[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myour

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:28

Ik laat 'm alleen zonder deken staan als het weer echt slecht is, anders zit de deken zonder uitzondering om. En dan bedoel ik fris weer, met flinke wind, regen en bewolking, met onweer laat ik 'm dan weer om, aangezien het dan vrij drukkend is buiten, vrij warm en er dan juist veel muggen zijn.

Ik overweeg 'm niet in te laten slapen, dat vind ik wel heel rigoureus. Ik bedoelde meer 'm verkopen naar de kust, in de hoop dat hij het daar prettiger heeft, maar dan wil ik wel wat dingen geprobeerd hebben.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:33

Hoe moeilijk en egoïstisch het ook is, je zult moeten barricaderen.
Ze vinden altijd wel iets hóór, dus echt kleine stukjes krabben kunnen ze wel. Maar je zult toch ergens een grens moeten trekken, ook voor hemzelf. Het jeuken verergert ook alleen maar meer door het schuren. Maar je kan het je paard niet wijsmaken. Dus je zult toch maatregelen moeten treffen.

Die dikke harde manenkam duid er toch op dat je paard vol zit met verkeerde stoffen. Zo'n kuur verergerd niet altijd, alleen vaak wel, maar zo is de werking ook. Ik heb het volgehouden, en die van mij heeft er erg baat bij gehad, die knapte daarna zienderogen op. En Die dikke manenkam heeft ze niet meer gehad sindsdien.

Laat bloedonderzoek doen, misschien blijkt daaruit dat er iets niet goed of niet voldoende werkt. Mocht er weinig tot niets uitkomen, laat hem dan inspuiten, dan kun je de cirkel een beetje doorbreken. En wat rapperijder al zegt, de deken dan continue op houden. Het lichaam en de huid krijgen dan tijdelijk even rust en kan herstellen.

Deken niet afhalen! Zelfs niet bewolkt weer, want dan ook zijn die krengen er. Gewoon oplaten.
Eerder haalde ik hem er dan ook af, maar dat ging juist mis. Gewoon erop laten, droogt vanzelf weer.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:40

Myour schreef:
Ik laat 'm alleen zonder deken staan als het weer echt slecht is, anders zit de deken zonder uitzondering om. En dan bedoel ik fris weer, met flinke wind, regen en bewolking, met onweer laat ik 'm dan weer om, aangezien het dan vrij drukkend is buiten, vrij warm en er dan juist veel muggen zijn.

Ik overweeg 'm niet in te laten slapen, dat vind ik wel heel rigoureus. Ik bedoelde meer 'm verkopen naar de kust, in de hoop dat hij het daar prettiger heeft, maar dan wil ik wel wat dingen geprobeerd hebben.

Deken niet afhalen! Als jij denkt dat je geen mugjes ziet, dan zijn ze er wel. Zolang het niet gevroren heeft en de temperatuur boven de 15 graden komt zijn er mugjes. Ook als het regent.

Naar de kust verkopen heeft geen enkele zin. Het is een mythe dat paarden op magische wijze ophouden met schuren bij de zee. Er zitten hier in het topic genoeg mensen van de Belgische kust, en zelfs van de waddeneilanden.
Als je paard zo hard schuurt dat hij geen levenskwaliteit meer heeft dan is het aan jou om een verstandige beslissing te nemen ipv hem te verkopen met het risico dat hij in het handelscircuit terecht komt.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:44

Oké, deken gaat dus niet meer af, is die reinigingskuur ook nu nog aan te raden of maakt het niet uit wanneer je het in het jaar gebruikt? Ander voer zoeken (misschien iemand hier nog tips?), volgend jaar zolang mogelijk op de zandpaddocks laten, bloedonderzoek..... iemand nog?

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:45

ook ik heb de weide helemaal schuurvrij gemaakt, maar toch schuurt hij sinds kort weer gewoon tegen de palen aan ondanks het schrikdraad :oo geen idee hoe ik dat kan voorkomen :oo

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:49

Myour schreef:
Oké, deken gaat dus niet meer af, is die reinigingskuur ook nu nog aan te raden of maakt het niet uit wanneer je het in het jaar gebruikt? Ander voer zoeken (misschien iemand hier nog tips?), volgend jaar zolang mogelijk op de zandpaddocks laten, bloedonderzoek..... iemand nog?

Als je vanaf nu continu de deken gaat opleggen, kan je misschien proberen om een week lang dagelijks hydrocortiderm te smeren op de manenkam en staartwortel. Dan onderdruk je de jeuk die er al is, en er komt er geen nieuwe meer bij omdat de deken vanaf nu blijft opliggen. Ik spray ook altijd de deken in met insecticide (vlooienspul voor de hondenkussens: werkt ook tegen muggen en is niet schadelijk voor de huid).

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:50

Hydrocortiderm kun je toch alleen bij de dierenarts kopen? Z'n manen vallen overigens heel erg mee, het is vooral z'n hoofd en z'n staart..

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:52

Ik had begrepen dat je de DA toch zou laten komen.
Als het goed is heb je een hoofdkap bij de rambo SIH gekregen. Kan je die niet op doen?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:53

Mijne heeft een heel klein fijn hoofdje en maat 185 deken, de kap die daar bij zit kan zijn hoofd 2x in. Heb wel een bucas vliegenkap maar die lag er binnen paar uur weer af.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:55

Zelf heb ik er verschillende die ik niet gebruik (mijn paard heeft het niet op haar hoofd) maar die zijn 205 dus daar heb je niks aan.

Kan je niet eens een advertentie plaatsen voor een kleinere maat rambo hoofdkap hier op bokt? Volgens mij zijn er veel mensen die dat ding gewoon in de kast hebben liggen omdat hun paard het niet nodig heeft. Ik heb ze zelf in ieder geval nooit gebruikt.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:57

Die reinigingskuur kun je ook gewoon nu mee starten.
Deken fulltime op, drainage erin. Die creme die rapperijder noemt ken ikzelf niet, maar dat zou je kunnen doen. Verder op zoek naar een goed voeder, dat is alleen niet gemakkelijk, helemaal niet zoals die van jou snel afvalt en in training is en jong is.
Bel anders eens verschillende voederleveranciers op en vraag om advies voor in jouw situatie. Leg deze adviezen eens naast elkaar.

Volgend jaar zou je kunnen proberen een 'schone' start te maken. Deken in maart al op, continue. Eerst lange tijd in een paddock houden indien dat mogelijk is, beperkt bijvoeren met een goed voeder. Denk dat je dan al best een eind kan komen.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:59

Ik zie de Cavalesse weer langskomen. Ik zit nu in de derde maand (bijna op). Mijn 2-jarige heeft het niet geholpen; ze blijft jeuk houden. Gelukkig niet zo extreem als ik hier wel eens lees, maar toch. Ik vraag me alleen af wat er gebeurt als ik ermee stop. Wordt het schuren dan niet erger?? In ieder geval is de kuur nu bijna op. Geen idee wat er dan gebeurt.... Het voer van Hugho was ook al geen succes. Ze kreeg op enig moment over haar hele lijf (en dan ook letterlijk) allemaal kleine bultjes (allergie voor de grote hoeveelheid haver die in het voer zit???). De da is geweest en heeft een cortisone injectie gegeven en dat werkt inderdaad een week of 3 prima tegen het schuren! Daarna neemt het langzaam weer toe. Volgend seizoen miss toch maar aan een deken maar ik zie daar erg tegen op. Een (dan) 3-jarige die nog nooit een deken gezien heeft in een groep paarden die (op 1 na) ook nog nooit dekens heeft gezien. Zouden ze erover heen kunnen groeien????

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:05

Mijn voederleverancier adviseerde equine sensitive maar die wil ik dus niet meer. Naast dit voeder vond ik de EquiGard wel aansprekend of anders de Safe-and-Sound van D&H.. voor de rest zou ik het echt niet weten. Ik denk trouwens dat het afvallen nu wel mee valt. Hij maakt zich absoluut niet druk tijdens het rijden en is ook niet echt gespannen meer. Is ook wel te zien doordat ie nu toch wel wat dikker blijft op weinig voer. Dit voer ga ik nu sowieso afbouwen.

Overigens heeft m'n moeder net contact gehad met een veearts in Heiloo, die tabletten aanraadde. Volgens hem stilt dat volkomen de jeuk? In dit stadium ben ik bereid alles te proberen, en heeft m'n moeder gezegd de kosten op zich te nemen om die zorg bij mij weg te nemen.. ben heel benieuwd, ga het zo ophalen.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:07

Myour schreef:

Ik denk dat het belangrijkste is dat de deken niet meer afgaat. Senna staat nu een paar weken op een heel kaal land en sindsdien heeft ze veel minder jeuk. Als ik haar op stal zet zonder deken dan is het even manen en staart schuren en dan is het klaar. Maar dit komt denk ik meer uit gewoonte dan dan uit echte eczeemjeuk.

Ik zal even opsommen hoe ik het nu bij Senna doe (misschien vind je dat handig):
- 24/7 op heel erg kaal land (40x40m)
- 2 plakken hooi per dag
- 1/3 schep Havens Muesli zonder haver, met rijden krijgt ze 1/2 (eerst kreeg ze niks, maar door het kale land krijgt ze nu wat extra's).
- 3ml drainage compositum + 1ml Puur Cullico
- 14gr Primeval SuperMultiCompleet (supplement met vitaminen, mineralen, aminozuren, kruiden en vetzuren, zonder toegevoegde suikers)
- Altijd deken op (Rambo SIH)
- Om de paar dagen smeer ik Shapley's MTG

Ik ben benieuwd wat voor tabletten dat dan zijn.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:13

Waarschijnlijk cortisone. Als het echt zo erg is dat ze overweegt het paard te verkopen, dan is dat misschien geen slecht idee. Het zal de ergste jeuk stillen zodat de huid de kans krijgt te genezen, en dan kan ze intussen beginnen met de deken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:31

Mindim schreef:
Flint is normaliter voor een cob tinker heel mooi slank, maar die komt juist wat aan en die staat toch best schraal.

Zijn de dekens niet vervelend met regen? Ik bedoel, een natte lap op de rug de hele tijd. Maar ik neem aan dat iedereen de deken gewoon om laat?

ga met een spijkerbroek in de regen fietsen..als je thuis bent is zo'n broek vaak in een 10 minuten wel behoorlijk droog.
en het word warm door je lichaamswarmte he?
valt mee hoor.,de boett dekens zijn in 10 minuten droog

Sodeletuut schreef:
Bedankt Ellen. :)
Pfoei, wat ziet je deken er uit! Zonde!

Bij ooteman staat de Rambo Sweet Itch Hoody in de aanbieding voor 100 euro! Misschien daar eens naar kijken? :)

nee ik vind die dekens er echt niet uitzien,sorry.
heb nu een andere boett deken hier liggen, die gaat morgen mee.
zo lang staat appie onder zijn everline vliegendeken.

Myour schreef:
Nou ik heb gisteren toch beetje zitten huilen.. heb het echt ZO gehad met de eczeem.. hij heeft nu alweer dagenlang z'n deken om, en gisteren nog voor de schemering op stal gezet omdat hij een zeer voetje heeft, en hij had het gewoon niet.. de hele tijd z'n kont tegen de tralies gooien. Ik vond het zó'n vreselijk naar gezicht... en weer proberen z'n hoofd te krabben met z'n achterbeen.. ik heb toen maar uit wanhoop tóch z'n deken om gedaan op stal.. maar ik weet niet hoe lang ik dit nog vol houd. Echt appelflap wat een klote aandoening.....

trooste je , appie kan met deken om prima op stal staan,maar zodra die afgaat staatr hij ook als een gek te schuren hoor.
alle paarden bij ons trouwens..alles wat binnenkomt gaat lekker staan rossen...kan op de wei niet he
nog even volhouden joh! en die deken op stal gewoon omlaten :(:)

Myour schreef:
Ik ga nog wat dierenartsen/veeartsen proberen, bloedonderzoek, maar als het niet gaat baten vind ik het geen leven voor hem... dus moet ik toch bepaalde beslissingen gaan maken.....

ieh wil je niet zo eng praten???
valt misschien best wat aan te doen joh, en wie weet een andere omgeving?

enne appie ging ook van dit:
Afbeelding
naar nu dit:
Afbeelding

het kan wel beter gaan :j
dan zet je je dier maar een tijd bij ons neer hoor,wie weet doet het drentse land wel goed :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:39

Ik denk dat je er inderdad heel goed aan doet om de deken 24/7 op te houden vanaf maart, ook bij hele slechte dagen!
Verder zou ik het toch proberen zonder echt bijvoer aangezien je zegt dat hij te dik is, misschien wat mineralen/vitaminen in de vorm van een liksteen anders?
Drainage zou ik ook proberen, hoewel bier dus ook weleens lijkt te helpen en als je er niet zoveel geld aan uit wilt/kunt/durft geven is dat misschien een optie om te proberen?

Verder wil bij sommige paarden vlooiendruppels ook weleens helpen, bij de kruidvat/trekpleister hebben ze huismerk voor 7euro, daar kun je 1 a 2x mee doen.
Geen idee of het helpt, heb het bij Storm en Wisse geprobeerd en merkte geen verschil. Gebruik nu de Defendog en zie ook nog geen verschil, ken wel een meisje waarbij het wel heel goed hielp.

Allergitum door het voer wil ook wel helpen maar zou ik nu het seizoen bijna voorbij is niet meer aan beginnen.

Als het je pony nu geen goed doet om hem te beleren zou ik er echt mee wachten overigens, misschien zelfs een maandje ergens anders neerzetten om het inrijden te verwerken en bij te komen van de jeuk, en dan na het seizoen weer verder oppakken?

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:14

Hoihoi, puppy May staat in d'r nieuwe deken. Het is een 135/185, maar ik denk, ik vraag even aan de experts of hij goed zit. Volgens mij valt hij iets te klein, niet? Gelukkig is het maar voor een paar maandjes, volgend jaar is ze er toch sowieso uitgegroeid (ze is nu 1 jaar en 4 maandjes) en moet er toch een andere komen :) Maar dan weet ik het voor de volgende keer.

Afbeelding

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:34

Naar mijn idee kan dit best hoor :j Hij trekt nergens ofzo?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:35

Zo lijkt hij perfect te zitten Muds..... Lijkt mij niet te klein.
Wat een snoopy trouwens. Is dat het veulen waar je vorig jaar mee in Dalen op de keuring was? Bij die schimmelmerrie?

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:37

@ Carol, Eline is een vriendin van mij ;) Dus was met haar daar op stal, en omdat mn eigen pony eczeem heeft, kijk ik altijd wat een andere eczemer krijgt als ik een eczeempony zie en het staat erbij O:)

Voor de mensen die nog graag die eczeemdeken willen van Ooteman, ik heb er 1 teveel!!! Maat 6,3 Mag gewoon voor 100,- excl weg ;) Zelfde prijs al ooteman :)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 17:15

Ik kom net bij de veearts vandaag, deze heeft me idd dexamethasone tabletjes gegeven, waarvan hij er 4 van moet hebben door z'n voer heen. Ik ben absoluut niet van plan dit voor langere tijd te geven, tijdens m'n vorige studie heb ik er ronduit onderwijs over gehad wat het bij mensen doet (vrnl. met het immuunsysteem). Dit is voor mij echt dus vooral om de jeukcyclus te doorbreken.

Verder heb ik meteen de drainage compositum gehaald, en ga ik vanaf maart beginnen met het Groene Os programma. Dat gaat me zeker bakken met geld kosten maar hopelijk is het het waard om te proberen.

Overigens komt hij uit Drenthe vandaan en daar had hij zich tot bloedens toe opengeschuurd :(:) arm ding..

Ik ga het nu weer een tijdje zonder extra voer proberen, alleen de extra vitamientjes van de GKM met beetje magnesiumpoeder erbij. Het inrijden is uitstekend verlopen, in het begin was er natuurlijk de nodige stress, voornamelijk door mij. Nu met rijden gaat het veel beter, hij is lang niet meer zo gespannen, en laat zelfs de hals al strekken in galop. Nu staat hij toch wel een tijdje stil omdat hij gisteren z'n ijzer eraf getrapt heeft en vervolgens is er een nagel door z'n zool gegaan :Y)

En nog een toevoeging: hoe geven jullie de drainage compositum? Op een broodje ofzo? Ik moet ook nog even een stalgenoot bereid vinden om hem 's ochtends het broodje te geven, ik kan er echt maar 1x per dag komen.

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 17:20

Zammie schreef:
Zo lijkt hij perfect te zitten Muds..... Lijkt mij niet te klein.
Wat een snoopy trouwens. Is dat het veulen waar je vorig jaar mee in Dalen op de keuring was? Bij die schimmelmerrie?

Ja, klopt. Uhm, wie ben jij dan? :o :D
Nee, de deken trekt niet, behalve misschien een beetje op de schoft. Ik dacht dat de buikflap voor de achterbenen wat kort is. :) Hij is overigens ook helemaal ingewijd, ze heeft lekker lopen bokken, rollen en uitrazen in de bak en hij is nog heel +:)+

Dexamethason is inderdaad geen lekker middel, maar om de cyclus te doorbreken... Het werkt wel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 17:24

ohw haha drenthe is dus geen optie :o :D

je wilt het niet geloven ,maar ben net vanaf half 3 bezig geweest en de gatenkaasdeken zit weer in elkaar :+
mijn vriend begon gister enorm te zeuren dat ik via sonja een andere boett had gekocht en wat dat wel niet kostte blablablabla :Z :Z
nou ja dat kennen we allemaal wel.

dus moest die gatenkaas weer in elkaar( tenzij het echt niet kon)
en moet ik de deken van sonja als reserve houden.

muds:
ik vind het wel apart hoor zo'n jonge tinker al met zomereczeem...de deken zit prima zo te zien,nergens te strak toch?

nog over voer:
als je twijfelt..paard resoluut van de krachtvoer af halen.
laat ze maar es 3/4 weken helemaal zonder.
alleen een liksteen in de weide.

heb ik bij appie ook eens gedaan, helemaal van de krachtvoer af en alleen schraal gras en liksteen.
gewoon om het lichaam es op te schonen.
ze kunnen best even zonder krachtvoer...
ben daarna weer voorzichtig begonnen met een kwartje muesli( had toen nog structuurmuesli van subli) en ben begonnen met drainage compositum.
appie kreeg er alleen hoofdpijn van...verder was hij niet moe of wat ook alleen stond hij graag met zijn hoofd in een hoek op stal en mertke ik dat hij wat kriegelig was aan zijn hoofd.

ik deed 2x per dag 25 druppels op een half plakje brood en appie is gek op eten dus dat ging er met smaak in

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 17:28

Oké nou dat is mooi. Voor de pilletjes zal ik wel een klein beetje voer moeten blijven geven, want ik denk zomaar niet dat ie het vrijwillig op eet. Beetje pletten, dan blijft het wel kleven aan m'n voer. En dan zelfs geen kwart voer meer maar een klein handje, dat moet wel lukken.

Iedereen enorm bedankt voor tips, heb toch weer een beetje hoop gekregen.