[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

knollieke

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 22:34

heeft er iemand ervaring met de halsdeken? Ik zou deze willen proberen. Heeft er iemand al zo'n halsdeken zelf gemaakt? Zou dit liever eerst proberen en zien of het werk

knollieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 22:36

of het werkt. Mijn paardje is 1.5m, kan iemand mij de afmetingen van zo'n halsdeken doorsturen (lengte, breedte) en welke stof kan ik gebruiken?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 23:17

Sonja_vR schreef:
Henny, de stukken die jij de afgelopen tijd aangeeft heb ik aandachtig zitten lezen en eingelijk bevestigen ze grotendeels mijn stille vermoedens ...
en ben nu ook aan het overstappen van een beetje krachtvoer met een anti eczeem supplementje
naar een supplement wat mijn dametje voorziet n alles vit/min en sporenelementen die ze nodig heeft en wat extra magnesium
......

edit voor Henny-W
wat je aangeeft over stoornissen in de stofwisseling, zoals de spierziekten bij paarden
ik denk dus ook dat eczeem daar bij een deel van de paardenpatienten ook onder te brengen is onder het kopje stofwisselingsprobleem/stoornis ...
zijn ook steeds meer mensen die naar voeding gaan kijken op dat gebied,
maar helaas is niet voor iedereen de juiste info makkelijk toegankelijk
ben aan het rondkijken voor en goede opleiding op het gebied van voeding , en dan gewoon normale voeding, voor gezonde paarden, maar dat is al een drama, laat staan voor dieren met een probleem of stoornis

Ik heb het geloof ik al eerder benoemd maar op de site van Hippolyt kan je onder het kopje Futterjournals ook heel veel info vinden over voeding e.d.
Daar staan best interessante dingen bij.

Verder, als je overstapt naar gezonder voer, verwacht niet dat je paard over 2 maanden eczeemvrij is. Geef het niet na een paar maanden op met het idee dat het niet helpt.
Het hele metabolisme moet om.
Bij een mens duurt het meen ik 8 maanden voordat elke cel in het lichaam vernieuwd is.
Ik weet niet hoe dat bij paarden ligt Knipoog

Wel weet ik dat je vaak aan andere dingen al wel kunt merken dat er een verandering in het paardenlichaam gaande is.
Zo heb ik een goeie kennis die voorgaande jaren echt een giga eczemer had staan.
Opmerkelijk was dat zijn zomervacht zo ontzettend stug en hard aanvoelde.
Hij had geregeld grote wonden aan het voorhoofd en onder de buik van het schuren, ondanks een eczeemdeken. Het is een kruising met een Fjord. Dus ook een sober paard.
Staart en manen moesten het drastisch ontgelden en de ruin beet zelfs zijn benen stuk van ellende.

Afgelopen nazomer is ze begonnen met een probiotica kuur en Liv 52 om de lever te ondersteunen.
Daarna ook overgegaan op Hippolytvoer zoals wij voeren.
Het eerste wat opviel was dat hij sinds jaren een betere wintervacht aanmaakte.
Onlangs was ik er en zijn zomervacht is nu zijdezacht.
Dus er is duidelijk wat aan het veranderen in het paard.
Nu hopen dat komende zomer ook bij hem de zomereczeem op z'n retour gaat Knipoog

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 23:32

dat verandering niet zomaar tevoorschijn komt mag idd duidelijk zijn
wat ik nu ga doen, daar verwacht ik pas iets resultaat van te gaan zien met idd de aanmaak van de wintervacht (die had best ietsje zwaarder mogen zijn )
hippolyt site is idd een mooie wat betreft info

en wat betreft celvernieuwing, ik dacht dat ik ergens heb opgevangen dat je tussen de 12 en de 18 maanden zit bij een paard

wel leuk om te lezen hoe de veranderingen zich tonen bij verschillende dieren Ja

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:03

Sonja_vR schreef:
voor mij was het een dramajaar , en voor mijn huidige weidegenootje ook moet ik zeggen , tot in november door jeuken

maar kan idd ook wat voorbeelden waarbij het vorig jaar een beter jaar was idd ... het ligt gewoon heel erg aan de regio en de factoren als voeding etc

Jemawi, tips voor wassen zijn idd handig
andere tip is
30 graden is warm genoeg
meeste elastiek houd niet van hoge temperaturen ,
en kwa wasmiddel, ik gebruik wasnoten Ja
die doen het meestal erg goed op de dekens en geen wasverzachter gebruiken Lachen

Ik hoorde het van de week van een vrouwtje bij ons op stal. Zo'n oma's recepten-type Knipoog
Vind het zo vreemd, mijn vorige boett heeft de wasmachine wel overleefd, deze is echt drama.
Jij bedankt voor de tip over de wasnoten, zeker niet weg om dat te gaan proberen.

Ik ga overigens zometeen naar Divoza en ga hun eigen merk eczeemdeken proberen. Gewoonweg omdat de boett me te duur wordt. Voor een compleet pak ben ik bijna 300 euro kwijt en dat heb ik niet..(helaas).
Een collegaatje van me heeft de eczema en die bevalt op zich prima. Ik heb trouwens ook een vrij 'rustige' eczeempony en mijn andere paarden laten godzijdank de deken met rust.

Zijn er bokkers met de eczema?

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:35

Ff hier een kort berichtje van mij: Het ministerie van LNV geeft zojuist het bericht vrij dat de knuttenvrije periode in België in ieder geval al officieel voorbij is. Nu kunnen we dus met z'n allen de deken in de aanslag houden of misschien zelfs al op doen?

Groetjes,

Aline

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:43

de meeste hebben em al op;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:14

Jemawi schreef:

ik ken wat mensen met eczema, je moet gelukhebben dat de pasvorm goed is
bij de 1 is de hals wat kort , bij de ander de buikflap wat vreemd, maar er zijn er ook bij wie de deken netjes past
en je paard moet geen sloper zijn ...

anders heb je trouwens ook nog de everline Ja
is net weer wat anders kwa pasvorm (vaak wel netjes passend ) en iets steviger dan de eczema, en ook nog betaalbaar ...

boett trouwens nooit bij divoza halen, die zijn echt belachelijk duur,
ik heb hem bij atorka gehaalt, scheelde me 40 euro

dan heb je ook nog de itch free van de meulenkamp ,
pegaso fly free : die heb ik bij mijn merrie gekregen toen ik haar kocht, ook ene hele nette deken
RSH is er ook nog, en daar zag ik op MP oid een aanbieding van vorbij komen

en houd de 2e hands markt in de gaten op MP en de (duitse) ebay
daar komt ook veel voorbij , veel everline (busse)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:26

en gister opgestuurd en nu al binnen , de boett hoofdkap vor Edda... (is altijd maar afwachten bij de post Nagelbijten / Gniffelen )
vandaag grote poetsbeurt en inpakken die Dame

blijf er touwens wel van balen, die deken geeft toch een heel deifinitief jammer gevoel wat betreft een half jaar met deken op in de wei op zijn minst

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 11:28

was mijn paard met teatree shampoo en smeer in met teatree olie.(elke dag!)
verder spuit ik haar in mete speciale vliegenspray.

alles is zelf gemaakt
omdat onze stal eigenarese homeopatische middelen maakt.
mijn pony heeft de hele zomer door lange manen echt top.
en ze staat dag en nacht buiten.
ben er erg trots op

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:09

z0rr0 schreef:
was mijn paard met teatree shampoo en smeer in met teatree olie.(elke dag!)
verder spuit ik haar in mete speciale vliegenspray.

alles is zelf gemaakt
omdat onze stal eigenarese homeopatische middelen maakt.
mijn pony heeft de hele zomer door lange manen echt top.
en ze staat dag en nacht buiten.
ben er erg trots op

Wauw !
Zou je hier iets meer over kunnen vertellen ? Ben wel benieuwd !

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:10

Citaat:

ik ahd hem vorig jaar gehaald, bevalt prima hoor.
alleen je moet wel 1 a 2 maten groter kopen want ze vallen heel erg klein uit Knipoog

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 13:42

Mijn pony begint lichte tekens te vertonen van jeuk, dus ben maar al dik beginnen smeren met de liberate voor het helemaal om zeep is. Ben benieuwd of het daadwerkelijk ophoud.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:35

Ik moet zeggen, hij zit als gegoten! Heb 'm inderdaad één maat groter gekocht. De boett had ik ook een maat groter, maar die moest ik innemen. De hals is inderdaad wel wat aan de korte kant, maar heb me laten vertellen dat dat nog gaat rekken.
Ook de buikflap is aan de kleine kant, als het niet gaat gooi ik gewoon mijn oude boett buikflap erom. Die is nog perfect namelijk.

Even iets anders; ik heb ook gekeken voor een hoofdkap.
XS lijkt meer op formaat paard, dus voor mijn Atje zit ik nu met een probleem.

Heeft iemand tips?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 15:01

ik heb ook de eczema en ben er niet over te spreken... hij schuurt bij de voorbenen en trekt naar achter...

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 15:48

nou heb de pyjama klaar liggen maar de mijne heeft nog steeds geen last van jeuk . gelukkig maar kan eindelijk zijn manen gaan groeien.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:36

ik zou die pyama er maar op gooien als ik jou was,
de paarden vinden het zelf totaal niete rg en zo hebben ze er toch minder last van die prikdingen.

ap stopt zijn hoofd er zelf al in terwijl met een gewone deken word hij boos als ik die op leg dat vind hij niet prettig

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:17

ikenindi schreef:
ik heb ook de eczema en ben er niet over te spreken... hij schuurt bij de voorbenen en trekt naar achter...

Dat had ik met mijn boett hetzelfde. Ik heb de eczema nu als 'probeerexpiriment' Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 18:23

hmz, ben er bang van voor je... ik vond de hh van vorig jaar dan toch beter. ik denk er ook over om die alsnog weer te kopen. al was die erg snel kapot.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:06

wel, paard is ingepakt met de boett deken
maatje 4 en hij past perfect
achter nog iets ruimte over, maar dat is alleen maar goed want ze moet een een beetje uitzwaren ...
het halsstuk over de kop heen vond ze iets vervelend, maar toen ze weer op het land stond was het koppie naar beneden en eten, boeit haar in het geheel niet

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:34

ellepel schreef:
ik zou die pyama er maar op gooien als ik jou was,
de paarden vinden het zelf totaal niete rg en zo hebben ze er toch minder last van die prikdingen.

ap stopt zijn hoofd er zelf al in terwijl met een gewone deken word hij boos als ik die op leg dat vind hij niet prettig

dit is mijn eerste paard met exceem vandaar dat ik dit topic volg. Ik heb hier in Nh nog geen knutjes gezien en verleden jaar toen ie uit Brabant kwam stikte het er daarvan. Bij ons zijn niet zo veel vliegdbeesten zeg maar. Er staat altijd wind is erg open enzo. En verleden jaar schurkt ie steeds tegen ons aan ben toen wel meteen met allerlei supllementen begonnen. Nu schurkt ie nog steeds niet.Is het dan toch raadzaam om een deken op te doen, hij speelt zoveel met de andere jonge paarden dat ik bang ben dat de deken geen lang leven heeft !!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:40

tja weet je als je wacht tot hij gaat schuren ben je al te laat he?

en risico neem je toch met een deken of je die er nu op legt of over twee weken.
ap loopt ook bij paardejes waar hij mee staat te kroelen hoor.
ik spuit halsgedeelte en staartflap elke keer in met vliegenspray als ik er ben,dat stinkt dus hopelijk blijven ze er vanaf Knipoog

ap schuurd nog helemaal niet,ook geen tekenen,maar de deken zit goed dus die heb ik er nu gewoon vast op.
ik wil weer een volle bos manen bij hem

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:48

ik denk ook dat je beter de deken nu al op kunt doen hoor. die deken is om te voorkomen dat ze jeuk krijgen. als je hem er pas op doet als je paard al last heeft ben je al te laat. en voorkomen is nog altijd beter dan genezen...

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 20:00

oke bedankt allemaal maar dan zou ik dus nooit weten of hij er hier wel last van krijg

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 20:01

haha leuk antwoord.
Haha!
nee dat zal ik ook niet weten want ap heeft de deken al op.

dan laat je het af?
maar als hij dan wel begint te schuren is het niet zo dat als je de deken er op legt het meteen over is,dat duurt meestal een maand, en tegen die tijd heeft je dier zijn deken kapotgeschuurd vanwege de jeuk
Knipoog