[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:59

@Geerke

Ik voeg hieronder even een gescande foto, van het bloedonderzoek want ik heb er natuurlijk ook maar amper verstand van.. :o

Update

Gebeld met Koos Roorda DAP zuidhoorn
Door hem zou ik vanmiddag of morgenvroeg teruggebeld worden,
Smiddags is het hem niet geworden, verwacht morgen dus een telefoontje :)

Ook heb ik contact opgenomen met dierenkliniek arts & dier Klijndijk,
Ben daar door terug gebeld door de dierenarts,
En hij nam netjes met mij mijn email door, en dat vond ik wel grappig, hij vond dat ik er nogal wat kennis over had en kwa voeding super goed op weg was :+ en hij was het met zowat alles eens wat ik gezegd had _/-\o_ Duss '' Mensen in dit topic, jullie hebben er wel degelijk verstand van! '' dat is nu wel bevestigd door hem hahaha. :o
En had hem verteld dat ik contact gezocht had ook met utrecht, dat ik alleen daarvan nog geen reactie had, maar dat ik hun nog even zou bellen,

Zo gezegd zo gedaan,

Utrecht
Ze had me een mail teruggestuurd en direct belde ze ook al,
Daarin had ze hetzelfde vermeld als in de mail

Even kort samengevat:
Ze dacht dat het inderdaad een prima idee was hem te bekijken in de kliniek,
Ze moeten kwa bloed nog een paar dingetjes doen & nog wat onderzoeken
Opzoek naar de oorzaak van de vermagering en het huidprobleem, en zijn dikke benen en geslachtdeel
En we moeten een plan maken of de ppid wellicht met andere medicatie bestreden kan worden,
(weet niet wat ik me hierbij voorstellen moet) staat er echter ook niet in, omdat het maar afwachten is natuurlijk, of alles in zijn lichaam wel degelijk nog goed zit..
en ze zouden er ook echt wel verstand van hebben! :)
ook zei ze En dat citeer ik even :
Ik beloof niks, maar vind wel dat hij nog een kans op in ieder geval een diagnose verdient.

moet hem tot die tijd dagelijks temperaturen zodat ze wisten of hij in de isolatie moet.

Hierbij de bloeduitslagen

Afbeelding

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 22:23

Meganyr schreef:
Ik geef nu een maand pergolide en ben gelijk begonnen met één pil.

Geen bijwerkingen, Megan is er alleen maar van opgeknapt. Zo opgeknapt dat ze gisteren tijdens het opbouwen (we zitten nu op 30 min rijden) er tussenuit piepte en even duidelijk liet merken dat ze harder kon dan we de afgelopen tijd gedaan hebben.

Vandaag hebben we een stukje gestapt en ze heeft niks overgehouden aan de episode van gisteren.

Ik ben erg benieuwd hoe het met jou verder gaat, Lifeforhorses!

*\o/* *\o/* *\o/*

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 22:27

@ Lifeforhorses, fijn dat je contact heb gehad met andere dierenartsen. Weer een stapje verder in de hele puzzel. En ook fijn dat het in elk geval niet slechter gaat met je paard en dat hij nog steeds vrolijk is!

@ Shanna, het is een beetje moeilijk in te schatten of het slecht lopen door PPID komt. Uiteraard is HB een van de symptomen, dus in dat geval staat het rechtstreeks in verbinding. Ik heb hier ook wel gelezen van hoefzweren, dus zoiets zou het ook kunnen zijn, maar het kan er natuurlijk ook geheel los van staan.

Misschien doe je er verstandig aan met je dierenarts uit te zoeken waar het vandaan komt?

Syrianda

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 00:08

Lifehorses fijn om te lezen dat de andere praktijken zo met jou paard begaan zijn.
En wat een compliment dat je al zo goed bezig bent. Zo hebben we toch allemaal heel veel aan dit topic. Super zeg!

Meganyr wat leuk te lezen. Je paard zit goed in zijn vel. Top hoor.

Mijn merrie lijkt nu toch echt te reageren op drie kwart tablet. ZE kijkt beter uit haar ogen. ZE eet ook beter haar luzerne en mix's. Dus ik wordt hoopvoller.
Maar wat mij opvalt is dat mijn merrie soms wel oogt alsof ze de weg wel eens kwijt is.
Klein voorbeeld. Zij liep altijd uit haar zelf de wei uit richting haar stal. ZE kent de route. Maar nu lijkt ze toch niet te weten waar ze heen moet. Laatst stond ze voor het raam van de boerderij naar binnen te kijken. Aan de andere kant stond de vrouw des huizes. ZE heeft haar toen maar ff op stal gezet.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 07:28

LFH Ik zie bij jouw labuitslagen dat de suikerwaarde ook wat verstoord is net als het lipidenprofiel.
Dat kan bij bijv. InsulineResistentie of EMS passen. Echter zie je dan vaak ook een dik paard. Vaak is er dan ook wat hormonale dysbalans. Maar dat is niet geprikt en bepaald.
Het kan ook geloof ik zelfs ook zo zijn doordat je paard in het najaar geprikt is waardoor eea wat eerder afwijkt (hoewel dat bij een gezond paard niet zou moeten denk Ik, maar jouw paard is geen 12 meer natuurlijk).

De verhoging van de spierenzymen kan bijv duiden op wat spierbevangenheid.

Kortom, het zou mij ook fijn lijken als ze het nog is over doen :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 10:12

De verhoging van Glucose is te verwaarlozen - bij IR is het van belang om te weten hoe de verhouding Insuline-Glucose is: ernstige IR geeft een hoog insulinegetal t.o.v. glucose. het cijfer op deze test kan betekenen dat het paard wat suikerrijkvoer heeft gegeten ( gras, krachtvoer) kort voor de test.

Ook de verhoogde spierenzymen zijn te verwaarlozen. Als het paard bij wijze van spreken een rondje heeft gelopen of wat gestressed was, krijg je al deze cijfers.

Geen reden om de test over te doen, ik zie niks alarmerends. (Het lage albumine getal kan wijzen op een minder goed functionerende lever)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 10:25

Ik zou het zelf wel prettig vinden. Zeker om te zien of eea oploopt of juist daalt (zo zouden we het in de humane geneeskunde wel doen iig).
Daarnaast kunnen ze nog wat extra waardes meenemen zoals ze al aangaven. Zoals bijv schildklierwaardes erbij.
Maar de keus is aan jou! Ik hoop dat je paard zich snel beter voelt!
Maar

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 10:30

Ik zou daar geen aanleiding voor vinden, niet met deze uitkomst.

Wat ik wel zou willen laten doen is een IR test en een ACTH test

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 11:11

Nou precies, gewoon nog is even wat extra waardes.
Maar dat zullen ze ook vast doen!

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 13:06

JP gelukkig maar :)
Heb er zelf niet veel verstand van weet inmiddels wel dat ik deze praktijk niet weer bij mijn paarden haal.
Omdat ik zelf gewoon nergens uitleg van krijg.

Maargoed we kunnen bij utrecht terecht nog even een
Mail afwachten en trailer regelen. :)
En ze wouden inderdaad ook nog een aantal test doe
n IMJ. :) dus dat zit wel goed,

Ps: van de suikers klopt hoor hij kreeg altijd biks waar behoorlijk wat suiker in zat.

Hij moet wel een nacht blijven waarschijnlijk,

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 13:21

kan die dikke koker ook niet met IR te maken hebben?Ik kan mij een paard herinneren...Gambit.Hier op bokt,had ook altijd een dikke koker.Naderhand ook steeds einschuss benen en cushing als ik mij niet vergis.Paard is nu ingeslapen,maar heeft jaren gewoon vrolijk geleefd met een dikke koker.Weet niet meer wat hem fataal was geworden,geloof de einschuss.

Het was het paard van kimmie261@Misschien een idee om haar eens te pb en?Lifeforhorse?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 13:43

Lifeforhorse schreef:
Heb er zelf niet veel verstand van weet inmiddels wel dat ik deze praktijk niet weer bij mijn paarden haal.

Ps: van de suikers klopt hoor hij kreeg altijd biks waar behoorlijk wat suiker in zat.

In principe, als je insuline naar behoren werkt, moet je op een normale manier met suikers om kunnen gaan. Daarom zijn die norm-waardes ingevoerd.
Wanneer de suiker te hoog is in de bloedbaan, zoals bij jouw paard nu gemeten is, plas je dit uit ipv het op te slaan in je cellen en het te gebruiken als brandstof, gevolg: gewichtsverlies.
Nu is deze waarde niet heel hoog, maar je weet natuurlijk niet hoe het er gedurende de rest van de dag uit ziet. :-)

Overigens moet je de leeftijd van jouw paard niet veregeten, alles werkt vaak gewoon niet meer helemaal zoals zou moeten.. de vergrijzing hè? :D

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 13:51

:wave: Lees nog altijd braaf mee. En ik mag zeggen dat Mil echt goed gaat zaterdag voor het eerst voor de kar weer gehad. Hij is gewoon weer heerlijk ik dram want ik wil lopen. Wou eigenlijk klein rondje en niet langs zijn race gras , maar meneer dacht daar anders over. Hij was alleen maar aan het briesen en zelf op zijn grascros stukje ging hij bokken :j

Ik denk dat ik over een paar weken weer bloed laten prikken om te kijken naar zijn waardes, maar ik denk als ik hem zo bekijk dat een kwart meer dan genoeg is voor hem.

;)
testebeest @ [EJL-ITP] Kabouter Milliaan ruim 10 jaar itp

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:49

Hallo allemaal, helaas is de haflinger van mijn vriendin een paar weken geleden overleden. Hadden net een week daarvoor de uitslag gekregen 399 pg/ml. Ze had een longontsteking gekregen en met de cushing erbij was dit echt teveel voor haar geworden. Ze heeft de leeftijd van 26 jaar mogen behalen. Nu heb ik nog een vol doosje prascend liggen(er is 1/4 pil van gebruikt). Iemand die dit over wil nemen? Dan graag pb.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 15:02

Pff ook heftig Anne, 26 jaar is toch wel een mooie leeftijd vind ik zelf.

Ik ben er over aan het deken om de dosis te verhogen, het plassen blijft. Wacht nog een kleine 2 weken dan is hij 6 weken aan de pillen. Is het dan nog niet verbeterd ga ik een kwart bijgeven.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 17:13

Lifeforhorse ik ben benieuwd wat de Uithof voor je paard kan doen. Hoop op goed nieuws!

Ach Anne ondanks dat 26 een prachtige leeftijd is, blijft het ontzettend naar..

Sacha staat nu 9 dagen op de Prascend. Ik ben begonnen met 6 dagen een halve, omdat ik helemaal niets aan haar merk w.b bijwerkingen staat ze nu 3 dagen op een hele. Dat is ook wat de dierenarts had aangeraden. Ze eet nog gewoon goed, is wat betreft stemming gelijk. En ze eet de pil prima op, klein stukje brood eromheen vouwen en het is hap-slik- weg.

Dat gaat dus allemaal rustig en goed zo. Hopelijk blijft dat, gaat ze opknappen, en slaan we de bijwerkingen over :)

Ben benieuwd naar de bloeduitslag straks, over een week of 6.

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 17:47

IMJ schreef:
Lifeforhorse schreef:

In principe, als je insuline naar behoren werkt, moet je op een normale manier met suikers om kunnen gaan. Daarom zijn die norm-waardes ingevoerd.
Wanneer de suiker te hoog is in de bloedbaan, zoals bij jouw paard nu gemeten is, plas je dit uit ipv het op te slaan in je cellen en het te gebruiken als brandstof, gevolg: gewichtsverlies.
Nu is deze waarde niet heel hoog, maar je weet natuurlijk niet hoe het er gedurende de rest van de dag uit ziet. :-)

Overigens moet je de leeftijd van jouw paard niet veregeten, alles werkt vaak gewoon niet meer helemaal zoals zou moeten.. de vergrijzing hè? :D

Mee eens! haha,
Ben inderdaad ook benieuwt .. :j

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 18:05

PS, even een vraagje.

Ik voer hem nu nogsteeds de FF die hij inmiddels veel sneller op eet, :)
Voer hem ook 2 kg sp bij, alleen nu dacht ik, wat nou als ik de speedibeet daar door heen doe? (als het klaar gemaakt is en dan mengen)
Kan dat? of zou dat niet mogen,
Hij krijgt 250 gram speedibeet, wat ongeveer een kg klaar word? meschien iets minder..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 20:26

geerke schreef:
kan die dikke koker ook niet met IR te maken hebben?Ik kan mij een paard herinneren...Gambit.Hier op bokt,had ook altijd een dikke koker.Naderhand ook steeds einschuss benen en cushing als ik mij niet vergis.Paard is nu ingeslapen,maar heeft jaren gewoon vrolijk geleefd met een dikke koker.Weet niet meer wat hem fataal was geworden,geloof de einschuss.

Het was het paard van kimmie261@Misschien een idee om haar eens te pb en?Lifeforhorse?

Het paard van Lifeforhorses heeft geen dikke koker maar een dikke piemel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 20:30

Is dat zo?Oh,dan heb ik dat verkeerd begrepen...sorry.Daarom vroeg ik een tijdje terug al om een foto ;)

Lifeforhorse@Wanneer is je paard voor het laatst ontwormd...een bloedwormbesmetting kan een dikke piemel veroorzaken namelijk.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 20:36

geerke schreef:
Is dat zo?Oh,dan heb ik dat verkeerd begrepen...sorry.Daarom vroeg ik een tijdje terug al om een foto ;)

Lifeforhorse@Wanneer is je paard voor het laatst ontwormd...een bloedwormbesmetting kan een dikke piemel veroorzaken namelijk.

Hihi, ik had een het paar pagina's terug al gevraagd en LFH noemt het dan heel netjes "geslachtsdeel", maar blijkbaar heeft dan nog iedereen het over koker... Vandaar dat ik het beestje maar even bij de naam noem. :o :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 20:39

Hahaha, ik niet hoor...

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 21:06

geerke schreef:

Dan hebben we daar dus waarschijnlijk, een punt.

bloedworm, want nog een paard wat toen die tijd bij hem in de wei stond had het ook..

Wist niet dat ze hier een opgezette geslachtdeel van konden krijgen?? :n
en het schiet me net pas weer te binnen dat dat paard het had,
door al deze ellende niet eens overnagedacht... -O-

Suggesties wat ik nu moet doen? behalve dan ontwormen...

een foto wil ik je best sturen maar dan graag prive, het ziet er niet zo fris uit...
plus dat ik het niet nodig vind dat het hier openbaar staat,

ps: ontwormen doe ik altijd netjes optijd alleen met het standaard middel, en daar valt een bloedwormbesmetting buiten..

Jessix heeft gelijk hoor het gaat om zijn slurf hahaha, :+

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 22:43

Bloedworm, zo'n engerd! Bah!

Heb ik ook nog nooit gehoord. Wat leer je toch veel van elkaar hè?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 22:48

het zou mooi zijn als het inderdaad daar door komt.Ik weet dat het daardoor kan komen.Ooit een topic gezien op Bokt.Wie weet komen de dikke benen daar ook van?
Ik zou eerst met ivermectine ontwormen,dan na twee weken met moxidectine...en dan eens kijken.Zou te mooi om waar te zijn als hij opknapt en dat je je dan op de cushing kunt richten.
Zou nog even wachten met Utrecht.Neem aan dat je geen geldboom in de tuin hebt? :+