[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rowo

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:38

Nickeltje schreef:
s'nachts op stal gaat bij ons die deken zowiezo ook af...
En na het rijden spuiten we de paarden helemaal af met koel water. Dan gaat hij eventjes een kwartiertje de zandbak in zonder deken. Lekker rollen en dan is hij voor het grootste deel opgedroogd voor hij zijn deken weer om krijgt...

Wat is de reden dat de deken s nacht af gaat dan? Aangezien wij ingesloten zitten door bomen en de muggen en vliegjes dus zo de stallen in kunnen vliegen blijft ie gewoon op. Ik ga niet het risico lopen dat ie alsnog zo'n jeuk heeft.

Dat van dat rollen is idd waar, helaas is dat voor de pony niet mogelijk.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:51

Op stal is het s'nachts lekker koel en wij hebben niet de indruk dat hij daar last heeft van mugjes.
Daarbij is dit paard een vreselijke viespeuk op stal, slaapt hij liggend en hebben wij niet heel veel zin in 2 keer per week de deken te moeten wassen omdat hij in de stront gelegen heeft of (wat nu ongeveer 1 keer per week gebeurt) hij er elke nacht in plast...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:54

ellepel schreef:
wat gek??
en hij is verder wel helemaal normaal Tong uitsteken

wij hadden er vroeger een op stal, een grote vos was dat,bruno heette die.
die had ook overal een hekel aan,zelfs aan poetsen Clown

Hij is heel opgewekt, vindt poetsen heerlijk, rijden ook, ook met zadel enzo, allemaal geen probleem en hij geniet van de aandacht. Maar even alleen, dan stript hij alles wat hij aan heeft.
En als die van mij een keertje een deken om heeft in de wei, staat hij daar ook aan te plukken...
Zal deels dus ook verveling zijn ofzo...

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 17:13

ikenindi schreef:
tgaat wel over mensen. ik ben dan altijd bang dat een plant die voor mensen kan helpen giftig is voor een paard...

Valt erg mee. Over het algemeen is dat hetzelfde.
Frappant is dat een paard zodanig goed reageert dat je de hoeveelheden voor mensen niet x5 of x6 hoeft te vermeerderen omdat een paard veel zwaarder is.
Meestal is het dubbele van de dosis voor mensen voldoende bij het paard is onze ervaring.

Robinxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 17:29

Citaat:
Om nog even terug te komen op deze deken, wie heeft er hier ervaringen met die hals-oren verbinding?
Blijft dat een beetje goed zitten?

Heb deze deken natuurlijk nog maar een dag, maar heb wel een erg druk jolig paard in de wei, en na een lange zonnige dag zat ie nog precies zoals vanochtend....dus beide oortjes nog door de juisten gaten!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 17:32

Robinxx schreef:
Nou, daar wordt je ook niet echt blij van.....een op de drie NL kanker?? Jemig. Maar als wij al een tekort aan magnesium, en koper en zo hebben, hebben onze paarden dat wss ook. Toch?
Het is zo langzemerhand wel heel moeilijk om zeker te weten wanneer je het goed doet, met voeren......pfff

Waarschijnlijk wel ja.
Een paar jaar terug heb ik een heel gesprek gehad met een officiele bodembemonsteraar. Hij werkt voor boeren en natuurinstanties.
Hij waarschuwde toen al dat het heel beroerd gesteld is met de bodem in Nederland.
Door oa. veelvuldig gebruik van pesticiden, zure regen en verkeerde bemesting.
Vooral injecteren zou veel schade aanrichten omdat er ineens een giga hoeveelheid mest in de bodem komt. Dit kunnen de micro organismen in de bodem niet aan en sterven massaal af.
Het kalkverhaal is idem.
Gewone kalk bijv. Dolokal komt inenen in veel te grote hoeveelheid de bodem in. Micro organismes in de bovenste 10 cm van de bodem sterven af en je krijgt een verzuring van de weide ipv. dat hij basisch wordt.
Zeeschelpenkalk daarentegen wordt gedurende meerdere maanden in kleine hoeveelheden opgenomen
en dat bevordert wel je weidebodem.
Is je bodem goed en dus niet te zuur dan komen er ook meerdere goede mineralen vrij in het gras.
Is de bodem te zuur dan neemt het gras ipv. kalk en goede mineralen juist zware metalen op.
Dat is dus ook bekend van natuurhooi. Daar zitten nogal 's zware metalen in omdat de bodem te zuur is.
Bovendien is na een maand of 4 veel tot bijna alle Vit. A verdwenen uit hooi.
Vit A wat zo belangrijk is en door vit. D (de zon) mede zorgt voor een gezond immuunstelsel.
Vandaar dat ik mensen die hun paard constant onder een eczeemdeken hebben staan, aanraad indien mogelijk elke dag het paard een paar uurtjes zonder deken te zetten.
Volgens mij is tussen 10 en 3 á 4 uur 's middags de veiligste uren om dit te doen.

Ik ben al langer van mening dat de paarden over het algemeen tekorten oplopen in de belangrijke nutrienten. Paarden met een stoornis in het metabolisme van welke aard dan ook hebben nog meer nodig want ze verbruiken meer.
Dan moet het krachtvoer het probleem oplossen.
Heb je het volgende probleem dat een halfje gewone brok of muesli bij lange na niet toereikend is.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 17:33

Robinxx schreef:
Citaat:
Om nog even terug te komen op deze deken, wie heeft er hier ervaringen met die hals-oren verbinding?
Blijft dat een beetje goed zitten?

Heb deze deken natuurlijk nog maar een dag, maar heb wel een erg druk jolig paard in de wei, en na een lange zonnige dag zat ie nog precies zoals vanochtend....dus beide oortjes nog door de juisten gaten!

Dat klinkt veelbelovend!!
Hoe zijn de randen rondom de oren afgewerkt? Zie namelijk helemaal voor me dat ze met een gevoelig huidje kale schuurplekken ontwikkelen op die plekken, maar ik hoop natuurlijk dat dit niet zo is...

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 17:49

Dat klinkt veelbelovend!!
Hoe zijn de randen rondom de oren afgewerkt? Zie namelijk helemaal voor me dat ze met een gevoelig huidje kale schuurplekken ontwikkelen op die plekken, maar ik hoop natuurlijk dat dit niet zo is...[/quote]

De deken is heel netjes afgewerkt bij de randen van de oren. Mijn merrie draagt deze deken al 3 jaar en heeft er nog geen enkel schuurplekje van gekregen. Hij blijft ook heel goed zitten.

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 17:54

Nicky heeft vandaag ook de deken opgekregen Ja
Staart had ze ietwat geschuurd maar denk dat het meer uit verveling was en de manen zijn nog altijd goed aan het groeien Haha!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 17:55

Ow, wow, dat zijn hele gunstige reacties!
Wij hebben de BOETT 8 jaar gehad, maar die is nu echt wel op helaas, vandaar dat we op zoek zijn naar vervanging...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 17:58

Henny, de stukken die jij de afgelopen tijd aangeeft heb ik aandachtig zitten lezen en eingelijk bevestigen ze grotendeels mijn stille vermoedens ...
en ben nu ook aan het overstappen van een beetje krachtvoer met een anti eczeem supplementje
naar een supplement wat mijn dametje voorziet n alles vit/min en sporenelementen die ze nodig heeft en wat extra magnesium
(ben uiteindelijk toch op hetzelfde supplement van st hippolyt uitgekomen als dat jij voert )
ik ga hier dan wel een handje derma vitaal brok van eggersmann bij bljven voeren om de magnesium aan vast te kunnen plakken met het exzem supplement (dit geef ik 's ochtends) welke ik oplos in water
en 's avonds krijgt ze iets zonnebloemolie bij (ook eingelijk puur om supplementen te kunnen plakken

en in de rui periodes krijgt ze ook een kuur lijnzaadbrok bij

de exzem blijf ik geven ivm de eigenschappen van het aan zich binden van zware metalen en allergenen zodat deze de bloedstroom niet in komen ,

ik ga het zien in ieder geval , maar heb er meer vertrouwen in dan in de meeste smeerseltjes etc etc

ik heb nu liberate lotion, maar Ed heeft opeens kale plekken tussen haar oren, geen schuur, maar broeiplekjes
is dta puur de eczeem, of helpt die lotion daar in mee...ik weet het niet, ben wel gestopt met smeren , en smeer nu de gevoelige plekken in met uierzals gemengd met wat tea tree olie...
en het blijft rustiger op die plekjes

en gister familie op bezoek gehad voor verjaardag en op de vraag " wat wil je voor je verhaardag" heb ik geantwoord "doe maar een donatie aan het dekenfonds Tong uitsteken " dus vandaag een boett wezen kopen bij atorka in montfoort,
gelukkig kwam eigenaresse nog aan met de trailer vol spullen die gister naar de wk mee zijn geweest, want daar zat nog een maatje 4 tussen (in de winkel zelf veel maten aanwezig, behalve die 4, maar ja, die waren allemaal mee naar de HK in Oirschot )
en de hoofdkap word nagestuurd, die is er morgen of overmorgen , want die vond ze later nog in de juiste maat in een doos die ook nog in de trailer stond
daar belde ze me op de weg terug naar huis nog over op, voor mijn adres zodat ze me die gelijk na kon sturen ..
echt hele goeie service OK dan!

dus vanavond f morgen boettje passen bij mijn meisje ...
en hopelijk is de bestelling bij mijn voerdame ook snel binnen Ja dan kan ik het op die manier gaan proberen

edit voor Henny-W
wat je aangeeft over stoornissen in de stofwisseling, zoals de spierziekten bij paarden
ik denk dus ook dat eczeem daar bij een deel van de paardenpatienten ook onder te brengen is onder het kopje stofwisselingsprobleem/stoornis ...
zijn ook steeds meer mensen die naar voeding gaan kijken op dat gebied,
maar helaas is niet voor iedereen de juiste info makkelijk toegankelijk
ben aan het rondkijken voor en goede opleiding op het gebied van voeding , en dan gewoon normale voeding, voor gezonde paarden, maar dat is al een drama, laat staan voor dieren met een probleem of stoornis
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 21-04-08 18:02, in het totaal 2 keer bewerkt

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 17:59

Even een vraagje voor degene die marstall voeren moet je nou met de eczem plus gewoon koud water erbij doen en dan zo door het voer gooien?
Mijn duits is niet zo goed Clown

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 18:04

ik heb de eczem plus voorgemengd klaar staan in een doseerfles (koop ik bij de paardendrogist )
op die manier is het voor degene die moet voeren het makkelijkste , en het doseren is ook makkelijk Ja
en er is altijd ongeveer dezelfde hoeveelheid vocht wat je aan het voer toevoegt (erg handg bij zeurpietjes die het voer, of te droog, of te nat , of te weet ik het wat vinden )

maar gewoon mengen met wat water om het aan het voer vast te plakken Ja

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 19:20

carina schreef:
Wow... Ik zou dan toch kijken of er geen schimmel o.i.d. te vinden is... Volgens mijn veearts die meewerkt aan een onderzoek naar ZE zijn ze nog niet begonnen omdat 99% van de eczeempaarden nog geen klachten heeft...

Oke, bedankt! Dan kan het dit normaal niet zijn.. Ga zeker de da eens laten komen dan!

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 19:23

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 19:48

IneV schreef:
carina schreef:
Wow... Ik zou dan toch kijken of er geen schimmel o.i.d. te vinden is... Volgens mijn veearts die meewerkt aan een onderzoek naar ZE zijn ze nog niet begonnen omdat 99% van de eczeempaarden nog geen klachten heeft...

Oke, bedankt! Dan kan het dit normaal niet zijn.. Ga zeker de da eens laten komen dan!

mmm, ken er toch al een best stel die de deken al weer op hebben juist ivm de eerste symptomen...hoewel de foto's idd wel vrij hevige symptomen weergeven ...
even kijken of het geen schimmel of mijt is kan wijs zijn
hoewel de ribbels wel en beetje een eczeemsymptoom zijn, wil het niet zeggen dat bij andere problemen die ribbels niet voor kunnen komen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 20:16

ligt mss ook aan t gebied waar je woont of paarden al xzijn begonnen of niet?

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 20:30

Wij hebben op stal maar als voorzorg de eczeemdekens erop gelegd.... De 4 eczemers jeuken nog niet.... (klopt af) Lachen Maar staat hier ook nog briesje op t land.

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 21:20

Oke, ik ga het toch zeker eens laten controleren!
Bedankt voor de raad iedereen! Haha!

Ik woon trouwens in België ( Limburg )..

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 21:22

Ik zie dit topic nu pas Clown

Meld me dus ook maar, ik heb een welsh A-tje met eczeem. Het wordt steeds erger helaas..ze is nu bijna 6 jaar.

Ik ga vooral even veel bij lezen, maar heb nog een tip mbt het wassen van de boett:
- door het waspoeder kan de rek uit het elastiek gaan. Jammergenoeg gebeurde dat bij mijn boett van anderhalf seizoen oud, die dus nu zo goed als onbruikbaar is. De hals in ieder geval niks meer waard.
Tip dus om de boett zonder wasmiddel te wassen Knipoog

Edit: die van mij is al begonnen. Ze heeft ook een hoofdkap nodig die ik nu ga aanschaffen. Daar kan ik dus duidelijk aan zien dat ze weer schuurt/haaruitval heeft. Ze heeft de deken nu ongeveer 3 weken op.
Laatst bijgewerkt door Jemawi op 21-04-08 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 21:24

Dendie schreef:
Wij hebben op stal maar als voorzorg de eczeemdekens erop gelegd.... De 4 eczemers jeuken nog niet.... (klopt af) Lachen Maar staat hier ook nog briesje op t land.

Ik heb hem ook min of meer uit voorzorg erop gelegd vandaag Ja Beter te vroeg dan te laat en vondt het al laat maarja, het seizoen wilt ook nog niet echt Vork

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 21:26

Sonja_vR schreef:
mmm, ken er toch al een best stel die de deken al weer op hebben juist ivm de eerste symptomen...hoewel de foto's idd wel vrij hevige symptomen weergeven ...
even kijken of het geen schimmel of mijt is kan wijs zijn
hoewel de ribbels wel en beetje een eczeemsymptoom zijn, wil het niet zeggen dat bij andere problemen die ribbels niet voor kunnen komen

Ik wil ook niet zeggen dat het geen eczeem is, maar vind het wel een hele heftige reactie zo vroeg in het jaar al. Misschien kan het een en ander elkaar versterken?

Klopt, ik ken er ook wel een aantal, maar geloof ook wel dat het grote deel nog vrij rustig is...

Overigens vertelde zij dat ze vorig jaar het hebben moeten afkappen omdat het een "goed jaar" was voor eczeem paarden... Blijft toch wisselend wat je overal hoord...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 21:32

voor mij was het een dramajaar , en voor mijn huidige weidegenootje ook moet ik zeggen , tot in november door jeuken

maar kan idd ook wat voorbeelden waarbij het vorig jaar een beter jaar was idd ... het ligt gewoon heel erg aan de regio en de factoren als voeding etc

Jemawi, tips voor wassen zijn idd handig
andere tip is
30 graden is warm genoeg
meeste elastiek houd niet van hoge temperaturen ,
en kwa wasmiddel, ik gebruik wasnoten Ja
die doen het meestal erg goed op de dekens en geen wasverzachter gebruiken Lachen

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 21:37

Citaat:
ik gebruik wasnoten

Wat zijn in vredesnaam wasnoten??? Ziek

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 22:13

hihi., ik haal ze bij de natuurwinkel/reformzaak

zijn daadwerklijk de schillen van een noot die een zepende werking hebben Ja
is heel neutraal kwa inwerking, maar maakt wel schoon