[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myour

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:32

Hij heeft het hele seizoen al z'n deken om, verkeerd verwoord.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:34

oke, dan ligt het daar iig niet aan ;)
geef je hem brok oid?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:35

Nog geen kwart kilo Struktur-Energetikum van St. Hippolyt, met een klein beetje GKM van St. Hippolyt...

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:42

heb je al eens geprobeerd magnesium bij te voeren? dat zorgt ervoor dat suikers goed worden afgebroken, en een kuur kan geen kwaad...

krijgt hij verder gras/hooi?

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:46

Edit bericht. de deken was uitverkocht.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:49

Hij krijgt al magnesiumpoeder bijgevoerd.. hij staat 24/7 op het land.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:29

Jaime: Wat deed je bij mij op stal? :D
Heb inderdaad een brief aan haar stal hangen :D
Wat ze wel en niet mag etc. Voor het geval er nog mensen zijn die haar wel wat willen toestoppen o.i.d.

Nog even volhouden dames!!
Het is inderdaad een rot-aandoening, heb vroeger ook veel periodes gehad dat ik het helemaaaaal niet meer zag zitten.
En door die periodes moeten we allemaal heen, hoe lastig het ook is.

Voor de mensen die paard/pony 24/7 in land hebben staan.
Shadow stond dat eerst ook, maar sinds ze naar binnen kan en gaat is het eczeem toch wel drastisch terug gedrongen.
Ik vond het eerst ook het ideale beeld voor mijn pony, maar nu ik merk dat het voor haar gewoon beter is, zou ik niet meer kiezen voor 24/7 weidegang.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:32

Ik kan 'm best 's nachts op stal zetten maar hij blijft schuren. De eerste week dat hij de weide in ging in mei was het helemaal erg op stal.... dus dat is echt geen oplossing voor mijn paard.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:44

ik denk niet dat je kunt verwachten dat alles meteen over is.
Je moet eigenlijk vanaf het begin heel consequent zijn.
Deken op naar buiten en met de bekende uurtjes naar binnen.

Als je het al op deze manier hebt geprobeerd, sorry.

Ok, heb even je berichtjes terug gelezen.
Hij heeft al continue zijn deken op.
Kijk eens even naar wat je bijvoert + de 24/7 weidegang daarbij optellen. Misschien is het lichaam van je paard wel 'defect', doordat het TEveel moet doen en verwerken etc.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:50

InfoCenter Struktur-Energetikum

Samenstelling:
Maïskiemen, Gerstenvlokken, Appeldroesem, Appelsiroop, Kruiden (Pepermunt, Anijs, Venkel, Tijm, Rosmarijn, Salie, Duizendblad, Karwij e.v.a.), Maïsvlokken, Hopklaverhaksel, Tarwezemel, Geschilde haverklaver, Suikerbietenmelasse, Druivenschalen, Zeealgenkalk, Grashaksel in warme lucht gedroogd, Suikerbietenschnitzel, Lijn- zonnebloemoliemengsel koud geperst, Hennepnoten, Zeealgenmeel, Gerstenkiemen, Volkorenhavervlokken, Zonnebloempitten fi jn gemalen, Zeezout, Tarwekiemen, Lijnzaad fijn gemalen, Biergist, Knoflook, Druivenpitextract, L-Lysine, DL-Methionine, Zwart karwijzaad, Himalayazout

Als ik die samenstelling zie, gaan m'n wenkbrauwen echt fronsen. Geen voer wat ik aan mijn dier zou geven.

GKM? Is dat de Gemüse-Kräuter-Mineralien?
Heb je een dragende/zogende merrie of eentje in de opfok?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:52

Ik ga nog wat dierenartsen/veeartsen proberen, bloedonderzoek, maar als het niet gaat baten vind ik het geen leven voor hem... dus moet ik toch bepaalde beslissingen gaan maken....

De eerste week stond hij maar enkele uren op het land, van 11 uur 's ochtends (lang na de schemering) en 5 uur naar binnen (lang voor de schemering) en toch schuurde hij zich half lam op stal (voornamelijk de staart). Toen heb ik maar besloten hem met deken 24/7 op het land te zetten.

Wat ik bijvoer is echt minimaal, nog geen kwart kilo, wat ik al aan het afbouwen ben omdat ie iets te dik is.

In dat voer zit 18% suikers/zetmeel/melasse, wat mij betreft toch echt wel redelijk, vooral omdat ie maar zo weinig krijgt. Mijn paard is net drie jaar oud, is een ruin, krijgt netaan 20 gram daarvan (GKM) dus minder dan de helft dan wat aanbevolen is, aangevuld met magnesiumpoeder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:53

Ik zie veel suiker en zetmeel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:57

Wanneer hij toch al wat te dik is, zou ik hem niets meer bijvoeren.
Wat behalve de deken doe je nog meer? Smeer je iets of gebruik je iets anders?
Misschien volgend jaar cavalesse proberen of iets anders? Hij is nog maar heel jong toch?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:00

Ik smeer alleen met levertraanzalf, aangezien hij dit jaar ook op z'n hoofd begonnen is. 18% vind ik toch echt weinig, gemiddeld is het rond de 35% of nog hoger. Ik ben bezig met hem in te rijden dus ik ga hem niet op het magerste voer zetten, dan zie je hem haast afvallen. Hij heeft nu wat langer stil gestaan dus ben ik ook weer afbouwen met het voer.
Verder heb ik niets geprobeerd, er is maar zo weinig wat echt helpt en dan moet je maar net het juiste in handen hebben. Ik ben gewoon niet financieel in staat om al die dingen uit te gaan proberen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:00

Myour schreef:
Mindim schreef:
Die van mij gaat ook zitten op zijn kont, zo kunnen ze heel mooi de onderkant van hun staartwortel schuren.

Met een Rambo Sweet Itch Hoody om (extra lange staartflap waar de staart aan 'vast' zit)?!?! Dat zou ik uitermate knap vinden........

Die van mij doet het met een pagony om inderdaad ook met een lange staartflap, als de staartriem aan de bovenkant vastzit gaat dat best hoor, ze zijn heel inventief als ze kunnen jeuken.

Ik gebruik nu de horsol en ben daar zeer tevreden over, ik moest 35 euro voor een fles betalen van 200 ml en ik gebruik 2 maal per week 7 ml, dus dat gaat lang mee, de manen en staart zijn zelfs wat vettig. Er zijn ook flesjes van 100 ml bij de paardendrogist verkrijgbaar, kun je kijken of het werkt en die zijn goedkoper Ik noem maar iets. De cavalesse kost rond de 70 euro en daar doe je 3 maanden mee, dat wil ik volgend jaar gaan proberen. De benen spuit ik in met veerust, zodat ze niet in zijn benen gaan steken, das een stuk goedkoper dan een fles sectolin. Zijn de manen en staart erg droog? Dan kun je het bijvoorbeeld goed vethouden met babylotion, is ook niet zo duur.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:07

Myour: Wat vervelend dat je het echt niet meer ziet zitten.
Zou je eens alles op een rij zetten hoe de situatie nu is, van de weidegang tot aan de beweging, van het voer tot aan wat hij draagt en opgesmeerd krijgt. Creëer even een goed en duidelijk overzicht, dan kunnen wij er eens naar kijken van hoe of wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:14

Mijn da heeft destijds een antijeukprik gegeven die het immuunsysteem onderdrukte. Omdat paarden ook blijven schuren uit gewoonte bij de minste jeuk, die moest dan de cirkel doorbreken, dan zijn ze een week of wat helemaal jeukvrij.
Het is geen permanente oplossing, maar een manier om de vicueuze cirkel te doorbreken. Heb je het idee dat hij het echt nog doet vanwege de jeuk of kan het onderhand ook gewoonte zijn geworden?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:24

Ik zal het even proberen te schetsen, van vorig jaar aan toe.

Vorig jaar toen hij bij mij kwam (eind juli) had hij wonden op weerszijde van z'n schoft, meer dan de helft van z'n manen weggeschuurd, staartwortel kaal met wonden en een plekje midden op z'n kont op zeg maar de verlenging van z'n staart. Twee weken lang heb ik het aangezien en met hydrocortiderm gesmeerd, dit leek wel ietsjes te werken maar zodra ik het een dag vergat lag het de dag erna meteen weer open. Dus toen de Rambo SIH gekocht, dat werkte. Twee maanden later gingen ze op stal en was het koud buiten en had ie nergens last meer van. Ik blij, ik in de veronderstelling dat het een (zeer) milde vorm ging.

Dit jaar stond hij dus voornamelijk op stal in de winter, tot eind april. Rustig weidegang opgebouwd (dus alleen 's ochtends/overdag enkele uren), maar stalgenoten zeiden dat hij flink aan het schuren was geslagen. Was ook te zien aangezien z'n staart een pluizebol was en langs de stalranden een hoop haar zat. Op stal kon ik 'm dus niet meer laten staan, dus hup maar de weide op met z'n deken. In deze tijd werd hij alleen gelongeerd, 1 à 2x per week zo'n 10 minuten, kreeg hij Equine Sensitive bijgevoerd (voor hij de weide op ging had ik dit afgebouwd tot niets, dus hij kreeg geen voer toen hij voor het eerst de weide op ging). Half juni begonnen met inrijden wat toch wel wat vergt van zo'n dier, dus toen weer beetje de Equine Sensitive opgebouwd omdat ie dunner werd. Naar mijn idee werd z'n jeuk hier iets erger van dus ik haalde in de tussentijd met slechte dagen z'n deken ook niet meer af, voor de zekerheid. Na twee weken toch weer gestopt met de ES.
Halverwege juli verhuisd naar nieuwe stal, waar hij van de stress denk ik heel veel af viel, de ES durfde ik niet meer aan dus toen heel rustig aan de Struktur-Energetikum opgebouwd. Binnen twee weken was hij helemaal op z'n gemak (bekende paarden voor hem waren ook meeverhuisd dus hij vond toch wel snel zijn plek). Ondertussen liep hij ongeveer 3x per week, op de nieuwe stal een tijdje gewacht, en 2x per week). Sinds twee weken geleden begon hij dus ook aan z'n hoofd en de wonden onder z'n staart, en kan hij zelfs geen één dag meer zonder deken omdat er dan gelijk weer een stuk manen miste en z'n staart weer pluizig was, zelfs die dag van een week geleden, toen het de hele dag flink bewolkt was, de halve dag regende en toch wel frisser was met een flinke wind.
En gisteren dus op stal, voor de schemering begon en schuurde hij alsnog, en het zag er nog vrij wanhopig uit ook van 'm.

Volgens mij is dit het wel, als er nog iets te binnen schiet zal ik het meteen hier melden.

@ Mindim: het is echt jeuk aangezien bij het kriebelen op z'n staart en manenkam je hem echt ziet vertrekken, vooral bij z'n staart, bij z'n manenkam valt het op zich nog mee.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:43

Kopop Myour, hij ziet er al zoveel beter uit dan afgelopen jaar, Wie weet gaat het volgend jaar nog wel beter nu je er vanaf het begin bij bent en nog meer kennis hebt of wordt er zelfs iets echt goeds uitgevonden :)

Ik heb Pride trouwens ook halve dagen op stal staan (nu overdag ivm dazen, normaliter snachts) maar in zijn stal heb ik langs de wanden een stroomdraadje gespannen. Ziet er een beetje crue uit maar het resultaat mag er dan ook zijn (nog niet 1 gehavend plekje op de staart) dus Pride wordt er ook beter van!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:51

Hoe het eruit ziet geef ik niet zoveel om, hij kon simpelweg niet schuren door de deken (blijkbaar wel aangezien z'n hoofd en staart toch gehavend zijn). Het gaat mij erom dat hij ondanks de deken toch nog veel jeuk heeft (met name z'n staart), dus voor mij gaat het niet beter dan vorig jaar.

Ik weet het, ik kom nu erg pessimistisch over en ergens ben ik dat ook wel. Ik wil ook best dingen proberen (een bloedonderzoek komt er sowieso) maar ik kan niet alles, het meeste kost ook heel wat en dat geld heb ik niet klaar liggen, en dan nog dat de kans dat het echt werkt toch best klein is.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:56

Schuren is met een deken om niet zoveel moeilijker dan zonder deken hoor?
Pride zou wellicht ook schuren zonder stroomdraadje maar doordat er een draadje hangt doet ze het niet en blijft de staart ongehavend en komen we niet in die visuele cirkel terecht van jeuk, kapot, genezen, jeuk.
En ik moet zeggen dat ik Pride ook weinig andere moeite zie doen (kont draaien, vriendje krabbelen enz) om het toch voor elkaar te krijgen terwijl ik zeker weet dat als er geen stroomdraadje was dat er wrs ook geen staart meer was ;)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:04

die van mij kan schuren in de stal, maar doet dat gelukkig (nog?) niet. soms een klein beetje, maar ik heb ook wel eens jeuk ;)

in de wei kan ze tegen het hek schuren, maar heb ik haar nog niet zien doen...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:12

Als ik het verhaal zo hoor, heeft je paard veel stress achter de rug. Verhuizingen, inrijden (vergt ook best veel van een dier).
Eigenlijk is het dus begonnen toen hij de weide op ging.
Je had toen het voer afgebouwd, maar vergeet niet dat daar vitamines e.d. inzitten die een dier wel nodig heeft. De combinatie van dat afbouwen en het gras op is ook een grote verandering, ook al bouw je alles netjes af en op.
Maar wat je nu voert, die samenstelling, ik weet het niet hoor, beetje rare samenstelling en ingrediënten. En dan nog dat andere spul ernaast erbij. Ok, je voert van beide weinig, maar het kan de verhoudingen wel scheef zetten.

Ook wordt het schuren een viceuze cirkel, deze moet je ergens zien te doorbreken d.m.v. afzettingen, zelf 'de' plekken zo veel mogelijk vermijden (heeft bij mij voor grofweg 60% geholpen).
Als de stal groot genoeg is, is ene stroomdraadje inderdaad zeer effectief, zo kun je ze weg van de vliegen etc houden en zorgen dat ze niet meer schuren. Voorkom verveling, dus houdt ze een beetje bezig op stal.

Met deken op, schuren ze nog net zo hard als ze echt jeuk hebben, dat gebeurd hier ook weleens.
Welke deken heb je? Sommige paarden kunnen erg reageren op bepaalde stoffen die in een deken verwerkt zitten.

Heb je weleens drainage of andere vorm van reiniging geprobeerd?

Krijgt hij kuil of hooi?
Hoe zijn de weides? Kort, middel, hoog? Bemest met wat voor mest?
Is er een mogelijkheid om hem eens een week in een paddock of ander zandstuk te gooien?
Was je hem weleens? Zo ja, waarmee?
Hoe ziet zijn huid eruit?

Veel vragen, ik weet het, maar zo schep je meer duidelijkheid.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:23

Hij krabt met z'n achterhoeven, hij kan dan best op z'n deken gaan zitten krabben maar daarmee zal hij vrijwel nooit z'n huid open maken (zelfde effect als jij gaat zitten krabben op je broek), dat bedoel ik er mee. En hem geen mogelijkheden geven om te krabben/schuren terwijl ik weet dat hij veel jeuk heeft vind ik al bijna helemaal geen doen. Hij schuurt nu overigens gewoon ook aan anderen paarden, z'n staart zal ie dan wel zittend doen, en z'n hoofd doet ie met z'n achterbenen/andere paarden.

Ik wacht gewoon het bloedonderzoek af, hopelijk komt daar iets uit.

@ CS: deken is de Rambo SIH, de stal is een merrieveulenbox, dus zeker groot genoeg. Zoals ik al zei vind ik het niet een prettig idee om hem in een stal te zetten met de wetenschap dat hij veel jeuk heeft, maar hij niet kan schuren. Hij vindt er toch wel wat op, want hij gebruikt simpelweg z'n tanden/hooiruif/achterhoeven/voorhoeven desnoods. Vorig jaar bleef hij zichzelf ook openkrabben terwijl hij toch echt geen schuurmogelijkheden had.

Heb je weleens drainage of andere vorm van reiniging geprobeerd? Nee, schijnt dat daar de klachten eerst alleen maar erger van worden en heb al diverse malen gelezen dat zo'n kuur toch niet echt goed genoeg werkt.
Krijgt hij kuil of hooi? Hij staat 24/7 in de wei dus geen hooi/kuil. Nu staat hij dus kort op stal en krijgt hij kuil bijgevoerd.
Hoe zijn de weides? Kort, middel, hoog? Bemest met wat voor mest? Naar mijn weten staat hij nu op een onbemest weiland, met verschillende lengtes, hier kort, daar lang, daar middellang.
Is er een mogelijkheid om hem eens een week in een paddock of ander zandstuk te gooien? Zandpaddocks zijn nog niet klaar, wel graspaddocks (maar hier is het gras heel erg kort) maar hij kan echt niet alleen, dan draait ie door.
Was je hem weleens? Zo ja, waarmee? Ik was het liefst niet, nu twee maal de staart gedaan, de manen 1x, met Shine-in-Yelow-out van Cowboy Magic.
Hoe ziet zijn huid eruit? Z'n manenkam zien er erg goed uit, maar wel redelijk opgezet (in die typische blokken), in z'n staart zitten nog wel eens (veel) schilfers, dus daar smeer ik nog wel eens klitwortel in, dan is dat ook weer weg. Na het wassen waren sowieso alle schilfers weg, maar dat is al wel zeker een maand terug.
Laatst bijgewerkt door Myour op 28-08-09 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:24

Myour: Als ik jouw hele verhaal zo lees (zal het maar niet quoten), heb ik nog wel wat tips voor je.

1. Je hebt volgend mij een verkeerd idee over hoe je een eczeemdeken moet gebruiken. Ik begrijp uit je posts dat je hem alleen dagdelen met de deken laat staan, en op 'goede' dagen niet. Als je het zo doet heeft de deken geen effect. Ze is bedoeld om de mugjes van het paard af te houden. Als er toch een paar mugjes de kans krijgen om te steken heeft de deken eigenlijk geen effect. Een eczeemdeken moet 7 dagen op 7, 24 uur per dag op het paard, het hele eczeemseizoen lang. Wat voor weer dan ook, stal of wei. Ik doe de deken er alleen af om te poetsen, te rijden en na te verzorgen. Daarna gaat ze er meteen weer op.

2. Als je paard echt zoveel last heeft dat je overweegt hem in te laten slapen, zou ik aan de DA vragen om hem in te spuiten met cortisone. Het is een heel krachtig middel tegen de jeuk, en het kan je paard wat respijt geven terwijl jij begint met de deken. Wanneer de cortisone is uitgewerkt staat je paard dan alweer een hele tijd met deken en zal de allergie dus al veel minder zijn. Het zal ook de cirkel van jeuk-krabben-wondjes-nog meer jeuk helpen doorbreken.

Succes ermee!