[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 08:16

Met een shettenvacht blijft die keuze toch moeilijk. Vandaar de middenweg en doe ik de deken op het heetst van de dag af.

Sappos

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 08:26

Hier ondanks de rsih nog steeds last. Dit is dag 3 dat hij (of eigenlijk alle ponys) niet op het gras komen. Kijken of dat werkt. Verder heb ik de DA gebeld en die komt vanmiddag iets spuiten tegen de jeuk en bloed afnemen voor evt insuline resistentie. De bulten blijven ondanks het aangepast voeren/smeren/deken. Heb t mu 2 weken afgewacht maar ik zie 0 verbetering.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:05

Mijn paard heeft ontzettende plekken bij zijn ogen ondanks dat hij een vliegenmasker op heeft.. Weet iemand of de derfen cream ook bij de ogen kan smeren?

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:19

ha dat had onze fjord ook ..blijkt van masker te komen nu smeer ik er sudocreme op en doe masker meer af ..derfen heb ik zelf ook eerst geprobeerd maar werkte niet echt bij zijn ogen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:31

Even een vraag, is er ook iemand die hier butox gebruikt?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:57

Heb ik een paar jaar geleden gebruikt tegen de vliegen, weet dat het heel goed werkte.. Maar geen recente ervaringen. Er loopt wel een topic over vliegen en daar word dit middel ook besproken, staat tussen mijn posts.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 16:00

zuma1 schreef:
ha dat had onze fjord ook ..blijkt van masker te komen nu smeer ik er sudocreme op en doe masker meer af ..derfen heb ik zelf ook eerst geprobeerd maar werkte niet echt bij zijn ogen

Ok, z'n idee had ik ook al.. het lijkt idd erger te worden door het masker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 16:08

De mijne heeft kale plekken bij de ogen door het schuren, zit geen haar meer op. Ik smeerde sudocreme, hij stond zonder masker. Nu staat het met masker en sudocreme en wordt het beter. Misschien een masker aanschaffen welke niet zo dicht op de ogen zit?

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 17:01

Bedankt voor de tips! Ik heb een masker die volgens mij niet echt op de ogen zitten. Heb hem bij de sweet itch gekregen.

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 07:36

Mariekyy schreef:
Bedankt voor de tips! Ik heb een masker die volgens mij niet echt op de ogen zitten. Heb hem bij de sweet itch gekregen.

mijn masker zit natuurlijk ook niet op zijn ogen ..maar als meneer jeuk heeft schuurt hij met dit masker En daar krijgt hij de plekken van ,net zoals kale plekken achter zijn oren .Druk je masker maar eens aan het zit waarschijnlijk precies op de plekken waar het kaal is ..

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 11:07

hoi iedereen, mijn Haf schuurt zich als gek...met of zonder deken maakt allemaal niks uit.
Mijn nieuwe Rambo deken is ondertussen naar de haaien...heb de hals al ontelbare keren hersteld en nu heb ik er genoeg van.

Ik ben serieus aan't overwegen om haar cortisonen te geven in tablet vorm.

Zijn er hier nog mensen die dit besloten hebben?

Wij kennen 2 verschillende personen die hier mee gestart zijn en beide paarden lopen nu terug jeukvrij rond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 11:16

Wist niet dat dit gedaan werd .. Maar hoe zie je dat dan voor je? Levenslang cortisonen geven? Je weet dat dit enorm veel bijwerkingen heeft?

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 11:19

Cortisonen geven zou ik niet gek van zijn.

Butox heb ik hier ook gebruikt. Heb wel het idee dat hij minder schuurt. Wil voor volgend jaar
een nieuwe fles aanschaffen en op tijd beginnen.

Weet iemand hier een goede regendeken met hals maat 155/160?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 11:30

[***] schreef:
Wist niet dat dit gedaan werd .. Maar hoe zie je dat dan voor je? Levenslang cortisonen geven? Je weet dat dit enorm veel bijwerkingen heeft?

Ja, dat weet ik maar als moet kiezen tussen cortisonen en een ongelukkig paard...
Het moet niet het hele jaar door, alleen om de ergste periode te overbruggen en haar wat kwaliteit te geven.
Ik zou het dus in periodes geven en niet constant

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 11:35

Ja ok, maar als haar lever eraan gaat zal ze ook niet gelukkig worden ... En dat is dan geen kwestie van gewoon even stoppen ... Zou het toch allemaal nog eens goed bekijken en dingen over opzoeken enzo..

Hier hebben ze ook wel eens cortisonen gehad, maar dan een spuit .. De ene heeft dit gehad omdat die ergens een infectie had (huid-ding) en toen kon hij helemaal niet meer van de jeuk, en om mij tijd te geven om het een paar keer te wassen enzo is hij toen ingespoten. En recent nog voor zijn headshaking, om te kijken of dit kwam door een allergische reactie. En de andere pony heeft pas nog een spuit gehad omdat zijn oog helemaal ontstoken is (maanblindheid) en om dat wat te verlichten. Maar voor mij komt er zo'n spuit alleen als het echt erg is en het maar 1x moet .. Kan me niet indenken om hen gedurende een periode elke dag met cortisonen te belasten ..

Ik begrijp het wel hoor, als je zeker bent dat het helpt en ze het nu zo moeilijk heeft ... maar op termijn zal het echt niet veel goeds doen en misschien is er toch nog ergens iets wat helpt.. Weet niet wat je allemaal al geprobeerd hebt natuurlijk ;)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 11:55

goh, mijn lijstje is al heel lang geworden, elk jaar zie ik har toestand veregeren.
Ik heb een zure merrie gekregen die aan niks anders denkt dan schuren. Er staat geen enkele paal meer recht, poorten staan krom, elk jaar zitten we met herstellingen.
Ze staat sober zonder suikers en onbeperkt hooi, kale wei, rambo deken, ooit Cavalesse geprobeerd, smeersels, bloedtesten,....
Er is al zeer veel geld naar uitgegeven zonder resultaat...nu ben ik nog maar eens overtuigd geweest om een kruidenmengsel van 15 kruiden, 2 x daags op de jeukplekken te smeren.
Haar deken kan ze niet meer aan en ik koop geen nieuw meer, het helpt geen fluit hier:-(

heb er al alles voor over gehad, internet van voor naar achter en omgekeerd opgezocht.
Als het elk jaar blijft toenemen zie ik maar 1 uitweg meer en dat is inslapen.

Het rottige aan cortisonen is de grote kans op hoefbevangen, anders had ik dit allang geprobeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 12:03

Dacht wel zoiets ja ...
Heb je al gekeken om te verhuizen? Ik bedoel: staat ze steeds op dezelfde plaats?
Er zijn paarden die opknappen van een andere plaats, zelfs heel erge eczemers hebben er baat bij als ze op het "juiste plekje" terechtkomen .. Dan moet je misschien ook afscheid nemen van haar, maar is het niet zo drastisch als inslapen ;)

Er is hier iemand op bokt geweest die een héél erge eczemer opgevangen heeft en die bleek daar helemaal niet meer te schuren .. Misschien kan je daar eens op (terug)zoeken? Weet de naam niet meer...

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 12:06

Ik heb een vraag en denk dat dit wel een goed topic hier voor is.. Zomereczeem en insuline resistentie gaat dat samen?

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 12:51

Iana, ik heb natuurlijk al contact met je gehad via PB.

Na maanden (en voorgaande jaren) getob, staat mijn haflinger ook op een cortisonen kuur. Dagelijks een pilletje van 250mg, dat afbouwen naar 125mg. De dosis in pilvorm is natuurlijk vele malen kleiner dan een injectie. Die wilde de DA dan ook onder geen beding geven, omdat je dan een te grote piek in het lichaam krijgt met alle gevolgen van dien. Met medicatie per dag is de kans op HB dan ook kleiner, de dosis is kleiner, geen hoge piek. Tapi krijgt zelfs nog een 'lichte dosis' voor haar lichaamsgewicht en ze is daar al mee geholpen.

Ook ik heb al zoveel geld uitgegeven zonder resultaat. Zelfs tot op het punt dat mijn eigen DA het gewoon niet meer wist, maar cortisone nog steeds geen kans wou geven. Dekens hadden een levensduur van enkele dagen, mijn stal is meermaals hersteld omdat ze gewoon alles wat los of vast zit aan gort schuurt. Potten smeersel gingen er door, je wil het niet weten. Ze is van het gras afgehaald, staat erg sober. Alle voedingstips en trics voor ZE en IR die me aangeraden werken, heb ik getest. Geen vreemde bloeduitslagen, nee erger nog: perfecte bloeduitslagen. Supplementen bij gehad (ook Cavalesse), vitaminen... Maar ondertussen had ze jeuk en ook voor mij was het genoeg. Ik stond op het punt dat inslapen ter sprake kwam. Aan verplaatsen heb ik ook gedacht, maar dan moet je het alsnog tijd geven, eens de jeuk in het systeem is het er niet van dag op dag uit.

Na heel wat gesprekken, was het voor mij zo klaar als een klontje: liever kwaliteit aan het leven toevoegen dan een level vol jeuk en ellende. Tapi was ook mijn Tapi niet meer, ze was gewoon apathisch met momenten. En ik stond elke dag te janken in de stal. Op een dag was het zo erg, ik stond met iemand te praten en die leunde op haar poep. Ze zette zich gans schrap: ja toe, alsjeblieft krab mij! Mijn beest had gewoon jeuk, en niet maar een beetje.

Ik ben zelf verpleegkundige en als cortisone geven niet hoeft, dan liever niet. Maar als het de kwaliteit van het leven kan verbeteren, dan graag! Leven aan de jaren toevoegen i.p.v. jaren aan het leven.

Na vier dagen zou ik resultaat moeten zien, want het is niet één pil geven en opgelost. De vierde dag had ze voor de eerste keer niet geschuurd. Ik ben die middag gelijk een nieuwe deken gaan halen. (Ja ze stond zonder, als je op 6 weken tijd tig nieuwe dekens moet kopen dan houdt het ergens op.) We zijn nu 1,5 week verder. De deken is nog heel, op de manenkam zelfs geen rafeltje te zien en ik heb mijn paard al héél lang niet zo happy gezien. Ze is weer helemaal zichzelf. Er staat zelfs al terug haar op haar manenkam die langs één zijde gewoon kaal was...

Nee, ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan dat ik het arme dier zo lang heb laten rond lopen met jeuk als ik haar nu zie staan! Ik sta dan ook volledig achter mijn keuze en laat mensen maar denken wat ze willen over het feit dat ik mijn paard op cortisone heb gezet. Omdat ik het elke dag zag wat het met dat paard deed, en omdat ik nu dagelijks zie wat het met mijn paard doet. Ik kan haar gewoon weer zoals ze is: happy en en enthousiast i.p.v. apathisch, kranky en geïrriteerd. Hopelijk heb je wat aan mijn verhaal.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 13:20

Bedankt Vie, je moet het zelf allemaal dag in dag uit zelf zien om te weten hoe erg het is.

Het verloren geld is erg maar bijlange niet zo erg als haar te zien lijden.
Ik ben ook verpleegkundige en weet maar al te goed dat cortisone meestal voor gelijk wat, het laatst hulpmiddel is en de oorzaak niet weg nemen kan.
Ik ga het in elk geval een kans geven.

Heb de laatste tijd aan niks anders gedacht dan afscheid nemen aan haar, welke gek wil zo'n pony adopteren? Laat staan kopen?
Als ze weg gaat zal het ook binnen eigen muren zijn...we gaan nu weer hopen en een belletje doen naar mijn VA ;) eens kijken hoe hij het ziet...thanks iedereen om mee te denken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 13:33

Neen, ik begrijp het wel :j
Als je al zoveel geprobeerd hebt en je paard heeft nog steeds zoveel last dan zou ik dat ook proberen :j En zeker als je dagelijks een lagere dosis geeft is dat beter dan 1x een spuit natuurlijk...

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 17:09

[***] schreef:
Neen, ik begrijp het wel :j
Als je al zoveel geprobeerd hebt en je paard heeft nog steeds zoveel last dan zou ik dat ook proberen :j En zeker als je dagelijks een lagere dosis geeft is dat beter dan 1x een spuit natuurlijk...

Ja, zo denk ik er ook over...ik heb net de VA erover gesproken en hij raadt me aan om een hele lage dosis te geven en na 4à5 dagen te kijken of het wat doet.
Hij kent mijn Haf al jaren en gaat zeker geen risico nemen...ik hou jullie op de hoogte hoe het verder met der gaat ;)

Yana90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 17:43

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 17:48

Mss eerst wel, maar je wast het er na een aantal keren wassen wel uit/af. De gewone is nu in de opruiming bij een aantal zaken. Voor dat prijsverschil zou ik de gewone kiezen. Ik heb er twee en ben dik tevreden.
Ik heb wel de uitrijdeken van Rambo met Vamoose, de vliegen zitten er gewoon op.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 19:04

Hallo allemaal,

Viavia ben ik terecht gekomen bij een lotion genaamd 'flesje blauw'.
Dit spul wordt geïmporteerd door een Nederlander vanuit Frankrijk (hij woont zelf ook in Frankrijk). Dit spul werkt echt super voor mijn pony met zomerexceem alleen kan ik met hem geen contact meer krijgen omdat spul te bestellen. Is iemand bekend met deze lotion? Hopelijk kan ik het ergens anders bestellen in Frankrijk dan bij hem.
De nederlandse site is www.flesjeblauw.nl

De ingrediënten worden niet genoemd maar het spul werkt wel echt dus ik zou graag meer van deze lotion bestellen.