[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 15:32

ik ook niet hoor testebeest, het kost allemaal al genoeg en het gaat toch goed zo? count your blessings, zou ik denken...

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 15:49

Ninx schreef:
Dank voor je uitleg Geerke!

Hebben jullie ook een afspraak met jezelf tot hoever je gaat? Tot waar het draaglijk is voor het paard?

Voor mij is het belangrijk dat de kwaliteit van leven nog steeds goed is. Mijn merrie is 30 en heeft vergeleken met veel paarden in dit topic nog geluk gehad met symptomen en bijwerkingen. Daarentegen weet ik ook dat ze ineens een terugval kan hebben. Eigenlijk wil ik er niet aan denken dat de tijd komt dat ik afscheid moet nemen. Ik hoop (net als alle andere paardeneigenaren) dat ze tegen die tijd aangetroffen word in de wei en ze ineens weg gevallen is. Een probleem van mijn paard is dat ze veel te hard voor zichzelf is en bijna nooit aangeeft indien ze iets heeft. Het is dus aan mij om dit in te zien. Geestelijk en lichamelijk is ze dusdanig fit dat je haar geen 30 geeft, maar ook dit kan zo voorbij zijn. Recent heeft ze een paar slechte dagen gehad, waarbij de realiteit iets te dicht bij mij kwam. Gelukkig is ze nu met een tijdelijke verhoging van de Prascend weer ‘helemaal goed’.

Wat voor mij belangrijk is, is dat ze een paard waardig bestaan heeft, ze moet op de wei kunnen blijven. Rijden is voor mij overigens ondergeschikt aan mijn paard. Ik geniet ervan dat ik nog ritjes met haar kan maken, maar als dat niet meer gaat dan mag ze gewoon blijven gras maaien. Als ze niet zichzelf is, dan kruip ik er gewoonweg niet op. En ik zou er nu voor tekenen als ze bij wijze van 5 jaar nog gelukkig op de weide staat en ik nooit meer met haar kan rijden.

Wat voer betreft zal het ook steeds lastiger worden. Als ze straks nog meer extra bijgevoerd zou moeten worden en evt. ’s nachts apart moet staan dan zou ik dat wel overwegen, mits het op mijn huidige plek dan dusdanig te realiseren is dat het geen extra stress voor haar mee brengt (dat ze wel nog direct naast anderen zou kunnen staan, alles staat 24/7 buiten). Wat pijn en ‘geestelijk op’ zijn betreft is dat lastig om nu te bepalen, dat ligt eraan wat allemaal op ons pad komt. En dan welke vooruitzichten er zijn. Ze mag 30 zijn, maar in haar hoofd is ze dat nog lang niet. Eerder zou ik zelf gedacht hebben dat je bij zo’n oud paard makkelijker een beslissing zou kunnen nemen. Maar omdat ze echt nog lang niet ‘op’ is en een enorme wilskracht heeft, maakt het voor mij straks moeilijk. Ik zeg nu wel dat ik haar niet naar een kliniek zou willen brengen, maar als dat aan de orde zou moeten zijn, ze ingeslapen wordt op de weide. De stress van een kliniek zou ik haar niet aan willen doen, ze is zo gevoelig voor veranderingen. Maarja…zeg nooit nooit. Ik hoop dat deze beslissing mij nog lang bespaard blijft.

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 15:50

Sterkte en beterschap voor iedereen trouwens waarbij het nu weer minder/slecht gaat! Blijft kl*t*

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 15:51

testebeest schreef:
JP mooi gezegt en heel veel sterkte met je paard.

Ik lees nog altijd mee, met mil gaat het goed hij begint zijn wakkere adhd ik weer te worden , echt heel erg fijn. Hij krijgt nu ook weer 1 plukje kuil per dag extra erbij, aangezien hij i de winter vaak wat schraler word. Zal ik mil na 6 weken weer moeten laten prikken of zal ik dat van de lente pas weer doen? Hij doet het nu goed op die kwart pil per dag. Zou jullie mening er graag over horen :j (en ja ik kan tegen kritiek :P )

Zou zelf niet testen, blijf kijken hoe het klinisch gaat! En inderdaad, geniet van de goede momenten :)

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:19

JP heel veel sterkte !

Even een vraag tussendoor,
Moet ik hem op stal zetten? Ivm de wormkuur zodat ik kan zien wat eruit komt?
Of kan hij gewoon blijven lopen.

Aangezien de 4 dikke benen en zijn geslachtsdeel..
Maar er loopt nog een ander paard bij, dus dan word het maar gokken welk hoopje van hem is :o

En mag ik speedibeet door de seniores priores mengen?
Als het beide klaargemaakt is en dan mengen?
Aangezien dat hij de speedibeet zo niet meer eet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:30

Kan je de wei niet splitsen met prikpaaltjes? Op stal lijkt me ook niet ideaal..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:04

Dank voor de steun meiden!
Het hele medische circus weer gehad vandaag.. Hoefsmid was heel boos op me want volgens hem mag Pauli nooit meer op de wei en moet ze echt haar dagen op zand gaan slijten. Tja, in m'n hart weet ik dat ook wel maar verdorie, soms staan ze met z'n tweeën zo verlangend naar het gras te kijken dat je toch weer zwicht :( en ze er een uurtje op zet.

Ik ga 's goed nadenken hoe ik dat nu voor de dames moet gaan aanpakken want de hele dag bakhangen is ook niks. Misschien moet ik maar een verzorgster gaan zoeken die ook lol heeft in vrijheidsdressuur om ze een beetje bezig te houden. Misschien moet ik zelf ook maar weer gaan rijden alhowel ik met m'n ouwe lijf dan eerst wel een spoedcursus fitness mag gaan doen. En de nodige kilootjes moet afvallen - vind mezelf nu te zwaar.

In ieder geval zijn de voetjes nu weer bijgewerkt en nu maar afwachten hoe het verder loopt. Onze onvolprezen DA zei vanmorgen tegen me dat HIJ me wel een seintje zou geven als het echt niet meer leuk was voor Pauli. Maar hij vond het nog veel te vroeg om aan inslapen te denken - hij heeft me wel aangeraden om haar op anderhalf prascend te zetten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:10

Lifeforhorse schreef:
JP heel veel sterkte !

Even een vraag tussendoor,
Moet ik hem op stal zetten? Ivm de wormkuur zodat ik kan zien wat eruit komt?
Of kan hij gewoon blijven lopen.

Aangezien de 4 dikke benen en zijn geslachtsdeel..
Maar er loopt nog een ander paard bij, dus dan word het maar gokken welk hoopje van hem is :o

En mag ik speedibeet door de seniores priores mengen?
Als het beide klaargemaakt is en dan mengen?
Aangezien dat hij de speedibeet zo niet meer eet

Je kunt het volgens mij best mengen,kijk uit dat het niet teveel is en te nat.Paardenmaag is relatief klein.
Inderdaad,met prikpaaltjes de wei in tween doen?Als dat niet mogelijk is,alle drollen controleren :+

Nog even een vraagje wat betreft de ringworm.Hoe vaak heb je hem nu gewassen en merk je verbetering?Hebben ze een schraapsel op kweek gezet of heeft je dierenarts gewoon zonder twijfel gezien dat het om ringworm ging?
Het moet namelijk wel heel ernstig zijn wil zijn hele lijf onder de plekken zitten.Mijn fries heeft het ook eens gehad maar dat was 1 klein plekje ter grote van een 20 ct muntstuk.Behandelt en het is weggegaan en heeft zich niet verspreid verder.

JP@...had je haar op het gras?....ik heb van gras in n.l geen verstand,maar dat gaat bij Pablo finaal mis hoor.Zelfs vier sprieten :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:13

Hahaha, dat is toch helemaal goud, zo een directe hoefsmid! En als jij nou zwicht voor het gras jp, doe je dat dan met of zonder graasmasker? Want is dat dan over een tijd geen idee?

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:28

Ik heb 2 Kg seniores En 250 gram aan speedibeet,
Wat als het klaar is +- een kg is? gok ik..

Ze lopen smiddags altijd even in de weide, en savonds alleen in de paddock. alleen het andere paard word dan helemaal gestrest, en die gaat nogal graag dwars door het draad :+

Zit dan dus inderdaad niets anders op om alle mest bij langs te gaan, -O-
En anders een krukje erbij en wachten maar. :=

Over de ringworm, Ik heb hem nu 2 keer weer gewassen, ( spons en dan over het hele lichaam, )
had het idd al eerder eens behandeld een paar plekken,( met een spuit flesje) maar goed je moet hem helemaal wassen, om alles weg te krijgen, omdat het overal kan zitten, zo is het dus weer verspreid.

ja zonder twijfel dat het ringworm was, en het zijn allemaal ringen, wat je in zen vacht ziet. als hij helemaal glad was was het beter te zien, maar hij heeft weer een teddyvacht wat al wat langer weer is..

en blijkbaar heeft hij het dan inderdaad ernstig, echt hij zit helemaal onder. :n

zijn ringen die je ziet in zen vacht maar als je erover gaat zijn het allemaal korste, schilfers, grijs achtig, en overal laat haar los.. en zen hele hoofd zit ermee vol.. :(
en om dan nog maar te zwijgen over de rest van zen lichaam,
Laatst bijgewerkt door Lifeforhorse op 13-11-14 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:31

Ja, ik had haar dagelijks weer even op gras.. een uurtje, maar dat liep wel 's uit. :o
Raymond Kramer, onze HS, is een schat - zo lief en geduldig met de paarden. Hij heeft vandaag anderhalf uur aan Pauli gesleuteld en houdt er echt rekening mee dat ze pijn heeft. Maar.. hij zegt ook wel recht voor de raap als je het naar zijn mening niet goed doet dus ik kreeg echt een fiks standje!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 19:23

Jannepauli schreef:
Ja, ik had haar dagelijks weer even op gras.. een uurtje, maar dat liep wel 's uit. :o
Raymond Kramer, onze HS, is een schat - zo lief en geduldig met de paarden. Hij heeft vandaag anderhalf uur aan Pauli gesleuteld en houdt er echt rekening mee dat ze pijn heeft. Maar.. hij zegt ook wel recht voor de raap als je het naar zijn mening niet goed doet dus ik kreeg echt een fiks standje!

je kent het spreekwoord van die zachte heelmeesters? :+

Wat zo rot is van ''onze''paarden is dat het een hele tijd goed gaat,en dan in ene goed fout.
Zomaar,van de een op de andere dag.Dat heb ik tenminste met Pablo.

Begrijp ook niets van Pablo....vanochtend keek hij me ietwat wazig aan.Gisteren de pergolide verhoogt.(ik moet toch iets)Vandaag liep hij redelijk rad en veel minder krampachtig achter.Dat kan toch niet daar aan liggen?

Begrijp me goed,ik heb een hekel aan dat ge-beun-haas/natte vingerwerk wat ik doe,maar heb dus geen keus.De dierenarts heeft me trouwens wel een ''vrijbrief'' gegeven om zelf de dosering te bepalen aan de hand van mijn observeren naar het paard toe.Had het liever gewoon op papier staan,de ACTH waardes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 22:16

Maar Geerke, straf jezelf daar toch niet steeds weer zo mee joh...
En je denkt toch zeker niet dat wij bij elke verslechtering gelijk maar weer gaan testen? (ik heb daar zo wie zo het geld niet voor, maar buiten dat) Het is toch bijna bij ons allemaal, 9 van de 10x natte vingerwerk? En vooral goed kijken naar je paard en als jij iets goed kan is dat het wel, kom op hoor... :(:)

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 22:34

Ben het met OJJ eens, Je doet je best meer kan je niet doen ! :(:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 22:52

dank jullie :o ik weet dat het een paard van de dag is,maar toch moet ik hem een keer gaan missen.
Mijn eerste echte grote paard,24 jaar geleden gekregen! <3

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 22:58

Syrianda schreef:
JP +:)+

Ik ben bang dat dit blijft terug komen.
Cushing is niet te genezen.
Toch ben ik benieuwd wat ze zal zeggen. Gaat de andere bokker nog heen? Ben haar naam kwijt.

Ik wilde er idd heen, maar het zat al vol toen ik nog wat vragen stelde en lang moest wachten op een antwoord dat ik nog steeds niet heb gekregen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 23:16

Lifeforhorse schreef:
Ik heb 2 Kg seniores En 250 gram aan speedibeet,
Wat als het klaar is +- een kg is? gok ik..

Advies seniores is 3liter/kg, dus 6l à 900gram (want dat weegt water/L) = 5.4kg + sp en sb (met zeg 0.5l water) = 8.1kg, maar inhoud maag wordt meestal aangegeven in liters waarbij uitgegaan wordt dat 500 kg paard een maaginhoud van 40liter heeft (als ik mijn cijfers goed onthouden heb). Ik vermoed dat de genoemde hoeveelheid overeen komt met een liter of 15-20 qua volume. Veel dus, maar of het kan hangt van de maat van je paard af.

Voor mijn D-pony is 1 kg per voerbeurt wel de max aan sp/bietenpulp, maar anders past de neus er ook niet meer bij in de voeremmer :P

bb8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 09:36

Hallo allemaal,

Ik kom net binnen op dit topic en hoop dat jullie door jullie ervaringen mijn vragen kunnen beantwoorden. Mijn paard van 24 jaar heeft sinds kort de diagnose gekregen en zijn nu 60 dagen bezig met Prascend. De eerste paar weken geen bijwerkingen, maar nu gaat het eigenlijk heel erg slecht. Hij heeft in de zomer weer een lichte aanval hoefbevangenheid gehad, dus liep sowieso nog niet heel erg fit, maar het lopen wordt steeds erger, hoefsmid vond hem nu niet bevangen want hoeven zagen er prima uit. Iemand ervaring met Prascend en chronische HB / artrose enz.. ? Kan het door Prascend erger worden? Hij staat bijna de hele dag binnen op stal en komt alleen naar buiten voor zijn emmer voer. Hij krijgt normaal gesproken CareforLife met luzerne. Luzerne eet hij sowieso sinds paar weken niet meer, en muesli eet hij niet helemaal meer op. Hooi eet hij gelukkig nog wel.. Het hele paard is gewoon heel erg somber, alsof hij niet helemaal meer op de wereld is.. Op dit moment niet paardwaardig.. Dierenarts is gisteren geweest en gaf aan dat we nog 2 maanden zouden moeten volhouden, maar als het dan nog niet werkt dat het dan eigenlijk niet meer haalbaar is.. Nu lees ik op dit topic dat jullie de dosis ook verhogen/verlagen, daar heeft de dierenarts eigenlijk niks over gezegd en misschien is dat nog uit te proberen..

Alvast bedankt voor reacties!

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:15

bb8 schreef:
Hallo allemaal,

Ik kom net binnen op dit topic en hoop dat jullie door jullie ervaringen mijn vragen kunnen beantwoorden. Mijn paard van 24 jaar heeft sinds kort de diagnose gekregen en zijn nu 60 dagen bezig met Prascend. De eerste paar weken geen bijwerkingen, maar nu gaat het eigenlijk heel erg slecht. Hij heeft in de zomer weer een lichte aanval hoefbevangenheid gehad, dus liep sowieso nog niet heel erg fit, maar het lopen wordt steeds erger, hoefsmid vond hem nu niet bevangen want hoeven zagen er prima uit. Iemand ervaring met Prascend en chronische HB / artrose enz.. ? Kan het door Prascend erger worden? Hij staat bijna de hele dag binnen op stal en komt alleen naar buiten voor zijn emmer voer. Hij krijgt normaal gesproken CareforLife met luzerne. Luzerne eet hij sowieso sinds paar weken niet meer, en muesli eet hij niet helemaal meer op. Hooi eet hij gelukkig nog wel.. Het hele paard is gewoon heel erg somber, alsof hij niet helemaal meer op de wereld is.. Op dit moment niet paardwaardig.. Dierenarts is gisteren geweest en gaf aan dat we nog 2 maanden zouden moeten volhouden, maar als het dan nog niet werkt dat het dan eigenlijk niet meer haalbaar is.. Nu lees ik op dit topic dat jullie de dosis ook verhogen/verlagen, daar heeft de dierenarts eigenlijk niks over gezegd en misschien is dat nog uit te proberen..

Alvast bedankt voor reacties!

Klinkt als mijn 26 jarige. Wij hebben onlangs nogmaals getest en daar bleek uit dat ze nog een lichte verhoging nog had. Op basis hiervan haar pillen verhoogd.
Die verhoging krijgt ze nu 2 weken en ik krijg nu steeds meer mijn merrie terug.
Eten gaat ook beter. Weliswaar geen hooi maar luzerne met haar muesli.
Er zijn veel ervarings deskundigen hier. Dus wellicht heeft iemand anders ook nog tips.

Maar nogmaals testen lijkt mij niet verkeerd.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:32

Mijn 24 jarige shetlandpony heeft 2 weken geleden de diagnose PPID gekregen. Helaas als gevolg hiervan ook chronisch bevangen omdat wij zijn bevangenheid van de zomer gemist hebben. Hij was kreupel maar had niet de klassieke symptomen.
3 jaar geleden heb ik ook ACTH laten prikken en toen was het nog prima. Nu heeft hij een ACTH van 18. Sinds een week staat hij op prascend. De da adviseerde te beginnen met 1/2 tablet, maar omdat ik hier gelezen had dat je beter kunt opbouwen, ben ik begonnen met 1/4 tablet. De pony weegt 221kg, pas op de weegschaal geweest. Hij heeft nog geen bijwerkingen gehad. Omdat hij ook niet helemaal rad was staat hij nu ook op novacam ivm de (onbehandelde) bevangenheid van juli. Hij is vrolijk en alert en trippelt weer met me mee.
Hij is wel enorm schrikkerig en ik weet niet zo goed of dat nu komt door de pijnstillers of van Mg tekort (daar worden ze ook schrikkerig van toch?) of van het hoge cortisolgehalte. Gisteren schrok hij van een hardloper tijdens het wandelen en kwam hij bokkend voorbij. Mss ook joligheid omdat hij zich beter voelt?
Hij is moeilijk op gewicht te houden en wordt in de winter snel mager. Hij krijgt nu 3/4 care4life per dag, 2kg voordroog door stal gevoerd en 3-4kg hooi uit een net door mij extra gevoerd. DA adviseerde olie over het voer, maar dan eet hij het niet dus daar ben ik mee gestopt.
Tabletje los ik op in water en geef ik met een spuit. Verstoppen heeft geen zin want hij eet niets meer uit de hand, kleine slimmerd :D
Is er een max hoeveelheid water waar je in op mag lossen? Ik gebruik nu zo'n 3cc voor 1/4 tablet.

Ben echt superblij met dit topic! Heb al veel geleerd, maar ben nog aan het lezen :)

Edit: speedibeet zou ik graag proberen maar hij heeft maar 100gram per dag nodig en als hij het niet eet zit ik met een zak van 15 kg.
Qua voer is het geen echte shet, hij is enorm kieskeurig ook met hooi eten, beetje stof en meneer eet het niet, ook niet als het geweekt is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:15

van een mg tekort kunnen ze inderdaad erg schrikkerig worden, maar je geeft eigenlijk zelf de antwoorden al, hahaha, het kan van zo veel dingen komen; misschien was hij zelfs wel wat te tam voordat je met de prascend begon en word hij nu met de dag frisser? Of geef hem wat mg bij, dat kan geen kwaad , want het teveel plassen ze toch weer uit.
En ik weet niet of je dat al doet natuurlijk, maar is een dekentje geen idee, voor je ukkiepuk op leeftijd?
houden ze toch hun warmte wat beter bij zich, wat scheelt in energie verbruik, wat vaak voor het vermageren zorgt bij die ouwetjes in de winter...

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:20

ukkiepuk, ik gebruik ongeveer 2 ml voor een halve tablet, gaat prima. (ook niet teveel water gebruiken want dat kunnen ze dan makkelijker uit hun mond laten lopen...)

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 15:09

Tnx!

Hij lijkt nu wel weer op de pony die ik 7jaar geleden in de sport reed, dus wrs alles bij elkaar zorgt ervoor dat hij weer een beetje de oude wordt denk ik.
Dat teveel Mg uitgeplast wordt wist ik niet, mss toch een keer proberen.

Mijn ukkiepukkie is geschoren dus staat nu onder 300gr. Hij had een megavacht en stond met die warme dagen zeiknat en pompend op stal. Hij heeft de hele dag beschikking over stro en krijgt 4x per dag hooi/voordroog.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 16:11

Ja te veel Mg wordt uitgeplast maar.. als je weet dat je paard mogelijk nierproblemen heeft... dan niet extra geven.
Nierproblemen zijn door bloedonderzoek te achterhalen. Veel plassen door PPID hoeft overigens niet te betekenen dat je paard zieke nieren heeft hoor!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:07

Mijn paard plast ook veel door PPID.
Nieren laten testen en deze waren goed gelukkig.

Vraag me alleen af of ik moet verhogen als het plassen blijft.