[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 18:26

Ik geef enkel een snoepje als ik ze van de wei haal :D
En in de winter 1 wortel per paard per dag. Armoe hoor :')

Heb er ééntje staan die maar heel weinig gras verdraagt, dus de rest volgt mee haar suiker-beperkte dieet. Maar die hebben dan wel weer strookbegrazing op de wei.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 18:44

Ik weet niet of in voordroog altijd meer suiker zit. Ik ben niet zo'n fan van voordroog omdat het gefermenteerd is idd. Vorig jaar had ik heel goed hooi maar dat adres had nu alles zelf nodig. Na 3 keer van verschillende adressen prut kwaliteit te hebben gehad heb ik nu gewoon ruim 1 euro meer betaald per baaltje voor hooi met analyse. Laag in suiker, hoog in eiwit gratis thuisbezorgd wat ook wel fijn is. Hij doet het er vooralsnog heel goed op, lijk ook minder te verspillen. En het scheelt zo veel zorgen dat het gewoon goed is, van hooi eten ze het meest dus een paar % suiker of eiwit meer of minder daarin maakt ook het grootste verschil.

Snoep is hier meestal van vitalbix, van die mini snoepjes, of gewoon wat mineralen brokjes.

Maris

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 18:58

Voordroog en hooi van hetzelfde land, zelfde tijd gemaaid etc ---> dam zal het voordroog minder suikers bevatten !! Dit omdat de suikers door fermentatie worden omgezet.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 20:12

Maris schreef:
Voordroog en hooi van hetzelfde land, zelfde tijd gemaaid etc ---> dam zal het voordroog minder suikers bevatten !! Dit omdat de suikers door fermentatie worden omgezet.

Klopt!
Wij hooien altijd zelf en ik laat altijd testen, dus voodroog was mooi laag in suiker maar paard werd wel HB.
Kwam door de fermentatie kon ze niet meer tegen, dus sindsdien gewoon droog hooi en dat gaat veel beter.
Ze heeft dus PPID.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 20:35

Mijn paard kan ook niet meer tegen voordroog

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 21:24

Onze voordroog is gelukkig volgens analyse laag in suikers. Helaas geen mogelijkheid tot hooi. Of ik moet m.n paard weer op stal zetten.. dat wil ik dus niet.

Ik geef nu halve kilo pavo18+ aanvullend vitamine korrel. En staat ongv 3 uurtjes op het land.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 07:01

Heel erg bedankt iedereen!! Als ik het goed begrijp verlaagt fermentatie de ph van het voordroog — is dat waar jullie paarden dan problemen mee krijgen? Mijn paard is met een reeks gezondheidskwaaltjes begonnen toen ze voordroog kreeg ipv hooi (wat ze daarvoor altijd had gekregen). Terugkerende mok, rotstraal, vage buikklachten... toen ze heel veel begon te urineren dacht ik aan PPID. Ik wil dus liever hooi, in elk geval een tijdje om te kijken of sommige klachten afnemen. Maar als de klachten niet of minimaal door het voordroog komen, dan weet ik niet hoeveel stennis ik moet schoppen... het voordroog is getest, de suikerwaardes zijn prima.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 07:02

AaronYve schreef:

Wat vertoonde jouw paard waardoor je tot deze conclusie kwam?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 07:39

Voordroog kan soms veel beter voor zijn dan hooi en lager in suikers zitten. Het is ook alles er omheen.

Ik dacht mijn paard ook niet tegen voordroog kon! Buikklachten huidklachten. Maar dat bleek door het management er omheen te komen op pensionstallen. Nu in eigen beheer en krijgt getest voordroog en doet het hier véél beter op dan droog hooi.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 08:12

Eapy schreef:
AaronYve schreef:

Wat vertoonde jouw paard waardoor je tot deze conclusie kwam?

Oneindig (water)diarree en daardoor dus geen opname van voedingsstoffen en ontzettend afvallen. Ik had ook heel mooi voordroog. Mijn paard is ook niet HB of HB gevoelig dus ik kan het zelfgemaakte hooi van stal blijven voeren

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 08:33

AaronYve, ik heb dezelfde ervaring met voordroog! Mijn pony krijgt sinds de diagnose alleen nog hooi, op de nieuwe stal korte tijd (kwalitatief erg goede!) voordroog geprobeerd en na anderhalve maand weer terug op hooi omdat het niet te doen was.

Ik ben een tijdje niet op bokt geweest, maar heb wel meegelezen in het topic. Welkom voor alle nieuwelingen :-)

Helaas hier een wat mindere periode achter de rug. Tijdens de SR merk ik duidelijk dat het immuunsysteem het minder goed doet/meer moeite heeft. Mijn pony is inmiddels weer twee keer behandeld voor straalkanker. Smid en da zijn langzaam hoopvol dat het weer de goede kant uit gaat. Ik ben deze week begonnen met afbouw van medicatie (1 —> 3/4 tablet, uiteindelijk naar een halve).

LilianS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 13:55

Goedemiddag,
Vandaag te horen dat onze pony cushing heeft. Haar waarde zijn 91. Nu heel erg aan het twijfelen wel of geen medicatie. Ik kan niet echt de voordelen of nadelen vinden.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 14:07

lillianS: kijk goed naar je paard en wat de klachten zijn. Mijne is ook getest met 88. Enige waar hij last van heeft is zijn vacht.

Verder geen hoefbevangenheid of andere klachten. Wondjes genezen ook nog steeds snel.

In overleg met mijn da bij verder geen klachten hem over half jaar weer testen.

Kortom kijk naar je paard en luister naar je gevoel.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 14:45

Ik mag me hier helaas ook melden. Vanochtend te horen gekregen dat mijn op dit moment hoefbevangen pony ook Cushings heeft. Was eigenlijk niet van plan hem te testen, behalve hoefbevangenheid op moment (hij stond 24/7 op gras en is te zwaar dus dacht dat dit de oorzaak was), geheel geen symptomen. Goed glanzend vacht, geneest normaal snel van wondjes enzo, verhaard goed. Dierenarts zei ach is het seizoen om te testen, waarom niet dus toch maar gedaan gezien hij nu ook alweer 17 is, en vanochtend te horen dat hij 159 heeft gescoord en dus wel Cushings heeft. Krijg nu medicatie toegestuurd om hem 1/2 pil te geven per dag. Moet wel zeggen dat ik schrok van dit nieuws. Hij is al 12 jaar mijn maatje en dan is het toch vervelend om te horen. :(

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 14:51

Het is inderdaad vervelend om te horen. Ik meld me ook aan om mee te lezen. Mijn 37 jarige ruin heeft een waarde van 108. Buiten een wat lange vacht en een wat ingevallen bovenlijn geen ernstige klachten gelukkig maar heb wel besloten hem op wat medicatie te zetten. Het was niet echt een verassing want liet hem niet voor niets testen. Toch jammer.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 15:08

Lotte_Wessel schreef:
Ik mag me hier helaas ook melden. Vanochtend te horen gekregen dat mijn op dit moment hoefbevangen pony ook Cushings heeft. Was eigenlijk niet van plan hem te testen, behalve hoefbevangenheid op moment (hij stond 24/7 op gras en is te zwaar dus dacht dat dit de oorzaak was), geheel geen symptomen. Goed glanzend vacht, geneest normaal snel van wondjes enzo, verhaard goed. Dierenarts zei ach is het seizoen om te testen, waarom niet dus toch maar gedaan gezien hij nu ook alweer 17 is, en vanochtend te horen dat hij 159 heeft gescoord en dus wel Cushings heeft. Krijg nu medicatie toegestuurd om hem 1/2 pil te geven per dag. Moet wel zeggen dat ik schrok van dit nieuws. Hij is al 12 jaar mijn maatje en dan is het toch vervelend om te horen. :(

volgens mij als je paard nu test en hb is is de waarde niet betrouwbaar. omdat door pijn de atch waarde ook omhoog gaat begreep ik in dit topic.

Maar ik ben ook net nieuw hier dus misschien dat andere je beter kunnen informeren.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 16:20

plutolover schreef:
Lotte_Wessel schreef:

volgens mij als je paard nu test en hb is is de waarde niet betrouwbaar. omdat door pijn de atch waarde ook omhoog gaat begreep ik in dit topic.

Maar ik ben ook net nieuw hier dus misschien dat andere je beter kunnen informeren.

Dit meende ik inderdaad ook! Maar gezien de dierenarts zei dat ze wilde testen nam ik aan dat het toch wel oke zou zijn? Ik was wel verrast heel eerlijk gezegd gezien hij er gewoon goed uit ziet verder (behalve wat te zwaar, maar hij is al 2 jaar met pensioen). Maar sprak de dierenarts vanochtend aan de telefoon. Die zei gelijk dit is het resultaat, ik stuur je de medicatie en doen over 4 weken weer een bloedtest en dat is het. Weet niet of dat goed klinkt?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 16:40

Over 4 weken alweer een test?
Mijn Shet is in mei HB geweest. Staat sindsdien niet meer op gras maar DA raadde mij aan om in het najaar te testen zodat hij kon herstellen van HB en voor de actie van het lab.
Ik kreeg het advies nu 0,5 tablet per dag en over 3-4 maand nogmaals testen.

Hercules is nu na een aantal dagen wel flink aan de schijterij maar is nog niet opvallend depri/terug getrokken. Oh ja en hij vind ze niet lekker :')

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 17:38

Ja hier zei de dokter inderdaad gewoon testen ondanks nog in acute fase van hoefbevangenheid (en pas sinds afgelopen maandag op pijnstillers). Die maandag voordat pijnstillers waren gegeven gelijk ook Cushing test want dit was aangeraden door dierenarts. Vandaag te horen dat het Cushings is (159) en gelijk medicatie en over 4 weken (28 oktober) komen ze weer testen om te zien of medicatie werkt. Zelf wel gelezen over Cushings en probeer dit topic beetje door te lezen maar lees tegenstrijdige dingen en ook dingen die tegenstrijden met mijn dierenarts advies dus moet eerlijk zeggen dat ik niet weet wat ik nu precies moet doen :?.

Foto van mijn knappe man nu. Hij is trouwens 17 jaar en dus sinds afgelopen weekend hoefbevangen.
Afbeelding

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 21:18

Mijn DA wilde ook na 6 weken weer bloed afnemen. Maar vooral omdat die van mij over de 400 heen ging. Moest eigenlijk meteen met 1 hele pil beginnen maar ben begonnen met 8 dagen een kwart en ik zit nu ongeveer 14 dagen op een halve. Hij is al weer een stuk aanweziger en qua gewicht begint hij nu heel langzaam bij te trekken. Dus zit er nu over na te denken het tot weer bloed afname gewoon op een half te houden. Klinische beeld lijkt nu namelijk gewoon de juiste kant op te gaan..

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 17:57

Ook ik mag mij sinds vandaag melden in dit topic...

Mijn oudje van 21 heeft cushing.
Waarde is 165 en ze krijgt vanaf nu een halve pil per dag.

Nu lees ik iets over magnesium en ik geef mijn beide paarden magnesium bij maar is dat wel goed voor een cushing paard?

Ik heb gelijktijdig een algeheel bloed laten nemen en daar kwamen wel een paar rode streepjes uit. Willen jullie mee kijken?

* Ik heb de dierenarts gevraagd maar die gaf aan dat het prima in orde was met haar bloed *

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:10

Daan Ik ben geen DA natuurlijk, maar ik zie ook niks verontrustend hoor.
Magnesium zou ik niet gaan bijgeven aangezien ze hier al meer dan voldoende van heeft.
Overdoseren heeft absoluut geen meerwaarde.

Die verhoogde basofiele granulocyten komt wel vaker voor bij endocriene aandoeningen. Ook bij paarden met '' suikerziekte '' om het zo maar even te noemen, zie je dit wel.

En een bloedtest is natuurlijk altijd een momentopname. Kan goed zijn als je morgen weer bloed neemt, dat er dan weer minder afwijkende waarden zijn.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:14

Zodra iets rood is schiet ik - qua paarden- in de stress.

En aan de magnesium kan ik wat doen dus daar wil ik ook naar handelen, vandaag heeft ze een half schepje gekregen en eerdaags stop ik ermee.

(Ben ff van slag nu, merk ik )

Verder doet ze het super, haar vacht is wel krullend en ze schuurt iets maar verder lijkt ze gezond en in orde.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:17

Vooral blijven ademen :P
Het is nooit leuk nieuws natuurlijk, maar de meeste paarden hebben heel veel baat bij die pillen. En een goed dieet met niet teveel suikers.

Voor het verdwijnen van de krullen zul je wel moeten wachten tot na de volgende verharing.
Was hier ook zo.
Word je geduld nog wat meer op de proef gesteld :D

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 17:14

Door blijven ademen werd deze week al een beetje lastig gemaakt op het werk.... :\
(Wel een goed advies hoor maar soms ff moeilijk)

Ben inmiddels iets rustiger maar het was net even de druppel die de emmer deed overlopen.

Het is zo'n leuke lieve merrie en nu word ze zo snel "oud" in een half jaar tijd..

Morgen even een buitenritje maken om nog even samen te genieten.

De halve pillen gaan er nu redelijk in ( al ben ik de eerste halve pil al kwijt geraakt,zo klein zijn ze)

Het is wel een zinnige eter dus dat kan nog leuk worden in de toekomst :oo