Maar het zou toch kunnen, aangezien hij het al vaker heeft gehad, dat hij het niet meerdere keren losstaand van elkaar heeft gehad, maar dat het aldoor sluimerend aanwezig is en nu en dan de kop opsteekt? Ik weet van lyme bij paarden dat dat ook met ups en downs gaat, variërend van klachtenvrij naar niet lekker en weer terug.
de beiden kunnen daarmee dus een vergelijkbaar klinisch beeld geven, maar toch totaal verschillend zijn.
hier een stukje over de borrelia burgdorferi (oftewel Lyme bacterie):
Citaat:
De Lyme-bacterie heeft zeer geavanceerde overlevingsmechismen die hem beschermen in een vijandige omgeving. Zo kan hij behalve in de normale spirocheet-vorm, ook in andere vormen vóórkomen. Hieronder staan 2 voorbeelden:
• de cystische vorm, waarbij de bacterie in een beschermend hulsel zit, wat hem beschermt tegen antibiotica en het immuunsysteem.
• de L-vorm of celwandloze vorm, waarbij de celwand ontbreekt, zodat de bacterie onzichtbaar is voor het immuunsysteem en antibiotica die op de celwand inwerken (bijv. Amoxicilline), geen effect hebben.
Verder heeft de Lyme-bacterie een zeer lange delingstijd en kan hij zeer lang in een rustfase blijven. In deze toestand heeft antibiotica geen effect.
ik denk dan, als die bacterie zich zo goed kan verstoppen, wie weet kan hij dat dan ook wel voor de lecherantenne. mijns inziens is niets zaligmakend, en er zijn nu eenmaal ziektes en dergelijke waarover weinig of niets bekend is. als het immuunsysteem de bacterie al niet eens opmerkt (en het paard dus ook niet in die periodes!), en het ding er dus alleen maar is, zonder op dat moment voor klachten te zorgen, dan is het toch niet onmogelijk dat hij ook door de beste bacterie-opsporingsmiddelen niet wordt opgemerkt.
in die 'rustperiodes' zou het dus geen zin hebben om te testen, maar ik vind het wel frappant dat je paard meerdere keren die bacterie oploopt. ik weet niet hoe het bij jullie zit met de tekendruk? bij ons zitten er aardig wat, hoewel het er dit jaar ietsje minder lijken te zijn dan bijv. vorig jaar.
tot de symptomen hoort o.a. ook een stijve nek, wat ook past bij HS. andere symptomen die ook bij HS gezien worden zijn:
- hoofdpijn
- spiertrekkingen in het gezicht
- zwelling rond de ogen
- overgevoeligheid voor licht
- jeuk of pijn in oren
en zo zijn er nog een boel symptomen zoals stemmingswisselingen en dergelijke, maar die zie je bij een paard toch al vaak als er iets niet in de haak is.
ik denk: wie weet is het zinvol om dit aan ons lijstje met mogelijke oorzaken toe te voegen sowieso.