[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:45

Ja, ik vraag het me ook nog steeds af. Ik wil denk ik nog proberen met een dicht lapje over de neus (gebruikte ik voorheen tegen zonverbranding). Een pollennetje helpt namelijk niet of maar heel licht.
Eerder heb ik zelden wat uit kunnen proberen (gelukkig) omdat ze vooral tijdens een lange fietstocht op één plek begon te schudden. Afgelopen dagen schudt ze dus helaas erg veel en juist ook thuis.
Het liefst loopt ze met haar neus laag, deels door het zand. Dan schudt ze niet.
Filmpje is van slechte kwaliteit.

Ik heb ook HS filmpjes, maar ik vind het gewoon naar om te zien.

FCSA

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 20:18

Herkenbaar wel.. Sneu he? Zou de wind van invloed kunnen zijn op het schudden nu?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 20:32

als appie er last van heeft gaat hij ook zo lopen.
ik denk dat ze dan op dat moment toch last hebben rond de ogen/oren..dat gebied.
lopen ze laag dan neemt dat de druk/irritatie weg :j

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 08:38

Hoe gaat het hier met de HS-ers? Tis al een poosje stil in het topic.

Met Niek gaat het nog steeds goed!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 09:08

Ja, ben ook benieuwd hoe het met iedereen is. Fijn dat Niek nog steeds HS-vrij is, Singasong!

Mijn paard gaat best goed. Hij schudt nog wel, maar ik heb geen 'buien' meer meegemaakt - alleen een knik/tic zo nu en dan. (Hij knijpt dan ook zijn neusgaten samen; je hoort aan zijn ademhaling wanneer hij er last van heeft.) Ik rij/train nu altijd met neusnetje en dat maakt wel een verschil..

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 09:15

Hoe het gaat hier. Wisselend. Eergister en gister ging het op zich goed. (Had ook deken om gehad met het slechte weer, en dat lijkt positief). Beter dan voor het weekend, toen schudde ze heel veel voor haar doen.
Gisteren begon ze op een gegeven moment weer te schudden, toen heb ik direct het halster afgedaan. Ik merk namelijk dat onze connectie er minder door wordt. Als ze maar stilstaat heeft ze wel minder last dan in beweging. Maar of ze wel of niet wat aan haar lijft (halster, halsring of dergelijke of niets) heeft maakt niets uit.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 14:22

hier is alles nog steeds schudvrij!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 07:52

hier ook!
al loopt appie nu weer met een ontstoken oog rond :+
het is wel zijn jaar wat kwaaltjes betreft geloof ik.
hij schud alleen af en toe wat door de vliegjes,maar dat doen alle paarden.
verder met werken in de bak zie ik niks meer :D

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 07:57

wat super ellepel!

Hier gaat het ook goed, geen HS te bekennen, inderdaad wel wat irritatie nu de insectenpopulaties groeien, we hebben hier sinds kort ook weer dazen, bah.

Scott

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 11:34

Helaas is mijn Ceassie ook weer aan t proesten en heeft samengeknepen neus.. vond juist dat t zo goed ging...Netje maakt geen verschil heb maar weer Shake Relief besteld en ga hem een dubbele dosis geven.. hij word er zelf ook zo sjago van.. arm popje.. maar lees inderdaad dat er meerdere paarden weer meer last hebben...

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 09:17

Mag ik mij hier melden? Ik heb een paard met hs en vroeg mij het volgende af... Hij doet het eigenlijk vrijwel het hele jaar door, wel is het met veel pollen wat erger en als de zon wat feller schijnt. Nu is hij ook erg gevoelig voor voer waar (grove) tarwe in zit, wat zich uit in bultjes over zijn hele lijf, nu is het sinds twee weken zo dat hij opnieuw bulten heeft, maar geen dingen heeft gegeten waar tarwe in zitten... Ik ben veranderd van stal en het verschil is dat hij hier in zijn stal en in de paddock Elzen om zich heen heeft staan, zouden die, omdat hij reageert op meer of minder pollen, voor die bulten kunnen zorgen volgens jullie? Hij staat overigens nu in de wei 24 uur, zonder Elzen, om te kijken of het vanzelf weg wil gaan... Ik dacht dat ik de oorzaak van de bulten wist, maar zit nu weer met mijn handen in het haar... Heb overigens globaal het hele topic gelezen, maar hoop dat jullie misschien ervaring hebben met de combinatie headshaken en allergische reacties!?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 09:18

Krijgt hij ander voer op de nieuwe stal?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 09:22

Ik heb zelf ook nog een vraag: ik heb gemerkt dat wanneer mijn paard stress heeft (headshaking, maar ook bij aansingelen en cranio-behandelingen bijvoorbeeld), hij iets tussen zijn voortanden wil houden, zoals in dat filmpje dat ik eerder heb gepost.

Ik was laatst met hem wandelen en hij had weer veel last van shaken (al is het gelukkig al stukken minder dan in het voorjaar). Wanneer hij het halstertouw tussen zijn voortanden had, was het shaken direct over. Een van jullie een idee waarmee dit te maken heeft? Overspronggedrag? Spanning op TMJ/atlas verlichten?
Laatst bijgewerkt door FCSA op 06-07-12 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 09:25

FCSA schreef:

Nee exact hetzelfde, alleen de bomen zijn dus nieuw zeg maar. Alles is hetzelfde, stro, kuil en krachtvoer.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 09:27

Hmm, geen idee of een paard bultjes kan krijgen door alleen het inademen van pollen.. Hij eet niet van de bladeren?

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 09:29

Ja dat denk ik dus, heb het niet gezien, maar er waren wel aangevreten takken achter zijn stal...

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 09:31

Zodra hij dus weer naar stal gaat, wil ik het achterlijk maar dicht doen. Weet wel dat het een tijdje kan duren, dus ik hoop dat het nu, omdat hij dag en nacht buiten staat zonder bomen weg wil trekken... Maar dat wachten hè...

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 09:31

Achterluik, sorry iPad foutje

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:04

Staan die elzen nog in bloei dan ? meeste bomen zijn wel uitgebloeid nu toch ?

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:44

FCSA schreef:
Ik heb zelf ook nog een vraag: ik heb gemerkt dat wanneer mijn paard stress heeft (headshaking, maar ook bij aansingelen en cranio-behandelingen bijvoorbeeld), hij iets tussen zijn voortanden wil houden, zoals in dat filmpje dat ik eerder heb gepost.

Ik was laatst met hem wandelen en hij had weer veel last van shaken (al is het gelukkig al stukken minder dan in het voorjaar). Wanneer hij het halstertouw tussen zijn voortanden had, was het shaken direct over. Een van jullie een idee waarmee dit te maken heeft? Overspronggedrag? Spanning op TMJ/atlas verlichten?

Is om de spanning op de TMJ te verlichten over het algemeen.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:46

Heey!
Ik wilde even laten weten dat het al een stuk beter gaat met Frits! Hij heeft nu altijd een neusflapje op in de paddock en heeft een kuurtje van Puur Pollen gekregen. Ik heb het idee dat hij al veel minder last heeft! :j

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 12:02

pasdedeux schreef:
FCSA schreef:

Is om de spanning op de TMJ te verlichten over het algemeen.

Ok thanks, toch weer TMJ dus. Hij krijgt binnenkort weer een cranio-behandeling..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 12:46

Irma77 schreef:
FCSA schreef:

Nee exact hetzelfde, alleen de bomen zijn dus nieuw zeg maar. Alles is hetzelfde, stro, kuil en krachtvoer.

stro?
dan zeker geen tarwestro,want dan heb je je oorzaak al gevonden :j
en de els kan wel reacties geven,dus is een beetje uitzoeken wat het is

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:51

er kan ook behoorlijk wat verschil zitten tussen kuil van het ene land en kuil van het andere, dus ook dat zou ik niet gelijk uitvlakken. verder inderdaad de soort stro.
bultjes komen wel voor bij erg rijk voer. als je kuil van nu bijv. rijker zou zijn dan je oude kuil, dan kan dat de oorzaak op zich al zijn. onze haf heeft weleens bultjes gehad door te rijk gras. haal je haar eraf, is het gelijk klaar. Zneddie heeft weleens bultjes gehad maar wat daarvan precies de oorzaak was weten we niet, we denken een bepaald plantje oid. hij heeft dat één keer gehad en toen nooit weer. bij hem jeukten de bultjes ook verschrikkelijk, maar waren geen muggenbulten of andersoorts insectensteken.

enige verband dat ik kan vinden is dat Zneddie en Mone en jouw paard alledrie bultjes hebben (gehad), en dus ook HS. overigens is Zneddie al een hele tijd HS vrij, grotendeels door stress en spanning op een bepaalde manier te voorkomen/ weg te nemen. bij Mone gaat het ook goed, soms reageert zij nog wat overdreven op insecten maar dat zijn niet van die typische HS bewegingen meer.

overigens is vorige week bij ons de tandarts geweest, ging super! alle paardjes superbraaf, zelfs Zned die voorheen toch wel bangig was. de tandarts was er wel bekend mee dat HS en mondklem weleens verband houden, maar we hebben gewoon normaal gedaan wat gedaan moest worden en niks aan de hand! geen overdreven spanningen op de kaken, niets.
wat dat betreft gaat het beter en beter met Znedje, hij wordt dapperder vooral ook met vreemden, ik kreeg complimenten omdat hij zo keurig opgevoed was!!! ik ben dus helemaal blij haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 20:50

ik ben vanmiddag met ap bij de kliniek geweest omdat zijn oog nog steeds ontstoken is
waarschijnlijk allergische reactie door vliegen,dus nu moet hij een kap op. :+
haha,dat kan nog wat worden,maar goed ik zie wel.

wat wel zo was,is dat ik nu druppels heb meegekregen voor hem die de ontsteking moeten remmen.
toen ik terug was,liep hij flink te schudden!
echt heel vreemd,net alsof hij reageerde op die druppels ofzo,terwijl het eigenlijk weg was?