ohjajoh6 schreef:Thanks Geerke, toppie uitleg!
Ehh, I.R. of HB topic? Ninx?
Maar ik zou toch maar eens de acth test gaan doen als ik jou was ninx, want stel dat het cushing is, kan de prascend dus wel voor weer veel lol in het paardenleventje zorgen. Het is geen garantie, maar ik denk wel absoluut die laatste poging dan nog waard...
Ik zat wel in het HB topic inderdaad... achteraf bleek dat gelukkig geen HB te zijn maar een heftige reactie op het beslag, in combinatie met iets dat neigde naar vergiftiging door een berg groene eikels en wormenkuur op 1 dag :-(
Dat was overigens mijn andere paard.
Ja... mijn merrie heeft eigenlijk vrijwel nooit echt ergens puf voor... Als ze eenmaal een beetje 'los' is gaat het wel, maar je moet haar enorm overtuigen.
Ik heb geen torenhoge ambities en ben ook reuze blij met een gouden grasmaaier, maar bewegen is toch voor vrijwel alle paarden van levensbelang.
Soms heeft ze ineens een uitspatting als ik haar een beetje opjut... soms. Op dit moment behandel ik de bronchitis. Ik heb de dierenarts gebeld of ze me morgen even bellen om te overleggen over een bloedonderzoek voor cushing.
Het kan nog steeds zo zijn dat haar darmen gewoon echt naar de klote zijn door bloedworm en flink wat episoden van zandkoliek... en dat daar een deel van de futloosheid vandaan komt.
Maar eerlijkheidshalve was ze altijd al sneller moe dan de andere paarden, als ik al iets heb gedaan.... dan is het dat hooguit verbeteren.
Het knijpt altijd in mijn borst als ze zo naar me toe komt sloffen.... En gewoon niks lijkt te willen.
Ik zie wel wat verbetering nu ik ventipulmin geef, dus daar zal ze de laatste tijd ook wel sloom van geweest zijn.
Ik heb echter de indruk dat dat 'erbij' kwam, en uiteraard niet de oorzaak is van het jarenlang modderen.
Ah well.... eerst maar eens testen voordat ik van alles in mijn hoofd haal.