Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wodant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 18:47

:z Hij staat op 24/7 hooi (met een klein beetje kuil, dat ga ik nu weg laten), alleen als hij buiten is dat is helaas nog echt heel erg weinig. Ik ben ook naar opties aan het kijken, maar er is helaas zo weinig keuze. Hij staat met een ander paard, het grootste deel van de tijd staan ze rustig.

Hij heeft een open box. Het zou nog kunnen dat hij stress krijgt van een paard naast zich, maar dat paard doet eigenlijk niks, hij wordt pissig als dat paard de dichtbij komt terwijl er niet echt een aanleiding voor is.

‘S morgens krijgt hij handje vitalbix daily complete gemengd met vitalbix fibermix en 2 schepjes Ekygard.

‘S avonds bodem bietenpulp met twee pompjes lijnzaadolie van vitalbix en twee schepjes Ekygard.

Nog een aanvulling, hij vind licht drukken op het gebied rondom zijn koker/lies niet prettig.

wodant

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 22:03

Ik zie het nu pas, die eerste smiley was natuurlijk niet de bedoeling. Ik denk dat ik die per ongeluk aangetikt heb. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 22:32

Weet je zeker dat hij ook veel eet? Omdat hij met een ander paard staat

wodant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 22:56

Ik bedoelde daar eigenlijk mee als hij buiten is dan staat hij met een ander paard. In zijn box staat hij alleen en dat eet hij goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 23:00

Geef je hem beweging nadat hij buiten heeft gestaan zonder ruwvoer? Ik probeer echt pas te rijden als hij een volle maag heeft. Die van mij krijgt overigens wel ook hooi in de paddock, maar soms slapen ze nog even o.I.d. Ik geloof dat hij ruim 18+ kilo eet per dag haha, dus dan mag hij ook best even slapen maar vaak laat ik hem dan eerst even eten.

Zie je verder nog andere kenmerken aan hem of veranderingen?

wodant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 09:32

Nee, ik zorg altijd dat zijn maag vol is. Meestal geef ik hem voor het beweging geven ook nog een bak grasmix.

De veranderingen die ik op dit moment merk zijn:
- staakgedrag in de bak tijdens het rijden
- hij kan soms heel chagrijnig reageren op het paard wat naast hem in de box staat of als er een paard langs zijn box loopt.
- en bij aanrakingen op onderkant buik rondom koker/lies schopt of bij hij.
- zijn boze gedrag met aansingelen is juist de laatste tijd verbetert. Eerst schopte hij nu is het alleen nog boos kijken en een beetje zijn hoofd omhoog.

Fijn dat jullie mee denken!!

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 09:37

Ik denk dat 3 uur zonder ruwvoer voor een paard met maagzweerproblematiek te lang is en dat je daar het meeste verschil in zult merken, als dit aangepast kan worden

wodant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 10:39

Dat is helaas op deze stal niet aan te passen. Dan misschien op zoek naar een andere stal. Ik zou alleen niet zo goed weten waarheen, zoveel keuze is er helaas niet.

Zouden jullie voor de zekerheid een scopie laten maken?

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 12:08

Ik verhuis om (vooral) die reden. Anders komt het gewoon niet 100% goed. Ik zou persoonlijk geen scopie doen nu, maar management zoveel mogelijk aanpassen waar dat kan.

wodant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 13:10

Bedankt voor het meedenken! Ik kan helaas nog niks vinden. Stel dat er wel maagzweren zijn en die worden niet behandeld. Ik durf namelijk niet zomaar omeprazol te geven. De klachten waren namelijk de vorige keer ondanks dat de maagzweren genezen waren niet weg. Hij moest er toch een beetje door heen gereden worden en daarna was er op het aansingelen na niks meer aan de hand. De maagzweren waren toen ook weg. Hij kreeg nu wel steeds een klein beetje kuil, omdat het hooi bijna op is. Zou dat nog een reden voor de klachten kunnen zijn?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 13:13

Die van mij heeft weer een terugval... ben 3 dagen geleden begonnen met afbouwen. Dus gelijk dosis maar weer omhoog gezet. Zucht -O-

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 14:52

wodant schreef:
Bedankt voor het meedenken! Ik kan helaas nog niks vinden. Stel dat er wel maagzweren zijn en die worden niet behandeld. Ik durf namelijk niet zomaar omeprazol te geven. De klachten waren namelijk de vorige keer ondanks dat de maagzweren genezen waren niet weg. Hij moest er toch een beetje door heen gereden worden en daarna was er op het aansingelen na niks meer aan de hand. De maagzweren waren toen ook weg. Hij kreeg nu wel steeds een klein beetje kuil, omdat het hooi bijna op is. Zou dat nog een reden voor de klachten kunnen zijn?

Ik denk dat dat laatste wel kan, de mijne reageert ook erg op wisselend ruwvoer. En kuil verdraagt ze al helemaal niet...

wodant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 21:37

Wat ontzettend balen MarjanB.

Ik hem hem sinds gister alleen weer op hooi gezet, hopen dat het helpt. Vandaag toch ook gekeken hoe hij buiten was, maar helaas daar liet hij ook wel duidelijk ongemak zien.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 14:05

c_alsemgeest schreef:
Ingrediënten zijn niet hetzelfde... alleen de hoofdbestanddelen; sodium bicarbonate, calcium carbonate.
De vulstoffen zijn sowieso al wat anders. Ik zou persoonlijk zoiets niet zonder overleg met een DA geven, zeker niet als er sprake is van zweren.
Mensen krijgen ook geen sodiumbicarbonaat bij grote of geïnfecteerde zweren.
Het kan wel helpen om te voorkomen, maar genezen doet het niet.

Ehm...

Graag in goed Nederlands : 'sodium' heet natrium.
Natrium bicarbonaat smaakt vies, maar ik heb het wel geslikt na mijn maagbloeding.
Het spul gaat een verbinding aan met het zoutzuur in je maag: er ontstaat koolzuur dat je opboert.

Een paard kan niet opboeren. Ik durf het niet aan een paard te geven.

En elk middel dat inwerkt op de maag/ de mate van maagzuur heeft indirect invloed op de darmen - die krijgen voedsel aangeleverd dat door 'veel minder' / minder maagzuur is voorverteerd.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 18:40

Mijn paard boert (een soort van) toch echt als hij last van zijn maag had. Volgens mij kunnen ze dat (in geval van nood) wel oplossen. Overigens is “boeren” hier dus wel een signaal dat het niet goed gaat in zijn buik.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 19:29

Mijn DA zegt dat de omeprazole van Abgard niet hetzelfde/ zo goed is als Gastroquard. Ik heb de seringes naast elkaar gehouden en er zit in beide hetzelfde van dezelfde hoeveelheid. Namelijk omeprazole.

Ik vraag me nu af of ze gelijk heeft of dat het een praatje is om de belachelijk dure gastroquard te verkopen!??

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 10:21

Popstra schreef:
Mijn DA zegt dat de omeprazole van Abgard niet hetzelfde/ zo goed is als Gastroquard. Ik heb de seringes naast elkaar gehouden en er zit in beide hetzelfde van dezelfde hoeveelheid. Namelijk omeprazole.

Ik vraag me nu af of ze gelijk heeft of dat het een praatje is om de belachelijk dure gastroquard te verkopen!??

Ik durf niet te zeggen of het inderdaad anders of gelijk is, maar mijn ervaring met Abgard is erg goed. Heb wel de Abgard Plus genomen ivm aanvullende prebiotica voor de darmen.

We zijn bijna op het eind van afbouwen (4 weken dagelijkse dosering, 4 weken om de dag, en nu bezig met 2 weken eens in de 3 dagen), en gelukkig weer een blij, actief en veel vrolijker paard.

KaLu13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 10:39

ik volg dit topic even.
Sinds vorige week zondag had mijn paard lichte koliekklachten. De DA en ik dachten allebei op zondag en maandag dat het door de henstigheid kwam (was de vorige keer zo). Opeens bleven de klachten nog steeds aanhouden op dinsdag. Normaal als ze buikpijn heeft van de hengstigheid dan duurt dit 1 dag, maar we dachten allebei het kan ook twee dagen zijn. Op dinsdag werd het al de derde dag en ze bleef gapen, kauwen en naar de buik wijzen. Uiteindelijk is toch de DA gekomen en heeft me antibiotica (pepticure) gegeven voor een maagzweer.. en probiotica voor haar darmen die waren overactief. Het is nu meer dan een week geleden dat de DA is geweest en nog altijd lijkt ze nog niet helemaal lekker. Ik moet de antibiotica t/m donderdag geven.
Gister heb ik haar een paar keer naar de buik zien wijzen, maar niet meer zien gapen. Vorige week ging het ook een dag beter en de dag erna weer even slecht als andere dagen dus ben benieuwd hoe het vandaag met haar gaat.

Heeft toevallig iemand precies hetzelfde mee gemaakt? Of tips?
De DA had me aangeraden om monnikspeper te geven tegen de klachten van de henstigheid, maar ik heb dit nog niet durfen geven ivm de maagzweer. Weet iemand of dit kwaad kan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 10:49

Monnikspeper kan in bepaalde hoeveelheden zeker schadelijk zijn. En antibiotica voor een maagzweer? Aanhoudende of terugkerende (gas) koliek is hier zeker bekend. Op dag drie heb ik hem laten scopen en bleken er zweren te zitten.

Ik zou een scopie laten maken. Heeft ze ook geen last van haar eierstokken? De hengstigheid die zo hevig is met koliek is ook niet helemaal normaal..

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 10:56

Hier ook 1 die vaak last van gas heeft en daar echt ongelukkig van is. Was goed onder controle tot ik af ging bouwen en in twee dagen weer klachten. Nu weer volle dosis en ze knapt per dag verder op.

KaLu13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 10:56

Jorienn schreef:
Monnikspeper kan in bepaalde hoeveelheden zeker schadelijk zijn. En antibiotica voor een maagzweer? Aanhoudende of terugkerende (gas) koliek is hier zeker bekend. Op dag drie heb ik hem laten scopen en bleken er zweren te zitten.

Ik zou een scopie laten maken. Heeft ze ook geen last van haar eierstokken? De hengstigheid die zo hevig is met koliek is ook niet helemaal normaal..

Haar eierstokken zijn gelukkig in orde. Meestal in het voorjaar als ze de eerste twee keren henstigh wordt heeft ze buikpijn. Dan wijst ze naar haar buik, maar als ik een pijnstiller geef is het meestal meteen weer weg en de dag erna merk je er niks meer van. De rest van het seizoen heeft ze er geen koliekklachten meer van.

Ja, ik heb pepticure gekregen als antibiotica kuur. Mijn paard is nogal erg lastig te behandelen dus de DA deed geen endoscopie. Maar dit voelt nu dus een beetje als gokwerk vind ik... Kan gaskoliek echt 8 dagen aan een stuk duren? ze laat niet meer scheten dan normaal en poept gelukkig gewoon goed.

Ik was al bang dat monnikspeper nu geen goed zou doen dus ben blij dat ik het niet heb gegeven.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 12:07

Ik weet dat het bij mensen bewezen is : 80% van de mensheid heeft bacterie 'heliobacter pylori' en een (combi van) AB zet zoden aan de dijk bij maagzweren.

En voor alle kruiden, dus ook monnikskap geldt: 'het werkt'. (Bij homeopathie wil nog wel eens gelden 'baat het niet dan schaadt het niet', bij kruiden is kennis zeer nuttig. Welke dosis, hoe lang, waar op te letten...)

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 13:37

Ik meld me ook... Denk voor 90% zeker te weten dat mijn paard last heeft van maagzweren. Afgelopen weken chagrijnig met poetsen en opzadelen, meer gapen dan normaal en lichte singelnijd. Paard is stressgevoelig en heeft in maart 14 dagen op NSAID’s gestaan. Voor mijn gevoel moet het dus wel. Ik ga morgen de dierenarts bellen om het te bespreken. Ik zou het liefst gewoon gaan behandelen zonder scopie omdat dat voor hem zeer ingrijpend is (paard raakt in paniek op stal). Wat zijn jullie ervaringen daarmee?

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 14:55

@KaLu13: Pepticure als ABkuur? Hoe is dat?
Pepticure is Omaprezole. Die heb ik ook al vaker gehad.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 15:20

Janneke2 schreef:
Ik weet dat het bij mensen bewezen is : 80% van de mensheid heeft bacterie 'heliobacter pylori' en een (combi van) AB zet zoden aan de dijk bij maagzweren.

En voor alle kruiden, dus ook monnikskap geldt: 'het werkt'. (Bij homeopathie wil nog wel eens gelden 'baat het niet dan schaadt het niet', bij kruiden is kennis zeer nuttig. Welke dosis, hoe lang, waar op te letten...)

euh Janneke ik hoop dat je monnikspeper bedoeld :oo Monnikskap is ZEER! giftig.