[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 09:59

DiscoDipp schreef:
Hier is het al zeker een week dik onder de -5 aan het vriezen en ik heb nog steeds een jeukend paard.. terwijl de eczemer van de buren al zeker een week of 3/4 niet meer jeukt..

Snap er echt helemaal niks meer van, dierenarts heb ik nog eens gebeld, die zegt behandelen met betadine maar wil niet graag komen ivm drukte. Ga in de loop van de week maar een andere vee arts contacteren want het begint echt uit de hand te lopen.

Heeft je paard misschien ook kale plekjes van het geschuur eerder dit seizoen?

Misschien dat je met een schimmel te maken hebt?

Ik heb gisteren bij de dierenarts voor de zekerheid toch maar even een flesje Imaverol opgehaald.
Bij 2 paarden zitten nog een paar plekjes waar ze eerder dit nazomer geschuurd hebben maar naar mijn mening de plekjes nog te kaal zijn. Op de plekjes reageren ze jeukerig en ik vind dat het te lang duurt eer hun haar daar weer volledig doorkomt.
Ik krijg toch het idee dat het wel eens schimmelplekjes geworden kunnen zijn dus vandaar voor de zekerheid even met Imaverol behandelen.

Ik las op een site over Imaverol trouwens dat vooral op hoofd en hals bij kapotte plekjes heel makkelijk schimmelvorming kan optreden.

DiscoDipp

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 10:51

Ik heb ook het idee dat het schimmel is, dat had ik in mei al..
ik ga hem zo straks scheren en ik wil eerst even kijkem wat onder die vacht uitkomt..

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 18:29

Oke ik snap er even helemaal niks meer van...
Die van mij heeft echt al een aantal weken niet meer geschuurd aan haar staart en manen en het begon net een beetje weer te groeien. Ze had echt niks meer over bij haar manen.
Nu zet ik haar net op stal en begint ze ineens weer zowel manen als staart te schuren.... Snap er echt niks over.
Overigens echt totaal geen beestjes meer hier te zien, ook niet met zonsondergang en opgang, en het heeft de hele dag gemiezerd!

Wel hebben ze sinds 3 dagen weer het andere deel van de wei erbij zodat ze weer gras kunnen eten. Het deel waar ze de laatste tijd stonden was vrij kaal.

Zou bij haar de jeuk echt puur van het gras kunnen komen?
Ik ben echt even helemaal verbaasd en radeloos...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 18:38

Ja hoor dat kan :j
De voedingswaarde is dan wel minder geweest omdat door de kou het gras niet groeide,maar nu het warmer is en het gras dus ook gaat groeien neemt de voedingswaarde ook weer toe.
Dus zou best kunnen.

Appie staat momenteel wat te dik,krijgt ook heel mooi rijk droog kuilvoer en daardoor heeft hij dus ook nog wat jeuk.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 19:01

@henny_w en @DiscoDipp, schimmel kan, maar meestal jeukt dat niet of nauwelijks.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 19:34

ellepel schreef:
De voedingswaarde is dan wel minder geweest omdat door de kou het gras niet groeide,maar nu het warmer is en het gras dus ook gaat groeien neemt de voedingswaarde ook weer toe.
Dus zou best kunnen.

Appie staat momenteel wat te dik,krijgt ook heel mooi rijk droog kuilvoer en daardoor heeft hij dus ook nog wat jeuk.

Ik vind het wel apart dat ze nu ineens weer jeuk krijgt, net na een aantal dagen met nieuw gras...
Zou alleen niet weten wat ik er mee moet doen. Het is in de wei of op stal. En vind het dan niks om haar maar een paar uurtjes buiten te laten en de rest op stal..
Of zijn er andere oplossingen?

Zou trouwens wel logisch zijn dan dat de jeuk niet minder werd met eczeemdeken op en allerlei cremes..

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 19:36

Daar heb je ook wel weer gelijk in SilverFox.

Ik heb de mijne vandaag geschoren, buiten nek en kont om viel het me mee, wel schilfers zijn gehele nek, en zijn kont vanaf ongeveer 3 handen afstand van de heupen..

Ik ga me nu eens bedenken wat ik wil. Kan er nu tenminste wel goed aan.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 19:46

Kayleigh327 schreef:
ellepel schreef:
Dus zou best kunnen.

Ik vind het wel apart dat ze nu ineens weer jeuk krijgt, net na een aantal dagen met nieuw gras...
Zou alleen niet weten wat ik er mee moet doen. Het is in de wei of op stal. En vind het dan niks om haar maar een paar uurtjes buiten te laten en de rest op stal..
Of zijn er andere oplossingen?

Zou trouwens wel logisch zijn dan dat de jeuk niet minder werd met eczeemdeken op en allerlei cremes..

Mijn paarden staan gewoon in de paddock met hooi.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 19:56

Kayleigh, graasmasker misschien, krijgen ze veel minder binnen!

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 20:29

Hier helaas geen paddock alleen een grote wei. En kan haar ook niet in de buitenbak zetten want dat is nu mega glad en modderig.
Graasmasker kan ik altijd nog proberen.
Is daar een test voor ofzo? Om te kijken of ze niet tegen zo veel gras kan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 22:47

Zijn vaak de suikers die er in zitten en dat zat er vorige week genoeg in

Kijk hier
http://www.agrifirm.com/agrifirm-feed/m ... monitorcom

Daar staan de waardes van het gras op, ook de suiker
eiwit is gedaald.
maar je ziet de lijn van de suiker dus juist stijgen.
Daar reageren paarden vaak op,graasmaskers vind ik nare dingen,dan zou ik liever kijken aar een deel van het gras afzetten en stripbegrazing doen, of gewoon zoals je het in de zomer ook doet?

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 10:13

ellepel schreef:
Zijn vaak de suikers die er in zitten en dat zat er vorige week genoeg in

Kijk hier
http://www.agrifirm.com/agrifirm-feed/m ... monitorcom

Daar staan de waardes van het gras op, ook de suiker
eiwit is gedaald.
maar je ziet de lijn van de suiker dus juist stijgen.
Daar reageren paarden vaak op,graasmaskers vind ik nare dingen,dan zou ik liever kijken aar een deel van het gras afzetten en stripbegrazing doen, of gewoon zoals je het in de zomer ook doet?

In de zomer staan ze 24/7 op de wei, en had ze dus ook de hele tijd jeuk maar ik dacht alleen aan zomereczeem.
Stripbegrazing is hier niet mogelijk, dan zou de eigenaar de wei moeten aanpassen.
Ik ga de komende dagen even kijken of het minder wordt als ik de luzerne weglaat, zo niet dan zal het aan het gras liggen... En dan overleggen met DA en stal wat ik het beste kan doen, vooral voor komende lente.

Chan34

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 10:41

Ik snap er hier niks meer van..... paard staat op de paddock met hooi. Krijgt voeding met weinig suikers. Stal mooi schoon.... blijft schuren. Zie nog steeds wel wat mugjes ondanks de vorst. Derfen gebruikt om de jeuk te stillen en nog schuurt hij. De mugjes zouden er eigenlijk niet meer moeten zitten.....ik zou zn eczeemdeken toch niet weer moeten op doen?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 11:13

Maar het heeft maar een dag of 3 achter elkaar gevroren en nu is het hier bij ons alweer een derde dag 10 graden geweest. Als het nu lente zou zijn, zou ik al drie keer een eczeemdeken hebben opgedaan.
Die van mij staat dus met regendeken + hals en die hals gaat er ook echt niet vanaf.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 11:23

Ik heb even opgezocht hoe het nou precies zit.
Even kort beschreven hoor:

De knutten die hier in nederland leven zijn ongeveer 26 soorten.
Zijn gevoelig voor droogte,en nachtvorst, dan gaan ze sneller dood.
Afhankelijk van de temperatuur en de soort komen eitjes na 2 tot 10 dagen uit.
Die eitjes kunnen overal liggen,mos, bladeren zelfs in paardenmest
op het land.
De ontwikkelingsduur bestaat uit4 larvale stadia, en dat duurt ongeveer 2 tot 6 weken.
Nadat ze ontpopt zijn duurt het een paar dagen en zijn de vliegjes geslachtsrijp en gaan ze op zoek naar bloed .

Nou hebben ze onderzocht dat in gematigde temperaturen eitjes en larven overwinteren,.
echter worden er ook volwassen knutten gezien, en hebben ze zelfs in januari en februari nog knutten gevangen die een bloedmaal hadden gehad..

Zo zit het dus., de info heb ik uit het beleidsdraaiboek blauwtong wat op internet staat.
Dat gaat over cullicoides, dus wel handig om te weten.

Maar als het te warm is zoals nu, dan komen ze dus tevoorschijn en gaan ze weer prikken...dus zou inpakken van je paard dus wel weer moeten

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 11:30

Pfff het lijkt net of het dan helemaal niet ophoudt :(
Wat een gedoe zeg..
Het gaat komende week gelukkig wel weer vriezen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 11:53

Nadeel van klimaatverandering he, onze paarden zijn er flink de dupe van :j
Ik heb sowieso liever vorst en een zonnetje, dan dit druilerige weer -O-

Chan34

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 12:32

ellepel schreef:
Ik heb even opgezocht hoe het nou precies zit.
Even kort beschreven hoor:

De knutten die hier in nederland leven zijn ongeveer 26 soorten.
Zijn gevoelig voor droogte,en nachtvorst, dan gaan ze sneller dood.
Afhankelijk van de temperatuur en de soort komen eitjes na 2 tot 10 dagen uit.
Die eitjes kunnen overal liggen,mos, bladeren zelfs in paardenmest
op het land.
De ontwikkelingsduur bestaat uit4 larvale stadia, en dat duurt ongeveer 2 tot 6 weken.
Nadat ze ontpopt zijn duurt het een paar dagen en zijn de vliegjes geslachtsrijp en gaan ze op zoek naar bloed .

Nou hebben ze onderzocht dat in gematigde temperaturen eitjes en larven overwinteren,.
echter worden er ook volwassen knutten gezien, en hebben ze zelfs in januari en februari nog knutten gevangen die een bloedmaal hadden gehad..

Zo zit het dus., de info heb ik uit het beleidsdraaiboek blauwtong wat op internet staat.
Dat gaat over cullicoides, dus wel handig om te weten.

Maar als het te warm is zoals nu, dan komen ze dus tevoorschijn en gaan ze weer prikken...dus zou inpakken van je paard dus wel weer moeten

Dank je wel! Dit maakt het duidelijker .

Chan34

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 12:36

Nu zit ik met zn manen ...... ik heb derfen gebruikt en ze zijn zo ongelooflijk vies en plakkerig. Ik wil vandaag proberen zn manen wat schoon te maken zonder te wassen met dit koudere weer. Iemand ervaring? Ik wilde lauw water met azijn in een flacon doen en dan ff goed wrijven met een droge handdoek. Tips altijd welkom!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 13:00

Als het erg zo vies is zou ik gewoon wassen.
Het is de hals he,die kan wel wat hebben kwa temperatuur, paar handdoeken mee en daarna lekker droogwrijven.
Anders kijken of je droogshampo kunt kopen?

Chan34

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 13:27

ellepel schreef:
Als het erg zo vies is zou ik gewoon wassen.
Het is de hals he,die kan wel wat hebben kwa temperatuur, paar handdoeken mee en daarna lekker droogwrijven.
Anders kijken of je droogshampo kunt kopen?

Ik zal wat lauw water gebruiken en idd de derfen heeft de manen ongelooflijk plakkerig gemaakt. Ik weet ook niet of ik het nog ga gebruiken. Als hij straks ook een deken met hals op heeft is het 1 zooi.
Dank je wel!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 15:01

Plakkerige manen van derfen? Nog nooit meegemaakf. Maar ik zet de tube rechtstreeks op de manenkam en wrijf het er dan nog extra in met mn vingers. Dus de manen blijven hier ongeschonden.

Chan34

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 16:52

Jotoma schreef:
Plakkerige manen van derfen? Nog nooit meegemaakf. Maar ik zet de tube rechtstreeks op de manenkam en wrijf het er dan nog extra in met mn vingers. Dus de manen blijven hier ongeschonden.

Ik heb teveel gebruikt kwam ik achter. Ik heb de doorzichtige lotion . Hij blijft er mee schuren behalve met de deken die voorkomt dat hij gestoken wordt. Zou er een wondermiddel bestaan?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 18:39

Silver_Fox schreef:
@henny_w en @DiscoDipp, schimmel kan, maar meestal jeukt dat niet of nauwelijks.

Ik heb de plekjes nu 1 x behandeld met Imaverol maar de jeuk is nu al duidelijk afgenomen op die plekjes. Ik hoop dat na een paar behandelingen de jeuk helemaal weg is.

Kennen jullie het bedrijf Balans wat paardendekens reinigt en hersteld?
Vorige week is hier een winterdeken gemolesteerd. De voorsluiting van Rebel's deken is achter de bies van de loopsplit van de winterdeken van Hjorinn gehaakt. Beide paarden stonden strak vast aan elkaar.
Hoe ze voor elkaar krijgen ???

Afijn de loopsplit is compleet losgescheurd op de naden maar ook aan de binnenzijde. Deken moet gereinigd en genaaid worden.
Nu kreeg ik van Balans vandaag een artikel over schimmels in paardendekens.
Zij hebben samen met de Hoge Agrarische School uit Den Bosch onderzoek gedaan naar schimmels in paardendekens.
Het blijkt dat dekens die een jaar of langer niet uitgewassen zijn toch behoorlijk wat schimmels bevatten. Ook meerdere soorten schimmels werden gevonden.
Ik vond het best wel een opmerkelijk gegeven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 18:48

Ik moest gisteren aan jou denken henny :D
Kocht een zak havens gastro plus..lk keek bij de ingredienten en zag natrium bicarbonaat staan, haha.
Wel toevallig dat ze het dus in dat voer stoppen.

In amerika gebruiken ze vaak listerine voor schimmels.
Ja de mondspoeling..moet je wel de echte hebben :j