[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 18:15

is wel ver om naar ons toe te rijden he :D
wij hebben wel plek,maar dat is wel in assen.

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 19:20

Wat een spelfouten in mijn bericht :7
Assen is inderdaad wat ver maar ja als ze er goed staat...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:06

is vast wel wat dichterbij te vinden joh! anders advertentie op marktplaats zetten.
maar is pensioen echt nodig?

merrieveulen

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 07:56

ik weet misschien ook wel iemand voor je... zal eens informeren.

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 08:56

Nou pensioen is een groot woord, als ik nog af en toe lekker naar buiten kan ben ik blij. Het liefst zomer en winter op de wei want grazen lijkt haar goed te doen. Maar in ieder geval veel buiten en veel ruwvoer. Dat kan je bij ons in de buurt niet vinden hoor....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:30

hier gelukkig wel,appie bliijft ook gewoon buiten :j

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:59

hier ook, zomer en winter, in vaste groepjes. en mijn pony's hebben dan de luxe van twee inloopstalletjes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:09

die heeft appie ook,overdag gaat hij op de wei en snachts in zijn paddock met schuilstal.
hij is ook de enige met die luxe :D
de rest moet het gewoon op het land doen,en tot nog toe ging dat prima.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:33

hihi nou toen wij hierheen verhuisden vond Faram het wel even raar, die heeft zo lang als ik hem heb (vanaf 5 maand oud) een schuilstal gehad, tot hij hier kwam. was wel even wennen voor hem, en tegen regen heeft hij nooit gekund en nog steeds niet. hij haat regen maar heeft ook echt een regendeken nodig met dit soort dagen, hij heeft weleens regenrot gehad en heeft het heel snel koud als ie nat wordt.

zo staan mijn pony's erbij, stalletje heb ik zelf opgebouwd. ze hebben dat grasloze stukje onder de bomen en dan loopt het weitje door om de bomen heen en hebben ze een heuvel, en een sprintpad van zo'n 200 meter...

Afbeelding

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 17:55

wat mooi! :D

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 18:47

Hoi, ik heb eventjes een vraagje en kon er niet direct iets over terugvinden...

Is headshaking erfelijk?

Ik ben namelijk aan het kijken naar paarden en heb vroeger een merrie gehad uit de hengst Gabor en deze was een vreselijke headshaker (had grasallergie en pollen enz in erge mate) . Nu vroeg ik me af (toeval wil dat ik weer een leuke Gabor zien staan heb :) ) of dit erfelijk kan zijn want heb natuurlijk geen zin in een headshaker....

Ik hoor het wel en alvast bedankt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 18:57

ik heb werkelijk waar geen flauw idee :+
maar geeft de hengst gabor dat ook door dan?
of de merrie?

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 18:59

Ik heb er ook geen idee van...

Vandaar dat ik het vraag.....
Omdat ik er als het ware een trauma aan overgehouden heb en nooit meer een headshaker wil

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 19:12

nou,dat kan ik me voorstellen.
appie heeft ook zomereczeem,maar dat is veel makkelijker te behandelen :j

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 19:14

Er gaan wel verhalen dat headshaking erfelijk is. Maar ik denk dat dit ervan afhangt wat de veroorzaker is, en dat is vaak niet duidelijk.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 07:45

ik kan me zomaar voorstellen dat het erfelijk zou kunnen zijn, een bepaalde gevoeligheid van de trigeminus, maar ook karaktertechnisch.
bewijs is daar sowieso niet voor, al is het maar omdat de werkelijke oorzaak/ oorzaken van HS (nog) niet wetenschappelijk is/ zijn aangetoond, en er meerdere oorzaken mogelijk lijken te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 18:52

Als jullie je nog herinneren dacht ik ook een shaker te hebben, toen dacht ik zijn gebit, maar nu blijkt hij een tumor in zijn neus te hebben, waardoor hij door 1 neusgat niet meer kan ademen. Een trekking met zijn hoofd heeft hij nauwelijks nog, verwaarloosbaar....ik denk dat alles een voorbode van dit is geweest.

Het proesten, krabben aan de neusvleugel. Als de zenuw geprikkelt wordt, moet dat constant in constante en voortdurende prikkeling zijn en niet af en toe is mij verteld.

Dus voor de shaker denkers, bekijk je paard eens goed....het kan nl iets heel anders zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 19:08

ik moest even mijn berichten nazoeken want ik meende al dat ik toen ook tegen je zei dat je het moest laten onderzoeken op eventuele poliepen etc.

maar een tumor!
sjee dat klinkt meteen zo heftig!
is daar wat aan te doen,kunnen ze dat weghalen en hoe komt het daar?

appie is in het verleden wel nagekeken door de veearts,die is wel oké gelukkig.
ik zeg het ook altijd hoor,als je paard schud,laat het dan echt helemaal medisch nakijken.
zo had een oud stalgenootje van me ook ineens een paard wat stond te schudden en die bleek kissing spines te hebben.
kan zoveel zijn waardoor een paard gaat schudden.

maar nu?
hoe gaat het nu met je paard en wat ga je verder doen?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 20:15

russel schreef:
Als jullie je nog herinneren dacht ik ook een shaker te hebben, toen dacht ik zijn gebit, maar nu blijkt hij een tumor in zijn neus te hebben, waardoor hij door 1 neusgat niet meer kan ademen. Een trekking met zijn hoofd heeft hij nauwelijks nog, verwaarloosbaar....ik denk dat alles een voorbode van dit is geweest.

Het proesten, krabben aan de neusvleugel. Als de zenuw geprikkelt wordt, moet dat constant in constante en voortdurende prikkeling zijn en niet af en toe is mij verteld.

Dus voor de shaker denkers, bekijk je paard eens goed....het kan nl iets heel anders zijn.

zoo dat is heftig! maar in ieder geval eindelijk eens iemand met een hapklaar antwoord.

de dikgedrukte zin snap ik niet helemaal, wordt daarmee bedoeld dat de irritatie van zo'n zenuw constant is en HS wat met vlagen komt daardoor niet door de zenuw kan komen oid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 20:23

Ik dacht dus dat een ontstoken wortel was van een kies, hij is gezien 3 maanden geleden door ta/ da. aB meegekregen en goed in de gaten gehouden, ik dacht dat beter ging, uiterlijk merk je niets aan hem, minder briesen niet meer tot bloedneus aan toe, maar op gegeven moment begon hij weer neus aan voet te schuren.....dus ik was weer allert. Tot 2 weken geleden begon hij weer te briesen en toen had hij een snurkend brommend geluid met diep inademen, ik nog denken nu briest hij niet meer de neus is vsn binnen wat kapot.

Vorige week begon hij in te vallen dus ben gaan bijvoeren ....ook niet meer zo vrolijk, deed niet meer mee met dolle spelletjes...dus ik dacht ik ga he, weer rijden weer wat conditie er op zetten, hij was de afgelopen 2 maanden 2 keer kortstondig kreupel geweest. Paard is 18 en het weer was zo skelig dus ik dscht loop maar lekker rond.

Afgelopen weeken na 3 rondjes was hij kei moe, dus ik vraag aan mijn partner voel eens aan zijn neus, ademt hij bij beide neusgaten even veel uit...nou dus helemaal niet uit 1 neusgat....dus ik afspraak gemaakt voor scopie en waar ik bang voor was......

Geen poliep, maar den ruimtevullend groeiend weefsel, aannemelijk goed aardige kanker, 1 neusgat is nagenoeg dicht gegroeid....

Ik heb nu prednison in de hoop dat het gezwel slinkt en dat het niet verder gaat...maar als ik bedenk hoe snel dat dan is gegaan vanaf maart en nu heb ik mijn hart vast....want als dat gewoon verder groeit ook al is het goedaardig.....hi heeft nu nog 1 neus om te ademen, en dar merk je wel aan hem....

Mijn maatje heb hem nu 13 jaar en is veel specialer voor ons dan die andere 3 gek he, maar hem missen, ben er misselijk van....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 20:26

he gatver ja kan ik me voorstellen... is er geen mogelijkheid om het gezwel (al dan niet deels) te verwijderen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 20:29

sjee...ben er wel even stil van.
ik ken het,en kanker is dan ook zo akelig,ze weten dan dus ook niet of er ook uitzaaiingen zijn?
13 jaar is lang,zo lang heb ik appie ook en dat is een heel groot deel van mijn ziel geworden in de loop der jaren :j

ik hoop echt voor jullie beiden dat die prednison wat gaat doen.
ik weet dat het bij honden nog wel voorkomt dat ze tumoren in de neus hebben en dan is operatie soms een idee,is dat ook bij jouw paard een optie als de prednison niks doet?...nou ja eerst afwachten hoe het nu eerst gaat
he bah,bah,bah :(:)
*geeft knuffel* want die heb je nu wel verdiend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 20:29

merrieveulen schreef:
zoo dat is heftig! maar in ieder geval eindelijk eens iemand met een hapklaar antwoord.

de dikgedrukte zin snap ik niet helemaal, wordt daarmee bedoeld dat de irritatie van zo'n zenuw constant is en HS wat met vlagen komt daardoor niet door de zenuw kan komen oid?

Hij bedoelde als de zenuw is aangetast dan is de prikkeling voortdurend en niet steeds even. En eigenlijk moet ik hem wel gelijk geven...want als een zenuw ia aangetat dan wordt hij of geprikkelt of niet en niet steeds even wel en even niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 20:30

Nee want het groeit van binnen uit en is moeilijk te zien van waaruit, maar waarschijnlijk vanuit het zeefbeen dus van boven nar beneden. Aan de zijkant van zijn gezicht en neus voel en zie je niets...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 20:33

Ellepel je snapt mij, een deel van mijn ziel,maar dit paard praat met je is meer dan alleen paard, hij troost zelfs nu nog mij.

Ik heb hem gekocht toen ik een burn out had en door hem ben ik er zo goed doorheen gekomen, heb hem minus 2 jaar altijd zelf verzorgd. Ben ook blij dat hij nu sinds 4 jaar bij mij thuis staat.

We wachten even af ja, dat wordt elke dag checken want ik ken mijzelf. Iig wordt hi thuis ingeslapen als hij adem te kort gaat krijgen.. Zo jammer hij heeft nu een hele dikke vriend een 4 jarige en die trekt zich ook helemaal aan hem op, voor hem zal het ook een gemis worden...dst zal dan ook niet makkelijk worden voor ons nog eens, want mij oudje helpt mij zo ontzettend goed om hem in het gareel te houden, is een andahengst en ik hoop,dat hij het zonder zijn oude reus ook nog zo fijn gaat hebben