[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:46

Wel ja, dat ziet er goed uit hé.
Dat krijg ik hier echt met geen enkel ander voer of bijvoer of whatever voor elkaar. Ik moet na een paar maanden met de ene merrie ook wel een tijdje minderen omdat ze net iets teveel spekjes krijgt :D

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:49

Ik ben ook al geminderd hoor :D

Begonnen met 3/4 schep, nu zit ik op een kwart schep , 2 maal daags

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 16:56

Hoeveel Prascend geef je Mirtheee_? Is die hoeveelheid nog te halveren?
De mijne had ook weinig klachten van de PPID, maar teerde enorm in op de prascend. Verschil met de jouwe is wel dat de mijne haar eten ook niet meer wilde opeten, dus daar viel ook weinig aan bij te voeren. Enige optie die overbleef was stoppen met Prascend en dat heeft goed uitgepakt. Is nu paar jaar later en mijn merrie loopt nog vrolijk rond, goed op gewicht. Bespiering neemt wel af, maar is ook een 30-plusser ondertussen. Vind het soms wel lastig om te bepalen wat door PPID komt en wat gewone ouderdom is.

marga1
Berichten: 908
Geregistreerd: 11-11-10

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 21:14

Heeft er iemand ervaring met de kruiden Cushung total/p van paardfit?

assebassie
Berichten: 1265
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 22:07

Geen ervaring mee marga, weet jij welke kruiden er in dat mengsel zitten? Kon ik niet vinden.

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 08:37

Hier ook geen ervaring mee. Wel een jaar de Cush X van Hilton Herbs gegeven.
Daar deed ze het eigenlijk niet slecht op. ttz haar vacht was een stuk beter.
Alleen bleef het niet duren, dus na een jaar toch maar aan de prascend.

Myrthee_

Berichten: 2575
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 08:44

Pandora2 schreef:
Ik zou op die leeftijd en met die '' klachten '' gewoon niet meer gaan springen of dressuren in elk geval.
Misschien gewoon zelfs ( tijdelijk ) helemaal niet meer rijden.

Ik heb hier ook ééntje staan die niet op die pillen reageert. Dus die heb ik er 2 jaar geleden dan ook vanaf gehaald en we zien wel waar het schip strandt.
Van voer kan ik je echt de CushCare Condition van Dodson&Horrell aanraden. Voor mij nog steeds het enige voer wat echt doet wat het belooft :P
En nee, ik heb geen aandelen bij Dodson :')


Ik ga even kijken waar ik dat voer kan halen!
Betreft stoppen met rijden is dat lastig met dit dier. Ze wil werken en staat altijd vooraan in de rij om mee te gaan en wordt heel vervelend als we niet rijden, de intensiteit wordt natuurlijk wel langzaam aan verminderd.

Maris schreef:
Geef je nu nog steeds prascend ?
Kijk hier eens voor voertips : https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren ... arden.html Op bokt heb je ook een centraal topic voor oudere paarden en een topic voor te dunne paarden
edit : [VS] [INFO] Voeding voor het oudere paard en [VS] [INFO] paarden die te dun zijn

Ik voer inderdaad nog steeds prascend. Ik ga even de linkjes bekijken, dankjewel!


paljaslaura schreef:
Heb je het wel al met je DA erover gehad nog? Ik heb als tip gekregen om Fibrebeet van Pavo te geven. Maar dat eten ze niet allemaal goed want het is net zoals de Speedibeet een beetje typisch qua geur en smaak..


Uiteraard is er contact geweest met de dierenarts, maar die gooit alles op leeftijd en cushing maar geeft geen 'oplossingen'. Helaas is ze een kieskeurige eters, pavo eet ze sowieso al bijna niet en bietenpulp ook niet.. een gewone slobber gaat er dan makkelijker in.


Astorga schreef:
Hoeveel Prascend geef je Mirtheee_? Is die hoeveelheid nog te halveren?
De mijne had ook weinig klachten van de PPID, maar teerde enorm in op de prascend. Verschil met de jouwe is wel dat de mijne haar eten ook niet meer wilde opeten, dus daar viel ook weinig aan bij te voeren. Enige optie die overbleef was stoppen met Prascend en dat heeft goed uitgepakt. Is nu paar jaar later en mijn merrie loopt nog vrolijk rond, goed op gewicht. Bespiering neemt wel af, maar is ook een 30-plusser ondertussen. Vind het soms wel lastig om te bepalen wat door PPID komt en wat gewone ouderdom is.


Ze krijgt een hele pil, dus die is zeker te halveren. Is zeker het proberen waard, want zoals ze nu is mag ze niet nog een winter in van me helaas.

ElCamino

Berichten: 8953
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 08:54

Mijn paard preventief paar keer laten testen , zowel binnen als buiten de risicoperiode.
Binnen de periode waren de waardes verhoogd, buiten de periode niet.
Paard had destijds geen symptomen en heeft nóg steeds (32 nu) geen symptomen.
Ik heb bewust GEEN medicatie gegeven en hij doet het er prima op.

Mensen moeten denk ik niet meteen bij een verhoogde waarde IN de risicoperiode naar Prascend grijpen.
Persoonlijk is het beter om eerst een keer in de andere periode te testen en kijken wat het in de "normale tijd van het jaar" is. Dan heb ik het met name over paarden zonder symptomen.

Wanneer je namelijk in de risico periode medicatie gaat geven en je gaat testen na een half jaar zal de waarde lager zijn , dat klopt, maaarrrrrr is dat dan door de medicatie of was dat anders óók het geval geweest en stop je er voor niks troep in.....

monsera
Berichten: 3099
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:43

Myrthee_ schreef:
Uiteraard is er contact geweest met de dierenarts, maar die gooit alles op leeftijd en cushing maar geeft geen 'oplossingen'. Helaas is ze een kieskeurige eters, pavo eet ze sowieso al bijna niet en bietenpulp ook niet.. een gewone slobber gaat er dan makkelijker in.


Mijn c pony is 33 eet inmiddels voor 200 euro aan ruwvoer vervangers per maand en is totaal niet mager. Beetje makkelijk van je dierenarts.


Pavo heeft hele fijne grasbrok de fibrenuggets en ook bietenpulp is heel fijn spul om je paard dikker te krijgen. Mss eens kijken naar wat wel mogelijk is. Dus mengen met je slobber en kijken wanneer ze het nog wel eet. En dan per week beetje pulp en grasbrok toevoegen.

tine10

Berichten: 5076
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:54

ElCamino schreef:
Mijn paard preventief paar keer laten testen , zowel binnen als buiten de risicoperiode.
Binnen de periode waren de waardes verhoogd, buiten de periode niet.
Paard had destijds geen symptomen en heeft nóg steeds (32 nu) geen symptomen.
Ik heb bewust GEEN medicatie gegeven en hij doet het er prima op.

Mensen moeten denk ik niet meteen bij een verhoogde waarde IN de risicoperiode naar Prascend grijpen.
Persoonlijk is het beter om eerst een keer in de andere periode te testen en kijken wat het in de "normale tijd van het jaar" is. Dan heb ik het met name over paarden zonder symptomen.

Wanneer je namelijk in de risico periode medicatie gaat geven en je gaat testen na een half jaar zal de waarde lager zijn , dat klopt, maaarrrrrr is dat dan door de medicatie of was dat anders óók het geval geweest en stop je er voor niks troep in.....


Helemaal mee eens

ElCamino

Berichten: 8953
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 15:28

tine10, ik dacht gooi hem er nóg maar een keertje in, we vallen soms in herhaling :D

marga1
Berichten: 908
Geregistreerd: 11-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 18:37

assebassie schreef:
Geen ervaring mee marga, weet jij welke kruiden er in dat mengsel zitten? Kon ik niet vinden.


Er zit in : Achyranthes bibentata, radix (tweetandige kattenstaart)
Phellodendron chinense, cortex (gedroogde boomschors welke?)
Atractylodes lancea, Rhizoma (wortelstok? milt en maagmeridianen)
Coix lachryma jobi, semen (jobs tranen)

Het is een chinese kruidenformule.

Ik geef het nu net 3 weken aan mijn shet die net binnen de veilige cijfers is maar wel een krullerige vacht aanmaakt. Ik was in januari al met monnikspeper begonnen waardoor hij beter uit zijn vacht kwam.
Nu in overleg met mijn osteopaat met deze kruiden begonnen. En het lijkt erop dat zijn vacht beter wordt
Nu maar afwachten of het door zet.

assebassie
Berichten: 1265
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 20:11

Ok, dank je. Goed om te weten. Ik ken deze kruiden niet. Ik ben ook erg benieuwd of het op lange termijn wat doet Laat je t nog eens weten? En succes met je shet!!

Pradaatje

Berichten: 8511
Geregistreerd: 02-10-06
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 09:24

Goedemorgen!

Ik lees even mee met dit topic, gisteren de uitslag gekregen van de DA en ook mijn diktrom heeft het helaas.. Haar waarden waren over de 2000 en zelfs de dierenarts schrok ervan.

Alleen de begin post heeft me al een hoop duidelijkheid gegeven want ik wist niet eens wat het was. Dus ik lees mee voor nog meer tips :)

shakirap
Berichten: 23
Geregistreerd: 31-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 11:11

Hoi,

Voor mijn profilwerkstuk ga ik onderzoek doen naar de ziekte van Cushing, omdat mijn eigen 23-jarige pony dit ook heeft.
Waar kan ik het eerste deel van deze informatie vinden? Of zijn er mensen die nog meer informatie voor mij hebben?

Pradaatje

Berichten: 8511
Geregistreerd: 02-10-06
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 11:13

Op pagina 1 in de OP :)

tine10

Berichten: 5076
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 15:29

shakirap schreef:
Hoi,

Voor mijn profilwerkstuk ga ik onderzoek doen naar de ziekte van Cushing, omdat mijn eigen 23-jarige pony dit ook heeft.
Waar kan ik het eerste deel van deze informatie vinden? Of zijn er mensen die nog meer informatie voor mij hebben?


Op pagina 1 staat zeer veel informatie. En dan mag je gelijk de naam van je onderzoek veranderen in PPID ;-). Succes met je werkstuk, en als je nog vragen hebt, mag je ook altijd pb sturen of hier posten.

ElCamino

Berichten: 8953
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 21:13

Zelfs op fb word je afgekapt als je reageert....dat je ook buiten de risico periode moet testen...tuurlijk...


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ElCamino op 18-09-20 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCamino

Berichten: 8953
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 21:14

Afbeelding
ElCamino schreef:
Zelfs op fb word je afgekapt als je reageert....dat je ook buiten de risico periode moet testen...tuurlijk...

Cilianne
Berichten: 327
Geregistreerd: 11-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 08:16

Hoi, ik heb gisteren vernomen dat mijn ijslander van 14 jaar een (licht) verhoogde ACTH waarde in zijn bloed heeft. En de DA vertelde dat dit een indicatie was voor ppid.

Ik ben mij aan het inlezen hierover en was erg blij met de beginpost van dit topic.
Ik heb nog lang niet de 327 pagina's doorgenomen maar aangezien ik niet zoveel ervaringsgerelateerde info vind, ga ik wel beginnen lezen.

Ik ben nogal geschrokken, vooral omdat hij - buiten wat meer zweten dan zijn kuddegenoten - geen symptomen toont. Hij is mooi fit en uit de algemene check-up van de DA blijkt hij voor de rest prima gezond en in goede conditie. Hij is ook nog nooit hoefbevangen geweest. Hij stond wel te dik toen ik hem 2 jaar geleden kocht maar dat heb ik rustig aangepakt en nu is hij mooi op gewicht met goede bespiering.

Ik heb met de dierenarts afgesproken dat we even afwachten en hem half november opnieuw testen en van daar verdergaan.

Ik hoop in dit topic wat semi geruststelling te vinden.

Maris
Berichten: 15938
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 10:44

Zeker bij een licht verhoogde waarde nu in de seasonal rise en amper klachten is het waarschijnlijk heel verstandig om hem later nog eens te testen. Ik zou het alleen net nog wat later doen dan half november denk ik.
Ik heb al diverse keren hier in het topic aangegeven dat er een onderzoek is geweest ( in 2005 geloof ik ) naar een kudde met 39 paarden. Daarvan hadden in sommige jaren misschien wel 35 paarden een verhoogde waarde in de seasonal rise ( dus hoger als de al hogere waarde die geldt in de sr ) en na de sr hadden ze allemaal weer een goede waarde.
Waarom heb je hem eigenlijk laten testen ?

tine10

Berichten: 5076
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 11:07

Eens met voorgaande. Pas na november testen, ik verwacht als ik het zo lees, dat er niets aan de hand

Cilianne
Berichten: 327
Geregistreerd: 11-11-18

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 12:58

De test was onderdeel van een algemene check up van de DA (fysiek, bloedwaarden algemeen, tanden, ...).

Door mij wat in te lezen en rond te vragen heb ik besloten om hem eind november en rond maart te laten testen zodat ik drie verschillende waardes heb. Daarenboven zie ik dat de waarden echt maar heel licht verhoogd zijn en dat een stressreactie heel goed mogelijk is.
Ook zie ik behalve meer zweten dan zijn kuddegenoten op wandeling geen uiterlijke tekenen.

Om dan medicatie te gaan geven waarvan de bijwerkingen zo ernstig kunnen zijn, is niet iets waar ik licht over ga.

Dus die beslissing wordt sowieso tot volgend jaar uitgesteld.

Als het noodzakelijk is, krijgt hij onder begeleiding van de DA wat hij nodig heeft, maar voor nu ga ik samen met de smid en pensionhouder vooral extra letten op hoefbevangenheid en hem actief en soepel houden om zijn gewicht onder controle te houden.

Het was vooral even schrikken als je info over ppid begint op te zoeken.

KootMiraDrum

Berichten: 8339
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 13:29

tylando schreef:
tine10 schreef:
Soms vraag ik me wel eens af of mensen de tips hier überhaupt wel lezen. Hoe vaak is er nu al gezegd dat het niet verstandig is om nu te testen......


Klopt. Ik heb mijne wel in augustus getest omdat de dierenarts een vergelijking wou hebben, omdat hij eerder in augustus getest is.

Maar vrees dat er toch geen vergelijking is.. hij kwam hoog uit in waardes, maar had niet de symptomen die hij altijd had. Was t stress of moment vd dag?
Heb op advies prascend verhoogt, ging even goed, maar het voelde niet goed, nadat hij wat lomer werd en wat down. Nu dus maar terug op 1 en hij is gelijk wat levendiger na paar dagen.
Ik weet het niet hoor met dat testen.

Die van mij is in mei 30 geworden en staat al jaren op 1/2 tablet.

Je paard ziet er niet slecht uit, een paard met PPID verliest nou eenmaal bespiering, daar zul je je bij neer moeten leggen, lijkt me geen reden om hem te laten gaan, of lees ik je posts verkeerd? ("niet de winter in laten gaan")

KootMiraDrum

Berichten: 8339
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 13:30

Mocht iemand nog Prascend "kwijt willen", mijn pb box staat open. Kan ik niemand er vanaf helpen dan ga ik maandag bij de veearts bestellen.