Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
love_urla schreef:Hier ook iemand met een flinke eczemer!
Ik heb mijn haflinger zo'n 5 jaar geleden gekocht, alles helemaal afgeschuurd tot korsten toe, maar hij had dan ook nooit een deken op. Dus ik had hem gewoon een eczeemdeken opgedaan en dat ging 4 jaar lang eigenlijk helemaal prima.
Nu is hij alleen sinds ruim een jaar van voeding veranderd; eerst maismeel met basisbrok om hem op gewicht te houden, maar dit hielp niet genoeg. Dus nu staat hij ongeveer een jaar op speedibeet (bietenpulp), veulenbrok en kuilhooi. Maar dit jaar was de eczeem dus ook veel heftiger dan anders. Hij heeft 2 dekens kapot geschuurd en iets minder dan de helft van zijn manenkam is weg...
Zou dit te maken kunnen hebben met zijn voeding en hebben jullie eventueel tips?
Nivada schreef:Ja, meestal door de hoeveelheid suiker.
Maar dat zit ook in gras. Soms is iets te slank beter dan wat te vet.
love_urla schreef:Nivada schreef:Ja, meestal door de hoeveelheid suiker.
Maar dat zit ook in gras. Soms is iets te slank beter dan wat te vet.
Helaas was hij niet een beetje te slank, maar gewoon mager. Dierenarts is er ook meerdere keren bij geweest en kon verder niks vinden en zei dat dit het laatste was wat we konden proberen en dat hij anders eventueel moest worden onderzocht in een kliniek.
Maar bedankt voor je antwoord!
love_urla schreef:Hier ook iemand met een flinke eczemer!
Ik heb mijn haflinger zo'n 5 jaar geleden gekocht, alles helemaal afgeschuurd tot korsten toe, maar hij had dan ook nooit een deken op. Dus ik had hem gewoon een eczeemdeken opgedaan en dat ging 4 jaar lang eigenlijk helemaal prima.
Nu is hij alleen sinds ruim een jaar van voeding veranderd; eerst maismeel met basisbrok om hem op gewicht te houden, maar dit hielp niet genoeg. Dus nu staat hij ongeveer een jaar op speedibeet (bietenpulp), veulenbrok en kuilhooi. Maar dit jaar was de eczeem dus ook veel heftiger dan anders. Hij heeft 2 dekens kapot geschuurd en iets minder dan de helft van zijn manenkam is weg...
Zou dit te maken kunnen hebben met zijn voeding en hebben jullie eventueel tips?
Kinke schreef:Een dierenarts die niet langs wil komen? Zoiets zouden ze bij onze DAP echt niet verzinnen. En het paard niet zien dus dan maar zeggen dat je met betadine moet behandelen…..tijd voor een nieuwe DAP.
Mijn merrie loopt nu al zo'n week of 6 bloot volgens mij, geen enkel probleem
henny_w schreef:love_urla schreef:Hier ook iemand met een flinke eczemer!
Ik heb een kennis die hetzelfde probleem gehad heeft met 1 van haar paarden. Van alles geprobeerd in het voer met allerlei aanvullingen maar het paard bleef broodmager. Haar dierenarts snapte er niets van.
Op een gegeven moment kreeg ze van iemand een tip om het paard op onbeperkt hooi te zetten.
Dus geen kuil of voordroog maar echt gewoon hooi. Een maand later was het paard al zichtbaar aangekomen en tegenwoordig ziet ze er weer stralend uit.
Ik vrees dat bij jouw Haf de veulenbrok en misschien ook het kuilhooi te heftig is.
Als je de mogelijkheid hebt, probeer eens een tijd onbeperkt hooi te geven. En verder hooguit een vit. mineralen aanvulling gemengd in bietenpulp.
Zomereczeem schreef:Hoi
Wij zijn twee leerlingen uit VWO 6 en we doen een PWS over zomereczeem. We hebben hiervoor een enquête gemaakt. Zouden jullie deze willen invullen? Het is bedoeld voor paarden met en zonder zomereczeem. Hieronder de link:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... 5KmfWqh4VA
angelax schreef:Ik dacht dat mijn fjord niet meer schuurde maar helaas zie ik hem nog soms aan zijn staart schuren.. met dit als gevolg: http://i64.tinypic.com/1onnfs.jpg
Ik heb zoiets eerder in dit topic gezien, iemand tips?
angelax schreef:Ik dacht dat mijn fjord niet meer schuurde maar helaas zie ik hem nog soms aan zijn staart schuren.. met dit als gevolg: http://i64.tinypic.com/1onnfs.jpg
Ik heb zoiets eerder in dit topic gezien, iemand tips?
Zomereczeem schreef:Zomereczeem schreef:Hoi
Wij zijn twee leerlingen uit VWO 6 en we doen een PWS over zomereczeem. We hebben hiervoor een enquête gemaakt. Zouden jullie deze willen invullen? Het is bedoeld voor paarden met en zonder zomereczeem. Hieronder de link:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... 5KmfWqh4VA
Bedankt allemaal voor het invullen van onze enquête. Ook als je paard geen last heeft van zomereczeem mag je de enquête invullen. Die gegevens hebben we ook nodig.