[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:26

mijn poown heeft vrijwel geen last momenteel
fingers crossed dat het zo blijft :j
we geven 4 uur +- weidegang, verder hooi op de paddock
en 1 maal daags een halve schep pulp met zemelen
alledrie de eczemers doen het onwijs goed op dit rantsoen :j

jammer genoeg is ze al wel drie weken niet rad , komende vrijdag ritje kliniek voor een kreupelheids onderzoek

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:28

@ Sonja: super dat het zo goed gaat, maar weer vervelend van het niet rad lopen, hopelijk komt er niets ergs uit het onderzoek.

Waar haal je dat bietenpulp/zemelen eigenlijk? En hoeveel geef je daarvan?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:41

Myour schreef:
IVerder heb ik meteen de drainage compositum gehaald, en ga ik vanaf maart beginnen met het Groene Os programma. Dat gaat me zeker bakken met geld kosten maar hopelijk is het het waard om te proberen.

En nog een toevoeging: hoe geven jullie de drainage compositum? Op een broodje ofzo? Ik moet ook nog even een stalgenoot bereid vinden om hem 's ochtends het broodje te geven, ik kan er echt maar 1x per dag komen.

Ik denk dat als je na 1 a 2 jaar een heel strikt programma hebt gevolgd en dit ook werkt, je met de extra producten steeds meer kan gaan afbouwen. Ik heb verhalen gelezen van mensen waarbij de paarden zich tot bloedens aan toe openschuurde, ze zijn toen hele strikte programma's gaan volgen en nu is 2x per jaar een reinigingskuur met 24/7 een eczeemdeken op voldoende. Het enige wat ze nu nog moeten doen is op het voer letten.

Ik heb van de apotheek flesjes met een dop erop gehaald waar ik de drainage in doe. Een spuitje past precies in de dop, fles op zijn kop en je trekt de spuit zover tot de hoeveelheid die je nodig hebt, dan spuit ik dit gewoon direct in de mond. Senna krijgt het ook maar één keer op een dag.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:44

Jaime: Vandaar :D haha vriendin van eline. Nou ja, kon je wat wijs worden uit m'n briefje haha. Ze staat nu sinds een weekje of 2 volledig weer op brok, en gaat super. Ze krijgt er wel heel weinig van.

Myour: ik geef shadow de drainage iets aangelengd met water in een spuitje zo rechtstreeks in de mond. De andere keren (ik kom 1x p.d. echt niet vaker tenzij het iets levensbedreigend is ofzo) druppelde ik het ook aangelengd met iets water op een stukje brood en legde dit klaar en degene die dan voerde wist wel dat ze die erbij moest hebben.

Ik had zo mijn eigen schema hiervoor, uiteindelijk stond ze dan op 1 maal daags druppels. Vanaf vorige week vrijdag staat ze weer zonder en het gaat tot nu toe nog super.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:51

Myour, we haalen het hier bij de plaatselijke voerboer
wel de NL versie van suikerunie? de duitse pulp kan nog wel eens melasse bevatten
de nl versie is melassevrij

we voeren hier tegenwoordig alles dit mengsel
dus dagelijks twee scheppen pulp + 1 schep zemelen
en die weken
daar voeren we ze alle 12 mee op een dag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:00

Myour,
Dat blokkerige in de manen ken ik, het leek net of er van boven iemand met een mes in de manen had gesneden. Ik heb babylotion van het kruidvatmerk er op gesmeerd en ingemasseerd en de volgdende dag was het weg, het was gewoon enorm droog. Ook Flint zijn manenkam was zo opgezet en heet dat me spontaan de tranen in de ogen sprongen. De cortisoneprik heeft ie ook gehad om te doorbreken en dat hielp.
Vergeet niet zijn benen tegen vliegen in te spuiten. Voor het hoofd heb ik een soort van deoroller met citronella en ik smeer vlak onder de ooghoelen wat vaseline zodat de vliegen daar niet gaan zitten.

Maakt kuil of hooi nog wat uit?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:06

hooi heeft voorkeur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:07

ellepel schreef:
je wilt het niet geloven ,maar ben net vanaf half 3 bezig geweest en de gatenkaasdeken zit weer in elkaar :+
mijn vriend begon gister enorm te zeuren dat ik via sonja een andere boett had gekocht en wat dat wel niet kostte blablablabla :Z :Z
nou ja dat kennen we allemaal wel.

dus moest die gatenkaas weer in elkaar( tenzij het echt niet kon)
en moet ik de deken van sonja als reserve houden.

muds:
ik vind het wel apart hoor zo'n jonge tinker al met zomereczeem...de deken zit prima zo te zien,nergens te strak toch?

Haha, ik probeer hier ook een Bucas Buzz off aan te schaffen, maar manlief vind het wat minder, net de pagony en 225 aan DA kosten, ik heb 150 spaarpunten van de paardenzaak a 45 eurocent, ik zal eens even informeren of ik die ook op de bucas kan inleveren :+

Mijn tinker was ook 3, leeftijd schijnt niet uit te maken toch? Voorheen heeft hij in een box gestaan, toen schuurde hij zijn staart ook zo erg, dus misschien was het er wel eerder, hij staat nu in de winter in een uitloop met daaraan de bak vastgeknoopt.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:15

hooi heeft inderdaad de voorkeur zoals Sonja al zei.
Helaas kan ik dat niet, want mijn pony lust geen hooi haha.
Dat laat ze liggen, wordt al chagrijnig als ze het ziet aankomen.
Ik geef dus kuil. Maar geen te vette kuil.

De dekens zijn inderdaad nogal prijzig, gelukkig bemoeit mijn vent zich er nog niet mee, en hoop dat ie dat ook niet gaat doen. Is helemaal mijn pakkie-an roept die altijd.

Vond vanmiddag nog een vliegendeken ergens bij de schuur, die is in de wasmachine geweest. Is al een ouwetje, met her en der wat reparaties. Nou ja hij is weer schoon. Altijd handig om op stal te hebben. Helaas, kan shadow niet hartje zomer met alleen een vliegendeken, die prikbeesten steken er toch nog doorheen. De reserve ivanhoe ligt nu in de wasmachine.
Nog eventjes......... en dan mogen die dekens allemaal opgeruimd worden :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:33

nou,ik ruil ze om :P
eczeemdeken af,regendeken op
en dan winterdeken op..en dan is het weer voorjaar en komt de eczeemdeken weer op.

arm paard.
:(:)

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:42

@ellepel: waarom doe je in de winter de deken dan niet af? Vorige winter had mijn paard het ook warm met haar wintervacht, toen heb ik alleen haar borst laten scheren zodat ze nog zonder deken kon blijven staan. ze stond 27/7 buiten met schuilstal. Als je je paard snachts binnen hebt zou je ook iets van een race streep kunnen scheren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:12

nou..als je ziet dat meneer het liefste dit doet in de winter;
Afbeelding

snap je misschien wel waarom er een deken op moet.

ik ben wat dat betreft een tut en houd van schone paarden :D

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:29

Als mijn paard zo was deed ik dat toch liever zonder deken. Ik vind zo'n modderige deken zo ontzettend smerig om af te doen en nog viezer, daarna moet het weer op! Ieeeh!
Dan liever een heel smerige paard met dikke wintervacht. Spoel je even met de kraan je zadelplek schoon en hoppa wegrijden.

De mijne heeft trouwens ook een deken op in de winter. Zonder krijgt hij zo'n dikke vacht dat hij dan niet kan werken. Hij kan de warmte dan niet kwijt en het is al niet zo'n voorwaarts dier ;)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:42

Myour schreef:
Mijne heeft een heel klein fijn hoofdje en maat 185 deken, de kap die daar bij zit kan zijn hoofd 2x in. Heb wel een bucas vliegenkap maar die lag er binnen paar uur weer af.

Ik heb een new forrester en de hoofdkap die ik heb is een full. Ik heb het klittenband verzet naar de andere kant van het rambo merkje en de hoofdkap zit nu perfect.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:47

Vandaag al stukken beter nieuws, hij stond stukken rustiger erbij. Heb zijn manenkam, hoofd en staart ingespoten met een flinke spuit azijn (ook tip van een dierenarts), wat hij lekker leek te vinden. Met de tabletjes wacht ik nog even, aangezien ik zijn immuunsysteem niet wil aantasten nu hij die nagel door z'n zool gehad heeft. Wel ben ik met de drainage compositum begonnen, wat hij dus niet van een broodje at. Heb 't toen maar over z'n voer heen gedaan (weet niet of dat slecht is?).

Misschien domme vraag maar wat is nou het verschil tussen kuilgras en kuilvoer?

Qua scheren weet ik nog niet wat ik ga doen, vorig jaar had hij een prima vacht, niet te dik en niet te dun. Hij is toch niet zoveel onder het zadel, en hij gaat in het vervolg toch voornamelijk naar buiten met stapritjes.

@ yvonnedv: de bucas hoofdkap maat pony was nog te groot ;) dus denk dat een fullmaat echt veel te groot is.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:55

Myour schreef:
Ik kom net bij de veearts vandaag, deze heeft me idd dexamethasone tabletjes gegeven, waarvan hij er 4 van moet hebben door z'n voer heen. Ik ben absoluut niet van plan dit voor langere tijd te geven, tijdens m'n vorige studie heb ik er ronduit onderwijs over gehad wat het bij mensen doet (vrnl. met het immuunsysteem). Dit is voor mij echt dus vooral om de jeukcyclus te doorbreken.

Verder heb ik meteen de drainage compositum gehaald,

Ik zou dat niet tegelijkertijd met de tablettjes geven. Je hebt kans dat de tabletjes dan te snel uitgescheiden worden en niets doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:58

drainage mag ook eigenlijk niet met het voer gegeven worden he.
half uur voor of na wel.
maar aangezien je maar een handje geeft zal het geen kwaad kunnen( broodje mag ook toch?)

zou idd even wachten met de drainage te geven.
beter dat pas doen als je helemaal klaar bent met "normale" medicatie

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:01

Ik krijg het idee dat het beetje laxerend is in dat geval? Ik geef trouwens liever de drainage kuur dan de dexamethasone, dus dat gaat ook voor. Als hij tegen het einde van de drainage geen jeuk meer heeft, hoef ik ook dat zware middel niet te geven.
Met een broodje gaat niet, want hij spuugt het broodje gewoon weer uit :Y) ik geef het dus over een klein handje voer. Waarom mag dat eigenlijk niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:03

Kuilvoer geef je aan koeien, dat gaat van het land hopla direct door in een silagewagen en dan wordt het los gestort. Zo gaan er een hele hoop van die wagens op een bult, het wordt aangereden door een tractor en er komt plastic over. Dit gaat gisten en wordt een zurig iets. Goed voer voor koeien.
Paardenkuil of kuilgras, ligt een dag of soms iets langer op het land en wordt dan in balen geperst. Het is niet zo nat als kuilvoer en niet zo droog als hooi. Wanneer er nog te veel vocht in zit, kan het zurig worden, eenmaal een pak open, is het beperkt houdbaar, het kan gaan broeien en schimmelen.
Voer 1 is niet goed voor paarden, voer 2 wel, het is 'zwaarder' als hooi. Sobere paarden verdragen hooi soms beter.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:05

Oké bedankt voor de uitleg :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:21

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:36

Oh dus ik kan het ook dus over een klein plukje kuilgras geven en het dan voeren, zal morgen even kijken of dat wat is, anders zal het toch over een handje voer moeten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:40

ik denk dat een klein handje wel kan hoor.
kan me haast niet voorstellen dat dat niet kan?
is zo'n klein beetje..gewoon doen.

en toch zou ik eerst die pillen gaan geven, dan even wachten wat dat doet en dan de drainage kuur.

kijk medicatie van de dokter is niet goed,dat weten we wel,maar wij mensjes nemen ook zat troep tot ons via onze huisartsen ( duhh en wat we zo kopen)
en we worden daar ook wel 80 mee hoor.
wat ik bedoel is dat je het bets kunt proberen..wie weet helpt het enorm goed?

hellgirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:00

Ik lees hier dat de meesten de lange manen kunnen behouden onder het exzeemdeken. Voor mijn pony zn deken aanhad had hij middelmatig lange dunne manen. Na een tijd zijn deken aan te hebben kwamen er van de ene dag op de andere klitten in, die niet meer uit te kammen vielen... Gevolg dat nu alles eraf is :(

Bij ons hebben we deze zomer het exzeem in geeen geval een beetje onder controle gekregen
Hij is naar ons thuis verhuisd in juni, toen had hij nog geen last van zijn exzeem. Op die stal ging hij wel meestal enkel snachts buiten..Hier is hier overdag buiten en snachts binnen.
Ondanks vaak insmeren met uiercreme/ aloe vera en zinkzwavelzalf op zijn manenkam en staart en continue een exzeemdeken is het even lastig als vorig jaar toen hij nog geen deken ervoor droeg :\

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 06:23

@ ellepel: oké andere reden, ben gisteravond al begonnen met de kuur :o en ik vind het toch best duur om 30 (en zometeen 60) druppels weg te gooien. Achja ik zie wel, als zijn lichaam straks opgeschoond is werkt de medicatie misschien ook wel beter.