[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:49

Hoe snel je resultaat ziet hangt af van het paard. Ze hebben sneller jeuk, dan dat je ze er van af kan helpen. Dus verwacht niet te snel iets. Voor goede verwachtingen zou ik al weer naar de winter kijken. Eenmaal jeuk, komen ze er slecht van af.

Die van mij heeft nu ook jeuk aan het hoofd sinds een week of 2 en nu ook aften. Dus de weerstand heeft een tik gehad, maar ik heb het idee dat meer paarden nu meer last krijgen, die het verder deze zomer goed hebben gedaan.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 19:44

Mi_Amore schreef:
Hier sta ik ook voor een mysterie...
Paard geeft aan geen jeuk te hebben, maar heb toch overduidelijk flink verdunde manen,
op 1 plaats zijn ze gewoon weer weg (geen schuurplekjes, wondjes, niks??) en de staartharen
vallen ook uit met bosjes tegelijk :\

Ze draagt de RSIH en verder smeer ik niks, gaat goed zo.
Maar ik vraag me af waarom de haren gewoon uitvallen?
Staart heeft bvb geen coupe ontploft, ze vallen gewoon uit aan de zijkant van de staartwortel.

Iemand een idee of de hals van de nieuwe RSIH ruimer valt?
Stalgenootje heeft een nieuwe en die lijkt ruimer, maar geen idee of de hals ruimer valt
of omdat het is dat ze een grotere maat heeft voor haar paard.

De nieuwe RSIH is even groot als de oude! Een oude kan natuurlijk wel een beetje gekrompen zijn in de was.
En de paarden verliezen momenteel hun zomervacht en krijgen straks hun wintervacht. Manen en staart doen dan gewoon mee!
ellepel schreef:
opisop_shop schreef:
Waar kun je de TKC heb goedkoopst halen, iemand een leuk adresje?
Derfen is zo goed als op en wil nu de TKC proberen, de jeuk is dit jaar erger en wil wel iets anders (en wits) proberen.

mag je niet smeren als de zon schijnt he?
omdat er petroleum in zit, en dan kan de huid verbranden.
ik heb het vroeger wel geprobeerd,maar vind het erg vies olie achtig vet spul

Maar het is toch bij lange na niet zo vies als Derfen!
Mindim schreef:
Dat is gewoon de sweet itch van sectolin??

Ik ben hier aan het hoofdmaskers in elkaar aan het naaien. Alle maskers die ik tot nu heb gehad zijn te klein, grrrr. Het past niet om zijn kaken en hij krabt ze met zijn achterbeen ook zo weer af. Maar goed, hij heeft daar jeuk, dus volgend jaar maar eerder met een kap beginnen, als ik een geschikte kan vinden.
Verder smeer ik alleen op de plekken op zijn hoofd, omdat deze onbedekt zijn. Alles wat onder de rsih zit, heb ik geen omkijken meer na, alhoewel zijn manen nu wel worden uitgedund door de deken. Mijn tinker heeft dus tegenwoordig een sportcoupe :')

De sw-itch is van Cavalor.
Ben benieuwd naar je masker. Volgens mij heb ik ondertussen alle maskers bekeken. Ik vind ze of onveilig (risico op bedekken van de ogen), of de mazen zijn zo groot dat ze alleen vliegen tegenhouden en geen muggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 19:56

Ik zal morgen even een foto maken van mijn creatie :D

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 19:59

Ik lees net over petroleum houdende creme,wist je dat daar aromaten inzitten die dringen door de huid in de bloedbaan zijn cumulatief,kankerverwekkend,en tasten de hersenen aan.
Dit staat bij mensen bekend als de schildersziekte,en is de reden dat schilders binmenshuis met watergedragen verf moeten wrrken.
Denk Dus drie keer na voor je dit gebruikt.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 20:16

Ik heb nog nergens de samenstelling van TKC-97 kunnen vinden (zoals bij zoveel middeltjes de samenstelling niet bekend wordt gemaakt), dus ik vraag mij af waar terug te vinden is dat er petroleum in zit.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 20:54

Geen idee,maar dat wordt hierboven brweerd.
Edit. Ik lees net dat er peyroleumderivaten inzitten...je answer toch ook geen afgewerkte olie op je paard...lijkt me niet goed..
Ik kan mobiel niet plakken en knippen,maar google even op tkc97 samenstelling,en kijk op een Belgische site.

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 21:22

Hier ook veel meer last dan vorige maanden helaas.
Maar nog wel prima onder controle te houden gelukkig.
Wat wondjes bij de oren en voorpluk en onder zijn buik en tussen zijn liezen.
Verder alles nog heel.
Heb toch altijd het idee dat augustus/september altijd erger zijn kwa jeuk.
Misschien ook omdat die van mij al flink aan het verharen is.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 21:35

Deken wordt hier ook elke dag een half uurtje afgelaten, wordt regelmatig gewassen en geborsteld aan de binnenkant?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 22:25

Ik val hier nog even binnen met misschien een beetje een rare vraag, maar ik weet het dus echt niet :+

Hoe doen mensen dat met de deken als hun paarden 's nachts op stal gaan? Laat je de deken gewoon op of zijn er ook mensen die deze af doen?

Ben gisteren van stal verhuist en nu gaan ze 's nachts op stal en vroeg me ineens af of ik de deken misschien niet af kon laten. Pony is een heel lichte eczemer en heeft tot nu toe vrij weinig last gehad (al is het natuurlijk wel afwachten wat de nieuwe stal gaat doen).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 08:18

sabine, gewoon de deken e rop laten.
het werkt het beste voor een eczemer als de deken zoveel mogelijk er op blijft.
in een stal kunnen ze namelijk ook nog geprikt worden als deze open is.
en wie haalt de deken er af dan en doet die weer op?
moet je dan zelf 2x daags komen?

gewoon er op laten dus,daar zijn ze voor gemaakt :j

met appie gaat het prima, vorige week iets jeuk omdat hij in jong gras had gestaan.
nu verweid naar een ander stuk en nergens meer last van :D

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 08:39

Bij mij juist andersom. Van heeft dit jaar weinig geschuurd. Ik heb het idee dat dat grutten ook niet veel zijn. Ik heb een Rambo deken . Bevalt goed, alleen is hij wel erg warm. Daarom doe ik hem snachts af. Ik let altijd goed op of er binnen gnutten zijn. Anders last ik hem nog den uurtje op. Ik verwacht in de herfst wel meer gnutten, dat is meestal zo. Een masker is altijd een drama bij Van, hij doet hem altijd af. Hij heeft er zo den hekel aan. Ik smeer hem in met derfen of den andere lotion. Dan redt hij het wel zonder masker.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 08:43

Ik heb nog ook een deken op bij mijn paard, en ik gebruik equi protecta, niet de wondzalf maar de lotion. Hoe lang moet de deken op blijven? Tot de eerste vorst of langer?
Ik heb ook het idee dat zijn manen heel erg 'viezig' worden, helemaal geplet terwijl de hals echt niet strak zit. Als ik ze uit borstel zijn ze wel weer mooi, ik weet niet of het door de spray komt of door de deken? Ik zal anders vandaag een foto maken van wat ik bedoel want ik kan het echt niet goed uitleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 11:46

Denk als ik het zou vragen dat ze hem 's morgens bij het buitenzetten wel zouden opleggen :j Maar het is natuurlijk inderdaad makkelijker (en misschien ook veiliger inderdaad) om hem gewoon op te laten :j Wist niet goed of dat misschien vervelend ging zijn in een kleinere ruimte... en omdat het niet lijkt dat daar 's avonds en 's nachts veel in die stal rondhangt ... Maar denk dat het vooral vervelend is voor mij (nacht 1 had hij al lekker in de mest gelegen :+ Had gedacht dat hij dat niet zou doen omdat hij nooit in de schuilstal heeft gemest, maar blijkbaar vindt hij in de stront liggen toch geen probleem.. is natuurlijk wel een beperkte ruimte, maar had gedacht dat hij niet zou gaan liggen en dat liggen dan voor overdag in de paddock zou bewaren.. maar ik was mis, hij vindt het prima in de stront :Y) :)) ).

Masker is hier trouwens ook een ramp, dat heeft hij dus standaard niet om .. Enige keer dat hij dat een paar dagen om heeft gehouden was toen er echt héél veel vliegen waren (en hij echt last van zijn ogen had daardoor). Maar toen dat overgetrokken was en de vliegen weer grotendeels verdwenen lag het masker weer in de weide :+

Hier gaan de manen ook enorm stom liggen/uitzien van de deken .. Helemaal plat en dun enzo .. Moet ze eigenlijk gewoon weer knippen, ging hem een kort kapsel behouden omdat dat best wel stoer staat, maar toen ze gingen omvallen durfde ik niet meer knippen dus nu zijn ze weer "lang" :+ Alleen ziet het geheel er niet uit, en dat is mede door de deken :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 12:49

Zo, ik heb maar 2 maskers in een gemaakt. De maskers zijn meestal te klein en die met de ooggaten in het masker, daar krijgen we hier ongelukken van. Dus dan maar zo :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 12:54

Makkelijk als je dat zo zelf kan zeg!!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 13:05

grr dacht ivm het warme weer toch maar een vliegendeken met hals om te doen, had ik beter niet kunnen doen. Vanmorgen na de training (rond 8.15 was ik klaar) in stal gezet zonder deken, gelijk alles schuren. Ik heb 'm gelijk uit stal gehaald (trauma gevoel over gehouden aan die pleeborstel van een staart) en ingesmeerd met derfen en toch zn eczeemdeken op gedaan. Daarna ging hij uitgebreid zn hals en hoofd schuren, maar met deken op gaat zijn huid gelukkig niet kapot. Ligt dit aan het seizoen? Hele periode was het onder controle te houden, tot nu..
Hij is wel verweid en veel te dik, daarom gaat hij nu korter het land op.. het land waar ze in staan is 2x gemaaid en naar wat mij is verted is het gras wel vers, maar zittenn er weinig suikers in..

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 13:10

Dat ziet er super netjes uit Mindim.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 20:08

Dat ziet er heel erg goed uit Mindim, veilig en knuttenproof +:)+

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:48

Dakota stond helemaal bezweet onder z'n delen heb hem nu dus af. Morgen word het nog warmer!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 07:14

Jotoma schreef:
grr dacht ivm het warme weer toch maar een vliegendeken met hals om te doen, had ik beter niet kunnen doen. Vanmorgen na de training (rond 8.15 was ik klaar) in stal gezet zonder deken, gelijk alles schuren. Ik heb 'm gelijk uit stal gehaald (trauma gevoel over gehouden aan die pleeborstel van een staart) en ingesmeerd met derfen en toch zn eczeemdeken op gedaan. Daarna ging hij uitgebreid zn hals en hoofd schuren, maar met deken op gaat zijn huid gelukkig niet kapot. Ligt dit aan het seizoen? Hele periode was het onder controle te houden, tot nu..
Hij is wel verweid en veel te dik, daarom gaat hij nu korter het land op.. het land waar ze in staan is 2x gemaaid en naar wat mij is verted is het gras wel vers, maar zittenn er weinig suikers in..

of de deken die je gebruikt heb is niet geschikt en de vliegjes prikken er doorheen?
appie kan ook niet met vliegendeken staan, de mazen zijn waarschijnlijk toch te groot en na 2 dagen op krijgt hij alsnog jeuk :j

balou_k
beter de deken er wel op laten.
ze kunnen beter wat te warm staan dan dat ze flink geprikt worden en ze daar weer last van krijgen.
appie blijft gewoon zijn boett op houden,die is best warm.,maar het is even niet anders

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 07:41

Vond het zo zielig ogen, dan gaat de deken vanavond weer op..

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 07:56

Denk dat ik de deken er wel af haal bij mijn pony. Vanaf 10:00 tot 18:00 uur dan zijn hopelijk de meeste knutten weg. Hij zit nm al half in zijn wintervacht en anders bezwijkt hij straks. Gisteren waren ze ook al zeiknat en vandaag zou het hier 31 graden worden!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 08:00

Hier zou het ook 31 graden worden, heel erg warm dus!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 08:04

ellepel schreef:
of de deken die je gebruikt heb is niet geschikt en de vliegjes prikken er doorheen?
appie kan ook niet met vliegendeken staan, de mazen zijn waarschijnlijk toch te groot en na 2 dagen op krijgt hij alsnog jeuk :j

Klopt hoor, dat is een amigo mio waar ze ook dwars door heen prikken. Maar meestal kon dat voor een paar dagen in de hitte wel en was dan i.c.m. derfen nog even onder controle te houden. Als hij dan iets van jeuk ging vertonen ging gelijk de rsih weer op.
Vandaar dat ik dit nu weer wilde proberen, maar nu een heftigere reactie.
Hier viel de warmte gister erg mee (22 graden), vandaag 27 graden.. opnieuw de keuze tussen warmte of schuren.. tja, dan is de keuze toch rap gemaakt en blijft de rsih op!

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 08:13

Met de RSIH heeft die van mij gelukkig niet zo veel last van de hitte.