[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 18:15

Ook ik was afgelopen weekend aan zee, in zeeland.
Vond daar ook verscheidene paarden ingepakt.

Een andere plek kan wonderen doen hóór, en aan zee staat toch wel net wat meer wind, maar ook dan kunnen ze er wel last van hebben denk ik, zijn het niet van de knutten, maar van andere stekenbesten ofzo.

Verschillende middelen spelen een rol, ik weet namelijk zeker dat ik mijn knol naar zee kan brengen zonder resultaat, als er verder niets veranderd.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 18:34

Gefeliciteerd CS :)

Nog een goed maandje dames, dan is het toch wel zo goed als gedaan met de jeuk :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 18:39

Ik kan niet wachten inderdaad!

Nog een vraagje over het eczeem.
Zoals jullie wel weten heb ik Storm te koop staan.
Nou ben ik ontzettend kieskeurig met de verkoop omdat het me erg aan het hart gaat en ik hem al vanaf zijn geboorte heb.
Ik filter de reacties eigenlijk in eerste instantie voornamelijk op twee dingen; huisvesting (voldoende weidegang enz) en eczeem-proofheid.
Heb nu al diverse mensen afgewezen omdat bij navraag blijkt dat er meer paarden met eczeemdeken rondlopen daar, of omdat het mij niet gunstig genoeg klinkt (naast bos of stilstaand water, gelegendheid hebben tot schuren enz enz.

Mijn vraag is: hoe ver moet je daar in gaan?
Storm heeft nu echt nauwelijks last van zijn eczeem en ik denk dat hij met de juiste huisvesting en voeding en middelen geen deken nodig heeft en eczeem"vrij" zal zijn.
Ik wil dan ook niet het risico lopen dat hij er meer last van krijgt, vind dat ik hem daar te kort mee doe.

Wat vinden jullie en hoe zouden jullie dat aanpakken?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 18:53

Pink: Dankje :D

Op=op: Moeilijk hóór. Zelf zou ik het niet uit handen willen/kunnen geven, maar je hebt een gegronde reden om hem weg te doen.
Ik zou inderdaad selecteren op de huisvesting. Als er blijkt dat er meerdere zijn, zou dat wel een voordeel hebben voor mij.
Dit omdat er meer bekendheid is en mensen elkaar toch wel tips e.d. geven en er bewuster mee bezig zijn, dan ergens waar het niet tot weinig voorkomt. Op dat feit heb ik mijn huidige stalling ook gekozen, gewoon omdat zo'n beetje iedereen dan weet wat het inhoudt, weides zijn vaak toch wel beter afgeschermd (schuurmogelijkheid).
Ik hoop dat je wat aan mijn reactie hebt.
En kijk in jouw geval ook naar de personen hoe ze overkomen.
Of het mensen zijn die weten wat ZE inhoudt, etc etc.
Stel ze anders evt. voor dat je hun tips wilt geven hoe ze hem het beste eczeemvrij kunnen houden, kijk hoe ze hierop ingaan.
Je zou evt. een overzicht kunnen maken dan met hoe jij het doet.
Maar al met al, blijft het moeilijk, en je weet nooit hoe het zal lopen in principe, ook al doen ze hetzelfde kan het nog verkeerd uitpakken, dat is gewoon een risico.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 19:03

Heb vanmiddag even wat op de foto gezet :D

Shadow's staart, middenstuk is een paar cm kort, de zijkanten zijn gigantisch lang, vanaf de zijkant gezien lijkt de staart heel normaal, omdat het zijhaar dan gaat hangen als ze haar staart iets draagt.
Afbeelding
Afbeelding

Helemaal, helaas de manen niet op de foto, die zitten aan de andere kant, en geen foto van gemaakt haha
Afbeelding

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 19:26

Voor mij was het aanwezig zijn van andere eczeempaarden juist een reden om hem er niet heen te willen doen; dat geeft imo aan dat er iets (voer, huisvesting of hoeveelheid mugjes) niet klopt?!
Als er geen enkel ander paard eczeem heeft en de mensen zijn wel op de hoogte van de belangrijkste aspecten rondom eczeem, zou mij dat juist wel geruststellen.

Ik krijg veel positieve reacties op mijn advertentie trouwens, kreeg ik toen we de welsh en arabier te koop hadden staan ook.
Tja, ik zoek een goed plekje en die krijg je alleen als je eerlijk bent en het beste wilt voor je paard :)

Shadow ziet er goed uit!
Hoe lang zijn de manen en hoe vol / gelijk?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 19:29

Zoals jij het zegt, klinkt het ook logisch. Maar heeft 2 kanten denk ik. Hier in de buurt is het gewoon een eczeembron, je komt ze alleen maar tegen. Bij ons op stal staan er meerdere, en ze weten allemaal hoe het zit en je geeft elkaar tips en advies enzo. Zo weet ik ook zeker dat shadow niets anders gevoerd krijg, enz. Hier liepen de paarden ook met dekens op e.d. Bij andere stallen weer juist niet en die paarden lagen helemaal open. Het verschil daartussen maakte ook mij keuze duidelijk. Heb hiervoor op een stal gestaan waar ZE bijna niet bekend was, nou sorry hoor, maar dat is werkelijk echt een ramp!
Maja, zoals jij het zegt klinkt het ook wel logisch.
Zal wel zorgen dat je eigenaren kunt krijgen die zelf ervaring met ZE hebben, dat scheelt.

Shadow's manen zijn nu ongeveer een handbreedte kort (heb ze laatst gesnoeid), heb ze wel weer in kleine vlechtjes gedaan.
Ze heeft wel een dikke bos, behalve het eerste stuk bij de schoft, dat blijft een probleem en erg kwetsbaar.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 19:32

Oh is het bij jullie zo erg dan?
Hier valt het wel mee, her en der zie je eentje met een deken lopen en meer eigenlijk niet; denk niet meer dan 1 paard per grotere stal/manege.
Als er dan dus ergens meerdere met deken op lopen geeft dat imo dus aan dat er hoge kans op verergering is.
Zoals jij staat, zou ik dan Storm dus niet aan iemand verkopen; hier heeft hij bijna geen last en zijn we zeg maar de enige.
Dan acht ik de kans heel groot dat hij bij jullie meer last krijgt dan hij nu heeft.

Ik heb inderdaad al mensen afgewezen omdat ze totaal geen benul van ZE hadden, ze hoeven geen echte ervaring te hebben (ik ben altijd aanspreekpunt als dat nodig is uiteraard) maar wel een beetje kennis en inzicht hebben!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 20:04

Het onderste wat je zegt klopt, moet je ook zeker aanhouden.

Wat betreft het gebied, ja denk toch ook wel dat het hier gewoon een rotplek is, en dan is onze stalling degene met de weides met de meeste wind e.d.

Als ik dan sommige zie omringd door bomen, helemaal open, dikke ribbels, ja dat vind ik dan sneu. Mijn stalling ligt net een beetje na de bossen en waait goed door. De eczemers die er bij ons staan, zijn op 1 hand te tellen, en zijn nagenoeg allemaal lichte eczemers, de ernstigere gevallen staan omringd door bomen.

Shadow stond eerst grenzend aan bos, en hier dus niet. Zelfs dat is al een wereld van verschil.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 20:28

Ik kom even binnenvallen hoor.
Erg slim ben ik weer, heb mn paard nou al 2 jaar maar ben 't even weer vergeten; Wanneer mag de eczeemdeken af? :D

Gefeliciteerd CS!

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 20:31

op=op
Ja inderdaad daar werd ik voor aangevallen en inderdaad als de olie niet had gewerkt had ik hem ingeslapen want in zijn geval had het absoluut niet gewerk om naar zee te gaan en dat was niet gebaseerd op een DA maa meerdere en onderzoek
hij is niet allergisch voor vliegen maar voornamelijk voor mugjes maar ook de steken van die andere krengen zijn vor hem finest
en dazen e.d zitten daar ook net zo goed dus het had niet uitgemaakt voor excemers mischien kan het een optie zijn maar voor de mijne absoluut niet

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 20:36

Gefeliciteerd CS.

Ik zou echt in jouw geval opisop, inderdaad kijken naar mensen die er al wat van weten en dan merk je volgens mij in een gesprek snel genoeg, of het in je straatje past. Of je een paard zijn leven lang bij andere mensen kan behoeden voor de plek? Denk het niet. Mensen kunnen ook veranderen van plek/stal/omgeving. Daar valt niets aan te doen. Dat kun je alleen behoeden door het paard zelf te houden ;) Tuurlijk kun je daar nu rekening mee houden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 21:03

Sodeletuut schreef:
Ik kom even binnenvallen hoor.
Erg slim ben ik weer, heb mn paard nou al 2 jaar maar ben 't even weer vergeten; Wanneer mag de eczeemdeken af? :D

Gefeliciteerd CS!

als de vliegen weg zijn :D
dus pas eind oktober,begin nove,ber denk ik.
ligt aan de temperatuur he, lage temperatuur houden vliegjes niet van.
en laag is onder de 10 graden...en dan overdag.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 21:13

er is wel wat verklaring waarom verhuizen soms wel helpt, uit onderzoek in groot brittanie en heel beperkt in amerika, heeft men verschillen gezien in de reactie op de verschillende soorten cullicoides, ook waren er verschillende steekpatronen te zien, minder aan een soort gebonden, dan aan het gebied waar de soort voorkwam, ook de tijden dat ze bij voorkeur steken kan wat afwijken.

in nederland gaat het onderzoek naar welke soorten er nu precies voorkomen erg traag, ook op soortenbank staat achter de meeste soorten voor status: onbekend, dat betekent lettelijk, ze zijn er wel, maar geen idee waar en hoeveel. de ene bron noemt 16, de andere 17 of 24 soorten inheems, dus in nederland gewoon thuishorend, niks exotisch of geimporteerds aan.

pas 6 soorten zijn officieel in een onderzoek naar blauwtong gevonden.

meeste insectensoorten hebben toch best een eigen voorkeursgebied, uit beperkt onderzoek blijkt dat niet ieder paard ook voor alle cullicoides-soorten allergisch is, verhuisd je paard naar een andere plek waar de soort(en), waar op gereageerd wordt niet of veel minder voorkomt, dan is er ook minder eczeemlast.de eczeem kan dan zelfs wegblijven. het engelse speeksel onderzoek zou daar duidelijkheid in kunnen brengen en een goede inventarisatie kan de rest invullen.

er is een voorzichtige verwachting dat er zelfs een cullicoides-soort bestaat die of van nature is aangepast aan zout en brakwater of dat recenter heeft gedaan, ben bang dat de paarden dat al bewezen hebben, dat zo'n soort gewoon bestaat.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 21:19

Heee Carol Shadow! Ik heb jouw pony n tijdje terug gezien haha :P Zag staan dat ze eigen voer etc. kreeg op haar stal om haar eczeem ;)

Staart ziet er wel redelijk uit nu :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 21:45

Wij wonen vlak aan zee, de dijk is km verder en hier lopen genoeg eczemers hoor, het is absoluut geen garantie. Hier staat vrijwel altijd wind, maar ook dat schijnt niet uit te maken.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 23:40

indrasjacks schreef:
als de olie niet had gewerkt had ik hem ingeslapen want in zijn geval had het absoluut niet gewerk om naar zee te gaan en dat was niet gebaseerd op een DA maa meerdere en onderzoek
hij is niet allergisch voor vliegen maar voornamelijk voor mugjes maar ook de steken van die andere krengen zijn vor hem finest
en dazen e.d zitten daar ook net zo goed dus het had niet uitgemaakt voor excemers mischien kan het een optie zijn maar voor de mijne absoluut niet

imo weet je dat pas wanneer je het probeert en zou ik toch echt alle opties aflopen voordat ik hem weg zou brengen ;)
Maar goed, gelukkig werkt de olie en is dat niet van toepassing :(:)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 07:46

jeetje ellepel wat ziet je boett eruit := dat koppie van appie erbij :=

diddle had gisteren een gat van dikke 30cm in zijn deken..
en jongens, mijn paard wordt slanker..
zitten er al minder voedingsstoffen in het gras? :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 08:49

Poeh dat zou kunnen, ik had inderdaad ook het idee dat Storm iets minder rond was haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 09:33

Flint is normaliter voor een cob tinker heel mooi slank, maar die komt juist wat aan en die staat toch best schraal.

Zijn de dekens niet vervelend met regen? Ik bedoel, een natte lap op de rug de hele tijd. Maar ik neem aan dat iedereen de deken gewoon om laat?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 09:38

Ik heb vaak genoeg gedacht 'Nu haal ik de deken af!' als het heel lang regende. Maar als ik dan de kletsnatte deken afhaalde, was het paard bijna droog! Ik heb elke keer maar weer snel de deken opgedaan.
Zodra de regen ophoudt droogt de deken gelukkig ook weer snel.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 09:53

Bedankt Ellen. :)
Pfoei, wat ziet je deken er uit! Zonde!

Bij ooteman staat de Rambo Sweet Itch Hoody in de aanbieding voor 100 euro! Misschien daar eens naar kijken? :)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 09:53

Nou ik heb gisteren toch beetje zitten huilen.. heb het echt ZO gehad met de eczeem.. hij heeft nu alweer dagenlang z'n deken om, en gisteren nog voor de schemering op stal gezet omdat hij een zeer voetje heeft, en hij had het gewoon niet.. de hele tijd z'n kont tegen de tralies gooien. Ik vond het zó'n vreselijk naar gezicht... en weer proberen z'n hoofd te krabben met z'n achterbeen.. ik heb toen maar uit wanhoop tóch z'n deken om gedaan op stal.. maar ik weet niet hoe lang ik dit nog vol houd. Echt appelflap wat een klote aandoening.....

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 09:58

hou vol meid, nog een paar weekjes :(:)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:30

dagenlang de deken om? begrijp ik goed dat je dus niet het hele ZE-seizoen de deken om hebt gehad? Dan mag je ook niet verwachten dat het jeuken nu spontaan ophoudt...