Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 13:59

SteffiiY schreef:
Pepermunt/rennies noem maar op zou ik niet aan beginnen. De enige manier om van maagzweren (tijdelijk) af te komen is omeprazole en dat is een dure grap. Maar je zult eerst je stalmangement op orde moeten hebben anders heeft het geven van de dure omeprazole geen zin en ben je zo weer terug bij af.

omeprazole geven om het ''even'' te proberen zou ik ook niet aanraden. Zou dit alleen doen als je het hele sterke vermoeden hebt dat het maagzweren zijn.

Omeprazole even geven is idd wel erg kostbaar... vandaar de vraag of gaviscon een indicatie zou kunnen geven. Maar goed te weten dat dat iig niet de oplossing gaat zijn.

Qua stalmanagement is dat naar mijn weten op orde. 24/7 buiten, onbeperkt ruwvoer, rust en regelmaat. Het zou ook om een probleem gaan dat al jaren speelt maar ik niet eerder aan mogelijke maagzweren heb gedacht. Ze heeft nogal een medicatieverleden en perioden van stress zijn ook nog wel eens aanwezig (bv bij veranderingen of met december door vuurwerk).

Ik spit het topic nog wat verder door. Staan wel een hoop interessante dingen in :)

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 16:11

Omeprazol geven als test is niet alleen kostbaar, maar er zijn ook risico's als er niks aan de hand is. Het kan prima zijn om dat te doen, maar dan moet je er wel mee omgaan als zijnde dat er daadwerkelijk maagzweren aanwezig zijn (en dus netjes afbouwen ivm de rebound, anders creëer je alleen maar problemen), en ik zou dit vooral doen als het 1+1+1 is qua symptomen en je dus symptomatisch al vrijwel zeker bent.

Dingen zoals rennies en gaviscon werkt op een hele andere manier. Dit neutraliseert het maagzuur waardoor het de aanwezige maagzweren minder irriteert en dus minder ongemak geeft. Ook is dit onschuldig om te geven en heeft het geen negatief effect op de darmen (omeprazol wel).
Het kan dus juist wel een goede indicatie geven, want als je merkt dat je paard er minder ongemak op toont heb je indicatie dat er maagzweren aanwezig zijn.

Overigens bevat gaviscon duo dezelfde ingrediënten als coligone liquid welke specifiek gemaakt wordt voor paarden, het is dus totaal ongevaarlijk.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:20

Ingrediënten zijn niet hetzelfde... alleen de hoofdbestanddelen; sodium bicarbonate, calcium carbonate.
De vulstoffen zijn sowieso al wat anders. Ik zou persoonlijk zoiets niet zonder overleg met een DA geven, zeker niet als er sprake is van zweren.
Mensen krijgen ook geen sodiumbicarbonaat bij grote of geïnfecteerde zweren.
Het kan wel helpen om te voorkomen, maar genezen doet het niet.

Stal_Fiore

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:26

MalaQ, hoe zit dat met die rebounds? Hoe de omeprazol af te bouwen volgens jou?

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 06:56

Klopt, het geneest niet, net als geen enkel ander supplement. Dat heb ik ook nergens beweert :)

Stal_fiore, ik zou altijd stapsgewijs afbouwen verdeeld over meerdere weken. (100% -> 75% -> 50% -> 25%). Rebound kan komen door te snel afbouwen of in één keer stoppen. Er wordt dan veel meer zuur aangemaakt dan het paard gewend is wat opnieuw problemen kan geven.

Chantal_1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 13:03

Wat geven jullie nadat omeprazol is afgebouwd? En op stressmomenten zoals bij bv verplaatsing/wedstrijd?

wodant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 18:06

Mijn paard krijgt nog steeds twee keer per dag Audevard Ekygard.

Chantal_1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 10:47

Ik heb ook even overlegd met de dierenarts.
Hij raadde equitop pronutrin.
Maar lees ook goede reviews van de Mastic Horse #dilemma haha

ConnemaraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 11:01

Chantal_1978 schreef:

Ik heb beide geprobeerd. ik ben heel tevreden over de mastic horse, binnen een paar dagen merkte ik zichtbaar verschil.

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:11

Op onze stal wordt gezamenlijk ontwormd en we zijn weer aan de beurt 8)7 Heeft iemand ervaringen met effect wormspuit op de maag?

Chantal_1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:34

melissad schreef:
Chantal_1978 schreef:

Ik heb beide geprobeerd. ik ben heel tevreden over de mastic horse, binnen een paar dagen merkte ik zichtbaar verschil.

En Mastic horse is wat vriendelijker voor de beurs haha. Is niet het belangrijkste maar wel mooi meegenomen hihi

Angelo_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:50

nikysa90 schreef:
Op onze stal wordt gezamenlijk ontwormd en we zijn weer aan de beurt 8)7 Heeft iemand ervaringen met effect wormspuit op de maag?

Mijn paard werd tijdelijk slechter van de wormenspuit, kreeg erg ingevallen flanken. Dit was gelukkig maar tijdelijk (paar dagen). Hier moet ik wel bij zeggen dat mijn paard ook problemen heeft met de darmen (gevoelig en traagwerkend).

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 10:17

Mijn vorige reageerde alleen wat met de ivermectine, andere niet zo.
Maar hij had natuurlijk wel meer dan alleen maagzweren/luchtzuigen.
Voor zijn koliek operatie/darmperforaties reageerde hij eigenlijk helemaal niet op de wormenkuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 21:55

Heeft een van jullie, tijdens alle andere aanpassingen de Optima Forma bijgegeven? Ik wil iets geven met de overgang naar de wei. Hij staat op ekygard (schepje per dag) en altijd onbeperkt hooi. Grazen wordt hier verder per minuut (ja, echt :+ ) al 2 weken opgebouwd en dat bouw ik heel voorzichtig verder uit, maar ik zou graag toch nog extra willen ondersteunen naast ekygard omdat dat minder voor de darmen etc is. Ik vind het al spannend om er iets bij te geven.

Een jaar geleden exact kreeg hij zijn eerste keer gaskoliek ondanks zeer voorzichtig opbouwen, een maand later bleek dat hij jonge zweren had. Vermoedelijk toen tijdens het vasten door de eerste keer koliek ontstaan.. maar dat gaan we nooit volledig kunnen achterhalen. Op wat andere pechdingen na doet hij het heel goed nu en dat wil ik graag zo houden, maar ik vind het wel weer spannend.

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 23:23

Als ik de mijne voor het eerst op gras zet, gaf ik voorgaande jaren altijd Phytonics gluco balance bij. Dat breekt een beetje de suikers uit het gras. Over 2 wkn gaat ze weer op gras. Ik wou juist Erik Laarakker weer bellen om te vragen of dat nu (na maagzweertrajecten) nog steeds de juiste weg is. Ik zal morgen zijm antwoord posten.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 06:46

Ik geef optima forma aan mijn oudje die niet meer goed door zijn verharing kwam. Na 1 week begonnen de haren er af te vliegen. Hij krijgt het nu al een jaar het hele jaar door en ziet er super uit. Dus het doet zeker iets. Maar of het in jou situatie gaat helpen, weet ik niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 08:00

nikysa90 schreef:
Als ik de mijne voor het eerst op gras zet, gaf ik voorgaande jaren altijd Phytonics gluco balance bij. Dat breekt een beetje de suikers uit het gras. Over 2 wkn gaat ze weer op gras. Ik wou juist Erik Laarakker weer bellen om te vragen of dat nu (na maagzweertrajecten) nog steeds de juiste weg is. Ik zal morgen zijm antwoord posten.

Die had ik idd ook gezien. Alleen las ik dat monnikspeper weer slecht kon zijn voor de maag en dat zit daarin.. }:0 Dus wat is wijsheid, haha,

Thanks beide!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:25

nikysa90 schreef:

Ben benieuwd naar zijn antwoord.
Ik geef glucobalance ivm hoefbevangenheid.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:34

Nou die van mij die begint nu praatjes te krijgen :oo bijna zo erg dat ik met het rijden soms denk van ohhh daar ga ik..

Ze is ook ineens flink vet aan het worden, dus gaat nu op dieet en alleen nog hooi in de slowfeeder.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:44

Ik gaf mijn maagpatientje ook glucobalance maar merkte dat ze daardoor ineens slechter werd, ik begreep het toen ik las dat monnikspeper irriterend kan zijn voor de maag. Dus ik ben er maar mee gestopt, helaas...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:02

Ik vind het allemaal maar ingewikkeld. Volgens mij dierenarts is het het allerbeste om zo min mogelijk te geven aan een maagpatiënt. Uiteraard nadat de zweren behandeld en genezen zijn en het management is aangepast waar nodig is het volgens hem het allerbeste om alleen goed ruwvoer (onbeperkt) en eventueel een vit/min korreltje (in hele kleine hoeveelheden) te geven.

Alle extra's zoals supplementen e.d. kunnen alleen maar een belasting zijn voor de maag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:27

Eapy schreef:
Ik gaf mijn maagpatientje ook glucobalance maar merkte dat ze daardoor ineens slechter werd, ik begreep het toen ik las dat monnikspeper irriterend kan zijn voor de maag. Dus ik ben er maar mee gestopt, helaas...

Ja daar ben ik dus ook bang voor.. bij de Glucobalance. En het testen vind ik nogal een ding.. ik denk dat de optima forma dan minder kwaad kan omdat daarin niets zit wat de maag kan aantasten.

[***] hij krijgt het meeste via het hooi binnen, en 1 schep verdeelt over de dag met graan en melassevrij voer. Ik rij alleen wel flink met hem, dus ik vind dat hij die schep ook echt wel nodig heeft. Als ik minder geef lijkt hij net een fractie minder over te hebben.

Het is gewoon erg lastig waar je telkens goed aan doet bij ze. Van de ekygard stap ik nooit meer af, dat durf ik simpelweg niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 15:48

Ik begrijp je helemaal hoor Jorienn. Ik vind het ook lastig.

Mijn merrie doet het gelukkig erg goed op alleen hooi en een vit korreltje. Heeft nog genoeg power over..... daarom durf ik het nu zo op deze manier te doen.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 16:13

Hier ook de Mastric Horse aan het voeren. Paard liet ook positieve verbetering zien binnen 3 dagen. Voer het nog geen week, ben benieuwd wat het uiteindelijk zal doen voor mijn paard.
Iig nog leuk spul om te proberen.

Heb mijn paard eerst 2 weken baking soda + 2 nexium per dag gegeven. Nu over op de Mastic Horse.
(En weer 24/7 ruwvoer en vitaminebrok)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 16:16