Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 11:05

Toch iets gevonden: Bij koeien wordt colostrum biest en griest genoemd. De eerste melk die een koe geeft wordt griest genoemd en de tweede melk wordt biest genoemd

Jannepauli

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 11:28

Heb zoojuist de chemische analyse van M.O.Griest opgevraagd!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 11:29

Het merk is Gries volgens mij, ik denk dat ze dat bedoelt! :D
Of het heet MO gries omdat het geen poeder is maar een korrelige vorm?

Oh, nou ben benieuwd naar het antwoord JP :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 13:02

jesito schreef:
Ja maar wat ik niet goed begrijp is wat zou ik aan mijn paard moeten zien, ze is zonder pilletje hetzelfde als met pilletje en ook zonder pilletje niks veranderd.
En die krulletjes in de vacht storen me nog het minste.
Ik ben het gaan geven omdat de da meende dat er wat met de weerstand was.
Zij ziet er verder ook nog super uit voor haar leefdtijd met cushing, de meesten schatten haar jonger.
Dus ik ben toch aan het denken om na dit doosje eens te stoppen, of tussendoor.
Ik zie het niet in om pillen te gaan voeren en verhogen dan word het ook nog eens ontzettend duur.
Ik heb vroeger ook een oude shet gehad die cushing kreeg, zij heeft hier jaren mee geleefd zonder wat voor behandeling dan ook.
Ze is 35 jaar geworden en door ouderdom en slechte benen ingeslapen.
Ik denk dat voor de pergolide er echt symptomen moeten zijn en dat de pergolide dan meer comfort kan gaan bieden.

Ehmm dat pilletje zorgt ervoor dat haar hormoonhuishouding op orde komt dus dat ze - zonder dat jij dat misschien ziet of merkt, gezonder is van binnen qua suikerhuishouding (minder snel hoefbevangen!!!) en minder misselijk, minder gestressed. Cushings werkt in heel veel dingen door, zomaar weer stoppen met medicatie is niet aan te bevelen. En als je dat al wel zou doen, dan moet je weer afbouwen met een kwart per keer.

Als je niets aan je paard ziet, kan het heel goed zijn dat de dosis nog niet hoog genoeg is. Zijn de kuilen boven haar ogen al terug (want dat is echt een indicatie!).

En het is dus niet zo dat je pas pergolide geeft als je (ergere) symptomen ziet. Bovendien heb jij wel degelijk symptomen namelijk bulten boven haar ogen en een vacht die niet klopt.. Met pergolide voorkom je hopelijk ergere symptomen . Het feit dat een shet het min of meer zonder problemen heeft gered, geeft absoluut geen garantie dat de jouwe niet volgende week bevangen wordt .. jammer genoeg.

Heb je al weer eens een test laten doen van de huidige situatie??

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:03

Jannepauli schreef:
Heb zoojuist de chemische analyse van M.O.Griest opgevraagd!

IMJ schreef:
Het merk is Gries volgens mij, ik denk dat ze dat bedoelt! :D
Of het heet MO gries omdat het geen poeder is maar een korrelige vorm?

Oh, nou ben benieuwd naar het antwoord JP :D

JP, het merk is ook niet Gries (ik denk nuscience).. Gries is de vorm zoals ik eerder zei. Ik vraag me af waar jij de samenstelling opvraagt als het merk nog niet bekend is?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 15:10

Ah, ik heb zo m'n weggetjes 8-)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 15:30

Nou, ben benieuwd! :D

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 16:45

Er is nu geen test meer gedaan, vind het nogal een kostenplaatje.
Ik ben al vanaf het begin sceptisch hierover en heb me toch over laten halen.
Ik zie wel wat ik doe.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 16:56

jesito schreef:
Ik zie wel wat ik doe.

Als je stopt, is het heel belangrijk om dit langzaam aan te doen.
En ik hoop maar dat het daarna niet alsnog verergert en dat het nu niet alleen stil stond omdat hij pergolide krijgt..
Laatst bijgewerkt door fargo op 25-01-13 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Claartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 17:07

Ik meld me even als stille meelezer, heb 9 jaar geleden mijn paardje in moeten laten slapen omdat ze hoefbevangen was geworden door de Cushing. Voor hoefbevangenheid was er geen Cushing vastgesteld, maar ze werd ieder jaar geschoren in verband met wedstrijden en toen niet meer, dus die krullen zagen we toen pas. Volgens de DA toen was er niets aan te doen. Ze reageerde zelfs niet op 3 zakjes pijnstillers per voerbeurt, maar dit kwam ( door later navragen aan professor Antwerpen) door het Cortisolniveau.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 17:30

Mijn paard had geen enkel symptoom en eerlijk gezegd geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om te stoppen met prascend

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 19:27

@ Claartje23 .. tja, de wetenschap is inmiddels heel wat verder en nu is een paard met Cushing nog heel wat langer een goed leven te bezorgen.

@ Jesito .. ik wil je nogmaals vragen of je de uitslag van de test boven water zou kunnen krijgen. Misschien zijn de cijfers niet zo onrustbarend en zou je wellicht toe kunnen met een ander middel zoals Provarium Breeding. Dat laatste gebruik ik nu al enige tijd voor mijn paard en ik ben erg tevreden over het resultaat. Het paard is in hele goede doen - ook mij werd aangeraden om 1 mg pergolide te gaan geven maar ik weet meer van deze ziekte dan mijn DA dus heb ik besloten voorlopig niet zo'n straf middel in te zetten.
Als de uitslag van jouw test ook niet in de hoge cijfers zit, dan zou je wellicht kunnen overwegen om jouw pony dat te geven. Dan ondersteun je in ieder geval het lichaam en het kost maar weinig (Groene Os, bus van 400 gr = circa 20 euro) . Mijn paard ( 1.78m/650kg) krijgt één schepje door het voer per dag en het gaat inmiddels al drie maanden goed.

In één klap stoppen met Prascend is niet verstandig. Afbouwen!!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 19:38

Hmm.. Acth waarde bij mij is zelfs wat opgelopen.. Pony krijgt 0,25 mg pergolide. Ga dus vanaf morgen naar 0,5 ..
Ik ben niet verbaasd dat het nog niet goed is, wel verbaasd het me dat de waarde wat gestegen is sinds de start met de pergolide..
De waarde is nu 57.

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:20

Ik lees bij veel van jullie dat jullie Provarium Breeding geven, combineren jullie dat dan met medicatie? Of enkel dat poeder? En heeft dat dezelfde werking als de pergolide?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:22

[url][/url]
IMJ schreef:
Hmm.. Acth waarde bij mij is zelfs wat opgelopen.. Pony krijgt 0,25 mg pergolide. Ga dus vanaf morgen naar 0,5 ..
Ik ben niet verbaasd dat het nog niet goed is, wel verbaasd het me dat de waarde wat gestegen is sinds de start met de pergolide..
De waarde is nu 57.

Dan is het in ieder geval nog niet onder controle en erger geworden ondanks medicatie (en niet dankzij medicatie). Dus toch goed dat je hebt laten testen en nu hopen dat het beter onder controle komt en je dat ook weer gaat zien.

Provarium breeding kan goed gebruikt worden in de beginfase van cushing en kan verlichting geven. Verder kun je het naast de pergolide blijven geven als alleen provarium breeding niet genoeg (meer) is. Het is dan toch een stukje ondersteuning.

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:24

Dus jullie denken dat het slim is om dit ook aan mijn paardje bij te voeren ? hij staat sinds 2 weken op een half pilletje, we houden het nog even zo en bouwen zo op indien nodig.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:28

Dank fargo. Hij kreeg ook echt meer kruinen. DA gaf aan dat ze dacht dat het door de overgang naar ' beter haar' kwam, ik heb daar zelfs wat om gelachen, zei nog: en waarom heb ik dan geen 'slecht haar' terug gevonden op stal of in zijn deken? En waarom groeit het dan tegen de normale richting in?
Iig, ik ga morgen omhoog. Doorloop je dan weer dezelfde fases?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:38

inepeet schreef:
Dus jullie denken dat het slim is om dit ook aan mijn paardje bij te voeren ? hij staat sinds 2 weken op een half pilletje, we houden het nog even zo en bouwen zo op indien nodig.

Waarom zou je dat doen als je paar het nu op 0,5mg het goed doet? Het is niet noodzakelijk om het "bij" te voeren.

Provarium Breeding is geen vervanging van pergolide, de werking is niet hetzelfde.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:44

IMJ schreef:
Dank fargo. Hij kreeg ook echt meer kruinen. DA gaf aan dat ze dacht dat het door de overgang naar ' beter haar' kwam, ik heb daar zelfs wat om gelachen, zei nog: en waarom heb ik dan geen 'slecht haar' terug gevonden op stal of in zijn deken? En waarom groeit het dan tegen de normale richting in?
Iig, ik ga morgen omhoog. Doorloop je dan weer dezelfde fases?

Nee hoor, nu is het gewoon evt een paar daagjes wat wennen, mogelijk ietsje suffer zijn om aan de nieuwe dosis te wennen, verder niet. Daarna moet je dus uiteindelijk langzaam maar zeker weer effect gaan zien..

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:46

We weten nog niet of de dosis juist is... Hij staat er nog maar 2 weken op Prascend... Maar omdat ik hier zoveel goede ervaring over hoorde dacht ik dat het misschien goed is om hem daarmee te ondersteunen en zo misschien de dosis zo laag te kunnen houden? Ik ben nog een leek op gebied van cushing dus ik zoek er maar op los :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:48

Toch is het wel raar dat hij sinds de pergolide niet meer zweet op stal en de vochtbultjes boven zijn ogen weg zijn. Nou ja, het is toch een ingewikkelde aandoening hoor. :)

Goed een paar dagen wat duffer, nou ja, het is niet anders.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 02:15

IMJ schreef:
Toch is het wel raar dat hij sinds de pergolide niet meer zweet op stal en de vochtbultjes boven zijn ogen weg zijn. Nou ja, het is toch een ingewikkelde aandoening hoor. :)

Goed een paar dagen wat duffer, nou ja, het is niet anders.

Hij zal allicht wel hulp hebben van de pergolide en er door opknappen, maar het is nog niet voldoende om het op orde te krijgen kennelijk, vandaar de noodzaak om toch te verhogen zodat de kruinen als het goed is ook weer gaan verdwijnen t.z.t.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 02:17

inepeet schreef:
We weten nog niet of de dosis juist is... Hij staat er nog maar 2 weken op Prascend... Maar omdat ik hier zoveel goede ervaring over hoorde dacht ik dat het misschien goed is om hem daarmee te ondersteunen en zo misschien de dosis zo laag te kunnen houden? Ik ben nog een leek op gebied van cushing dus ik zoek er maar op los :)

Dat is op zich zeker geen rare gedachte want daarom hebben wij het er ook altijd bijgegeven en in de VS zijn heel veel mensen die dit doen met deze achtergrond. Maar ik wil het niemand verplichten ;-) Het is geen must, maar het kan ondersteunend werken, heb ik ooit ook in VS-onderzoek gelezen. En neee, helaas kan ik dat onderzoek niet meer terugvinden en dat heb ik al meeeeerdere keren alsnog geprobeerd!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 09:07

fargo schreef:
jesito schreef:
Ik zie wel wat ik doe.

Als je stopt, is het heel belangrijk om dit langzaam aan te doen.
En ik hoop maar dat het daarna niet alsnog verergert en dat het nu niet alleen stil stond omdat hij pergolide krijgt..

Dat is dus ook wat ik me afvraag, ik heb nog ruim twee maanden pillen dus kijk het nog effe aan.
Blijf het hier ondertussen wat volgen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 18:57

Zo, ben over op een half pilletje sinds gisteren. Hij was vandaag totaal niet suf, misschien wel wat eerder moe. Hoe gaat het bij jullie?
Liljebo heb ik hier ook al even niet gezien? Hoop dat het goed gaat.