[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lifeforhorse

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 23:14

Geerke,

Precies ! :) wel inderdaad handig het hier even te plaatsen, dan weet iedereen gelijk even wat er besproken is ! :D

We gaan dus verder met klijndijk,
ik ga morgen even weer bellen en kijken of ze met deze info nog wat kunnen...

Zou inderdaad te mooi zijn om waar te zijn. :P

Echter ga ik niet weer te vroeg juigen... :j

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 10:57

Ik heb dit topic al flink doorgelezen, en zoveel mogelijk info van het web getrokken....
Ik heb echter 1 concrete vraag waar ik niet echt een duidelijk antwoord op vind.

Ik heb mijn gekocht toen ze 5 was, ze is nu 10.
Met pieken en dalen zijn een aantal zaken altijd erg opvallend (ook volgens de dierenarts):
- bouwt moeizaam conditie op
- snel moe, met perioden lethargisch.... depressieve uitdrukking (kan soms juist erg kribbig doen)
- zweet enorm snel
- heeft snel een doorgezakte rug en hangbuik, die wat verbeterd met training maar ook weer snel
'hangt'. Aangezien ze vaak 'iets' heeft, moeten we telkens weer de training staken
- dikke nek en buik, wel ribbetjes
- gevoelig op de luchtwegen en soms vieze ogen; momenteel bronchitis
- in het najaar soms wat gekke plekjes/ korstjes met jeuk op de huid... weerstandsvermindering?

Maar goed... de concrete vraag: ze is 10.... en deze klachten lopen al zo lang... allerlei onderzoek (behalve op PPID) heeft nooit uitkomst geboden. Zou het kunnen? Zijn er verhalen bekend van paarden met cushing die 5/6/7 jaar oud zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 11:24

Ja Ninx, helaas zijn er meerdere gevallen bekend van zulke jonge dieren met PPID....

MiniMe is nu 9 jaar en daar tob ik ook al weer ruim 3 misschien zelfs 4 jaar al mee?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-11-14 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 11:42

Ik heb even teruggerekend.. ik ben nu 6 jaar aan de gang - dat betekent dat mijn paard 9 was toen het begon. En ze zijn er inderdaad nog jonger.
De enige zekerheid: testen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 12:05

JP? Zat nog eens te denken over jouw opmerking laatst van jouw Amerikaanse Mentor, weet je nog?

Moet door de prascend echt alle klachten/symptomen overgaan? Want het is niet dat de prascend helemaal niets doet om het zo maar eens te zeggen;
het gigantisch vele drinken en plassen is namelijk tot een keurig normaal niveau teruggebracht en ze heeft afgelopen jaar met prascend, dus ook 2 x goed geruid, wat ze dus voorheen helemaal niet meer deed. Ook merk ik niets meer van eventuele maagzweren.

Wat gewoon naar mijn idee dus niet verbeterd is, zijn die ontstekingen overal.
Is dat echt iets wat eigenlijk altijd zou moeten verbeteren door de prascend? Dat jij weet?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 12:55

Nee, de prascend is niet het totale wondermiddel. Helaas.
Er spelen nog twee factoren mee: voeding en beweging. En zelfs dát is niet altijd voldoende..
Als er ontstekingen blijven dan betekent dat het immuunsysteem nog niet op orde is - dat kan o.a. door gebrek aan bepaalde voedingstoffen. Je zou dus kunnen proberen dat zoveel mogelijk te optimaliseren.
Heb je het lijnzaad/vit E/magnesium al geprobeerd? En voor de wat oudere paarden: Vit C ( ondanks dat ze het zelf ook kunnen aanmaken)

Gebruik je nog steeds de magnesium van de welkoop? Ik zou je dat toch sterk afraden - het is wel goedkoop maar er zit erg veel vervuiling in ( ijzer etc.) - koeien, waar het voor bestemd is, hebben 7 magen en die verwerken het wel. Zieke paarden kun je toch echt beter de duurdere magnesium geven ( Pharmahorse is echt de beste die ik ken).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 14:06

Ik heb toch de balancer ( die is nu net weer op, maar twijfel over nieuw bestellen) omdat ik daar ook maar de helft van kan geven, want als ze dus niet op haar strenge dieet van geweekt hooi alleen naar buiten met graasmasker en de helft van haar dag dosering balancer blijft staan heeft ze bij de minste wijziging weer last van pulsaties en die vele wondjes met dat harde heldergele wondvocht korsten op haar onderbenen. En dus geen magnesium meer extra erbij als ze balancer kreeg.

Merk eerlijk gezegd geen verschil tussen dus enkel balancer of een pietsie dieetmuesli met wat koeienmagnrsium erdoor gemengd.

Merk wel gelijk verschil wat pulsaties/korsten betreft , zodra ik haar hooi niet meer week...
Graasmasker gaat zo wie zo niet meer af, maar er is hier geen zand paddock en eerlijk gezegd, is dat zo wie zo het eindstation, dat doe ik haar gewoon niet aan.
Beweging is alleen wandelen om de dag, draf sleept ze te erg...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 14:37

Toevallig net gelezen, zou dit iets zijn?

Apple Cider Vinegar for

Helps balance pH and works to detox

Raw/unprocessed, unfiltered Apple Cider Vinegar (ACV) is great for you and your horse to help balance pH. Even though ACV is acidic to taste, it throws off an alkaline ash once in the body and is thought to help restore the acid alkaline balance in the body.

It’s important to purchase only unpasteurized, organic ACV, which contains mother of vinegar. It has a cobweb-like appearance and can make the vinegar look slightly congealed. It’s the only way apple cider vinegar should be consumed. Bragg’s is a popular brand with wide distribution, available at health food stores and online.

Used as a traditional cure for a multitude of ills over the centuries, ACV’s effectiveness has been scientifically proven for improving diabetes, heart health and blood pressure, detoxifying and cleansing the digestive tract and cleaning out the colon, clearing funguses and skin allergies, killing or slowing the growth of cancer cells and lowering body fat/weight.

Additional Benefits for Horses

- helps with mineral absorption and breaking down calcium deposits

- aids in treating arthritis, laminitis, navicular (an acidic condition)

- aids in digestion, particularly proteins and fats

- promotes the growth of healthy microflora (apple cider vinegar is a prebiotic, which feeds probiotics, the healthy microflora in your and your horse's inner ecosystem)

- discourages flies from attacking as it comes out through sweat

- makes a great non-toxic fly spray (for one recipe, visit http://photopuncture.com/s/flyspray)

To Aid Detox: Add 2 tablespoons of apple cider vinegar to a 1- or 2-liter filtered water bottle. Drink this throughout the day to cleanse your body and kidneys all day long. For your horse, start with a tablespoon in a bucket and work up to ¼ cup a day. Many horses love it and drink more water as a result, staying nicely hydrated.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 14:57

Appelwijn azijn, is dit toch?

Als ik dat zo eens lees, zou het zomaar de perfecte oplossing kunnen zijn voor MiniMe, maar pff , sorry voor dat ik nu ontzettend moedeloos klink; dat klonken al zoveel "voorgangers" qua supplementen/oplossingen, dat ik het echt even niet meer weet.

Ik gaat mijzelf eerst maar eens even herpakken en een schop onder mijn eigen reet geven, wanwege mijn eigen kop zo te laten hangen en dan lees ik het, zodra ik weer wat meer moed heb verzameld nog wel eens een keer.

Thanks in ieder geval voor het meedenken JP!!

En misschien moet ik nu eerst maar eens dit dieet, wat blijkbaar toch wel werkt gewoon een half jaar volhouden en dan eens zien wat het resultaat is, want ik kreeg van de hoefsmid wel complimentjes dat ze wel al weer 10x beter liep; veel parmantiger (op zijn Mini's zeg maar) en helemaal niet meer wijdbeens en die vond haar manenkam ook veel en veel beter dan met 6 weken geleden , toen ik dus nog steeds uiig naar haar stond te kijken; wat klopt er toch niet aan haar. En mijn smid dus gelijk riep toen ik aan hem vroeg, ben ik nou gek of gaat dat niet goed? "Kijk je uit, die zit tegen hb aan als ze het al niet is!"

En zelf uit die droomstand komen en willen dat ze gelijk per direct!! miraculeus genezen is...

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 15:01

Update,

Geerke had mij een topic gestuurd, met een pony die ongeveer, maar dit is wel, wat ernstiger als mijn paard.. hij heeft 1 zon grote bult, deze 2... :\
maargoed. bij mijn paard kan natuurlijk nog altijd aan alle kanten ver ergeren..

Bij deze, Niet voor de gevoelige kijkers,
en als je het bekijkt, lees dan even het verhaal erbij.
Naar aanleiding van dit verhaal, vermoede geerke dus bloedworm, waarop ik had gezegd dat dat wel eens het geval kon zijn, (zie iets verder terug in het topic)

[MD] en toen was mijn kanjer ziek !!!

Nou heb ik 1 probleem,
als ik er bij wijze van spreken al naar wijsde toen hij dit nog niet eens had kreeg ik al een trap voor men kop,
Nu doet het waarschijnlijk ook pijn als je eraan zit..
Dus.. ja hoe ik dat moet doen.. :?

En nou had ik naar aanleiding van dat verhaal vandaag maar weer even met de dierenarts gebeld,
alleen die kon er geen link mee leggen,
terwijl bij dit paard dat toch echt het geval was...
En omdat er dus een paard met bloedworm bij hem instond, (hij kan dit ook opgelopen hebben in duitsland, en het paard hebben besmet natuurlijk..)

Wat moet ik nu doen?
Ik wil opzig nog wel naar utrecht gaan, zodat direct alles bekeken word, (van binnen en van buiten)
Zodat ik niet weer op een dwaalspoor zit, en het hem straks ''fataal'' word. :n

maar dat gaat weer een behoorlijke :$ kosten,
(dit heb ik er zeker voor over hoor daar niet van! )

%) %)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 15:04

OJJ: Ik ben net zo moedeloos hoor, maar.. toch maar blijven proberen. Ik laat morgen weer testen (IR en PPID), ook hier weer dikke malaise.. :(

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 15:13

LFH: maar wie zegt dat het paard in het andere topic te vergelijken is met de jouwe? Bovendien lees ik nergens dat het probleem dat dat paard had/heeft veroorzaakt werd door bloedwormen.
Heb jij wel regelmarig ontwormd?
Laat je nu niet gek maken - laat of DAP Klijndijk of DAP Zuidhorn je paard behandelen. En als je twijfelt of je paard wormen heeft, bespreek dat dan met een van de DA's. Geef een wormkuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 15:16

Maar het enige wat zal gaan werken is toch intensief ontwormen, zoals Geerke al aangaf? Je kan de eerste ontwormingskuur er toch vandaag al gelijk inknallen? Daar hoef je toch eigenlijk helemaal niet over na te denken LFH?

:(:) JP, je zou toch als geestelijk sterke vrouw (zoals ik mijzelf en jou toch echt wel voor mij zie) toch als een klein kind in een stil hoekje gaan zitten janken?
Sterkte allemaal!!

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 15:31

JP, het kwam wel door bloedwormen, vertelde geerke mij,
Dit paard was ook erg vermagerd, vandaar dat ik een klein linkje legde, natuurlijk weet ik het niet zeker en natuurlijk is het bij ieder paard anders maar het zou toch best kunnen?
Als je alle opties overdenkt vergeet je niets,

Wij ontwormen gewoon netjes optijd,
Maar de standaard zijn niet tegen bloedworm..

Zuidhorn ben ik nog steeds niet door terug gebeld.. en klijndijk vind het te ver weg.. dan word het kwa alleen voorrijkosten al een behoorlijk kostenplaatje had hij gezegd, en er gaat teveel tijd in zitten,
dat kon dus niet,

De reden dat ik nu hem nog niet ontwormt heb, is omdat ik moet weten welke hij moet hebben want je hebt een agressief middel, en een wat minder agressief middel, moxidectine en ivermectine
Maar aangezien dat hij al in, een beroerde toestand is..

OJJ antwoord op joun vraag direct ook beantwoord :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 15:42

dan moet je even terug lezen LFH, want die vraag heeft Geerke al beantwoord.

Wat je er nu precies gelijk zelf in kan stoppen aan wormenkuur.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 15:45

Jannepauli schreef:
LFH: maar wie zegt dat het paard in het andere topic te vergelijken is met de jouwe? Bovendien lees ik nergens dat het probleem dat dat paard had/heeft veroorzaakt werd door bloedwormen.
Heb jij wel regelmarig ontwormd?
Laat je nu niet gek maken - laat of DAP Klijndijk of DAP Zuidhorn je paard behandelen. En als je twijfelt of je paard wormen heeft, bespreek dat dan met een van de DA's. Geef een wormkuur.

ik beweer nergens dat zeker de oorzaak is,maar de kans is vrij groot.

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 15:50

Ik zeg ook niet dat Geerke zegt dat het 100% zo is, want dat kan niet,
ze wou alleen dit even noemen, als ''denk'' puntje, zodat alles overzien word,

(begrijp me niet verkeerd :o)

OJJ
Klopt hier hadden we het via pb nog even over gehad, na aanleiding van de foto die ik stuurde,
Alleen, moest ik even vragen aan de dierenarts wat hem het beste leek,

Ga ik dat even doen. :) maar aangezien dat de dicht bij zijnde dierenarts, de dierenarts is wat gezegd had dat ik hem moest laten inslapen, en dat het niet iets met bloedworm te maken kon hebben...
hoop ik dat ik dat mee krijg maar shall see..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 15:55

Jannepauli schreef:
OJJ: Ik ben net zo moedeloos hoor, maar.. toch maar blijven proberen. Ik laat morgen weer testen (IR en PPID), ook hier weer dikke malaise.. :(

verdorie...is het weer mis?Ik heb ook moeite om Pablo stabiel te krijgen.Links voor af en toe stokkreupel,soms gewoon rad.Draaien als katsbevangen,geen warme hoeven geen pulsatie.Hij krijgt nu Ekyflex met duivelsklauw er in,zie geen verschil.Geen harde hals,ziet er goed uit....ik weet het ook niet meer.
Zou graag zijn bloedwaardes willen weten.Maar ja,dat gaat niet in dit achtergebleven gebied.Ik kan de pergolide opschroeven,moet vandaag afwegen dus denk dat ik dat maar doe.Kan altijd weer terug als hij niet goed reageert.

Het is ook een rotperiode nu voor cushingpaarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 15:59

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:01

Lifeforhorse schreef:
Ik zeg ook niet dat Geerke zegt dat het 100% zo is, want dat kan niet,
ze wou alleen dit even noemen, als ''denk'' puntje, zodat alles overzien word,

(begrijp me niet verkeerd :o)

OJJ
Klopt hier hadden we het via pb nog even over gehad, na aanleiding van de foto die ik stuurde,
Alleen, moest ik even vragen aan de dierenarts wat hem het beste leek,

Ga ik dat even doen. :) maar aangezien dat de dicht bij zijnde dierenarts, de dierenarts is wat gezegd had dat ik hem moest laten inslapen, en dat het niet iets met bloedworm te maken kon hebben...
hoop ik dat ik dat mee krijg maar shall see..

ik dacht aan bloedwormen omdat hij dus niet reageerde op ab,zijn piemel bleef hetzelfde.Bloedwormen kunnen dit wel degelijk veroorzaken,ik heb dit weleens eerder meegemaakt.Maar het zou mooi zijn als het in dit geval ook zo was.Maar dat merk je dus pas als je ontwormd,en dan is het nog niet gezegt dat die piemel weer goed komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:03

Dames?
Moxidectine heeft bij cushingpaard toch niet de voorkeur om te geven, dacht ik?
Maar ik weet het niet meer zeker, maar dan is het toch verstandiger om flink te overdoseren met de ivectermine? Of heb ik dat nou verkeerd onthouden?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:07

geerke schreef:
Het is ook een rotperiode nu voor cushingpaarden.

Waarom is dat zo geerke? Omdat de hormoonhuishouding in het najaar veranderd, of door verminderde weerstand?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:11

de seasonal rise....paarden krijgen in de winter een hoger cortisol gehalte....ook gezonde paarden.Als een paard cushing heeft is het cortisol al hoger,dus word het nog hoger.Je kunt met medicijnen natuurlijk best wel iets regelen,maar ik merk nu ook weer dat ik het nu niet echt goed krijg.Of er is iets anders aan de hand met mijn paard...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:16

Dank voor je uitleg Geerke!

Hebben jullie ook een afspraak met jezelf tot hoever je gaat? Tot waar het draaglijk is voor het paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:16

Wellicht troost het je geerke, maar ook ik word er helemaal niet goed van af en toe.

Maar even jij als onze ongekroonde wormenkoningin? hoe zat het ook al weer met moxidectine en cushing?

En ik krijg net voor de 2ex!! (hoezo plaat voor mijn kop zo af en toe?!) de super tip voor het gaan geven van enichea.
Ik ben ook echt platina :o? hoor zo af en toe; ik heb het er zelf notabene in de OP erover...

Heb het per direct op mijn boodschappenlijst gezet!!!