[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:22

Ninx schreef:
Dank voor je uitleg Geerke!

Hebben jullie ook een afspraak met jezelf tot hoever je gaat? Tot waar het draaglijk is voor het paard?

Voor mijn dus veel te jonge cushingpony = 9 jaar, is het eindstation bereikt, als ik haar voor de rest van haar leven op een zandpaddock moet gaan zetten. Dat vind ik dus persoonlijk geen paardwaardig bestaan meer.
Ze mag nu gewoon nog lekker op de wei, gezelschapspony spelen voor mijn grote, met graasmasker weliswaar, maar dat gaat eigenlijk nu hartstikke goed, maar zou dat niet meer gaan, dan trek ik serieus de stekker eruit, heb dit dus zelfs al besproken met mijn stalhoudster, mocht ik mij op moment supreme ineens gaan bedenken en toch nog allerlei gekkigheid willen gaan uithalen, dan behoed zij mij daarvoor...

Maar volgens mij hebben wij het daar toevallig in een ander topic ook pas geleden over gehad, weet je nog?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:28

Ninx schreef:

Hebben jullie ook een afspraak met jezelf tot hoever je gaat? Tot waar het draaglijk is voor het paard?

ja....hij moet nog vrolijk op kunnen staan.Heeft net gerolt in de prut dus dat zit wel goed :D

Moet nog gewoon naar buiten kunnen,en rond kunnen scharrelen
Moet nog vrolijk en blij op mij reageren
Moet goed eten
Moet redelijk in de spieren zitten en goed op gewicht zijn.Armzalig in de spieren zitten vind ik eng wat betreft opstaan enzo.
Dat stijve vind ik wel rot maar geen reden om in te laten slapen.Hij hoeft niets.Je moet mij eens zien hoe ik op sta na een uur of vier bosmaaieren.Nou,Pablo staat beter op,dat zie ik op mijn camera :D

Wat betreft moxidectine....mocht je paard echt een zware wormbesmeting hebben zou ik liever eerst ivermectine geven.Ivermectine maakt de ingekapselde niet dood dus alleen de volwassen bloedwormen.
Na twee weken een moxidectine spuit.

Het ligt ook zeker aan de conditie van het paard,als het paard in goede conditie is kan moxidectine geen kwaad.

Ik heb hier weleens paarden meegemaakt met echt zware bloedworminfecties die we eerst ontwormden met een halve dosering ivermectine.Je wilt niet weten wat er dan evengoed uitkomt.Je zorgt op deze manier dat niet alle bloedwormen tegelijk dood gaan en zoveel toxinen in de darmen veroorzaken dat het paard koliek kan krijgen of zelfs bevangen kan worden.Maar dan moet het wel heel erg zijn hoor.Ik heb het nu even over zwaar verwaarloosde paarden waar je doorheen kunt kijken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:29

Helder verhaal ohjajoh.... en een faire keuze lijkt me. Ik had inmiddels al drie andere paarden kunnen kopen van het geld dat ik in mijn merrie heb gestoken.
Met liefde... Maar er komt een punt dat ook ik een punt op de horizon moet aftekenen denk ik.
Wanneer je als paard altijd maar zo sloom en futloos bent, en slechts af en toe de baas verbaasd met een kleine uitspatting.... is je leven heel leuk? Andere paarden zijn zoveel actiever :-(

Welk topic bedoel je trouwens?

geerke

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:35

altijd sloom en futloos zijn en er duidelijk geen lol meer in hebben zou voor mij denk ik een reden zijn om er een eind aan te laten maken.Dat is toch een teken dat ze zich niet echt lekker voelen.
Het rare is dat ik dat erger vind dan af en toe niet rad lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:37

Thanks Geerke, toppie uitleg!

Ehh, I.R. of HB topic? Ninx?
Maar ik zou toch maar eens de acth test gaan doen als ik jou was ninx, want stel dat het cushing is, kan de prascend dus wel voor weer veel lol in het paardenleventje zorgen. Het is geen garantie, maar ik denk wel absoluut die laatste poging dan nog waard...

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:52

ben het met OJJ eens. :)
en als het dan nog niet goed is, kan je alsnog een keuze maken,

Het is dat mijn paard nog zo vrolijk rondhuppelt, al hoewel denk ik zelf altijd van.. wat valt er nog zo vrolijk te zijn? hij is er duidelijk niet aan toe..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:53

ohjajoh6 schreef:
Thanks Geerke, toppie uitleg!

Ehh, I.R. of HB topic? Ninx?
Maar ik zou toch maar eens de acth test gaan doen als ik jou was ninx, want stel dat het cushing is, kan de prascend dus wel voor weer veel lol in het paardenleventje zorgen. Het is geen garantie, maar ik denk wel absoluut die laatste poging dan nog waard...

Ik zat wel in het HB topic inderdaad... achteraf bleek dat gelukkig geen HB te zijn maar een heftige reactie op het beslag, in combinatie met iets dat neigde naar vergiftiging door een berg groene eikels en wormenkuur op 1 dag :-(
Dat was overigens mijn andere paard.

Ja... mijn merrie heeft eigenlijk vrijwel nooit echt ergens puf voor... Als ze eenmaal een beetje 'los' is gaat het wel, maar je moet haar enorm overtuigen.
Ik heb geen torenhoge ambities en ben ook reuze blij met een gouden grasmaaier, maar bewegen is toch voor vrijwel alle paarden van levensbelang.

Soms heeft ze ineens een uitspatting als ik haar een beetje opjut... soms. Op dit moment behandel ik de bronchitis. Ik heb de dierenarts gebeld of ze me morgen even bellen om te overleggen over een bloedonderzoek voor cushing.

Het kan nog steeds zo zijn dat haar darmen gewoon echt naar de klote zijn door bloedworm en flink wat episoden van zandkoliek... en dat daar een deel van de futloosheid vandaan komt.
Maar eerlijkheidshalve was ze altijd al sneller moe dan de andere paarden, als ik al iets heb gedaan.... dan is het dat hooguit verbeteren.

Het knijpt altijd in mijn borst als ze zo naar me toe komt sloffen.... En gewoon niks lijkt te willen.
Ik zie wel wat verbetering nu ik ventipulmin geef, dus daar zal ze de laatste tijd ook wel sloom van geweest zijn.
Ik heb echter de indruk dat dat 'erbij' kwam, en uiteraard niet de oorzaak is van het jarenlang modderen.

Ah well.... eerst maar eens testen voordat ik van alles in mijn hoofd haal.

kanjerroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 18:22

Hoi allemaal,

Voor een onderzoek voor school ben ik op zoek naar paardeneigenaren die een kleine enquete willen invullen over hun paard met PPiD (Cushing), zouden jullie mij willen helpen?
De link van het topic met hierin de uitleg en de vragen is:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=1815597

Dankjulliewel voor de moeite!

Laura en Lieke

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:18

ohjajoh6 schreef:
Ninx schreef:

Voor mijn dus veel te jonge cushingpony = 9 jaar, is het eindstation bereikt, als ik haar voor de rest van haar leven op een zandpaddock moet gaan zetten. Dat vind ik dus persoonlijk geen paardwaardig bestaan meer.
Ze mag nu gewoon nog lekker op de wei, gezelschapspony spelen voor mijn grote, met graasmasker weliswaar, maar dat gaat eigenlijk nu hartstikke goed, maar zou dat niet meer gaan, dan trek ik serieus de stekker eruit, heb dit dus zelfs al besproken met mijn stalhoudster, mocht ik mij op moment supreme ineens gaan bedenken en toch nog allerlei gekkigheid willen gaan uithalen, dan behoed zij mij daarvoor...

Maar volgens mij hebben wij het daar toevallig in een ander topic ook pas geleden over gehad, weet je nog?

Zo sta ik er ook voor idd, met een pony in dezelfde leeftijd.
Ook ik ga een pony niet de rest van zijn leven op zand zetten en dan ook nog alleen.
De ziekte haalt het dier ooit toch in en het gaat niet om de lengte van het leven maar om de kwaliteit.
Dat is iets wat ik mezelf heel goed voor blijf houden.

Vandaag na 8 weken prascend weer laten testen.
8 weken geleden 313 en nu 14,6 *\o/* *\o/*

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:21

Over die lezing is al gesproken hier, een aantal pagina's terug.

@Jesito: wauw te gek, echt een mooie daling net als mijn Marissa. Hoeveel geef je nu?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:22

Velen hebben deze mail gekregen, cushing is ook geen welvaartziekte en genezen???? Dan zijn ze de geneeskunde echt wel voor.
Zoals ik al eerder aangaf ben ik hooguit nieuwsgierig naar de onderbouwing van deze kreten hierboven.
Laatst bijgewerkt door Mondy op 12-11-14 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd ivm advertentie.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:26

HOU ME VAST anders plof ik!
Deze 'advertentie' is een aantal bladzijden terug ook aan bod geweest en daar - hoopte ik - afdoende naar het land der fabelen verwezen. Ik was in mijn reactie zelfs zo duidelijk dat een mod mij kwam verzoeken in het voortaan wat 'aardiger' te zijn omdat het sfeer-bedervend zou zijn als ik zo reageer. Welnu - nogmaals - aan charlatans geen gebrek: PPID/Cushing hoe je het ook noemen wilt is niet te genezen. Wel onder controle te houden of voor het paard dragelijk te maken.
Ik vind het schandalig dat iemand valse verwachtingen komt wekken en geld voor onzin vraagt - mijn appeltaart of kokoskoek haal ik voor minder geld wel bij de bakker.
Laatst bijgewerkt door Mondy op 12-11-14 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd ivm advertentie.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:32

Ik denk dat je nog te aardig bent....anders komt het absoluut niet aan.
Inderdaad ...levensgevaarlijk om te beweren dat deze ellendige ziekte te genezen is.

Jesito@Wat goed!!! *\o/*
Laatst bijgewerkt door geerke op 12-11-14 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:33

JP amen _/-\o_

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:33

Wauw, wat erg. Geloof graag dat er mensen zijn die er in trappen. Als het gratis was, was ik gegaan. Maar gezien de grote kans om dingen te horen wat niet is, nee daar ga ik niet voor betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:45

Ik hou je vast JP, maar ik heb ze wel alle 3 weer effe getemd, want juist om de reden , dat er mensen intrappen, wil ik dit soort gevaarlijke onzin liever niet in ons topic hebben.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:02

Ik als beginner kreeg er de eerste keer dat ik het hier zag al een kwakzalver idee bij, dus mag hopen dat mensen er niet intrappen.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:05

JP +:)+

Ik ben bang dat dit blijft terug komen.
Cushing is niet te genezen.
Toch ben ik benieuwd wat ze zal zeggen. Gaat de andere bokker nog heen? Ben haar naam kwijt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:32

Vanmorgen in alle vroegte weer een rondje bloedprikken gehad - Cushing en IR. Ben erg benieuwd naar de getallen maar krijg die waarschijnlijk pas maandag. In de tussentijd moet ik haar 'comfortabel' zien te houden. .
De DA wil over euthanaseren nog niets horen. Alle vier de pootjes doen weer pijn.. :( Straks hoefsmid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:37

Staat ze weer hb op 4 benen JP? Och jee en dat is toch een groot paard of niet? Heel veel sterkte!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:40

JP
Wat een ellende!
Hele hele dikke knuffel voor Pauli en voor jou :(:)
Geen tips, die jij ook niet kent. Maar ik duim, bid en hoop met je mee, dat het lukt om Pauli ook door deze aanval heen te trekken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:07

Jannepauli schreef:
Vanmorgen in alle vroegte weer een rondje bloedprikken gehad - Cushing en IR. Ben erg benieuwd naar de getallen maar krijg die waarschijnlijk pas maandag. In de tussentijd moet ik haar 'comfortabel' zien te houden. .
De DA wil over euthanaseren nog niets horen. Alle vier de pootjes doen weer pijn.. :( Straks hoefsmid

ik kan mij voorstellen dat je je heel machteloos voelt.....er zo boven op zitten en dan gaat het weer mis.
Sterkte!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:15

Jannepauli schreef:
HOU ME VAST anders plof ik!
Deze 'advertentie' is een aantal bladzijden terug ook aan bod geweest en daar - hoopte ik - afdoende naar het land der fabelen verwezen. Ik was in mijn reactie zelfs zo duidelijk dat een mod mij kwam verzoeken in het voortaan wat 'aardiger' te zijn omdat het sfeer-bedervend zou zijn als ik zo reageer. Welnu - nogmaals - aan charlatans geen gebrek: PPID/Cushing hoe je het ook noemen wilt is niet te genezen. Wel onder controle te houden of voor het paard dragelijk te maken.
Ik vind het schandalig dat iemand valse verwachtingen komt wekken en geld voor onzin vraagt - mijn appeltaart of kokoskoek haal ik voor minder geld wel bij de bakker.

_/-\o_

Idd welvaartsziekte? Mijn hol!!!
Onze Shetlander is altijd schraal gehouden, in een stal met voldoende uitloop.Nooit te dik geweest en toch Cushing...
Ik ben ook nieuwsgierig naar de denkwijze van deze mensen.Maar 25 euro weet ik wel beter te besteden.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 15:15

JP mooi gezegt en heel veel sterkte met je paard.

Ik lees nog altijd mee, met mil gaat het goed hij begint zijn wakkere adhd ik weer te worden , echt heel erg fijn. Hij krijgt nu ook weer 1 plukje kuil per dag extra erbij, aangezien hij i de winter vaak wat schraler word. Zal ik mil na 6 weken weer moeten laten prikken of zal ik dat van de lente pas weer doen? Hij doet het nu goed op die kwart pil per dag. Zou jullie mening er graag over horen :j (en ja ik kan tegen kritiek :P )

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 15:29

Als hij het nu zo goed doet, zou ik niets veranderen. Ik zou dan zelf ook niet laten testen.