Robinxx schreef:Nou, daar wordt je ook niet echt blij van.....een op de drie NL kanker?? Jemig. Maar als wij al een tekort aan magnesium, en koper en zo hebben, hebben onze paarden dat wss ook. Toch?
Het is zo langzemerhand wel heel moeilijk om zeker te weten wanneer je het goed doet, met voeren......pfff
Waarschijnlijk wel ja.
Een paar jaar terug heb ik een heel gesprek gehad met een officiele bodembemonsteraar. Hij werkt voor boeren en natuurinstanties.
Hij waarschuwde toen al dat het heel beroerd gesteld is met de bodem in Nederland.
Door oa. veelvuldig gebruik van pesticiden, zure regen en verkeerde bemesting.
Vooral injecteren zou veel schade aanrichten omdat er ineens een giga hoeveelheid mest in de bodem komt. Dit kunnen de micro organismen in de bodem niet aan en sterven massaal af.
Het kalkverhaal is idem.
Gewone kalk bijv. Dolokal komt inenen in veel te grote hoeveelheid de bodem in. Micro organismes in de bovenste 10 cm van de bodem sterven af en je krijgt een verzuring van de weide ipv. dat hij basisch wordt.
Zeeschelpenkalk daarentegen wordt gedurende meerdere maanden in kleine hoeveelheden opgenomen
en dat bevordert wel je weidebodem.
Is je bodem goed en dus niet te zuur dan komen er ook meerdere goede mineralen vrij in het gras.
Is de bodem te zuur dan neemt het gras ipv. kalk en goede mineralen juist zware metalen op.
Dat is dus ook bekend van natuurhooi. Daar zitten nogal 's zware metalen in omdat de bodem te zuur is.
Bovendien is na een maand of 4 veel tot bijna alle Vit. A verdwenen uit hooi.
Vit A wat zo belangrijk is en door vit. D (de zon) mede zorgt voor een gezond immuunstelsel.
Vandaar dat ik mensen die hun paard constant onder een eczeemdeken hebben staan, aanraad indien mogelijk elke dag het paard een paar uurtjes zonder deken te zetten.
Volgens mij is tussen 10 en 3 á 4 uur 's middags de veiligste uren om dit te doen.
Ik ben al langer van mening dat de paarden over het algemeen tekorten oplopen in de belangrijke nutrienten. Paarden met een stoornis in het metabolisme van welke aard dan ook hebben nog meer nodig want ze verbruiken meer.
Dan moet het krachtvoer het probleem oplossen.
Heb je het volgende probleem dat een halfje gewone brok of muesli bij lange na niet toereikend is.