[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Freechoice

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 21:33

De bulten jeuken niet, hij schuurt ook niet en de kuil is oud, van vorig jaar en bijna hooi, zo droog. Nee hij staat niet op tarwestro ;-) was vandaag op het land en de bulten leken al wat minder te worden. Ik ga nu op vakantie en hij blijft sowieso nog een week, mits het land niet te nat wordt, als het weer omslaat, buiten staan. Ik hoop op goed bericht uiteraard en als dat zo is gaat er op stal dan één Luik dicht, als ze weer naar binnen gaan... Helaas staan er langs een paar paddocks ook elzen, maar daar valt nog wel mee te schuiven en kan hij in eentje staan, waar geen bomen zijn.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 09:17

de mate van droogte bij kuil is ondergeschikt in vergelijking met de verpakkingsmethode, als het in plastic zit gaat het spul door een fermentatieproces, en er zijn aardig wat paarden die daarop reageren. bij die van ons zien we daar zeker verschil in, hooi uit plastic versus hooi uit kleine baaltjes zonder plastic. ook al is het qua natheid bijna hooi, het blijft kuil.
verder zegt de leeftijd bij kuil/hooi niet erg veel, wat bewezen is is dat de vitaminen en mineralen/ spoorelementen na verloop van tijd afnemen in hoeveelheid en kwaliteit, zaken als suikers e.d. blijven intact. als het hooi/ kuil ouder is is er dus sowieso een grotere kans op tekorten in de voeding. dit kan je ondervangen door middel van een supplement.
verder is de kans aanzienlijk dat het kuil op je huidige stal van ander land komt dan dat van je vorige stal, de verhoudingen zullen anders zijn, de bodem zal anders zijn, er is misschien wel onder andere weersomstandigheden geoogst, de bemesting kan anders zijn. verder is het daarmee dus mogelijk dat er bepaalde plantjes of grassen in het kuil zitten die je er bij de vorige stal niet in had, en waar je paard wellicht niet tegen kan.

heb je er al een DA naar laten kijken?

@ Ellepel vreemd... best kans dat hij op die druppels reageert inderdaad. waarschijnlijk hebben ze op de kliniek ook behoorlijk in zijn face gezeten (moet immers wel, om het oog te onderzoeken). en zo'n kliniekbezoekje brengt altijd een bepaalde onrust/ stress met zich mee...
lastig hoor, en het ging net zo goed!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 09:45

ellepel schreef:
ik ben vanmiddag met ap bij de kliniek geweest omdat zijn oog nog steeds ontstoken is
waarschijnlijk allergische reactie door vliegen,dus nu moet hij een kap op. :+
haha,dat kan nog wat worden,maar goed ik zie wel.

wat wel zo was,is dat ik nu druppels heb meegekregen voor hem die de ontsteking moeten remmen.
toen ik terug was,liep hij flink te schudden!
echt heel vreemd,net alsof hij reageerde op die druppels ofzo,terwijl het eigenlijk weg was?

Dat oog zit natuurlijk wel dichtbij de zenuw. Dus kan heel goed dat door het oog de zenuw ook geirriteerd is.

Let er op dat je een 'stijve' kap koopt, die ver afstaat van zijn ogen en niet bij regen tegen zijn ogen kan gaan plakken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 10:22

Ellepel, die kap kan heel erg meevallen hoor. Ik dacht ook bij mijn paard, dat wordt wat. Zeker omdat bij voor die sliertjesfrontriem tegen de vliegen altijd wegrende. Maar hij steekt zijn hoofd zelf in de vliegenkap !!!
Laatst bijgewerkt door Maris op 08-07-12 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 10:29

Ellepel, ik heb deze van de week gekocht voor die van mij en Niek is er heel blij mee (Rambo). Hij wil hem ook graag op. Vliegen blijven op een afstand omdat hij behandeld is met 'gif' en er zit een 'stijve' ring in die het masker helemaal van ogen en de rest van het hoofd afhoud. Hij zweette er zelfs niet in toen het zo warm was. Er zit ook nog een neusflap op maar die wil hij er niet op.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OTWDMEPB.jpg

Overigens heeft Niek weer Borrelia opgelopen dus daar ben ik hem nu voor aan het behandelen.
Nog steeds geen last van sheaken, wel andere dingetjes die het gevolg zijn van de Borrelia.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 06:08

ik ga helemaal geen kap kopen heb ik besloten :n ik vind ze nog gevaarlijk ook sorry.
die van niek heeft stalgenootje van mij ook,elke morgen heeft dat paard hem er weer af gewerkt

ik heb namelijk zelf het idee dat appie helemaal geen last heeft van zijn ogen door de vliegen.
appie heeft een hele mooie voorpluk en ik zie gewoon dat die de vliegen al bij zijn ogen weg houdt.
ik heb hem al 13 jaar en dan zou hij nu ineens zo'n ding op moeten,is nooit nodig geweest bij hem,dan had dat toch zeker al eens eerder een probleem moeten zijn.

ik denk dat appie veel meer last heeft van het feit dat ie hartstikke dik is!
,heeft een dikke koker,dikke hals,hij is sjaggerijnig en zit niet lekker in zijn vel.
met stalhoudster besloten om hem apart te zetten,we hebben eindelijk eens tuk land waar echt maar weinig gras op staat.
en hij moet maar eens wat afvallen,denk dat de rest dan ook wel beter zal gaan.
zoals hij er nu uitziet heeft hij flink last van insuline resistentie, en eerst op een goed dieet en dan zien we wel verder

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 07:55

Ellepel, hoe hebben ze bij die kliniek dan bepaald dat het een ontsteking was door vliegen als jij denkt dat het daar niet door komt?

Staan ze bij jullie dag en nacht met zo'n kap op? Dat zou ik zeker ook niet willen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 13:19

als je zo'n kap omdoet,dan moet je die zelf weer afhalen.
stalhoudster kan daar helemaal niet mee bezig zijn joh,we hebben wel 20 paarden in pension staan.
ik mag al superblij zijn dat ze zijn oog voor me wil druppelen

bij de kliniek hebben ze alles bekeken,gespoeld,ging speciaal spul in zijn oog om te kijken of het maanblindheid was
en doordat bij appie het bovenste ooglid flink rood is en verdikt en de onderste iets is de conclusie dan dat het waarschijnlijk een reactie is op de vliegen.
er komt geen pus uit,niks, hij knippert niet met het oog,het jeukt alleen maar.
hij heeft in het verleden wel eens last gehad van een dik oog,dat was 1 dag en dan was het over.

maar volgens mij reageerd hij dus niet op vliegen,maar ergens anders op.
hij staat nu in elk geval op een andere wei,ik ben toch benieuwd of dat al zal helpen.
komt wel weer goed hoor,hij heeft inmiddels al een vriendje bij hem staan zodat ie niet meer zo alleen is en het oog ziet er al wat beter uit

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:56

Ellepel, heb je een foto van dikke Ap?

mijn ervaring is wel dat paarden die te dik zijn eerder last hebben van wat dan ook. zijn gewoon vatbaarder lijkt het wel. wat op zich ook niet gek is, want je kunt niet in topconditie en moddervet zijn tegelijk. bovendien worden veel afvalstoffen vastgehouden/ opgeslagen in vetweefsel.

Mone is ook aan de dikke kant, op zich gaat het goed met haar maar ze heeft enorme jeukklachten op het moment. morgenochtend komt de DA. Wij denken dat het iets in het gras is.
vorig jaar heeft ze dit ook gehad, in het najaar wordt het weer minder. het is geen zomereczeem. rond haar ogen heeft ze rare kale plekjes.

aliceexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 16:26

Ik wil me hier ook even melden. Mijn paard heb sinds in een paar dagen last van hoofdschudden. Zowel onder het rijden als in de wei. Het wordt de laatste dagen steeds erger. Een paar dagen geleden was het met rijden alleen in stap en nu gister en vandaag ook onder draf en galop en alleen als hij tegen de wind in loopt. Ook betrapte ik hem net in de wei op het schudden van zijn hoofd. Zou hij last van de pollen kunnen hebben of zou het wat anders kunnen zijn? Ik had nog een neusnetje liggen dus ik ga die morgen proberen met rijden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 16:34

toen ik met mijn pony op show was merkte ik ook duidelijk dat hij liever niet tegen de wind in liep (het woei die dag echt hard). geen echte HS maar wel duidelijk last ervan. hij was die dag ook erg gespannen. bij mijn pony steekt het alleen de kop op als hij (emotioneel) gespannen is, en dan icm iets anders, zoals veel vliegen of stof. zijn 'gewone' gevoeligheid voor stof is hij kwijt trouwens *klopt af*, sinds een klein jaar. sowieso is zijn algehele gezondheid een stuk beter geworden, en de HS is helemaal weg.

er zijn meer paarden die (meer) last hebben van hun HS als het waait, past wel bij de triggers zeg maar.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 17:14

Hier al meerdere weken geen last meer van kramp of headshaken tijdens het rijden of los. Ben haar wel op een hele speciale manier gaan rijden met de klok erbij. Constant van hoofd halshouding veranderen, veel schouder plaatsen, amper draf, veel galop en weinig verzameling, Bij hoger instellen wordt ze weer strakker en weet ik zeker dat het weer terug komt, dus dat komt over een half jaar wel weer.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 17:43

mag ik vragen wat voor hulpen je gebruikt om je paard hoger in te stellen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 20:15

dikke ap:
Afbeelding

haha,dit is al het derde topic waar hij zo in staat :P
vetjes,dikke koker,dikke nek,dikke ogen,en hij is sjaggie..maar hij wil wel lopen en ging lekker aan de stuiter gelukkig :D
.
op de wei zag ik hem wel schudden toen hij me zag aankomen---stress?
maar in de bak en daarna was het over :j
ik zit even te twijfelen of ik een drainage kuur ga bestellen,denk wel dat het nu verstandig is.
hij heeft 2x eerder zo'n kuur gehad en daar knapte hij wel enborm van op.
maar hij staat nu ook op een ander weilandje, een klein kaal stukje,samen met een andere pony die ook veel te dik is.

ja dat gras is echt vreselijk dit jaar!
er is echt veel te veel,wel fijn want dan is het in de winter lekker goedkoop goede kwaliteit ruwvoer kopen.
op stal zitten ze te wachten op droog weer,dan gaat bij ons de 1e snee er af,dan is het lang en uitgebloeid...perfect dus!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 07:47

oeps hij is inderdaad aardig aangekomen ja, wel mooi dat ie op dieet kan daarzo, bij ons op stal houdt 't altijd gelijk in dat ze met een graaskorf komen te lopen.
hier valt het nog mee met het gras, ja de groei zit er wel lekker in. bij ons is het probleem meer dat de weides eigenlijk erg groot zijn. gelukkig wordt er sinds vorig jaar ook gehooid bij ons waardoor bepaalde weides niet meer als graasland gebruikt worden, want als ze dat ook nog op moesten maken... pfff...

mijn ervaring is dus wel dat 'allerlei klachtjes' die bij te dikke paarden komen bovendrijven vaak al te tackelen zijn door ze af te laten vallen. en dat ze door die klachtjes sjaggie worden klinkt ook erg bekend (helaas).

@ Singasong, de borrelia bacterie kan verantwoordelijk zijn voor de ziekte van Lyme, is Niek daar weleens op gecheckt?

Mone krijgt vandaag de DA op bezoek vanwege de jeukklachten, gisteren vonden we een paar wondjes door het schuren.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 08:09

Merrieveulen, nee nooit op laten checken. Voor mij is het testen met de Lecherantenne 100% betrouwbaar. En hij heeft het al vaker gehad, net als ik en mijn honden en we zijn er ook weer van verlost dus ik ga er vanuit dat dat nu ook weer gebeurd.

Een reguliere DA komt hier alleen voor acute dingen of voor foto's maken o.i.d. voor de rest behandeld mijn therapeute mijn dieren en gezin al 6 jr. naar tevredenheid.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 08:31

Maar het zou toch kunnen, aangezien hij het al vaker heeft gehad, dat hij het niet meerdere keren losstaand van elkaar heeft gehad, maar dat het aldoor sluimerend aanwezig is en nu en dan de kop opsteekt? Ik weet van lyme bij paarden dat dat ook met ups en downs gaat, variërend van klachtenvrij naar niet lekker en weer terug.
de beiden kunnen daarmee dus een vergelijkbaar klinisch beeld geven, maar toch totaal verschillend zijn.

hier een stukje over de borrelia burgdorferi (oftewel Lyme bacterie):

Citaat:
De Lyme-bacterie heeft zeer geavanceerde overlevingsmechismen die hem beschermen in een vijandige omgeving. Zo kan hij behalve in de normale spirocheet-vorm, ook in andere vormen vóórkomen. Hieronder staan 2 voorbeelden:

• de cystische vorm, waarbij de bacterie in een beschermend hulsel zit, wat hem beschermt tegen antibiotica en het immuunsysteem.
• de L-vorm of celwandloze vorm, waarbij de celwand ontbreekt, zodat de bacterie onzichtbaar is voor het immuunsysteem en antibiotica die op de celwand inwerken (bijv. Amoxicilline), geen effect hebben.

Verder heeft de Lyme-bacterie een zeer lange delingstijd en kan hij zeer lang in een rustfase blijven. In deze toestand heeft antibiotica geen effect.

ik denk dan, als die bacterie zich zo goed kan verstoppen, wie weet kan hij dat dan ook wel voor de lecherantenne. mijns inziens is niets zaligmakend, en er zijn nu eenmaal ziektes en dergelijke waarover weinig of niets bekend is. als het immuunsysteem de bacterie al niet eens opmerkt (en het paard dus ook niet in die periodes!), en het ding er dus alleen maar is, zonder op dat moment voor klachten te zorgen, dan is het toch niet onmogelijk dat hij ook door de beste bacterie-opsporingsmiddelen niet wordt opgemerkt.
in die 'rustperiodes' zou het dus geen zin hebben om te testen, maar ik vind het wel frappant dat je paard meerdere keren die bacterie oploopt. ik weet niet hoe het bij jullie zit met de tekendruk? bij ons zitten er aardig wat, hoewel het er dit jaar ietsje minder lijken te zijn dan bijv. vorig jaar.

tot de symptomen hoort o.a. ook een stijve nek, wat ook past bij HS. andere symptomen die ook bij HS gezien worden zijn:

- hoofdpijn
- spiertrekkingen in het gezicht
- zwelling rond de ogen
- overgevoeligheid voor licht
- jeuk of pijn in oren

en zo zijn er nog een boel symptomen zoals stemmingswisselingen en dergelijke, maar die zie je bij een paard toch al vaak als er iets niet in de haak is.
ik denk: wie weet is het zinvol om dit aan ons lijstje met mogelijke oorzaken toe te voegen sowieso.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 08:39

Dat zou kunnen maar in Niek's geval niet. Hij is er 3 wk. geleden mee besmet. De tekendruk is hier ook hoog, ook al zit ik in de Betuwe en niet aan het bos.

De nimfen zijn vaak de oorzaak voor besmetting. Dus wordt je daar door gebeten is de kans groot. Er is dus niets frappants aan dat hij vaker is besmet. Tis gewoon een questie van pech hebben. En de Lecherantenne is daar heel precies in en ik laat hem vaak doormeten dus dan komt het er vanzelf uit.

Een paard wat niet op die manier wordt onderzocht heeft meer kans op sluimerende lyme omdat dit alleen aangetoond kan worden via een bloedonderzoek en dan nog weet je het niet zeker.

Niek is nog steeds schudvrij.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:03

Hier ook, met de HS gaat het prima. Of nou ja, met de paarden prima, de HS is nog steeds gedetermineerd...

vandaag hadden we de DA hier voor Mone's jeuk, er is bloed afgenomen en nu moeten we even afwachten wat daar uit komt. Ik heb de DA gevraagd hoe het zit met Lyme, hij gaf aan dat het theoretisch gezien wel aan te tonen is maar dat dat in de praktijk nogal tegenvalt. bloedonderzoek is daarin niet bepaald betrouwbaar, en omdat de bacterie zich dus goed kan verstoppen is de uitslag van tests vaak negatief waar die eigenlijk positief had moeten zijn. Maar goed niet dat Mone Lyme heeft of lijkt te hebben gelukkig hoor...

Maar goed, ik kan me zomaar voorstellen dat Lyme bij sommige paarden HS kan triggeren omdat het dus voor zaken als een stijve nek en andere klachten in/ rond het gezicht kan zorgen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:05

Als je het regulier wilt testen op lyme is 'levend bloedonderzoek' de meest betrouwbare.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 18:30

idd dat zei de DA ook, maar vooralsnog is er voor ons geen reden om dat te willen... bovendien zou ik dan in Mone's geval eerder voor de lecherantenne gaan als dit ook niks oplevert.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 21:02

appie heeft vroeger wel veel symptomen van lyme gehad,heb bij hem ook wel regelmatig teken uit hem gehaald.
maar appie heeft van zoveel ziektes wel symptomen :P ;)
zeker ook van herpes en denk dat die zo af en toe ook wel weer de hoek om komt kijken bij hem

vanaf vandaag afbouwen met zijn oogdruppels en hij schudde ook niet meer gelukkig.
tja dat dik zijn daar word appei ziek van,ik ken echt zat paarden die moddervet en happy door het leven gaan,maar zijn lichaam trekt dat allemaal niet.
nou ja, komt wel weer goed, en vandaag voelde hij zich al wat beter had ik het idee want hij had meer praatjes :D

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 07:40

inderdaad, daar hadden wij het met de DA gisteren ook over. Mone was toen mijn zusje haar kocht echt moddervet, en toen ze haar voor die tijd verzorgde nog erger. rare klachten had ze alleen niet, nooit HB geweest, geen jeuk, niks. bij ons is ze toen goed afgevallen en toen zijn we verhuisd naar de huidige stal, waar het in eerste instantie aardig goed ging maar daarna kwam ze toch weer aan. met graaskorf is dat nu aardig goed bij te houden, maar het is wel zo dat een hoop paarden bij ons op stal gelijk problemen krijgen als ze wat dikker worden. bijna alle paarden hier op stal zijn te dik, en de soberder dieren krijgen ook gelijk problemen zoals jeukklachten of zelfs HB.

in ieder geval wel fijn dat Ap zich beter voelt!

en vwb de lyme, dat zei de DA ook. eigenlijk alles wat afwijkend is en 'ergens' symptoom van is KAN lyme zijn. wat dat betreft kan ieder paard lyme hebben als je 't zo bekijkt. omdat het daarnaast ook nog eens zo moeilijk aan te tonen is blijft het gewoon een vaag iets.
en eerlijk is eerlijk, als je op internet gaat kijken bij allerlei ziektes, dan kan je praktisch ieder paard wel wat aanpraten.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 08:42

Als een paard besmet is met Borrelia kan een paard niet zelf overleven. Daar moet je wel voor behandelen. Een paard gaat daar namelijk uiteindelijk aan dood, het tast het zenuwstelsel aan. Bij de ene wat eerder dan bij de andere.

Ik meld me hier af in thet topic, denk dat ik wel kan zeggen dat Niek voor dit jaar ook weer HS vrij zal zijn.

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 08:53

Hier nog steeds geschud helaas. Ik zit toch te twijfelen om mijn paard met een soort pensioen te zetten dus als iemand nog een leuk plekje weet waar ze goed verzorgt word, voldoende hoor krijgt en waar ik misschien nog eens lekker buiten kan rijden hoor ik het graag:)