[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DiscoDipp

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 02:25

Hier is het al zeker een week dik onder de -5 aan het vriezen en ik heb nog steeds een jeukend paard.. terwijl de eczemer van de buren al zeker een week of 3/4 niet meer jeukt..

Snap er echt helemaal niks meer van, dierenarts heb ik nog eens gebeld, die zegt behandelen met betadine maar wil niet graag komen ivm drukte. Ga in de loop van de week maar een andere vee arts contacteren want het begint echt uit de hand te lopen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 08:06

Een dierenarts die niet langs wil komen? Zoiets zouden ze bij onze DAP echt niet verzinnen. En het paard niet zien dus dan maar zeggen dat je met betadine moet behandelen…..tijd voor een nieuwe DAP.
Mijn merrie loopt nu al zo'n week of 6 bloot volgens mij, geen enkel probleem :)

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 09:19

love_urla schreef:
Hier ook iemand met een flinke eczemer!

Ik heb mijn haflinger zo'n 5 jaar geleden gekocht, alles helemaal afgeschuurd tot korsten toe, maar hij had dan ook nooit een deken op. Dus ik had hem gewoon een eczeemdeken opgedaan en dat ging 4 jaar lang eigenlijk helemaal prima.
Nu is hij alleen sinds ruim een jaar van voeding veranderd; eerst maismeel met basisbrok om hem op gewicht te houden, maar dit hielp niet genoeg. Dus nu staat hij ongeveer een jaar op speedibeet (bietenpulp), veulenbrok en kuilhooi. Maar dit jaar was de eczeem dus ook veel heftiger dan anders. Hij heeft 2 dekens kapot geschuurd en iets minder dan de helft van zijn manenkam is weg...

Zou dit te maken kunnen hebben met zijn voeding en hebben jullie eventueel tips?

Ja, meestal door de hoeveelheid suiker.
Maar dat zit ook in gras. Soms is iets te slank beter dan wat te vet.

love_urla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 09:27

Nivada schreef:

Helaas was hij niet een beetje te slank, maar gewoon mager. Dierenarts is er ook meerdere keren bij geweest en kon verder niks vinden en zei dat dit het laatste was wat we konden proberen en dat hij anders eventueel moest worden onderzocht in een kliniek.

Maar bedankt voor je antwoord!

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 09:39

is er hier ervaring met paarden die jeuk krijgen van vitalbix?
Mijn ZE'er loopt namelijk nog steeds met een pleeborstelstaart rond, kan me niet voorstellen dat dat nog door de mugjes komt -O-

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 09:50

love_urla schreef:
Nivada schreef:

Helaas was hij niet een beetje te slank, maar gewoon mager. Dierenarts is er ook meerdere keren bij geweest en kon verder niks vinden en zei dat dit het laatste was wat we konden proberen en dat hij anders eventueel moest worden onderzocht in een kliniek.

Maar bedankt voor je antwoord!

Nee mager is ook niet goed.
Die van mij was ook te slank.. en gaf haar alleen maisbrok.
Inmiddels geef ik haar niks extra meer want nu krijg ik er amper weer wat vanaf haha
Vanaf januari gaan we naar een nieuw plekje, ben benieuwd hoe ze het daar doet!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 10:21

Ik heb hier ook geen schuur paarden meer. Terwijl ze wel op gras staan.
Zie ook geen mugjes of zo meer vliegen.
Dit jaar was ook echt heftig met de beestjes. Of dat nu kwam met het extreem natte voorjaar hier in het zuiden?
Hij heeft ook nog nooit zoveel geschuurd als dit jaar.
De hoefsmid vertelde dat hij dat op meer plaatsen zag dit jaar, dat meer paarden heftiger hadden geschuurd als anders.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 11:28

Hier 2 nachten van minstens -8 gehad en ook 1 dag waarbij het overdag licht bleef vriezen.
De paarden staan onder een winterdeken zonder hals maar als ik bij 3 in de manenkam kroel dan vinden ze dat nog steeds lekkerder dan me lief is. Gelukkig wordt er niet meer geschuurd.

Ik heb afgelopen zomer een paar keer Veerust gebruikt tijdens de bosritten en daardoor was het goed te doen tegen de dazen. In Veerust zit helaas ook zooi zoals pyrenhtrinen en zal ook slecht zijn voor oppervlakte water.

Hebben degenen die Tectonik e.d. gebruikt hebben ook nog verandering gemerkt wat de dazen betreft ?
Helpt het daar ook tegen of is het echt puur tegen de kleine mugjes ?

Ik kreeg vorige week via de post ongevraagd een proefpakketje met middelen van Witte Reus zoals een wc blokje en van Persil een vloeibaar wasmiddeldingetje.
Ik las even de waarschuwingen en die troep is me toch slecht. Gevaar voor ernstige oogirritaties, schadelijk voor in het water levende organismen met langdurige gevolgen :?
Vooral dat laatste vond ik wel erg dubbel daar middelen zoals Tectonik een tijd niet gebruikt mochten worden vanwege milieuregels ten behoeve van het oppervlaktewater.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 11:34

love_urla schreef:

Ik heb mijn haflinger zo'n 5 jaar geleden gekocht, alles helemaal afgeschuurd tot korsten toe, maar hij had dan ook nooit een deken op. Dus ik had hem gewoon een eczeemdeken opgedaan en dat ging 4 jaar lang eigenlijk helemaal prima.
Nu is hij alleen sinds ruim een jaar van voeding veranderd; eerst maismeel met basisbrok om hem op gewicht te houden, maar dit hielp niet genoeg. Dus nu staat hij ongeveer een jaar op speedibeet (bietenpulp), veulenbrok en kuilhooi. Maar dit jaar was de eczeem dus ook veel heftiger dan anders. Hij heeft 2 dekens kapot geschuurd en iets minder dan de helft van zijn manenkam is weg...

Zou dit te maken kunnen hebben met zijn voeding en hebben jullie eventueel tips?

Ik heb een kennis die hetzelfde probleem gehad heeft met 1 van haar paarden. Van alles geprobeerd in het voer met allerlei aanvullingen maar het paard bleef broodmager. Haar dierenarts snapte er niets van.
Op een gegeven moment kreeg ze van iemand een tip om het paard op onbeperkt hooi te zetten.
Dus geen kuil of voordroog maar echt gewoon hooi. Een maand later was het paard al zichtbaar aangekomen en tegenwoordig ziet ze er weer stralend uit.
Ik vrees dat bij jouw Haf de veulenbrok en misschien ook het kuilhooi te heftig is.
Als je de mogelijkheid hebt, probeer eens een tijd onbeperkt hooi te geven. En verder hooguit een vit. mineralen aanvulling gemengd in bietenpulp.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 12:39

Kinke schreef:
Een dierenarts die niet langs wil komen? Zoiets zouden ze bij onze DAP echt niet verzinnen. En het paard niet zien dus dan maar zeggen dat je met betadine moet behandelen…..tijd voor een nieuwe DAP.
Mijn merrie loopt nu al zo'n week of 6 bloot volgens mij, geen enkel probleem :)

Helaas wel ja, en ook niet de eerste keer, 2 weken voor de herfstvakantie stond onze haflinger te snotteren, toen ook gebeld met de vraag of hij wou komen en ook toen heeft hij gezegd voer maar dit en dit. Godzijdank weer over maar het ging wel om een paard van 25.. vond het toen al niet netjes.

Fijn voor jullie dat ze minder schuren! Hopen dat dat nog lang zo blijft :D

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 17:12

Hier ook al anderhalve week jeuk vrij, dus ik ben vrij zeker dat het seizoen voor mijn pony is afgelopen! *\o/*

Chan34

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 20:01

Ik hoop ze idd ook niet meer te zien _/-\o_

love_urla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 21:00

henny_w schreef:
love_urla schreef:

Ik heb een kennis die hetzelfde probleem gehad heeft met 1 van haar paarden. Van alles geprobeerd in het voer met allerlei aanvullingen maar het paard bleef broodmager. Haar dierenarts snapte er niets van.
Op een gegeven moment kreeg ze van iemand een tip om het paard op onbeperkt hooi te zetten.
Dus geen kuil of voordroog maar echt gewoon hooi. Een maand later was het paard al zichtbaar aangekomen en tegenwoordig ziet ze er weer stralend uit.
Ik vrees dat bij jouw Haf de veulenbrok en misschien ook het kuilhooi te heftig is.
Als je de mogelijkheid hebt, probeer eens een tijd onbeperkt hooi te geven. En verder hooguit een vit. mineralen aanvulling gemengd in bietenpulp.

Dankjewel! Ik ga eens overleggen met de staleigenaresse en kijken of dit eventueel een mogelijkheid is!

Zomereczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 22:05

Zomereczeem schreef:
Hoi
Wij zijn twee leerlingen uit VWO 6 en we doen een PWS over zomereczeem. We hebben hiervoor een enquête gemaakt. Zouden jullie deze willen invullen? Het is bedoeld voor paarden met en zonder zomereczeem. Hieronder de link:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... 5KmfWqh4VA

Bedankt allemaal voor het invullen van onze enquête. Ook als je paard geen last heeft van zomereczeem mag je de enquête invullen. Die gegevens hebben we ook nodig :).

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 08:38

Ik dacht dat mijn fjord niet meer schuurde maar helaas zie ik hem nog soms aan zijn staart schuren.. met dit als gevolg: http://i64.tinypic.com/1onnfs.jpg

Ik heb zoiets eerder in dit topic gezien, iemand tips?

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:05

angelax schreef:
Ik dacht dat mijn fjord niet meer schuurde maar helaas zie ik hem nog soms aan zijn staart schuren.. met dit als gevolg: http://i64.tinypic.com/1onnfs.jpg

Heb ik bij die van mij nog nooit eerder gezien. Die houdt het echt bij haar staart en manen.
Heeft hij geen last van wormen waardoor het daar jeukt?

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 11:30

angelax schreef:

Heb het vermoede dat het aarswormen zijn, let op je moet hiervoor echt een wormmiddel hebben met de werkzame stof FENBENDAZOLE, de andere middelen werken niet ook al zeggen ze van wel. Ook ivm herbesmetting de voer en drinkbakken goed reinigen liefst iedere dag omdat ze daar vaak schuren de eitjes erin vallen en ze dus weer eitjes binnen krijgen. Ook zijn billen zou je kunnen reinigen met babydoekjes en een laag sudocreme erop dit maakt de volgende keer reinigen makkelijker. Het is echt super hardnekkig, de wormen kruipen een stukje naar buiten en leggen daar de eitjes in een jeuk veroorzakende plakzooi.

Zag net buiten weer mugjes hier -O-

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 11:52

Mijne heeft het ook gehad van het staart schuren :j

Ik dacht in eerste instantie ook aan wormen, hier heeft ie toen wat voor kregen wat dat was het niet.

Ligt dus echt aan het schuren.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 11:57

Hij is eind zomer behandeld tegen leverbot met een extra goede wormenkuur. In het bloed en in mest waren geen wormen te vinden...

Bedankt voor de tips :)

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 17:43

Helaas zijn wormen eitjes vd aarsworm in beide zowel mest als bloed niet te vinden.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 17:46

Op welke manier wel? Ik check altijd zijn mest en ook rond de billen.

Dinsdag komt de dierenarts dus laat haar er wel even naar kijken.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 17:50

@jobamara je bent wel snel overtuigd dat het aarsmaden zijn :) dat dacht je ook bij mijn foto, maar aarsmaden waren niet het geval. Maargoed, die plekken waren ook veel verder van de anus af dan deze Fjord, dus het zou kunnen.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 18:04

Zelf elende meegemaakt 2x wormspuit met ivermectine meegehad, dus vlgs veearts konden het geen aarsmade zijn :+ . Dure veearts rekening, en pony schuurde nog begon zelfs van ellende ook zijn hoofd en manen te schuren. Totdat ik omdat ik merkte als ik een keer of 3 per dag zijn aars schoon maakte hij minder jeuk had en er 2 dgn na laatste bezoek vd veearts er een worm nog net uit zag hangen. Daarom ben ik er zo fel op wat maakt 1x ontwormen met Fenbendazole uit. Ben toen met die worm naar de oraktijk gereden en eindelijk de goede wormspuit nou ja die moesten ze bestellen.
De eitjes zou je met bv plakband van zijn billen moeten kunnen halen en dan onder de microscoop. Maar hier krijgt alles wat ik zie schuren direct een juiste wormkuur. Heb me na die ellende ook afgevraagd hoeveel dieren verdacht worden van ZE waar het eigenlijk aarswormen zijn.

Het is maar een tip om zeker in je achterhoofd te houden Foto's zijn lastig maar door het schuren smeren ze het wel flink uit

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 18:17

Ja dat is vreemd van je DA, ivermectine werkt niet altijd tegen aarsmaden. Begrijp me niet verkeerd, ik was heel blij dat je meedacht en gereageerd had :j

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 23:49

Zomereczeem schreef:
Zomereczeem schreef:
Hoi
Wij zijn twee leerlingen uit VWO 6 en we doen een PWS over zomereczeem. We hebben hiervoor een enquête gemaakt. Zouden jullie deze willen invullen? Het is bedoeld voor paarden met en zonder zomereczeem. Hieronder de link:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... 5KmfWqh4VA

Bedankt allemaal voor het invullen van onze enquête. Ook als je paard geen last heeft van zomereczeem mag je de enquête invullen. Die gegevens hebben we ook nodig :).

Ik heb hem voor Alex ingevuld. Ik vond die van stal of wei wel jammer eigenlijk, mijne staan 24/7 op een paddock met schuilstal en alleen als ik vind dat ze op gras mogen,komen ze op gras muv mijn zomervakantie, dan worden ze opgebouwd en komen ze uiteindelijk twee weken volledig op gras.