[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:25

Flosje446 schreef:
karev schreef:
2 jaar geleden drainage compositum gebruikt, hielp ook niets. Gewicht kan iets minder, maar niet vreselijk te dik, mest is goed.

Vorig jaar schuurde ze zelfs in nov/december nog.

Wat voer je? Als je paard in november/december nog steeds schuurde dan kan het zijn dat er met de voeding iets misgaat. Dit kan het krachtvoer zijn, maar ook het ruwvoer. Sen bleef ook maar jeuk houden en dat kwam door het krachtvoer. Vaak is het wel een teken dat als je paard zo lang na het seizoen door blijft schuren er iets anders aan de hand is.

Ben overgestapt van pavo naar subli ponybrok, om die reden. Ons hooi is arm bemest.
De Da is er ook bij geweest vorig jaar, kon geen beestjes oid vinden.

Deau

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:47

Vanmiddag heb ik voor Klaartje nieuw voer gehaald. Equifyt Red Horse als brok en de Equi Herbs als beloningsbrokjes. Het voer ziet er echt heel goed uit. Mooi droog, het is zeker geen plakkerige muesli. Hopelijk gaat ze het hier goed op doen. Ik moet alleen even kijken hoeveel kilo ik hiervan ga geven en of ik dan toch nog vitamine's bij moet gaan voeren.

Gister bij de paardendrogist een nieuwe fles Derfen en Puur Culico. Dus voorloppig weer genoeg gekocht voor de rot eczeem!

De deken van Klaartje molde haar hele manenkam aangezien de deken niet te strak om de hals zat. Van haar mooie fjordenboog is na een kleine week dan ook niet meer heel. De manen zijn nu al afgebroken. Dus vanmiddag de hals van een oude Harrys Horse deken er aan gezet. Deze zit een stuk losser!
Afbeelding
Afbeelding

Hopelijk blijft de hals goed vast zitten, hij zit nog maar aan 2 klippen vast.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:54

Steffie89: Heeft je Fjord geen jeuk in de manen? Deze hals zit wel heel erg ruim, daar vliegen de beestjes zo bij in. Bij jeuk aan de manen lijkt mij dat niet de bedoeling?

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 17:11

Ze schuurt haar manen wel, alleen het gedeelte -10 cm- bij haar oren niet :n
Zo zit de deken van voren, het ziet er op de foto erger uit aangezien in het terug had geslagen.
Mocht ze toch blijven schuren dan gaat the sweet itch hoody op of het halsstuk van de protector
Afbeelding
Ja mijn pony staat op een maanlandschap als wei O:) :roll:

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 17:31

karev, ik weet echt zeker dat er meer aan de hand is.
Kun je misschien specifieker zijn in je antwoorden?
Je voert subli ponybrok, maar hoeveel?
Drainage heb je geprobeerd, maar hoe lang?
Hoeveel ruwvoer krijgt het paard, en hoe zit het met de weidegang?
Wat krijgt het paard aan beweging?
En heb je een foto van hoe de manenkam en staart nu zijn?
Blijft het alleen bij manen en staart of wordt er ook meer geschuurd?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 17:37

karev, ik weet echt zeker dat er meer aan de hand is.
Kun je misschien specifieker zijn in je antwoorden?
Je voert subli ponybrok, maar hoeveel? nu een halve kg daags, puur voor de extra vitamines

Drainage heb je geprobeerd, maar hoe lang?2 flesjes opgebruikt, zoals het moest, geen resultaat

Hoeveel ruwvoer krijgt het paard, en hoe zit het met de weidegang? Nu 24-7 weidegang op een gepacht stuk, waar we geen zeggenschap hebben over kunstmest e.d HELAAS. Anders in de winter 3x daags een hooinet vol hooi,waarvan ze hem 2x daags deelt met epony.
Wat krijgt het paard aan beweging? Dagelijks tot minimaal 5xper week een dik uur buitenrijden, waarvan zeker 45 minuten actief rijden, de rest op adem stappen

En heb je een foto van hoe de manenkam en staart nu zijn?Ga is zo maken,haha

Blijft het alleen bij manen en staart of wordt er ook meer geschuurd? Puur manen en staart. Niet de buik, hoofd of billen.

Ik twijffel zelf ook enorm of het dus ZE is, dat had ik vorig jaar dus ook. Maar wat is het dan wel.. Ze schuurde tot diep in de winter, na verandering van voer, van pavo naar subli, ging het over. Maar nu het weer warmer is, en de vliegjes er ook zijn, schuurt ze weer. Maar ze staat nu ook weer op gras, dat zou ook een boosdoener kunnen zijn.
Alleen ze staan in de winter dus op zand,was afgelopen winter vanaf eind nov denk ik dat er niks meer was. Enzomers op de wei

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 17:42

Als het over ging na verandering van voer, merk je dus al dat het probleem van binnenuit komt.
Heb je weleens gedacht over een graasmasker? (omdat ik niet weet of je nu over een zandstuk beschikt).
En anders eens een week op het zand gooien, kijken of je daarin verschil merkt.

Voor zover ik het lees, heb je het aardig goed gedaan.
Dus dan zou ze erg op het gras kunnen reageren.

Heb je weleens bloed laten trekken bij d'r??

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 18:15

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar Bregh schuurt nog steeds niet! Afgelopen zondag de laatste druppels Drainage gegeven van de kleine kuur, dus nu is het afwachten... Gezien ik de afgelopen dagen ziek was, heeft ze haar deken niet afgehad (hoewel ze wel op één of andere manier haar buikflap eraf had gekregen volgens de phster, mysterie all over, want hóe heeft ze dát gedaan...) dus vandaag flink gerost, maar nergens een gebroken haartje oid. *\o/*

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 18:15

denk dat het wel goed komt dan deze zomer, maar dat zeggen we niet hardop ;)

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 18:45

Karav, het beste zou zijn om een keer bloed te laten trekken. Dan kan je precies zien wel micro voedingsstoffen je fjord allemaal te kort komt. Aan de hand daarvan kan je vitamines bij gaan voeren. Daarnaast zou je het paard heel sober moeten zetten. Van het gras af, droog hooi bij voeren en een goede zuivere brok met vitamines extra. Veel paarden reageren op eiwit, zetmeel en suikers, doordat dit teveel wordt gevoerd raakt de stofwisseling van slag met schuren tot gevolg.

Mijn fjord reageert ook sterk op eiwit, zetmeel en suikers. Ze staat nu op een schraal weiland met amper gras, krijgt 's morgens een halve kilo droge bietenpulp met zemelen met daarbij vitamines van NAF, brandnetels voor de ontgifting en momenteel een kuurtje zeewier. Naast de pulp krijgt ze een plak hooi. 's Avonds krijgt ze (vanaf vanavond :+ ) Red Horse van equifyt met een plak hooi.
Over een tijdje krijgt ze er weer een strook gras bij zodat ze wel wat te knabbelen heeft.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 19:04

opisop_shop schreef:

Neeee absoluut niet! :D Waar ik ook heel erg blij om ben, is dat haar manenkam ondanks meer hooi en geen training (mijn schuld, ik was ziek) niet verder verdikt of verhard is. Nu heeft het hier lekker geregend, en er wordt nog meer verwacht dus ik blijf het als een havik in de gaten houden uiteraard.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 21:11

weet je wat het lastige is aan de situatie, de paarden staan bij mijn ouders, en we huren een wei van de overburen. ze staan met 2 paarden. Zou betekenen dat als i karev op het zand ga zetten, ze apart staan. Dan gaan ze de hele dag ijsberen langs de draad, omdat ze bij elkaar willen zijn.

Bloed trekken nog niet gedaan, maar dat ga ik wel doen.
Het schuren is ook niet direct op de kan, maar net aan de haargrens eronder zegmaar

Even wat foto´s
coupe ravage, mede dankzij vriendjespaard
Afbeelding
http://i153.photobucket.com/albums/s228 ... G_2129.jpg
staart
http://i153.photobucket.com/albums/s228 ... G_2123.jpg
hele peerd
Afbeelding
hoofd zonder vlekken
http://i153.photobucket.com/albums/s228 ... G_2130.jpg

paard na een sop en knipbeurt, manen gewassen met teatree
Afbeelding
http://i153.photobucket.com/albums/s228 ... G_2137.jpg
http://i153.photobucket.com/albums/s228 ... G_2138.jpg
http://i153.photobucket.com/albums/s228 ... G_2140.jpg
http://i153.photobucket.com/albums/s228 ... G_2143.jpg

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 21:24

Wat ik opvallend vind is de 1 na laatste foto, van de zijkant genomen.
Als je dan bij de staartaanzet kijkt, zie je een verdikking.
Dit soort verdikkingen zie je vaak bij paarden met IR.

Beide paarden kun je dan toch op zand zetten, of is dat gen mogelijkheid?

Het schuren zelf vind ik niet echt denderend, als ik eerlijk mag zijn, die van mij was jaren geleden helemaal kaal, met dikke ribbels en huid tot bloedens toe open.
Ik verwachtte een paard te zien die amper nog manen en staart heeft (zoals je overkwam), maar vind het behoorlijk meevallen.

Als je bloed gaat laten testen, zou ik ook even vragen over IR.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 21:27

Dat komt omdat ze 24/7 in de wei staat, en nergens aan kan schuren, asl ik haar nu de nachten op stal zet, schuurt ze de hele kam open,net onder de haaraanzet, deaar was de nek helemaal kaal, en de staartwortel weg. maar blijkbaar is de jeuk niet erg genoeg om er voor op de grond te gaan zitten,om te schuren. geen idee. Ik blijf het gewoon apart vinden. Ik denk ook niet dat het ZE is,

En wat is IR?Insluine resistentie?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 21:52

insuline resistentie ja.
Kijk maar eens naar d'r bips, die bult, dat schijnt ook bij IR paarden voor te komen.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:00

Ik vind dit inderdaad ook echt meevallen! Dit is licht schuren en geen echt zomereczeem. Ze heeft ook geen harde manenkam met dikke ribbels. Het lijkt inderdaad meer op insuline resistentie. Ik vind dat samen hangen met zomereczeem, hoefbehangenheid en IR. Allemaal mede veroorzaakt door te rijke voeding voor een sober paard.

Kan je niet door middel van strookbegrazing gaan werken? Dan zet je nu een stuk ter grote van een paddock af. Kaal laten eten en dan iedere week een strook bijvoeren. Zo kan ze wel op het gras blijven lopen, hoef je niet veel hooi te voeren en kan ze als bezigheidstherapie gewoon lekker blijven knabbelen.

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=1280309
Centraal topic over IR

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:23

@Karev: Als je naar de vacht bij de hals kijkt (waar de vacht overgaat in de manen) dan zie je vanaf de oren ineens halverwege de hals een verhoging komen (manen beginnen pas hoger). Is daar de manenkam ook breder?
Senna heeft hetzelfde en op dat stuk is haar manenkam een stuk breder. Op die plek heeft ze ook altijd jeuk.

Bij Sen heb ik het een beetje opgegeven om daar nog iets van te maken. Ze is helaas niet van mij en als de eigenaar bepaalde dingen niet wilt dan houd het op. Kom ik net op stal en ga ik in het land bij Sen kijken. Til ik even de staartflap van de deken op en hup meteen staart omhoog. Daar had ze weer flink wat jeuk aan.
Laatst bijgewerkt door Meert op 10-05-11 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:36

fjord is overigens ook wel heul dik zeg! Ook maar even flink af laten vallen en flink terugschroeven in voer... zal ook al wel wat schelen!!

Annick_Gella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:45

Hoi, ik kom hier ook even binnenwandelen. Ik heb een Fjordje van 6 jaar, die ook ZE heeft, of allesinds toch jeuk. Ik heb haar ondertussen 2 jaar, en de eerste 2 zomers waren nog redelijk goed te doen. Ze schuurde wel, en haar manen stonden kort, maar ze schuurde nergens open, en was ook niet gefrustreerd. Ik smeerde met MCQ, maar helemaal stoppen met schuren deed ze niet.

Ik dacht dit jaar verlichting te bezorgen door een rambo sweet itch te kopen, maar ik weet ondertussen niet meer of dit een goede zet was. Dit deken ligt op sinds 1 april. Ze schuurde niet, maar haar kam was wel sinds die periode gezwollen. De ene dag al wat meer dan de andere, en na het rijden is hij altijd minder gezwollen dan voor het rijden (al vraag ik me af hoe dit kan?).

Maar sinds donderdag zit ik met mijn handen in het haar.Ze schuurt met het minste haar neus ergens tegen, haar oren liggen vooral langs binnen open, en om de vijf minuten bijt ze in haar eigen kroonranden, tot bloedens toe! Haar oren en voeten voelde heel warm aan. Zelf is ze gepikeerd, en haar oren zijn echt een no-go-zone...
Ik heb haar voeten en oren donderdag gedept/gewassen met isobetadineshampoo op aanraden van DA. Zaterdag leek het beter, zondag ook, maar maandag was het 3 keer zo erg!
Terug naar DA gebeld, die ging me er normaal gezien vandaag proberen tussen te nemen, maar door een noodgeval is dit niet gelukt, ze komt morgen om 17u. Tot dan moest ik blijven wassen met isobetadineshampoo, en zinkzalf op haar oren smeren.
Wonderwel is er onder het deken geen enkel haartje dat verkeerd ligt! Daar schuurt ze niks, en geeft ze ook geen aanzet als ze zonder deken staat.

Morgen wordt er sowieso bloed getrokken om te testen op allergieën. Hopelijk komt daar iets uit. Paardje ziet echt af, ik vermoed dat als DA morgen cortisonespuit voorstelt, ik er op in ga. Gella heeft echt pijn momenteel.
Als dit echt ZE is, en het deken ervoor zorgt dat het verplaatst naar andere lichaamsdelen, vraag ik me af of het nuttig is het deken op te leggen. Als ze aan haar manen schuurde was ze er zelf niet slecht van, zag ze er alleen niet uit...

Iemand tips voor ons? Ik denk vooral dat we meer & meer naar de binnenkant moeten gaan kijken bij Gella om te behandelen.
Qua eten krijgt zij 2maal daags een klein schepje geweekte Equiherbs pro-alpin light, met 2 handjes spelt onder. Daar wordt zeewier of appelazijn onder gedaan. 'sMorgen krijgt ze hooi, tegen elf uur gaat ze buiten op een korte weide, tegen 17u komt ze binnen. Tegen 20u krijgen ze dan nog een portie hooi (droog hooi, geen voordroog).

Ik weet het ff niet meer, maar m'n hartje breekt als ik m'n knollie zo zie dansen en gek worden van de jeuk...

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:46

Hier gaat het nu eigenlijk best aardig. Geen deken op op het moment maar gaat goed :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:50

Klinkt een beetje als mijn pony, al liep die op vet koeiengras en schuurde onderkant van de hals geheel kapot. Hals was ook zo heet en met deken beet hij ook zijn benen kapot. Die is toen geheel van het gras af gegaan en op hooi + mineralenbrokje gezet (pavo vital) binnen een week was alle jeuk weg en had ik geen dekens of smeersels meer nodig.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:53

Veer heeft vandaag zonder soepjurkje gestaan ivm regen, savonds op stal ook ff bloot en ipv schuren stond ze te dutten....voor de zekerheid toch dr soepjurk voor vannacht en morgen weer opgedaan...

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:59

opisop_shop schreef:

Ik hoop hier ook met je mee.
Dunla heeft hier ook nog steeds niet noemenswaardig geschuurd. Ze staan sinds 1.5 week 24/7 buiten op ons zomerweiland en op wat 'normaal-paarden-gejeuk' na is er verder nog geen schade. Ik had afgelopen zondag nog met d'r gereden en vond dat ze (voor het rijden) een wat dikkere manenkam had. Vandaag was die weer helemaal weg.... dit is toch weer een bevestiging van mijn vermoeden dat haar gejeuk ook wel eens kon samenhangen met IR.
Helaas is bloed laten trekken geen optie, ik ben allang blij als we ieder jaar na een kwartier worstelen in een afgesloten stal die jaarlijkse inenting erin krijgen :')

Als Dunla zich zo houdt gaan we half juli naar de stamboekkeuring in Drenthe met (min of meer voor een Tinker acceptabele :') ) halflange manen *\o/*

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 06:20

karev:
je fjord is te zwaar en waarschijnlijk komt het schuren daarvan.
zou haar toch op dieet gaan zetten,dan word het schuren ook minder,
wij hebben op stal ook fjordenb gehad en als die te zwaar wraen gingen ze ook schuren

die vertophopingen bij staartaanzet enzo zie je bij alle paarden die te dik zijn,daar hoeven ze geen insuline resistentie voor te hebben.
op schraal gras en extra vitamines voeren en dan zal het een stuk beter gaan.

met appie en de andere eczemer gaat het goed.
geen jeuk,wel deken op :j

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 10:10

tamary schreef:
Klinkt een beetje als mijn pony, al liep die op vet koeiengras en schuurde onderkant van de hals geheel kapot. Hals was ook zo heet en met deken beet hij ook zijn benen kapot. Die is toen geheel van het gras af gegaan en op hooi + mineralenbrokje gezet (pavo vital) binnen een week was alle jeuk weg en had ik geen dekens of smeersels meer nodig.

Geef je ook voer van pavo? Zie namelijk veel paarden die van het voer van pavo juist wel gaan jeuken. Van de supplementen niet? Zou namelijk ook wel mooi zijn om die van mee iets extra's te geven zonder dat ik het krachtvoer moet verhogen (ze is al rond genoeg :D ).