[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maaik

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 11:08

Hoezo ‘een nieuwe test’? Waar loop je tegenaan dan?

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 18:17

Maaik schreef:
Hoezo ‘een nieuwe test’? Waar loop je tegenaan dan?

Dat stomen in een haygain tot 90 graden niet voldoende is voor dit paardje. Ik had eerst gedacht, misschien als ik gestoomd hooi los geeft, want afdoden van schimmels en mijten is prima maar dan zijn ze nog niet weg. In een hooinet met kleine mazen, kost het toch moeite om het hooi eruit te krijgen en komt er misschien toch nog te veel stof uit het gestoomde hooi. Dus eerste test was gestoomd hooi los uit een bak. Dat was duidelijk niet de oplossing.

Nu dus eerst goed los gemaakt, dan door en door nat gemaakt, dan de stomer in, dan nog een klets water er overheen en dan los in een bak. Vanochtend wel wat slijm (maar kan nog van eerder zijn en er nu pas uit komen) maar geen kuchen. Vannacht zelfde ritueel.

Heb nu nog de mogelijkheid om hem volledig op gras te houden om hem te doen herstellen voor ik iets anders probeer om te kijken of dit werk.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 19:39

Dus als ik het goed begrijp Sunny, probeer je dit voor als het gras op is? Ben heel benieuwd, ik ben ook steeds aan t zoeken naar de trigger, en dan nog hoe die te elimineren. Zoektocht dit. Laat je weten of dit werkt?

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 20:34

Aha. En rond 100 graden dan? Heb je dat ook geprobeerd? Ik heb ook de haygain en bij mij zit ie op warme dagen over de 100 en op koudere dagen tegen de 100 graden. Ik stoom een uur en een kwartier.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 21:49

Haygain adviseert zelf minstens 80 graden... ik stoom ook ongeveer 75 minuten. Dan is ie 90 graden, zet hem dan uit en laat hem nog een uur dicht.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 08:05

Oké. Ik haal het er direct uit zodat ‘ie sneller afkoelt. Als het zo langzaam afkoelt ben ik juist huiverig voor bacterie groei.
Mijn pony reageerde averechts op een zelfmaak stomer. Die werd rond de 85 graden en was dus voor hem niet voldoende. Toen over gegaan op Haygain en toen knapte die ontzettend op, maar stoom dus wel rond de 100 graden en haal het er direct uit.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 12:30

oke zo ver mijn kennis reikt, kan er boven de 60 graden sowieso geen nieuwe bacterie groei plaatsvinden. Ben ook met een zelfbouw begonnen, maar nu de grootste haygain. Werkt wel veel fijner. Ik lig er weer even uit, gisternacht ging het goed maar vannacht weer minder, hoorde hem al hoesten toen ik aankwam :(

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 07:12

Curby blijkt een afgeplatte luchtpijp te hebben, zijn hier mensen met ervaring daarmee?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 15:42

Ik heb eventueel nog 86 zakjes ecuimucin ter overname en 2 flixotide 125mcg.
Ze staan ook op facebook evt in de hoestende paarden groep.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 10:45

Ik ben benieuwd hoe jullie het doen met jullie copd paarden en de regen.

Ik twijfel namelijk ontzettend om er toch al een regendeken op te gaan doen. Ze staat flink in haar wintervacht en bij een staprondje is ze drijfnat van het zweet (ook omdat die ouwe gek zich vreselijk druk kan maken) en als die op gaat blijft de deken in de nacht op stal ook op en ik twijfel of dat niet te warm gaat zijn met en dikke vacht en copd. Haar boeg is trouwens geschoren om deze reden. Ook is ze nog altijd goed wulps te noemen.

Waarom ik twijfel terwijl ik het de voorgaande jaren bij haar nooit heb hoeven doen, is eigenlijk meer dat ik dan bang ben dat zij een koutje makkelijker kan vatten zonder deken in de regen met haar copd. Wellicht vermenselijk ik het nu te veel, maar ik vergelijk het vooral met mijn eigen copd.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 10:47

Van kou wordt je niet ziek, een mens niet en een paard ook niet.

Wel kies ik er voor volledig te scheren want dat dikke haar is wel een belemmering in werk en daarmee voor de longen bij mijn paard.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 12:12

Hier had onze astmapatient laatst met zijn dikkere vacht en die temperaturen last en was niet fit. Inmiddels is het kouder en heb ik een jachtpatroon geschoren en voelt hij zich een stuk beter. Hij staat wel met een deken uiteraard, want hij loopt 24/7 buiten. Heeft nu 150g met halve hals op.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 20:23

hier merk ik dat mijn knollie met flinke stof allergie ook last heeft van een dikke vacht.
daarom al enige tijd geleden geschoren ( hals en dan buik rug niet)
dit is misschien kwa tempratuur niet handig maar hij heeft wel baad bij

ikbencarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 12:42

Helaas hier weer een dip. Er is niks veranderd. Misschien toch net een slechter baaltje hooi?
Wanhopig word ik ervan.

Iemand nog meer informatie over de Alpha 23EQ of iemand die er al ervaring mee heeft?

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 00:30

ikbencarmen schreef:
Helaas hier weer een dip. Er is niks veranderd. Misschien toch net een slechter baaltje hooi?
Wanhopig word ik ervan.

Iemand nog meer informatie over de Alpha 23EQ of iemand die er al ervaring mee heeft?

Hooi stomen? Bij mij werkte dat niet voldoende - heel gevoelig voor stof, heb nu speciale voordroog - 20 kg pakjes uit Belgie, so far so good. Hij staat nu 40 % op hooi, 60 % op gras. Na elke terugval met testen met hooi, weken, stomen, wel / niet hooinet hooizak etc. nu losse voordroog in bak (in net kreeg hij ook terugval) - bij mij knapt ie op als ik hem 5 dagen op alleen gras zet. En dan kan ik weer iets nieuws testen.

Nu dus losse voordroog Hippo Fourrage in bak, nog geen medicatie of vernevelen nodig.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 05:17

Hier gaat het ook af en aan. In de stromende regen gaat het veel beter, dan met droog weer en hoge luchtvochtigheid.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 08:27

Ik heb van mijn arts 'geleerd' er zijn talloze triggers en het doel is om die allemaal laag genoeg te krijgen, weg is een illusie. Ik heb echt giga veel aangepakt. Bijna 3 jaar bezig. Maar nu sinds april ging het ineens 'goed', geen medicatie en niet vernevelen sinds dien. Overgang terug naar gestoomd hooi en direct foute boel. Dat is dus nu de trigger waar hij het heftigst op reageert. Wel blij dat ik dit nu weet. Al een paar maanden aan het experimenteren. Zodra hij terug viel, weer 5 dagen zonder iets van hooi - volledig gras en dan knapte hij weer op. Maar probleem is meestal dat het dus niet alleen hooi is, maar bij jou dus ook droog weer of misschien de stal, of het paard ernaast wat wordt geborsteld terwijl jouw paard er naast staat... Ik borstel alleen buiten tegen de wind in bijv. Ik blaas de stal schoon (met matten) als hij een aantal uur er niet in hoeft - en op de weide staat. Ik ruim echter eerst het voordroog hooi op zodat ik dat weer niet stoffig maakt. Bij alles wat ik doe, denk ik stofvrij... oeps. Nu mijn huis nog ... want de stallen krijgen meer aandacht dan het huis -O-

ikbencarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 11:54

Zoals ik het begrijp is het stomen van hooi ook niet altijd ideaal? Voordroog gaat hier echt geen optie zijn ivm 24/7 buiten in een kudde

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 18:52

Ik begrijp van mijn dierenarts dan in veel gevallen goed stomen met een degelijke stomer (bij voorkeur een haygain) meestal voldoende is. Bij mij dus niet... en ja bij mij staan ze ook in de kudde 24/7 buiten maar 'snachts staat er nu eentje dus apart op voordroog -de rest op gewoon hooi. Overdag staan ze nog op de weide en dat kan samen. Ik wil dit ook niet maar 2x daags vernevelen en een godsvermogen aan medicatie etc. is ook niet houdbaar, zeker als de medicatie nauwelijks aanslaat en je dus eigenlijk je paard langzaam ziet afsterven. Ik heb de grootste haygain omdat ik de kudde bij elkaar wilde houden en ze dus allemaal op goed gestoomd hooi wilde. Goed idee als het werkt, maar ... het werkte dus niet voor meneertje astma. En dan moet je creatief blijven denken en 'is geen optie' wordt uiteindelijk wel een optie als dat het astma probleem oplost.... Fingers crossed want... hij staat nu 50% op voordroog en nog 50% op gras maar dat ga ik niet heel lang meer volhouden. Hopelijk valt hij dan niet terug.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 16:06

Hoi allemaal,

Ik heb helaas ook te maken met een paard met een luchtwegprobleem. In 1e instantie leek de flexineb en zaagsel voldoende te zijn, maar sinds oktober is het weer fout. 24/7 buiten is helaas geen optie meer sinds de wolf elke nacht in de omgeving slachtoffers maakt en ik ook 2 shetlanders heb. Ik heb inmiddels al van alles geprobeerd, zijn longen en luchtpijp zijn schoon maar hij blijft hoesten. We staan op de wachtlijst voor laarakkers, maar ik neig er naar om alvast het hooi te gaan stomen. Dit omdat ik merk dat elke keer als er hooi in de buurt is hij al begint te kuchen.....
Ik zag dat aardig wat mensen hier een haygain gebruiken. Ik neig er naar om er zelf ook 1 aan te schaffen ook al sta ik nog op de wachtlijst bij laarakkers. Hebben mensen hier allemaal een haygain, of ook 1 van hooistomer.nl of een nuveq?

Over de haygain, ik las in de handleiding van de Haygain dat de stoomgenerator binnen moet staan. Hoe doen jullie dat? Mijn intentie was om hem in de carport te zetten, maar ik gok dat dit dus niet mogelijk is. De binnenplaats van onze stal is niet super groot....
En welke grootte hebben jullie? Ik heb 1 paard met luchtwegproblemen, maar ze staan met zijn 2-en in 1 stalgebouw. Ik twijfel of die andere ook gestoomd hooi moet krijgen omdat hij naast de andere staat. Hebben jullie hier ervaring mee? Ik ben een beetje zoekende wat handig is.... Kleine is interessant vanwege de prijs, maar ik gok dat ik dan wel veel aan het stomen blijf...

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 16:43

Stoomgenerator kan gewoon onder een afdak hoor, zolang je stopcontact daar ook maar voor geschikt is. Ik heb een grote haygain omdat ik voor 3 D-ponies stoomde. Ik ben begonnen met een zelfmaaksel, kliko met een behangstomer van Black-en-dekker. Daarna over op een haygain omdat mijn arts dat toch adviseerde. In de meeste gevallen is gestoomd hooi de oplossing voor paarden met hoestproblemen - als de rest van de omgeving tenminste ook stofarm is. Er zijn uitzonderingen, laat ik die nu net hebben, ik geloofde daarom niet dat zijn terugval lag aan de overgang van gras naar gestoomd hooi, maar het was toch elk najaar wel erg toevallig dat hij dan echt terug viel.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 20:37

Hoi allen!

Allereerst: nee ik geef niet “zomaar” een supplement. Mijn paard is in behandeling bij DA geweest en die raadde voor hem aan om in ‘onderhoud’ een luchtweg supplement te geven. Hierbij werd aangegeven “niet alles werkt voor alle paarden even goed, dus kijk of je wat vindt dat bij jullie past”
Oke, gaan we doen.

De situatie is als volgt; 25 jarig paard, staat nog voor 75% in “training” aka: wordt genoeg mee gedaan, is verder prima fit! Hoest sporadisch bij inspanning, niet altijd, nooit meer 2x per training. Klachten zijn iets meer in de winter dan in de zomer.

Nou ik heb dus een periode de luchtweg vitaal siroop van vitalstyle geprobeerd. Verder hebben we ook de fenegriek van grand national geprobeerd.

Volgens mij heb ik heel vroeger wel dropsiroop van subli gegeven maar geloof dat dat niet meer bestaat. Dat hielp toen meestal wel.

Enfin; als mensen tips hebben voor een bepaald supplement hoor ik t graag.

Natuurlijk hoor ik ook graag tips over ‘misschien kun je dit onderzoeken’ etc. Nou heeft er dus al eens een DA naar gekeken en die gaf dit advies, maar we hebben geen uitgebreid onderzoek gedaan. Hierbij speelt zijn leeftijd natuurlijk ook een rol, hij heeft nu eenmaal de niets moet alles mag leeftijd.

Thanks!

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 20:48

Ik heb een beetje hetzelfde verhaal met mijn 24-jarige. Dierenarts raadde equiresp siroop aan, toen hij de kruidenmix niet lustte. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel nog niet geprobeerd heb. Bij mijn pony gaat het heel op en af qua klachten. Hij heeft ook niet meer dan een opstart-hoestje.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 22:45

Oja ik zie t inderdaad online. Is een soort van kuur wat je doet. Ik noteer m iig.
Ik sprak ook iemand die IJslands mos aanraadde, ben daar ook wel benieuwd naar.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 10:31

Heb je een idee wat de trigger is? Bij mij is na 2,5 jaar en heel veel aanpassingen toch hooi een grote trigger - ondanks dat al het hooi goed werd gestoomd. Hij staat nu op speciale voordroog die ik ook nog los maak en los geef en met de plantenspuit bewerk - als ik het in een net doe, valt ie al weer terug. Zodra hij volledig op gras kan, gaat het beter en hou ik hem zo lang mogelijk op gras (nu nog ongeveer 50% gras)