor zijn bronchitis en ik heb hem toen echt op heel kort gras/kaal land gezet
dat ging goed, dagelijks controleerde ik zijn voeten op temp en gelukkig ging alles goed.
bijwerking van prednison is wel dat ze er erg sloom van kunnen worden.
appie stond heel vaak wat te suffen en te gapen,schachtte ook heel erg veel uit toen hahaha :+
dan weet je dus dat als je denkt van wat is hij rustig,dat dat van de prednison kan komen.

appie was vandaag sowieso wat moe.
toen ik op stal kwam stond hij met zijn weidegenootje in een ander stuk bij 2 van mijn verzorgpony's
heel leuk en ze hebben de hele tijd lopen spelen,maar in dat stuk land stond echt veel te veel gras.
appie dus meteen weer dikke nek en heb hem later ook weer op zijn eigen landje gezet.
hij was dus wat moe van het spelen en alleen vind hij niet zo gezellig als met een groepje op buitenrit.
maar als het goed blijft gaan dan komt dat ook wel weer.
en anders ga ik hem wel weer knuffelen,dat hebben we al zoveel gedaan hahaha <3 :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 22:58

Eigenlijk is het soms best slopend, paarden hebben, steeds die zorgen die je hebt,ze zijn zo zwak, je moet zo steeds opletten. Ze staan op heel kort gras en lopen dus heel de dag van voren naar achteren, dus dat scheelt, maar achter de omheining stast juist veel nieuw sappig gras wat ze alleen maar kunnen zien en ruiken en dat is best zielig, maar wat in het vat sit verzuurd niet.

Hoe lang blijft die prednison in het bloed? Ik heb een kuur voor 10 dagen.

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 08:56

MIjn paard staat nu denk ik al 2 maanden op prednison en heeft tot nu toe nergens last van (behalve dan headshaking). Ze staat daarbij gewoon in de wei. Aan het begin van de kuur werd ze erg dik, dat is nu gelukkig weer wat minder. Ik probeer haar wel een beetje in het werk te houden als dat gaat.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 08:57

prednison wil inderdaad nog weleens vochtvasthoudend werken, wat zich uit in een pafferig uiterlijk...

het kán verhoogd risico op HB geven maar hoeft niet...

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 09:06

Mij is verteld dat paarden meer gaan eten / hongerig worden van prednison en natuurlijk de verhoogde kans op hoefbevangenheid. Hongerig was mijn paard al:). En tja die hoefbevangenheid blijft een risico. Ik houd het ook goed in de gaten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 09:38

appie eet ook altijd :j
zelfs gister onderweg nog dat hij stiekum een hele dikke pol gras mee nam :')

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 09:40

Heftig Russel - veel sterkte! :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 17:51

Ja nogal, dank je.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 18:57

wat ik nog even zeggen wilde.
appie heeft nu dus een halster om met vliegenfrontriem.
en hij reageerd op die touwtjes volgens mij.
vanmorgen had hij hem natuurlijk weer af,maar toen ik hem weer om deed ging hij echt best vaak staan schudden!
leek wel heel apart.
ik laat het halster wel gewoon om,is beter voor hem vanwege die vliegen.
morgen weer eens op letten of hij dan ook weer zo reageerd.
er komt warmer weer aan,ben wel benieuwd hoe het dan met de rest van de paarden gaat
veel bomen bloeien nu( of nou ja bloeien,zie veel van de bomen af komen aan "vruchtjes"
en denk dat dat toch nog wel reactie kan geven :j