[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 16:32

Dan koop je toch zelf hooi?

Luzerne is absoluut ongezond om te geven als enkel ruwvoer door de scheve verhouding. Bovendien is het vrij stoffig en prikkend. Mijn paard die droog hooi gewoon verdraagd gaat hoesten op Luzerne.

evilginger

Berichten: 217
Geregistreerd: 18-12-22

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 22:27

Ik kom hier even volgen! Mijn paard heeft stofallergie, geen hele zware vorm maar ik merk dat hij het de laatste week weer moeilijker heeft. Zijn hooi wordt altijd natgemaakt en hij krijgt nu al zo’n 4 maanden fenegriek bij voor zijn luchtwegen. Dit ging tot nu toe goed. De laatste dagen is het hoesten helaas terug aanwezig, tijdens het trainen komt het eerder op het einde op dan in het begin. Ik geef sinds maandag de NAF respirator boost bovenop, dus ben benieuwd of dit gaat helpen wanneer het erger is.
Hij kreeg ook luzerne bij, maar dat is nu ook gestopt vanwege dieet en dus mogelijk extra stof dat hij daardoor binnenkrijgt. Ik volg hier even voor tips en tricks die anderen toepassen die al meer ervaring hebben :)

fabske
Berichten: 4238
Geregistreerd: 01-03-03

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 19:43

Goedenavond

Ik kom me hier even melden,
Het laatste jaar heb ik echt de ene pech met mijn pony na de andere.

Het begon met een sarcoide (wel weg nu)
Tevens heeft hij het gehele natte seizoen mok gehad.

En sinds maart hoest hij zo nu en dan
Geen koorts geen snotneus of ogen normale energie, wel echt benauwd tijdens het hoesten happen naar adem.
DA erbij 2x injectie gehad een met ventipulmin en een met dexamethason.
En een kuur van 10 dagen met respulmin en sputolysin.

Het leek flink te verbeteren geen hoest ook niet bij inspanning.
En ineens sloeg het weer om van mooi en droog naar benauwd onweer en regen en non stop de hele nacht hoest (aldus een hotelgast bij stal)

Dus naar de praktijk scopie laten maken.
Voorste luchtwegen zagen er keurig uit volledig schoon geen afwijkingen.
Vervolgens dieper naar binnen wat slijm in de longen en iets wat afwijking in de longen.
Geen astma maar dit kon het wel worden aldus DA
Ivm de feestdagen en al lang geleden geplande vakantie kon ik niet ook direct de BAL laten doen.

Dus nu sinds 2,5 week op puffers 2x per dag
Atrovent 5 puffs en flixotide 6 puffs per keer.
Ook nu lijkt hij momenten enorm goed.
Echter zodra het wat warmer/natter weer wordt begint hij weer.

Hij is wel wat te zwaar maar ik mocht hem niet rijden. Alleen 10 min stappen aan de hand.
Pony zelf wil wel meer doen heb ik het idee…
Houdt me wel keurig aan de wandel minuten.

Hij staat gestald op een pensionstal ik stond eerst tegenover een longeerbakje in een binnenstal.
Nu in een binnenstal maar aan de gang waar er meer wind/ frisse lucht door de stal heen komt.
Vanuit meerdere ingangen. En tevens ook via het dak hij staat precies onder een opening
Het tocht er niet.
Hij staat wel nog gewoon op stro, en heeft
Geweekt hooi.

Overdag buiten.
‘s nachts binnen
Hij eet en drinkt goed, normale ontlasting.

Vraag: mochten/ mogen jullie ook niet rijden tijdens het geven van puffers zelfs niet stappen?

Meer paarden die met die weersveranderingen zo benauwd zijn en verder eigenlijk gewoon fit lijken? Wat geven of doen jullie ervoor aan?


Hoe snel merkten jullie verschil met de puffers?
Ik moest dit maar 3 weken doen aanstaande woensdag zitten die erop en hij hoest nog steeds.
Weliswaar niet meer zoveel als het geweest is maar op die momenten is het wel echt happen naar adem en ik vind het echt vreselijk.

Ik ga morgen maar weer even contact opnemen met mijn dierenarts
Zit inmiddels wel met m’n handen in het haar.

Saaams

Berichten: 13322
Geregistreerd: 20-01-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 19:58

Sowieso stoppen met stro. Over op vlas oid.
En hooi weken/stomen of voordroog.

fabske
Berichten: 4238
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 20:12

Saaams schreef:
Sowieso stoppen met stro. Over op vlas oid.
En hooi weken/stomen of voordroog.


Hooi weken doen we al.

Stro kan hij wel vanaf maar dan is rubberen matten enkel de oplossing.
Vlas oid is niet toegestaan.

Alle andere paarden staan dan wel op stro ernaast en er tegen over
Hij hoest dus enkel met de weersverandering.

Verder eigenlijk voorzover we weten en kunnen monitoren helemaal niet

Maaik
Berichten: 5681
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 15:29


Samantha89

Berichten: 1121
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 11:22

Vernevelen jullie de balsamic air in de grijze cup of in de groene cup met de flexineb e2? Toen ik de flexineb net had, zo’n 7 jaar geleden, deed ik het gewoon in de grijze cup, wel 1 op 1 verdund met zoutoplossing. Maar nu op de medicatie kaart van flexineb staat dat de balsamic air met de groene cup verneveld moet worden.

-Namiro-

Berichten: 1980
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 22:57

Is er hier iemand die Prednisolon gebruikt bij zijn/haar paard?
Ik weet niet of het toegestaan is via bokt maar ik heb nog een hele pot pillen staan (+/- 55 stuks). Nieuwe voorraad gehaald en helaas mijn paard moeten laten inslapen door koliek..

Mocht iemand interesse hebben stuur me dan even een pb!

evilginger

Berichten: 217
Geregistreerd: 18-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 22:58

-Namiro- schreef:
Is er hier iemand die Prednisolon gebruikt bij zijn/haar paard?
Ik weet niet of het toegestaan is via bokt maar ik heb nog een hele pot pillen staan (+/- 55 stuks). Nieuwe voorraad gehaald en helaas mijn paard moeten laten inslapen door koliek..

Mocht iemand interesse hebben stuur me dan even een pb!


Heel veel sterkte!!

evilginger

Berichten: 217
Geregistreerd: 18-12-22

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 23:01

Ik heb vandaag toevallig controle gehad van de DA vanwege mijn paard zijn stofallergie die een paar weken terug ineens heel fel weer opkwam. Ik ben toen direct in actie geschoten met de NAF respirator booster te geven voor 2-3 weken, en de DA hoorde niks abnormaal meer, terwijl er in februari wel heel duidelijk stof in de longen zat. De booster is nu sinds een paar dagen weer gestopt, en ik ga nu enkel voort op de fenegriek die hij al kreeg. Daarnaast heb ik ook kleine zaken aangepakt zoals niet aanvegen als hij binnen staat, zo vaak mogelijk buiten zetten en buiten poetsen, hooi werd sowieso nat gemaakt, de stal even laten verluchten na het opstrooien voor hij er terug in kwam. Ik ben tevreden :)

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 23:25

Hoe wil je da dat horen dan?

Ze kunnen alleen grote afwijkingen horen de rest niet dat is ook niet betrouwbaar helaas. Hier ook paard waarbij er niks op de longen te horen was maar wel te zien op de scopie.

evilginger

Berichten: 217
Geregistreerd: 18-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 23:49

Spenk schreef:
Hoe wil je da dat horen dan?

Ze kunnen alleen grote afwijkingen horen de rest niet dat is ook niet betrouwbaar helaas. Hier ook paard waarbij er niks op de longen te horen was maar wel te zien op de scopie.


Zelf ben ik geen DA dus weet ik ook niet wat hij hoorde, maar hij hoest de laatste weken zo goed als niet meer ook en de DA merkte zeker verschil. Indien het hoesten terug opkomt, dan staat een scopie zeker ook op de planning