[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 17:20

Als die pillen goed aanslagen, wordt ze wel weer '' jonger ''.
Ik doe al jaren de pillen in een spuitje, trek er wat water in en doe het dan in de mond zoals een ontworming. Gaat helemaal prima en heb je geen problemen met eten dat ze eventueel niet meer willen door die medicatie.

_MG

Berichten: 2876
Geregistreerd: 31-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 18:40

Daan13 schreef:
Door blijven ademen werd deze week al een beetje lastig gemaakt op het werk.... :
(Wel een goed advies hoor maar soms ff moeilijk)

Ben inmiddels iets rustiger maar het was net even de druppel die de emmer deed overlopen.

Het is zo'n leuke lieve merrie en nu word ze zo snel "oud" in een half jaar tijd..

Morgen even een buitenritje maken om nog even samen te genieten.

De halve pillen gaan er nu redelijk in ( al ben ik de eerste halve pil al kwijt geraakt,zo klein zijn ze)

Het is wel een zinnige eter dus dat kan nog leuk worden in de toekomst :oo


Heel erg herkenbaar! Mijn pony knapte zichtbaar op door de medicatie (ik bouw op tijdens seasonal rise in herfst en begin nu langzaam weer met afbouw). Ik ben zo’n 6 maanden geleden nog van stal gewisseld en rij sindsdien weer zo’n 5 dagen per week (dressuur, springen, flinke buitenritten). Mijn ervaring is dat de beweging hem in zijn hoofd dit houdt. Vanaf april (als z’n wintervacht weg is) t/m augustus ziet hij uit als een 15-jarige i.p.v 23-jarige.

Dus blijf ademen, lees je in en houd je paard in de gaten. Jij kent hem het beste en merkt kleine veranderingen het eerst op.

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 13:01

Ik wil mij ook melden in dit topic voor advies en om te leren van jullie berichten.
Ik heb een 25 jarige KWPNer, ruin die de afgelopen jaren steeds dikker in zijn vacht komt en behoorlijk wat spierverlies heeft op rug en billen. Nu had mijn paard altijd al een gezonken rug dus in eerste instantie had ik dat niet zo gezien als een teken van PPID. En dat hoeft het natuurlijk nog steeds niet te zijn.
Vorig jaar december viel ons op dat hij veel drinkt en plast. En hij moest veel meer eten om op gewicht te blijven. Dus laten testen. De waarde zat toen in de 80, dus zeker verdacht van PPID. Op advies van de dierenarts afgelopen vrijdag weer laten testen en nu is de waarde 332 dus bewezen PPID. De dierenarts adviseert te starten met 1 pil Prascend per dag.
Nu heb ik in het weekend veel gelezen erover en ik vind die pillen toch wel spannend. Ik zou het vreselijk vinden als mijn vrolijke paard down wordt.
Vanochtend heb ik de pillen toch maar gehaald. Voor 2 weken en dan even kijken of hij veel last heeft van bijwerkingen..ik heb zelf al besloten na wat ik ook hier gelezen heb dat ik met een kwartmpilletje begin en niet gelijk met een hele. Dan over een dag of 6 naar een halve en het daar even bij houden.
Het is kiezen uit 2 kwaden voor mijn gevoel. Als ik het niet geef en hij raakt bevangen sla ik mezelf voor me kop dat ik niet begonnen ben. En als hij ernstige bijwerkingen krijgt ook.
Ik vind het heel moeilijk!

plutolover

Berichten: 11722
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 13:12

Ik herken je gevoel. Bij mij is de waarde nu op 88 dus ik ondersteun hem nu met kruiden. Over half jaar weer testen. Als dan weer verhoogd is ga ik ook ovet op de tabletten

Het kan ook zijn dat hij er niet down van wordf maar juist happy

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 13:16

plutolover schreef:
Ik herken je gevoel. Bij mij is de waarde nu op 88 dus ik ondersteun hem nu met kruiden. Over half jaar weer testen. Als dan weer verhoogd is ga ik ook ovet op de tabletten

Het kan ook zijn dat hij er niet down van wordf maar juist happy




Dat hoop ik! Want misschien is het zo geleidelijk aan gegaan dat ik sommige dingen niet eens gemerkt heb.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 16:37

Iemand ervaring met het geven van oerbalans?
Geef het nu paar weken en heb eerlijk gezegd nog nooit zo'n mooie vacht gezien.
En een super fitte pony

plutolover

Berichten: 11722
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 16:43

Ik lees nu te veel over oerbalans. Waar dat ineens vandaan komt geen idee. Want het bestaat al jaren.

Heb ook emmer gegeven maar merkte zelf geen verschil

Fijn dat jou paard er super op doet

Eliana

Berichten: 5480
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 10:25

Ik meld me hier ook maar weer.
Pony staat sinds vorig jaar op 1/8 pil. Toen waren haar waardes verhoogd.
Dinsdag is ze geprikt en nu is het 134. Dus de medicijnen worden weer opgehoogd. Ook is ze weer bevangen geraakt.
Verder veel last van spierverlies dus ik moet ook luzerne bij gaan voeren.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 16:40

Eliana schreef:
Ik meld me hier ook maar weer.
Pony staat sinds vorig jaar op 1/8 pil. Toen waren haar waardes verhoogd.
Dinsdag is ze geprikt en nu is het 134. Dus de medicijnen worden weer opgehoogd. Ook is ze weer bevangen geraakt.
Verder veel last van spierverlies dus ik moet ook luzerne bij gaan voeren.

Wat een ellendige ziekte is het toch ook, hier hetzelfde.
Ook weer bevangen en spierverlies.
En ergste is dat pijnstillers geen barst lijken te doen bij deze vorm van bevangenheid.
Ik ben nu begonnen met kruiden bij geven (duivelsklauw, wilgenbast en moerrasspirea) om nog wat extra randje eraf te halen, maar merk ook nu wel dat ook hierin de leeftijd parten begint te spelen en andere kwaaltjes dan ook meetellen als de voorhoeven even 'niet zo goed' willen :o
Hij is pas 22, niet oud, maar ook niet piep meer.
Keer houdt het op, besef ik mij dan ook weer.

Eliana

Berichten: 5480
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 16:50

Ja waardeloos is het he.
Ik geef wilgentakken bij en mijn pony krijgt buut en ascal (&maagbeschermers)
Zo maar om.luzerne bij de voerwinkel.
Ze zagen in het bloedonderzoek ook duidelijk naar voren komen dat ze veel spieren had verloren de laatste tijd.
Zo was ze in juni:
Afbeelding

Afbeelding

Erna bevangen geraakt en eigenlijk niet goed hersteld en nu weer bevangen.

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 10:24

Sinds 20 september is mijn pony (17 jaar, Welsh pony mix, 1.44m hoog) hoefbevangen. Dierenarts is geweest, heeft novacam en Acetylsalicylzuur gekregen om te geven. Tevens bloedtest afgenomen en hieruit is gekomen dat hij PPID (Cushings) heeft en sinds vorige week donderdag krijgt hij hier ook medicatie voor (1/2 pil per dag). Pijnstillers was ik aan het afbouwen zoals dierenarts had aangegeven maar vandaag was hij weer zo slecht als dag 1. Echt ik heb het lood gelijk in mijn schoenen en kan wel janken! Moest het even van mij afschrijven want voel me gelijk moedeloos. Hij is al ruim 12 jaar mijn maatje en dan ziet hij er zo slecht uit nu. De dierenarts heeft aangeraden hem vandaag weer volledig novacam te geven (450kg) en dan als dat goed gaat 4 dagen doen, dan 300kg geven en 4 dagen doen en dan nog 4 dagen 150kg en dan mag het weer stoppen. Als het weer niet goed gaat moeten er foto's worden gemaakt volgens de dierenarts. Voel me zo belabberd dus mocht iemand nog tips hebben. Vind ook dat hij veranderd is (sinds vorige week) hoe hij eruit ziet. Zijn buik is minder rond, hij eet ook minder hooi (geef wat los op de grond en in een net en het net heeft hij zeker een week al niet aangeraakt). Hij krijgt verschillende supplementen om hem beter te laten voelen maar met zo'n terugval voel je je gewoon gelijk zo oliebol om zo te zeggen..

Hem 21/09
Afbeelding

En hem gisteren (08/10)
Afbeelding

Maris
Berichten: 15938
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 10:57

Minder eten kan ook door de prascend komen ! Zeker als je gelijk met de volle dosis begonnen bent. Wat ik overigens snap als je pony/paard HB is hoor. Dan heb je geen keuze in langzaam opbouwen.
Maar door de prascend kan je pony zich zeker ook wat minder goed voelen.

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 11:49

Maris schreef:
Minder eten kan ook door de prascend komen ! Zeker als je gelijk met de volle dosis begonnen bent. Wat ik overigens snap als je pony/paard HB is hoor. Dan heb je geen keuze in langzaam opbouwen.
Maar door de prascend kan je pony zich zeker ook wat minder goed voelen.


Ja de dierenarts zei gewoon geef hem 1/2 tablet per dag en daar mag hij gewoon op blijven voor nu. Realiseerde me ook niet dat het gelijk zo'n impact kon hebben want naar mijn idee is hij een stuk minder vrolijk en eet hij minder. En nu met hoefbevangenheid weer pijnlijker ziet hij er gelijk zo zielig uit.

Heb video's van hoe hij is. Dit was dag 9 van HB dus 29/09


En vandaag dag 19

Maris
Berichten: 15938
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 11:58

Zich down voelen kan idd ook bij de prascend horen ( in de beginfase ).
:(:) van mij, want ik snap heel goed dat je je zorgen maakt en je vriendje niet zo wilt zien. Ik hoop dat de pijnstilling snel weer werkt en de prascend snel aanslaat. Sommige mensen hier in het topic zien al snel verschil door de prascend.

assebassie
Berichten: 1265
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 20:11

Lotte, het kan ook dat hij last van zijn maag/darmen heeft door de pijnstillers en daardoor weinig eet, hoe is zijn mest?
Daar kun je dan weer maagbeschermers voor geven, komt heel vaak voor.

En ik zou het hooi dan gewoon van de grond voeren, weet je trouwens hoe de waardes van het hooi zijn?

Hb is vaak een kwestie van lange adem |( , dus heel veel sterkte, hopelijk knapt hij snel op!!

Mariskatw
Berichten: 1246
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Oldenzijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 20:14

Sorry dat ik zomaar jullie topic binnen kom walsen. Ik heb bijna 3 weken geleden mijn paard moeten laten inslapen :( . We waren net gestart met PPID medicatie, maar hij ging zo hard achteruit dat het echt niet langer meer kon. Reageerde niet meer op pijnstilling, heel erg sneu.
Nu heb ik nog een bijna volle doos prascend over en de dierenarts suggereerde dat er misschien iemand is die deze van mij zou willen overnemen. Er zitten nog 54 van de 60 tabletten in de doos.
Mocht iemand belangstelling hebben hoor ik dat graag.

Dennis

Berichten: 31496
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 20:17

Ik eventueel wel, de pillen van een van de paarden waar ik op heb leren rijden :(:) .
In de kast laten staan of weg gooien is zonde.

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 20:22

assebassie schreef:
Lotte, het kan ook dat hij last van zijn maag/darmen heeft door de pijnstillers en daardoor weinig eet, hoe is zijn mest?
Daar kun je dan weer maagbeschermers voor geven, komt heel vaak voor.

En ik zou het hooi dan gewoon van de grond voeren, weet je trouwens hoe de waardes van het hooi zijn?

Hb is vaak een kwestie van lange adem |( , dus heel veel sterkte, hopelijk knapt hij snel op!!


Ja ik zag dat hij amper aan zijn hooinet zat dus heb hem nu ook een berg hooi gegeven op de grond en hij lijkt hier wel op te knabbelen. Ook in de paddock heb ik wat hooi op de grond voor hem om aan te knabbelen. Hooi is erg fijn en ruikt heerlijk maar weet de waarden hiervan niet. Wilde ik nog aanvragen maar het varieert wat voor een hooi is. Van het zomer hele zomer droog hooi gehad in van die kleine 20kg baaltjes. Op dit moment hooi in grote in plastic verpakte balen en ook hiervan is de kwaliteit verschillend. De huidige balen zijn erg mooi!

Verder staat hij op luzerne, NAF Devils relieve, NAF opkikker senior, lijnzaadolie, magnesium, Acetylsalicylzuur, psyllium en wat speciale kruiden voor paarden met PPID. Heb hem ook een vitamine booster gegeven omdat hij er zo zielig uit zag dus hopelijk voelt hij zich snel weer wat beter te been. Vanavond leek hij alweer wat opgevleurd maar dit zal tevens wel door hogere dosis pijnstillers komen (400kg gedaan vandaag).

Andere vraag - scheren jullie je paarden met Cushings in de winter? De mijne heeft al een flink wollig vachtje maar vroeg me af wat het fijnste zou zijn voor hem. Hij is makkelijk te scheren en de meeste jaren (behalve vorig jaar) is hij altijd geschoren vanwege rijden. Nu is hij sinds 2018 al niet meer bereden vanwege artritis in z'n achterbenen maar vroeg me af nu met Cushings of het een idee was hem toch weer te scheren?

assebassie
Berichten: 1265
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 20:42

Als hij er last van heeft zou je kunnen scheren, moet je wel met dekens gaan werken.

Ik heb die van mij in juni gedeeltelijk laten scheren en ik ben erg blij dat ik dat heb laten doen want ze verhaarde niet snel genoeg en had veel last van de warmte. Nu scheer ik niet voor de winter want ik gebruik zo weinig mogelijk dekens en haar vacht is nu ook niet extreem dik.

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 12:39

Ook hier vrijdag positief getest mini pony uitslag 147 beginnen met passent een kwart .

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 13:24

Ik ben dinsdag begonnen met een kwart prascend bij mijn ruin (grote KWPNer). Vanaf maandag ga ik een halve geven. Gelukkig merk ik nog niks van bijwerkingen maar ik weet ook eigenlijk niet hoe snel dat kan gaan. Ik bouw langzaam op naar een hele tablet.
Ik vind de tablet opdelen in een kwart erg lastig trouwens, lukt niet zo goed gelijkmatig

Eliana

Berichten: 5480
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 14:42

Ik gebruik een pillensnijder dan gaat het wel makkelijk

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 15:04

Ik was op dag 1 gelijk al een halve pil kwijt _O-

Wat zijn ze klein! Vind halveren al tricky zat laat staan als het nog kleiner moet.

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18090
Geregistreerd: 21-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 15:13

Kun je nagaan; ik geef 1/6 :')

Eliana

Berichten: 5480
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 15:26

Ik gaf 1/8 dus ik ben wel wat gewend, we zijn nu dan naar 1/4 dat vind ik nu dus een makkie :)