[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_KaWi_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 16:30

Die van mij had zijn masker ook steeds af. Zat niet aan de deken vast trouwens.
Ik heb nu ook al zo'n 8 weken een auriplak aan het halster. Maar weet nou niet echt of ik verschil merk :D

_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 21:47

minikatje schreef:
_Nikita schreef:
@Naskapower de deken is nog niet uit de verpakking geweest zelfs. Gelukkig zijn schimmels, andere beestjes en allergieen ook al uitgesloten.
Ik vermoed dat het met stress en een andere leefomgeving te maken heeft. Het is namelijk een exmoor pony die in april uit het wild is gekomen.

dat kan, maar mijn exmoor heeft wel eczeem. denk dat ze ongeveer dezelfde achtergrond hebben.
hoe oud is jouw pony?
Hou de deken maar even aan voor volgend jaar, het zou zonde zijn als je hem toch nodig hebt.

krijgt jouw exmoor nu krachtvoer?

Mijn pony komt uit Friesland en is 1 jaar (waarschijnlijk). Haar bloed is getest op allergieen, ook op insecten allergieen, maar daar scoort ze een 1 uit 5. De dierenarts zei dat het dan geen ZE is. Ze krijgt geen krachtvoer, alleen graszaadhooi, gras en een paar handjes Pavo care4life op een dag.
Het zit bij haar ook niet echt in de manen, maar vooral op de ruggengraat. Ik geloof dat er in de kudde een merrie was die wat extreem verhaarde, voor nu hou ik het daar op en vet ik haar huidje in zodat de schilvers goed los komen.
Hou de deken denk ik dan toch nog achter de hand, mocht het toch nodig zijn.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 21:51

Dakota heeft sinds vandaag een deken om! Alleen het hals stuk kan niet aan het halster, is er dan kans dat z'n manen hierdoor gaan afbreken? Anders zorg ik dat ik het vast kan maken..

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:12

Ik heb dit jaar voor het eerst de Eczeem muesli van Marstall gevoerd , en moet zeggen dat ze veel minder last heeft van de eczeem.
Vorig jaar had ze heel haar onderbuik bij de uiers tot bloedens toe kapot geschuurd, en allemaal wondjes aan haar oren en hoofd, ook haar borst zat onder de wondjes.
Nu heeft ze niks geen wondjes, wel is ze nog wat jeukerig maar veel minder heftig dan voor gaande jaren.
Ga volgend jaar zeker weer de Marstall eczeem muesli voeren ;)

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:02

En we zijn weer terug bij af. Ik had haar jeuk aardig onder controle. Gister ben ik zelf een dag niet geweest, kwam net aan op de wei. Heel haar schoft open van het schuren tegen de bomen. Nu verhaart ze weer ontzettend. Vorige keer met scheren op advies van de DA opgelost. Maar ik vind het nu te vroeg om te scheren. DA zegt dat ze moeilijk een nieuwe vacht aan maakt. maar zit beetje met m'n handen in het haar weer.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 19:28

ik heb een nieuwe rambo sweet itch te koop voor een pony maat 152 cm , had ze gekocht voor een jaarling maar heb ze niet nodig . Ze is niet eens gepast ..wil ze tegen nieuwprijs verkopen en gratis verzenden :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 19:41

femke_harley schreef:
En we zijn weer terug bij af. Ik had haar jeuk aardig onder controle. Gister ben ik zelf een dag niet geweest, kwam net aan op de wei. Heel haar schoft open van het schuren tegen de bomen. Nu verhaart ze weer ontzettend. Vorige keer met scheren op advies van de DA opgelost. Maar ik vind het nu te vroeg om te scheren. DA zegt dat ze moeilijk een nieuwe vacht aan maakt. maar zit beetje met m'n handen in het haar weer.

keertje wassen misschien?
of een keer behandelen met imaverol tegen schimmels, kan zijn dat dat aan de hand is.

en door hormonale schommelingen van het verharen kunnen ze ook jeuk krijgen.
alleen is dat wat moeilijk uit te zoeken hoe dat precies zit.
bij ons ook meer paarden met jeuk door het verharen :j

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:28

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:30

casanova schreef:
vraagje,het is toch zo dat de mugjes gewoon op hele lijf prikken? en het in jeuk openbaart bij manen en/of staart en/of hoofd en/of buik?

mijn pony heeft allen de erge jeuk aan zijn manen,staart en verder kriebelt wel maar schuurt hij niet.
zou hij dan voldoende hebben aan een losse hals? of blijft de jeuk dan toch omdat de mugjes dan toch kunnen blijven prikken of verdere blote lijf?

T is niet zozeer het prikken an sich, maar door de gif stoffen raakt de lever aks het ware overbelast. Kan trouwens ook door suikers komen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:53

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 23:51

a ha....daar hebben we ome Leen......Met zn eiwit waardes......
Overigens kom ik hier veel suiker verhalen tegen.....waak er wel voor dat je niet te weinig suikers(lees koolhydraten)geeft,want je paard heeft deze wel degelijk nodig.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 08:30

ellepel schreef:
femke_harley schreef:

keertje wassen misschien?
of een keer behandelen met imaverol tegen schimmels, kan zijn dat dat aan de hand is.

en door hormonale schommelingen van het verharen kunnen ze ook jeuk krijgen.
alleen is dat wat moeilijk uit te zoeken hoe dat precies zit.
bij ons ook meer paarden met jeuk door het verharen :j

Hormonaal is ze al geheel nagekeken, dit was goed. Dus ga ervan uit dat dit niet geval is.

En wat betreft schimmel, dat is toch erg besmettelijk? Aangezien ze met andere paarden loopt en die het niet hebben.

Wat ik wel vind is dat er vaak, niet altijd, eerst wat bultjes ontstaan. Iemand een idee?! Ik ga ze vanmiddag wassen idd.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 08:49

Je zou zeggen dat als er eerst bultjes ontstaan ik persoonlijk al snel aan allergie/eczeem denk. Mijn paard en ik hebben beide eczeem het verschil is...ik hoef geen dekentje op _O-. Bij mij begint het ook eerst met bultjes en daarna een ontiegelijke jeuk.

Ik zou ook beginnen met een goede wasbeurt met een jeukstillende shampoo (van derfen mss?). Vandaaruit verder kijken wat het gevolg is en eventueel wat verder te doen.

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:51

Hoi allemaal!

Ik meld me hier ook maar even met een schurende pony _O-
Gelukkig heeft Yellow niet een heel ernstige vorm van eczeem!

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:27

Update van mijn kant:

Meneer doet het erg goed! zie hem niet jeuken, bijten, krabben, schuren etc. Heeft hier en daar wel wat kale plekjes over zijn lichaam, maar heb het idee dat het door het spelen komt. Geen rare bultjes meer gehad ook. Heb hem vorige week 2 middagen zonder deken gezet en hij was door het dolle heen zo blij. Nu ook nog niets te zien.

Enige nadeel is dat hij de onderste helft van zijn manen kwijt is door de deken :( maar dat neem ik dan maar voor lief..

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:51

Hoi, heb even een vraagje over mijn paard, hieronder staat een gekopieerd stuk tekst:

Sinds vorig jaar laat mijn paard tekenen van jeuk zien. Vorig jaar schuurde hij z'n hoofd open, maar nadat wij hier Derfen crème voor hebben gekregen, gaat dit eigenlijk goed. (Werd ook niet tot bloedens toe geschuurd, maar gewoon haar eraf/vel soms stuk) Ook hebben wij bij de koop van dit paard een Rambo deken gekregen. Deze heeft hij vorig jaar op gehad.

Dit jaar valt zijn hoofd wel mee (begint nu heel licht weer), maar schuurt hij z'n manen en staart behoorlijk. Inmiddels doet hij dit ook onder de deken. Op aanraden van de staleigenaar hebben we de staart en manen gewassen met Betadine shampoo. Op de staartwortel zijn geen irritaties te zien en op de manen kan ik ook niks vinden.

Het paard staat van 19:00 tot ongeveer 8:30 op stal met deken. De rest van de tijd staat hij op een weiland met laag gras.

Ik ben zeker geen expert in zomerexceem en jeuk, dus vandaar dat ik jullie mening en advies vraag.

Is dit (zomer)eczeem en wat kunnen we het beste doen tegen de jeuk?

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:56

Op tijd in het jaar de deken op doen(en niet meer af tot oktober) en masker.. en bij eventuele jeuk smeren met derfen of ander anti jeuk spul.
Dat is toch wel nummer 1..

is paard te zwaar? Eventueel minderen in suikers wil dan ook wel eens helpen.

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 16:03

@Nivada wat kan je op de staart en manen smeren? Derfen is daar volgens mij niet op gericht. Volgend jaar krijgt hij ook knoflook door het voer heen. Het paard is niet te zwaar en krijgt alleen biks en soms hooi/maïs als er weinig gras op het land staat. (dit wordt 's winters ook gevoerd)

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 16:22

_Margot_ schreef:
@Nivada wat kan je op de staart en manen smeren? Derfen is daar volgens mij niet op gericht. Volgend jaar krijgt hij ook knoflook door het voer heen. Het paard is niet te zwaar en krijgt alleen biks en soms hooi/maïs als er weinig gras op het land staat. (dit wordt 's winters ook gevoerd)

Je hebt vloeibare derfen en smeerbare.
De vloeibare is daar juist voor gemaakt. Je schuift de haren wat opzij en druppelt wat derfen. Klein beetje is al genoeg.
zie ook: http://www.vidoma.nl/magento/index.php/informatie/faq.html

Volgens mij zitten er veel suikers in mais. Weet niet of dit handig is.

Ik ga straks ook brok voeren met mais. Maislijnzaadbrok. Omdat ze in de winter nogal inviel. Bij mij is het nu ook proberen.
Die van mij is een lichte eczemer en reageerde niet echt op verandering van voer dus denk dat het wel goed gaat.

Vooral tijdig de deken erop doen was dit jaar de sleutel tot succes.

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 16:26

Bedankt voor je tip over het vloeibare. Is dat de olie of de lotion?

http://www.paardendrogist.nl/merkenshop/711/derfen

De deken kan in vervolg eerder op, maar hij heeft er flink onder staan zweten in de volle zon met een temperatuur van 36 graden.... en toen wij op vakantie waren, is de deken er afgehaald

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 16:30

olie?
ik zie alleen lotion..
De soft is alleen wat zachter.

Ja hier ook een paard die staat te zweten onder de deken maar het schijnt haar echt niet te deren.
Even binnen zetten kan ook.
Deken eraf halen.. had ik geen goede ervaring mee vorig jaar dus dat doen wij niet meer.

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 16:32

Soft staat bij olie, oké, ga ik die sowieso nog bestellen, aangezien hij nu schuurt :) Hopelijk kunnen we het zo beperkt houden als dat het nu is.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 17:11

Hier nog mensen geïnteresseerd in een versleten RSIH deken? Voor een paar tientjes over te nemen.
Het klitteband moet ''ontklit'' worden, de voorsluiting is niet helemaal 100 meer, er is 1 haak afgebroken (daar zit nu dus een karabijnhaak), verder wat slijtage plekjes bij de manenkam en op de borst en de broeksingel is kapoet (heeft ze er af getrokken..). Volgens mij was dat het wel. Als er iemand interesse heeft laat het maar weten (als je overweg kunt met naaien is er nog wel iets van te maken!
Ohja, ondermaat 175!

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 22:31

iemand ervaring met een qhp eczeem deken???
of weet iemand of dat dit officele eczeemdekens zijn
van plaatje lijkt qua sluiting op de rambo alleen de deken oogt als vliegendeken

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 14:52

ZusJacobs schreef:
Hier nog mensen geïnteresseerd in een versleten RSIH deken? Voor een paar tientjes over te nemen.
Het klitteband moet ''ontklit'' worden, de voorsluiting is niet helemaal 100 meer, er is 1 haak afgebroken (daar zit nu dus een karabijnhaak), verder wat slijtage plekjes bij de manenkam en op de borst en de broeksingel is kapoet (heeft ze er af getrokken..). Volgens mij was dat het wel. Als er iemand interesse heeft laat het maar weten (als je overweg kunt met naaien is er nog wel iets van te maken!
Ohja, ondermaat 175!

Je hebt een pb :)